Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Mina föräldrar vågar inte ta det igen efter att två ggr upplevt sig bli sjuka av influensavaccinet. Vet inte hur det kommer sig, men så är det.
Det är ju för att kroppen skall bygga upp immunförsvaret mot det man vaccinerar sig emot.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Det är stor skillnad att planera för något och att genomföra något. Det är väl bra att de planerar, men det måste finnas ett vaccin först innan det kan genomföras. Nu skrev han att det kommer att genomföras inom ca 2 månader, men det finns inga belägg för det. Det är en optimistisk tidplan. Jag kan börja planera för att flyga till månen om två år, men inte kommer det att genomföras. :)
Jag får influensa typ vart tionde år, så jag ser liksom ingen anledning att vaccinera mig. Jag tillhör ingen riskgrupp, och flera jag känner har blivit sjuka i något influensaliknande när de tagit influensavaccinet. Mina föräldrar vågar inte ta det igen efter att två ggr upplevt sig bli sjuka av influensavaccinet. Vet inte hur det kommer sig, men så är det.
Jag som är en hopplös optimist har trott det skulle komma redan i höst men så har det inte blivit.
Så än så länge får jag göra mitt bästa att inte bli smittad för då är man själv en potentiell smittspridare.
Dessutom vill jag inte ha skiten. Vissa avlider och många andra får men av sjukan med bl.a. förlust av smak och lukt.

Därför kommer jag ta covid vaccin så fort jag får en möjlighet. Först då kan jag återgå till ett liv som det var för 1 år sedan.
Nej jag tycker inte synd om alla som inte vill ta vaccin men däremot de som de kan smitta om de blir sjuka.

Nu ser jag fram emot januari när frugan troligen får vaccin och då har vi halverat smittorisken här hemma.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en normal biverkan av vaccinet. Dock brukar det vara mycket lindrigare än hur sjuk man blir när man får influensan så tillhör man en riskgrupp kan det ju vara bättre att få en lindrig sjukdom av vaccinet än en svår influensa.
Jo, men de åren de inte vaccinerat sig så har de inte blivit sjuka. De är gamla nog att bestämma själva. Det går ju inte att tvinga dem liksom. ;)

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Tack för en hövlig ton först o främst. Yttrandet om flockimmunitet i maj gjordes den 16/4 av Tegnell. Tyvärr visade det sig vara totalt fel. Antagandet om flockimmunitet var just det som ledde till katastrofen tyvärr.
En uppskattning/prognos i mitten av april av hur det ska bli i maj kan ju aldrig vara mer en just en uppskattning eller en prognos. Inte ett antagande.

Eftersom jag inte har fått någon länk av dig till uttalandet så gjorde jag en sökning och hittade då https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5vr65/tegnell-borjar-se-effekt-av-en-flockimmunitet från den 16/4 och där står det inte att Tegnell anser att det kommer att vara flockimmunitet i maj utan att det kan vara så att man ser en viss effekt av en flockimmunitet, vilket förstås inte är samma sak.

I mitten av april hade redan smittspridningen avtagit sen några veckor så jag vet inte på vilket sätt den prognosen skulle påverka vad du kallar katastrof.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en normal biverkan av vaccinet. Dock brukar det vara mycket lindrigare än hur sjuk man blir när man får influensan så tillhör man en riskgrupp kan det ju vara bättre att få en lindrig sjukdom av vaccinet än en svår influensa.
På 25 års vaccinering har jag haft 0 biverkning inte mer än att det svider en liten stund i armen.
Men också hört vissa som blivit lite dåliga efteråt.

1993 hade jag Beijeng influensa och var totalt golvad med hög feber i 10 dagar och därefter en massa efterföljande infektioner. Aldrig mer. Glömmer aldrig när den bröt ut och det var en torsdag förmiddag.

J
K Kreutzer skrev:
Tack för en hövlig ton först o främst. Yttrandet om flockimmunitet i maj gjordes den 16/4 av Tegnell. Tyvärr visade det sig vara totalt fel. Antagandet om flockimmunitet var just det som ledde till katastrofen tyvärr.
Var ser du katastrofen? Du verkar inte ha varit med om mycket eller sett dig om i världen om du tycker vi har en katastrof i Sverige. Sitter du och Ljugis i samma källare?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
UK är ett av våra grannländer, har du sett deras siffror? Bara undrar.
Ja, har sett deras siffror. Och Belgien och Frankrike. Det är i den urusla klassen vi rör oss. Tätbefolkade metropoler med stor social samvaro. Men vi som ett glesbefolkat land och vad vi tror världens bästa sjukvård måste vara lika dåliga.
Jämförbara länder borde vara tex Danmark, Norge. Vilken skillnad när man har myndigheter som tar det på allvar!.

Nissens
optimum optimum skrev:
Jag som är en hopplös optimist har trott det skulle komma redan i höst men så har det inte blivit.
Så än så länge får jag göra mitt bästa att inte bli smittad för då är man själv en potentiell smittspridare.
Dessutom vill jag inte ha skiten. Vissa avlider och många andra får men av sjukan med bl.a. förlust av smak och lukt.

Därför kommer jag ta covid vaccin så fort jag får en möjlighet. Först då kan jag återgå till ett liv som det var för 1 år sedan.
Nej jag tycker inte synd om alla som inte vill ta vaccin men däremot de som de kan smitta om de blir sjuka.

Nu ser jag fram emot januari när frugan troligen får vaccin och då har vi halverat smittorisken här hemma.
Jag tänker mer att känner jag mig det minsta sjuk så stannar jag hemma så att jag inte smittar någon. Det är fantastiskt effektivt. :)
Det som talar mest mot vaccin är att man aldrig lyckats att ta fram vaccin mot något corona virus. Vi får se hur det går. Enligt Trump drar väl vaccinationer igång vilken dag som helst. :)

D
Nissens Nissens skrev:
Ok, vad bra. Då får vi hoppas att det blir godkänt. Och att folk har förtroende för vaccinet om det kommer. Jag tar nog antikroppstest innan jag funderar på vaccin. :)
Det bör ju i alla fall bidra positivt, eftersom barn inte verkar vara så berörda slipper vi ju vaccinera dessa, de gamla kan nog antas acceptera ett vaccin rakt av, eventuella biverkningar lär de ju inte dras så länge med.

Vi "medelålders" blir det väl lite blandat med, hör många som inte tänker ta men jag tror att en del kommer göra det ändå eftersom det ger stora fördelar när man ska träffa föräldrarna.

Jag tror att gruppen unga vuxna blir den som skippar i stor utsträckning, de har rätt mycket förväntad livstid kvar så eventuella biverkningar blir ju ett stort bakslag, dessutom tenderar de att bara bli milt sjuka, så mindre att vinna.

Mina gissningar!

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kreutzer skrev:
Ja, har sett deras siffror. Och Belgien och Frankrike. Det är i den urusla klassen vi rör oss. Tätbefolkade metropoler med stor social samvaro. Men vi som ett glesbefolkat land och vad vi tror världens bästa sjukvård måste vara lika dåliga.
Jämförbara länder borde vara tex Danmark, Norge. Vilken skillnad när man har myndigheter som tar det på allvar!.
Danmark och Norge har ju pandemin framför sig, skönt att inte vara i det läget. Norge har ju råd med det, men Danmark lär inte klara det ekonomiskt lika länge.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ok, vad bra. Då får vi hoppas att det blir godkänt. Och att folk har förtroende för vaccinet om det kommer. Jag tar nog antikroppstest innan jag funderar på vaccin. :)
Med tanke på att antikropparna hos många sjunker rätt fort skadar det nog inte att vaccinera sig även om man har antikroppar.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att antikropparna hos många sjunker rätt fort skadar det nog inte att vaccinera sig även om man har antikroppar.
Samtidigt säger de att blir man sjuk en andra gång så blir den lindrig eftersom visst skydd finns. Jaja, vi får se. :)

K Kreutzer skrev:
Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg. Frågan är när våra handlingsförlamade myndigheter inför restriktioner på allvar.
Gemene man har förstås ett ansvar men eftersom folk fungerar som de gör så måste de ledas med hårdare hand.
Det har våra grannländer förstått. I lala-landet tar det tid dock.
Jag är inte så insatt i vad som skiljer våra grannländers restriktioner från våra i nuläget?
Förutom munskydd då.

Vad är skillnaden?

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg. Frågan är när våra handlingsförlamade myndigheter inför restriktioner på allvar.
Gemene man har förstås ett ansvar men eftersom folk fungerar som de gör så måste de ledas med hårdare hand.
Det har våra grannländer förstått. I lala-landet tar det tid dock.
Och på vilket sätt exakt skiljer sig Norges och Sveriges restriktioner åt?
Du vet väl om att Danmark har ungefär samma smittspridning som Sverige med hänsyn taget till befolkningsstorlek.

G gaidin skrev:
Jag är inte så insatt i vad som skiljer våra grannländers restriktioner från våra i nuläget?
Förutom munskydd då.

Vad är skillnaden?
Gå in på coronasmitte.dk så kan du se skillnaden. Här är också myndigheterna inblandade och övervakar. B.a går man in handgripligen och upplöser folksamlingar privata fester mm. Hör finns straffmoment dessutom. Har flera danska vänner som undrar vad vi håller på med i Sverige och varför försiktighetsprincipen inte tillämpas. De kan man verkligen fråga sig.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.