2 354 539 läst ·
32 467 svar
2355k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast samtidigt är ju målet inte att alla ska sluta tvärt med alla uppräknade aktiviteter, det är en balansgång. Det räcker med att tillräckligt många följer råden för att de ska få effekt.optimum skrev:
Uppenbarligen tolkar folk ordet bör mycket olika.
Exempel
Vi bör eller att undvika att inte ha fysiska kontakter
Som texten är på FHM:s sida
"Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans "
Friskrivning från rådet
"Nödvändig närkontakt, som vid exempelvis vårdbesök och medicinska undersökningar, omfattas inte av rådet."
Om möjligt, ja där släpper många spärrarna.
Under våren tolkade många råden som att man besöker inte frisersalonger, tandläkare, fotvård, nagelstylister mm.
Medan andra fortsatte ungefär som tidigare.
Råden om restaurangbesök och undvika trängsel mm följdes av vissa medan vi vet att i sommar var trängseln stor på vissa platser Vi har läst om och vissa har sett hur det såg ut i somras och även nu i höst där vissa helt struntar i råden enligt vad många av oss har för värderingar.
Jag själv och min hustru har fortsatt med frisersalong och tandläkarbesök som tidigare men avstått restaurangbesök då vi anser de inte är tillräckligt säkra.
Vissa besöker inte olika affärer och beställer mat som levereras till dem. Vi i min familj har fortsatt att besöka alla typer av butiker men på tider då det är mindre folk där.
Så tolkar vi råden och en stor skillnad finns alltså då det enbart är råd.
Statsepidemiolog Anders Tegnell har sin tolkning av råden och besökte i oktober en libanesisk restaurang och hoppade över råden om social distans. Han gjorde troligen en egen bedömning av hur man tolkar de råden och ansåg nog det var ok. Helt mänskligt anser jag.
Senaste gången jag hälsade i hand var i mitten av januari och gick sedan direkt och tvättade händerna. Använder alltid handsprit när jag petat på någon betalterminal eller tagit i dörrhandtag mm. Skulle säkert klassas som extrem när det gäller hygien men tolkar råden för övrigt med egna värderingar och oftast mer än FHM anger. Social distans för mig är 1-5 meter där 1 meter står för väldigt få tillfällen och mest med 2-4 meter.
Vi är olika och tolkar råden vi får olika. För mig är vissa ett måste och andra råd vägledande men inga direkt krav.
Jag är frisk fortfarande och ska så försöka fortsätta med det medan vissa tycker det inte är så viktigt.
Ingen som inte jobbar på ett sådant sett att den inte kan hålla avstånd till bekräftat/misstänkt smittade ska självklart använda skydd. Men att allämnheten som inte kan använda på korrekt vis ska inte tvingas att använda.useless skrev:
Det är precis vad du själv bör göra. Hitta inte på egna formuleringar.Nissens skrev:
Han skrev så här i inlägg #28636
"Sverige vaccinationssamordnare planerar för vaccin i Sverige i januari
I Storbittanien har man beredskap för att kunna vaccinera nationellt i november, 2020."
Inte det du påstod.
Det han skrev är motsvarande uppgifter som frugan fått på sjukhuset där hon jobbar.
Däremot hade källa varit lämplig.
Dessutom bör du nog läsa forumreglerna och ha en trevligare attityd.
Så här påpekade du till honom i inlägg #28639
"Detta är fakta. Klarar du av att ta till dig det?"
Tycker inte det är speciellt trevligt skrivet
optimum skrev:
Det är precis vad du själv bör göra. Hitta inte på egna formuleringar.
I Storbittanien har man beredskap för att kunna vaccinera nationellt i november, 2020."
Inte det du påstod.
Det han skrev är motsvarande uppgifter som frugan fått på sjukhuset där hon jobbar.
Du verkar inte förstå att du faktiskt ljuger/förvränger fakta när du skriver "Sverige börjar vaccinera i Januari" baserat på det här citatet. Det är därför du blir "påhoppad". Om du skärper dig och slutar förvränga det du läst ska du se att "påhoppen" eller rättare sagt rättningarna blir mycket färre.Ulltand skrev:
Missar du verkligen ALLT som inte passar din argumentation? Är det någon här som inte förstår att ett vaccin måste godkännas innan det kan användas?
""Sverige vaccinationssamordnare planerar för vaccin i Sverige i januari
I Storbittanien har man beredskap för att kunna vaccinera nationellt i november, 2020.""
Anna_H skrev:
Du verkar inte förstå att du faktiskt ljuger/förvränger fakta när du skriver "Sverige börjar vaccinera i Januari" baserat på det här citatet. Det är därför du blir "påhoppad". Om du skärper dig och slutar förvränga det du läst ska du se att "påhoppen" eller rättare sagt rättningarna blir mycket färre.
Det är ju rent löjlig det ni håller på med. Det finns väl ingen här som läser ett inlägg i tråden och antar att det speglar alla aspekter
ALLA vet att vaccinet ännu inte är godkänt och jag har skrivit upprepade gånger att det är Sverige vaccinationsssamordnare som bedömmer januari.
Och det som svar på ett påstående om att vaccination börjar tidigast i sommar. Gärna en källa på det om det mot förmodan skulle finnas!
Redigerat:
Det här borde inte behöva förklaras för någon som har en IQ på 130, men ok:Ulltand skrev:
När du skriver att Sverige kommer att börja vaccinera om ca två månader, kommer alla som är någorlunda intresserade av källkritik och fakta och såna där grejer att undra om du har någon information som de inte har. Det i sin tur leder till research, följdfrågor och annat, helt i onödan eftersom din tanke var att man på något sätt skulle förstå att du menade något annat än du faktiskt skrev.
Tyvärr är det inte första gången, och det är ganska lätt att få intrycket av att det är högst medvetet.
(Och alldeles uppenbarligen läser alla inte allt, annars hade jag inte behövt posta bilden några inlägg upp.)
Hen ville bara slänga sig med termen "trådsanning" och på så sätt visa att han minsann är på FlashbackNissens skrev:
@UlltandNissens skrev:
Du verkar tro att pandemin är över. Den är inte ens halvvägs. Du vet inget om vem som lyckats ännu. Jag har vänner på Nya Zeeland, de är väldigt bekymrade över hur det skall gå. De kan ju inte ha stängt i all evighet...
Du borde då tycka att Thailand lyckats fantastiskt bra! Låga C19 siffror.. men 40 miljoner turister per år har blivit 0 (noll), de har spökstäder i söder på grund av det och delar av befolkningen svälter. Självmorden ökar katastrofalt. Väldigt lyckat eftersom de hållit borta Covid-19?
Öppna ögonen!
Eftersom du inte begriper vad jag skrivit innan så bemödar jag mig inte med att brsvara dina naiva frågor.
Du kan inte summera en pandemi som inte kommit halvvägs ens. Är det så svårt för dig att begripa det? Att du snöat in på en så liten del av världen är också märkligt, du ser inte skogen för alla träden...
Och kommer du ihåg antalet döda man då (eller kanske lite senare)n trodde Sverige skulle få?Ulltand skrev:
Jag läste om uppskattningar som varierade från mer än 30 000 till flera hundratusentals döda inom en eller några år.
Nu ligger vi på 6000 framförallt väldigt gamla och redan sjuka människor och även om andra vågen tar fart och det kommer en tredje våg, har vi bra möjligheter att stanna under 15 000.
Att man behöver ta alla möjliga åtgärder som finns (med eller utan bevis) för att undvika flera hundratusentals döda är en sak, men att man nu, när man ser att man (med hjälp av rimligare åtgärder?) kunde begränsa antalet döda till dagens låga nivåer, fortfarande kräver extra åtgärder med tveksam effekt, som begränsar folkets personliga integritet, är en annan sak.
Detta börjar bli fånigt.optimum skrev:
Det är precis vad du själv bör göra. Hitta inte på egna formuleringar.
Inte det du påstod.
Vänligen läs meddelande #28362, för du verkar helt ha missat vad Ulltand skrivit. Medvetet eller ej.
Du bör läsa vilka forumregler som gäller och skriva lite trevligare.
Och läs gärna på det vi skriver om innan du skickar ut pekpinnar om ”trådrensning” och annat. Du skapar en massa diskussioner som bara tar tid och energi när du påstår saker som inte stämmer.
Det vore intressant att se vad du tycker när du väl läst meddelandet. För det står absolut inte det du påstår.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Varför är smittspridning och dödlighet så mycket större i Västeuropa än i Sverige?Ulltand skrev:
Kan det vara för att de använder mask?
Det är liksom inga problem att vända dina frågor tillbaks till dig själv och det är ju ett tydligt tecken på att de inte är särskilt meningsfulla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Jag har inte prövat att svara flera gånger samma dygn så jag vet inte hur den beter sig, men det verkar väl rimligt att den inte reagerar om man försöker eftersom man knappast vill att folk dubbelrapporterar.yonna skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg