2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Alkoholförsäljningen på systembolaget har gått upp med 12% jämfört med förra året- men det betyder inte att folk dricker mer under pandemin, utan troligen bara att man handlar sin alkohol på Systemet nu istället för att gå på bar/restaurang eller utlandssemester.
Allt enligt Systembolagets rapport;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det kanske skulle vara bra å andra sidan. Vi dränks av undersökningar om corona. Där man kan fundera på vad de egentligen kommit fram till. Det är nog väldigt lätt att få pengar för att göra forskning om corona. De läser några undersökningar sedan drar de en självklar slutsats. De lägger inte ner många timmar men får bra betalt.BirgitS skrev:
Om folk inte skulle länka till rapporter som inte har gått igenom peer review än skulle denna tråd innehålla betydligt mindre med information och fakta. Det skulle t.ex. ha inneburit att det inte gick att hänvisa till en enda studie eller forskningsresultat förrän på sensommaren eftersom det verkar ta typ 3 månader att göra en peer review för de stora välkända tidskrifterna. Ska man hålla sig informerad om forskningen detta år så får man nog acceptera att ta till sig resultat även innan de har gått igenom en peer review, men naturligtvis då vara medveten om att det finns en osäkerhet i resultaten.
Jag tror att man ska vara försiktig rapporter som ännu inte hunnit granskas. Och vara tydlig att den inte granskad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Nja, mycket av den forskning som presenterades under kvartal 2 har ju stått sig bra vid granskningarna sedan och jag hade då definitivt saknat den kunskapen då när det fanns så lite. Sen ska man ju inte heller glömma bort att mycket av det som rapporteras är ju sånt som inte kommer att granskas för att det inte har den storleken förrän man kommit längre i forskningen, t.ex. resultaten av de antikroppsstudier som gjorts på Karolinska och Danderyd. Men det är så klart relevant kunskap ändå för den som vill lära sig mer.B Byggdjuret skrev:Det kanske skulle vara bra å andra sidan. Vi dränks av undersökningar om corona. Där man kan fundera på vad de egentligen kommit fram till. Det är nog väldigt lätt att få pengar för att göra forskning om corona. De läser några undersökningar sedan drar de en självklar slutsats. De lägger inte ner många timmar men får bra betalt.
Jag tror att man ska vara försiktig rapporter som ännu inte hunnit granskas. Och vara tydlig att den inte granskad.
Så enkel forskning har jag inte sett att det har länkats till i någon nämnvärd omfattning.
Känns inte heller som den här tråden drunknar i undersökningsresultat.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Har du samma resonemang under influensa tider?optimum skrev:
Nya uppgifter enligt SVT nyheter så kan 25 000 Svenskar ha långtidseffekter av Corona.
Länk till inslag så ni kan ta del av det själva.
[länk]
Hur de kom fram till 25.000 får ni själva se på deras sida.
För mig och min familj är det ytterligare ett bevis för att vi ska vara noga med social distans och hygien enligt FHM.
Det jag saknar i diskussionen är hur många som får långtidsflunsan?
För att få en siffra på hur mycket värre corona är än influensan.
Det är självklart inte roligt att vara sjuk länge. Men man inte gå runt och oroa sig för det. Du kan bli så sjuk att du hamnar i respirator i flera veckor. Du bör oroa för det också. För efter några. Veckor i respirator så blir det inte roligt. Det borde oroa dig mer.
Även en hel del som handlats på inköpsturer till Tyskland.B b8q skrev:Alkoholförsäljningen på systembolaget har gått upp med 12% jämfört med förra året- men det betyder inte att folk dricker mer under pandemin, utan troligen bara att man handlar sin alkohol på Systemet nu istället för att gå på bar/restaurang eller utlandssemester.
[bild]
Har goda vänner som var i Puttgarden och handlade en del för 2 veckor sedan.
Nu är det betydligt besvärligare när Danmark stängt sin gräns förutom om man kan visa att man ska bo på hotell i Tyskland mm.
Alltså för de som reser ner till t.ex. Puttgarden och handlar.
Jag deltar också i covid19-appen och har varit förvånad över att det inte verkar ha spärrats för dubbelmedverkan. Jag brukar gå in runt midnatt och är ibland osäker på om jag gjort den dagliga anmälan. Först den senaste veckan visar systemet att jag redan anmält.
Smittan ökar kraftigt. Är detta början på våg 2 för oss här i Sverige precis som andra länder är inne i våg 2?
https://www.expressen.se/nyheter/coronalarmet-fran-region-ostergotland-en-andra-vag-vi-ser/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/nyheter/coronalarmet-fran-region-ostergotland-en-andra-vag-vi-ser/
900%.
Hur stort är antalet? Ser inte det i denna artikel, Började det med 1 i September så är ju inte 9 så många.
Hur stort är antalet? Ser inte det i denna artikel, Började det med 1 i September så är ju inte 9 så många.
Jag förstår att Östergötland oroar sig, för ökningen av patienterna på IVA är ännu större. Den låg på 0 under hela september för att nu öka med flera tusentals procent till 1.optimum skrev:
optimum skrev:
Nya uppgifter enligt SVT nyheter så kan 25 000 Svenskar ha långtidseffekter av Corona.
Länk till inslag så ni kan ta del av det själva.
[länk]
Hur de kom fram till 25.000 får ni själva se på deras sida.
För mig och min familj är det ytterligare ett bevis för att vi ska vara noga med social distans och hygien enligt FHM.
En tråkig del i detta är FHM aldrigt varnat för detta eller varit tydliga med att vi vet nästan inget om eventuella långtidseffekter av Covid19.
Inte osannolikt skulle man få en bättre följsamhet som även yngre människor kände till denna risk.
Långtidsskjua är oftast inte dem som haft svårare covid. Det drabbat vem som helst och ofta också unga människor.Violina skrev:
Långtidssjuka? De flesta (jag vet om) som haft svårare covid har idag inga bestående men av sjukdomen i sig, utan mest pga de påfrestningar man (faktiskt) utsätter kroppen för då den är sängliggande under lång tid (eller som i de värsta fallen, har vårdats i respirator) att återigen bygga upp kroppen och styrka/kondition (och hjärnförmågan efter syrebrist/näringsbrist) tar längre tid än det tog att bryta ner den, men det är inte covid-19 som är direkt orsak till skadorna.
Kvinnor är överrepresenterade men kvinnor har också lägre dödlighet vilket man förmodar kan bero på ett bättre immunförsvar.
Om "bra" immunförsvar också ger ökad risk för långtidssjukdom kan man kanske börja misstänka en autoimmun störning av något slag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Så här står det ju i artikeln, dock något underlig användning av procenträkning:snuttjulle skrev:
Gäller alltså andelen positiva prov.Regionens smittskyddsläkare Britt Åkerlind säger att andelen positiva började öka snabbt efter den 24 september, och att det innan dess var runt en procent av testen som visade positivt.
Det har sedan fortsatt öka till drygt 10 procent. Enligt regionen handlar det om en ökning med 900 procent sedan i september.
Men antalet positiva prov ökade med mer än en fördubbling mellan vecka 41 och 42.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
Det var då på samma nivå som i juni när PCR-testerna utökades, precis som i många andra regioner.
Vill man slippa domedagsrubriker och -procenträkning kan man läsa om det här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/snabb-smittspridning-i-ostergotland
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/smittskyddslakaren-kanner-oro
Redigerat:
Vilken risk menar du? Den man nästan inte vet något om?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Den studien som togs upp visar:Ulltand skrev:
Långtidsskjua är oftast inte dem som haft svårare covid. Det drabbat vem som helst och ofta också unga människor.
Kvinnor är överrepresenterade men kvinnor har också lägre dödlighet vilket man förmodar kan bero på ett bättre immunförsvar.
Om "bra" immunförsvar också ger ökad risk för långtidssjukdom kan man kanske börja misstänka en autoimmun störning av något slag?
1. Äldre personer löper större risk att drabbas av långtidscovid än yngre personer, även om det förekommer i alla åldrar.
2. Ju fler symtom en person hade den första veckan, desto mer troligt var det att hen utvecklade långtidscovid.
3. Kvinnor verkar ha en något högre risk för att drabbas av långtidscovid än män (14,5 % jämfört med 9,5 %), men endast i de yngre åldersgrupperna.
4. Personer med astma löpte större risk att utveckla långtidscovid
https://www.covid19app.lu.se/articl...a-pa-covid-symptom-study-har-kommit-fram-till
Du skrev "ofta unga", vilket alltså inte stämmer.
Jag tror nog att många symtom är vanligare bland dem som har en svårare sjukdom än bland dem som får det lindrigt. Jag håller alltså inte med om din första mening i citatet,
Eftersom det är rätt liten skillnad mellan män och kvinnor kan man inte bara därför misstänka någon autoimmun störning.
Redigerat: