2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är som du nästan skriver en hypotes. Om jag hade haft bevis för den så hade jag inte avslutat med ett frågetecken utan med en länk.BirgitS skrev:
Det finns ett mycket tydligt omvänt samband mellan kön överlevnad och risken för långtidssjukdom,
Och visst är det lite speciellt att det som har bäst överlevnad också har högst risk för långtidssjukdom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Så du kan inte förklara vad du menade förut?Ulltand skrev:
Det är som du nästan skriver en hypotes. Om jag hade haft bevis för den så hade jag inte avslutat med ett frågetecken utan med en länk.
Det finns ett mycket tydligt omvänt samband mellan kön överlevnad och risken för långtidssjukdom,
Och visst är det lite speciellt att det som har bäst överlevnad också har högst risk för långtidssjukdom.
Jag antog att det var en fråga eftersom du avslutade med ett frågetecken och skrev därför vad jag tror. Sen klagade du på det.
Kan kanske vara så att könet avgör om man avlider eller blir sjuk under lång tid med alla andra förutsättningar lika (riskfaktorer, tid sen coronaförkylning etc.)?
Inte det minsta, redan i de inledande raderna tolkar hon hans utsaga om att HAN inte är rädd för att bli smittad som att "64-åriga män löper större risk" när de går över gatan. Nu är ju knappast alla 64-åriga män läkare, epidemologer eller har särskilt mycket erfarenhet från områden med Ebola eller andra farliga sjukdomar, så hela resonemanget faller platt tämligen omgående.Ulltand skrev:
Möjligen kan man tycka att det är ett klantigt uttalande, men det beror på sammanhanget och det lär knappast framgå på ett rättvist sätt i en krönika i Aftonbladet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Bara för att vissa inte förstår vad en annan person menar med ett uttalande?Ulltand skrev:
Säger väl mer om personen som inte förstår än den som gjorde uttalandet.
Jag är inte det minsta förvånad eller har svårt att förstå. För att klara av att jobba mitt i Ebola-utbrott så måste man nog vara lite ödestroende eller liknande, "händer det så händer det", "jag gör mitt bästa att undvika att bli smittad, men är oturen framme så är den". Det är väl liknande situation för många inom sjukvården som riskerar att bli smittade med både det ena och det andra. Inte kunde sjukvårdspersonalen sluta att ta hand om HIV-smittade när det var en ny och okänd smitta, utan det var ju bara att bita ihop, skydda sig så gott man kunde och hoppas på det bästa. Sjukvårdspersonal riskerar att råka sticka sig på en använd nål och råka bli smittade av något. Man kan inte gå omkring som sjukhusanställd och känna sig rädd för att bli smittad hela tiden, då blir man utbränd väldigt fort.
Han kanske använde munskydd?BirgitS skrev:
Nej det här är den typen av ologiska uttalande som kommer när någon är pressad och försöker stärka sin position genom att indirekt berätta hur hjältemodig han varit.
Nu var han ju inte särskilt pressad i intervjun, så man kanske ska leta efter ologiska uttalanden på annat håll.Ulltand skrev:
"Men Anders Tegnell verkar anse sig ha blivit osårbar när det gäller corona genom att arbeta med ebolaepidemin för 25 år sen. Helt obegripligt.T tanaris skrev:
Det har dött 293 män mellan 60 och 69 år i Sverige i covid-19. Jag kände två av dem. Under hela förra året dog 21 cyklister och fotgängare under 65 år i trafiken.
Så nej, jag förstår inte vad som händer i Anders Tegnells huvud. Och varför inte hans vansinniga uttalande får några konsekvenser.""
OM man är en som förstår så är det osannolikt att man arbetar på en kvällstidning, -jag tror journalisten!Ulltand skrev:
"Men Anders Tegnell verkar anse sig ha blivit osårbar när det gäller corona genom att arbeta med ebolaepidemin för 25 år sen. Helt obegripligt.
Det har dött 293 män mellan 60 och 69 år i Sverige i covid-19. Jag kände två av dem. Under hela förra året dog 21 cyklister och fotgängare under 65 år i trafiken.
Så nej, jag förstår inte vad som händer i Anders Tegnells huvud. Och varför inte hans vansinniga uttalande får några konsekvenser.""
Jag är inte heller så rädd för att få Covid-19 (för man kan inte leva livet rädd hela tiden, det vore inget liv) - MEN det betyder inte att jag inte vidtar åtgärder! Troligen resonerar AT likartat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Munskydd är väl ett typexempel på "jag skyddar mig så gott jag kan men har jag otur så blir jag smittad ändå".Ulltand skrev:
Lösryckta citat brukar upplevas som ologiska tills sammanhanget kommer.
Tegnell sa något liknande i redan i våras när han fick en fråga om han var rädd på en presskonferens (tror jag det var). Så det är väl snarast en fråga han ofta har fått och det går på rutin hur han svarar. Så ingen press.
Att smittspridningen var lägre på sommaren och återigen ökar, är inte något jag ifrågasätter.BirgitS skrev:
Vet inte riktigt vad du menar men det har varit enkelt att testa sig sen i juni så det är väl inga problem med att se att antalet insjuknande ökar vecka för vecka sen ungefär 1,5 månad. Dessutom ökar inläggningarna på sjukhus och IVA sen ett tag tillbaka, den 9 september var det 10 personer på IVA i hela Sverige och nu är det 41.
[länk]
[länk]
Det jag tycker är svårt, är att relatera dagens smittspridningen till smittspridningen i mars.
Jämför man ökningen av sjukhusinläggningar ellee dödsfall med situationen i mars, misstänker jag att smittspridningen då var flera gånger, kanske tiotals gånger värre. Det gör att jag har svårt att bedöma allvaret bara baserat på positiva testresultat
Ja, det är ju lite så diskussionen går, har viruset blivit snällare, alltså mer smittsam och mindre dödlig eller egenmätningar som påverkar.harry73 skrev:
Att smittspridningen var lägre på sommaren och återigen ökar, är inte något jag ifrågasätter.
Det jag tycker är svårt, är att relatera dagens smittspridningen till smittspridningen i mars.
Jämför man ökningen av sjukhusinläggningar ellee dödsfall med situationen i mars, misstänker jag att smittspridningen då var flera gånger, kanske tiotals gånger värre. Det gör att jag har svårt att bedöma allvaret bara baserat på positiva testresultat