Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad bra att du gav dig in i tråden igen, men har du inget mer än samma dåligt underbyggda trams att bidra med kanske du kan visa dig ut igen?
Om du kallar fakta och facit på katastrofen för trams så är det upp till dig. Men återkom gärna om du ser faktafel.

Hela världen, ja utom Trumps rådgivare förstås, ser Sverige som ett skräckexempel med rätta.
Och WHO fördömer Sveriges hantering.

Var finns källan till att WHO fördömer Sveriges hantering?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag ska inte nämna något om skribenters IQ eller vilka skribenter som skriver vad, men om man hängt här i coronavirus tråden ett tag så vet man att Ulltand är en obotlig vaccinoptimist som alltid avrundar alla tidsangivelser till det mest optimistiska, kortaste tiderna.

Det borde väl vara lika uppenbart som att man inte får göra fasta elinstallationer hemma? Men på elforumet har man enats om att inte debattera, om och varför, i alla trådar utan att man gör ett påpekande och så får det vara nog och man låter bli långa diskussioner som slutar med att idiotförklara folk.

Det är väl bra att någon påpekar att påståenden som
"Sverige börjar vaccinera om ca två månader"
inte är sant och att ”ca två” här betyder ”förhoppningsvis inom fyra”.

Men kan vi inte enas om att ett påpekande i stället för sidor av diskussioner och inte lägga ”ord i mun” på Ulltand som han inte ens sagt/skrivit?
Det är faktiskt att vara Nättroll.
Ulltand skrev inte att han vill börja använda vaccinet innan det är godkänt.

• Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
T
K Kreutzer skrev:
Om du kallar fakta och facit på katastrofen för trams så är det upp till dig. Men återkom gärna om du ser faktafel.
Som lösryckta citat tagna ur sina respektive sammanhang?

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Ger mig in i leken gen eftersom man bara blir så vansinnigt ledsen. Vi gör exakt samma misstag som i våras som återigen ger katastrofala följder. Och nu en lång kall vinter, innebär aggressivare virus.
Från 31 till 85 på IVA på 2 veckor. Grannländerna tar nu i men vad gör FHM/Regering då? . Jo lättar på restriktionerna (läs fjantiga råd).
Och tokerierna fortsätter flöda från FHM. Alltifrån vårens "Ingen risk för smittspridning i Sverige", "Smittar inte innan symptom", "kulmen nås under lördagen" (vi talar Mars), "nära flockimmunitet i Maj" (exploderar nu i bl.a Stockholm). Och nu "Ingen andra våg i Sverige", "vi kommer klara oss mkt bättre än övriga Europa", "Vi ska jämföras med Belgien och inte grannländerna" (alltså värstingen i Europa),. "vi ser en påtaglig ökning men en svag sådan", " man kan gå på gym men skall undvika alla kontakter" osv. Munskydd är bara något som WHO o övriga säger fungerar. Men inte Tegnell. Avgjort.

Och vad gäller BNP har grannländerna gått bättre. Nu ser man dessutom kommande brist på skyddsutrustning.
Lösryckta citat i helt andra sammanhang än de sas från början är bara helt meningslöst.

Ett exempel: Det är ju helt fel att Tegnell anser att munskydd inte fungerar. Du är ju bara ute och vimsar.

Ett annat: Att många hade antikroppar i maj betyder inte att lika många har det nu 6 månader senare. Alltså helt meningslöst att dra upp det citatet.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Känns lite som fel tidpunkt för den debattartikeln eftersom nu allt fler län får lokala råd just för att de tidigare råden inte följs tillräckligt mycket. Jag hade förstått det mer om den hade kommit i augusti/september.
Det är mycket som skulle skett tidigare..

MEN, jag fattar inte varför någon eg behöver råd från någon... man behöver inte tillåtelse för att tänka själv i Sverige!

Ska inte behövas en ”storebror” som talar om vad man bör göra och inte..

..vi är 10 miljoner människor som måste få igång hjärnorna och lära oss tänka själva - inte låtsas som det regnar och ta den egoistiska (enkla) vägen.

• Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lösryckta citat i helt andra sammanhang än de sas från början är bara helt meningslöst.

Ett exempel: Det är ju helt fel att Tegnell anser att munskydd inte fungerar. Du är ju bara ute och vimsar.

Ett annat: Att många hade antikroppar i maj betyder inte att lika många har det nu 6 månader senare. Alltså helt meningslöst att dra upp det citatet.
BirgitS, din argumentation känns igen. Men du gör tyvärr bara bort dig fullständigt med dina påståenden. Men förståeligt om du är Tegnell bakom din signatur.

1. Alla vet ju att Tegnell inte anser munskydd är effektivt för den totala smittspridningen av Corona. Munskydd i vården är en annan sak.

2. Och vi var aldrig ens i närheten av flockimmunitet i Maj, det vet du om du hade haft lite koll på fakta.

D
T tanaris skrev:
Som lösryckta citat tagna ur sina respektive sammanhang?
Fnissar lite och tänker på såna där utpressarbrev med urklippta ord ur tidningar, man kan få ihop vad som helst om man är lite flink! :)

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Den är verkningslös egentligen fram tills du är smittad. I den situation vi är i idag så är den verkningslös. Den kan inte göra något mot de som inte följer råden. Man kan inte misstänka att större delen av befolkningen är smittade. För att då sätta i karantän
Förvisso måste domstolen säga sitt.
Dessutom finns inget straff.
Men det ät helt sjukt att låta en smittad jobba. Frågan är om smittskyddslagen kan hjälpa till.
Man åtalar knappast någon om det inte finns något straff: https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/kvinna-atalas-for-att-ha-jobbat-smittad/
Men du kanske menade något annat?

BirgitS
K Kreutzer skrev:
BirgitS, din argumentation känns igen. Men du gör tyvärr bara bort dig fullständigt med dina påståenden. Men förståeligt om du är Tegnell bakom din signatur.

1. Alla vet ju att Tegnell inte anser munskydd är effektivt för den totala smittspridningen av Corona. Munskydd i vården är en annan sak.

2. Och vi var aldrig ens i närheten av flockimmunitet i Maj, det vet du om du hade haft lite koll på fakta.
Kan ju diskuteras vem som gör bort sig.

1. Din mening som jag citerade innehöll inget om att det inte gällde vården.
Men det är fortfarande inte sant eftersom Tegnell ett flertal gånger under hösten har sagt att krav på munskydd för allmänheten i vissa situationer kan bli aktuellt.

2. Det var ingen i maj som påstod att 60 % av stockholmarna hade varit sjuka.

Har du ont om argument eftersom du går över till att angripa mig personligen i stället för att hålla dig till fakta?

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
D
K Kreutzer skrev:

Nummer 1 gäller nog i din lilla bubbla, berätta om denna, kollade med två personer och de vet inte vad Tegnell anser om munskydd, mig inkluderat blir det 100% av de jag kollat med, dvs ingen.

Gällande 2an så är jag rätt säker på att du inte har någon aning, utan att den uppfattningen (som kan vara sann) kommer från samma sammanhang.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju diskuteras vem som gör bort sig.

1. Din mening som jag citerade innehöll inget om att det inte gällde vården.
Men det är fortfarande inte sant eftersom Tegnell ett flertal gånger under hösten har sagt att krav på munskydd för allmänheten i vissa situationer kan bli aktuellt.

2. Det var ingen i maj som påstod att 60 % av stockholmarna hade varit sjuka.

Har du ont om argument eftersom du går över till att angripa mig personligen i stället för att hålla dig till fakta?
Jag tycker vi ska ha en hövlig ton, det tjänar alla på. Men eftersom du börjar med personangrepp i ditt inlägg så gjorde jag samma tillbaka. Men vi slutar med det om ok för dig.

Du vet mkt väl Tegnells inställning till munskydd. Det diskuteras i hela världen dessutom. Tegnell sa så sent som häromdagen på presskonferens att det inte fanns evidens för att munskydd hjälper. Studierna spretar säger han. Och vi har tex inte munskydd i offentliga miljöer pga hans slutsatser. Så slingra dig inte.

Och snälla, lägg inte påståenden i min mun som jag aldrig yttrat. Ohederligt och halmgubbar kan vi vara utan.
Jag har aldrig sagt att något påstått i maj att 60 % av stockholmarna hade varit sjuka. Jag sa "nära flockimmunitet i Maj" Och det var vad Tegnell sa i April.

Försök nu att diskutera med fakta, det hjälper.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
@optimum
Här ser du texten som du vid upprepade tillfällen påstått att Ulltand aldrig har skrivit.
Det vore trevligt om du kan inse att dina felaktiga pekpinnar bara skapar otrivsel och är helt vilseledande. Anklagar man andra för att skriva felaktigheter så gäller det att själv ha torrt på fötterna...
Han skrev detta i meddelande #28632 .
Jag kan inte göra mer nu för att du skall kunna hitta rätt...
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig förstå men Ulltand försökte förklara för dig var uppgiften kommer ifrån men inte ens det hjälper. Du får givetvis leva i din tro att allt det vi skriver är fejk.

Frugan har fått motsvarande information om att vaccinering mot covid planeras påbörjas i januari vilket jag tycker är fantastiskt för det är början på slutet av denna eländiga pandemi. Då gäller det sjukvårdspersonal. Troligen riskgrupper också.

Sedan har vi tyvärr rätt många motståndare till vaccin och de ser nog helst att vaccin misslyckas eller kommer väldigt mycket senare om de överhuvudtaget kommer vaccinera sig.
Jag själv får influensavaccin imorgon eftermiddag och förvånad att inte fler väljer den vägen.
Att råka ut för både influensa och covid måste vara en mardröm för de flesta.

Ha en bra dag med dig. :)

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Jag tycker vi ska ha en hövlig ton, det tjänar alla på. Men eftersom du börjar med personangrepp i ditt inlägg så gjorde jag samma tillbaka. Men vi slutar med det om ok för dig.

Du vet mkt väl Tegnells inställning till munskydd. Det diskuteras i hela världen dessutom. Tegnell sa så sent som häromdagen på presskonferens att det inte fanns evidens för att munskydd hjälper. Studierna spretar säger han. Och vi har tex inte munskydd i offentliga miljöer pga hans slutsatser. Så slingra dig inte.

Och snälla, lägg inte påståenden i min mun som jag aldrig yttrat. Ohederligt och halmgubbar kan vi vara utan.
Jag har aldrig sagt att något påstått i maj att 60 % av stockholmarna hade varit sjuka. Jag sa "nära flockimmunitet i Maj" Och det var vad Tegnell sa i April.

Försök nu att diskutera med fakta, det hjälper.
Ja, studierna spretar. Kan du länka till några studier som entydigt visar att munskydd skyddar något nämnvärt när allmänheten använder dem?

Det är inte Tegnell som bestämmer på FHM. Så vad han personligen tycker innebär inte att det blir FHM:s ståndpunkt.

I vilket sammanhang yttrade någon att det var nära flockimmunitet i maj?
Just gränsen för flockimmunitet för Covid-19 brukar anges till 60 % baserat på det R0-värde man har kommit fram till.
Där ser du problemet med att du kommer med lösryckta citat. Du skriver flockimmunitet och då tänker jag 60 % pga. ovanstående.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
Nummer 1 gäller nog i din lilla bubbla, berätta om denna, kollade med två personer och de vet inte vad Tegnell anser om munskydd, mig inkluderat blir det 100% av de jag kollat med, dvs ingen.

Gällande 2an så är jag rätt säker på att du inte har någon aning, utan att den uppfattningen (som kan vara sann) kommer från samma sammanhang.
Vi tar lite fakta och inte din undersökning med ett statistiskt underlag av dig, och 2 till:

Om du inte vet Tegnells inställning till munskydd så har du inte sett presskonferenserna eller vet vilka rekommendationer som gäller. Inga evidens, spretande studier är Tegnells ord.
Och nummer 2 om flockimmunitet:
"när Folkhälsomyndigheten den 20 maj presenterade resultatet av en undersökning baserad på antikroppstester befann sig såväl Sverige som helhet som Stockholm långt ifrån flockimmunitet. I Stockholm, som antas vara hårdast drabbat av pandemin, bar endast 7,3 procent på antikroppar".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.