2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Så du anser att det är färre än vanligt som dör i USA i år. Då blir ju frågan vad är det folk brukar dö av som de inte dör av i år?S DanielF skrev:Ny data för Covid i USA:
[bild]
TOTAL U.S. DEATHS [ALL CAUSES]:
2017 Total Deaths US: 2,813,503 (234,000/month)
[länk]
2018 Total Deaths US: 2,839,205 (237,000/month)
[länk]
2019 Total Deaths US: 2,855,000 (238,000/month)
[länk]
2020 Total Deaths US (jan - week 9/26): 2,130,000 (236,000/month)
[länk]
2020: 2,838,000 [3-month assumption insert]
2,130,000 + (236,000/month x 3) [Oct, Nov, Dec] = 2,838,000 [assumption based on monthly avg]
2019: 2,855,000
2018: 2,839,000
2017: 2,814,000
När det gäller den inklistrade tabellen har du inte länkat till någon källa och det går därmed inte att veta vad det är för sorts procentsiffror. Betyder det att 5,4 % av alla som är över 70 år har dött?
Klipp från SvD i dag. Inte hetl ny ifo men en bra lägesrapport. Corona förkylningsvirus tycks skydda en stor grupp i befolkningen i någon utsträckning.
"I somras visade ett forskarteam på KI att 30 procent av en grupp blodgivare som inte smittats av det nya coronaviruset ändå hade T-celler som reagerade mot det. Sedan tidigare fanns en amerikansk studie som pekade på att mellan 20 och 50 procent av icke-smittade personer bar på T-celler som verkade känna igen sars-cov-2-viruset och svarade på det.
Det senaste forskningsresultatet är en tysk studie som kom i början av oktober. Där hade hela 80 procent av individer som inte exponerats för det nya coronaviruset ett så kallat T-cellssvar mot det. Forskarna drar slutsatsen att personer som tidigare haft vanliga förkylningar, orsakade av snällare coronavirus, kan ha T-celler som känner igen liknande drag hos det nya sars-cov-2.
Även om de olika coronavirusen skiljer sig åt så finns det ändå en del gemensamma faktorer – som alltså kan identifieras av våra T-celler. Det här kallas av forskarna för korsreaktivitet, eller korsimmunitet.
Vad ska man dra för slutsatser av studierna?
– Det är intressant eftersom det kan betyda att de här individerna får ett visst skydd mot svårare former av covid-19. Men det innebär inte att man får fullständig immunitet, det är viktigt att betona. Det kan vara så att T-cellerna i de här individerna ger ett grundskydd, som således gör att covid-19 slår lite olika från person till person, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin på KI och en av huvudförfattarna till sommarens T-cellsstudie.
"I somras visade ett forskarteam på KI att 30 procent av en grupp blodgivare som inte smittats av det nya coronaviruset ändå hade T-celler som reagerade mot det. Sedan tidigare fanns en amerikansk studie som pekade på att mellan 20 och 50 procent av icke-smittade personer bar på T-celler som verkade känna igen sars-cov-2-viruset och svarade på det.
Det senaste forskningsresultatet är en tysk studie som kom i början av oktober. Där hade hela 80 procent av individer som inte exponerats för det nya coronaviruset ett så kallat T-cellssvar mot det. Forskarna drar slutsatsen att personer som tidigare haft vanliga förkylningar, orsakade av snällare coronavirus, kan ha T-celler som känner igen liknande drag hos det nya sars-cov-2.
Även om de olika coronavirusen skiljer sig åt så finns det ändå en del gemensamma faktorer – som alltså kan identifieras av våra T-celler. Det här kallas av forskarna för korsreaktivitet, eller korsimmunitet.
– Det är intressant eftersom det kan betyda att de här individerna får ett visst skydd mot svårare former av covid-19. Men det innebär inte att man får fullständig immunitet, det är viktigt att betona. Det kan vara så att T-cellerna i de här individerna ger ett grundskydd, som således gör att covid-19 slår lite olika från person till person, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin på KI och en av huvudförfattarna till sommarens T-cellsstudie.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu undrar jag vad du känner för människor.L lob skrev:Kan det ha med deras mediekanaler att göra. De SD:are jag känner är inte förtjusta i det som benämns ”gammelmedia”. Aftonbladet, Expressen och framförallt DN verkar betraktas som opålitliga. Istället citerar man gärna Avpixlat, Samhällsnytt och Fria tider mfl.
Hur har Corona med tillhörande komponenter avhandlats där?
Jag har aldrig klickat in mig där och läst så jag vet då inte.
Mvh LOB
Även om jag kanske inte tror att de ljuger så överdriver de väldigt gärna. Jag slutade läsa Alternativ media när Corona började. Jag gillade inte deras inställning och hur man skulle lösa corona. Det skulle inte förvåna mig om de var för en lockdown.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag visste inte att det fanns en snällare och en dummare Covid -19. Jag trodde det bara fanns en Covid-19Ulltand skrev:
Klipp från SvD i dag. Inte hetl ny ifo men en bra lägesrapport. Corona förkylningsvirus tycks skydda en stor grupp i befolkningen i någon utsträckning.
Jag tror att deras pubar är effektiva miljöer för smittspridning. Nu har jag inte klart för mig hur mycket de varit stängda?B b8q skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Just nu blir jag bara snurrig att läsa dessa rapporter. Men jag kan inte hitta hur många människor som är med i undersökningen. Det finns säkert väldigt lätt att hitta. Men, jag måste ändå be om hjälp.Ulltand skrev:
Däremot lärde mig en sak... Att de flesta rapporter med största sannolikhet inte är kontrollerade innan de presenteras...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Var det 59 dödsfall vi hade i Sverige? Tack vara att vi var snabba med att vaccinera. Vi hade kanske 100st annars.Ulltand skrev:
60% vaccinerade sig. Jag måste säga att vaccinering eller inte verkar inte gjort någon större skillnad. Med tanke på biverkningarna så var det inte värt att göra en massvaccinering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men är SDare sämre för att de då har ett mindre förtroende för myndigheter?Fairlane skrev:
Jag tror att du missförstår mig.
Om man ställer frågan "Vilket förtroende har du för våra myndigheter?" och har en skala från 1 till 5, där 5 betyder att man har mycket stort förtroende för myndigheterna och 1 att man har mycket litet förtroende för myndigheterna så kommer man hitta personer som säger allt från 1 till 5 i samtliga partiers sympatisörer,
Det finns sådana undersökningar gjorda och resultaten är att anhängare av SD har fler som sätter 1 eller 2 än övriga partier. Det gör inte de som sätter 4 eller 5 till sämre SDare. Den delen är jag rätt säker på att den är korrekt och inte något hittepå bland media. Däremot är kanske min tolkning av lockdown, felaktig då den baseras på ett fåtal individer i denna tråd.
Inte bara många. Alla rapporter presenteras, på ett för beställaren fördelaktigt sätt.mikethebik skrev:
Här verkar även råda en vanföreställning att just Sverige är det land som redovisar Coronasiffror på ett neutralt och osjälviskt sätt, medans en massa andra kostiga länder minsann manipulerar sina uppgifter för sitt eget fromma.
Staffan
Det var väl 4 Juli man återöppnade pubarna efter en total stängning. Då blev det trång på stan och utanför pubarna.trähandtag skrev:
Med de nya restriktionerna ska de stänga kl 22:00
En prognos i en 2v gammal artikel pratar om 200 döda per dag i november
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Nej, det hade varit betydligt fler. Innan det fanns influensavaccin så dog det flera tusen om året, det är alltså något i den storleksordningen som man kan förvänta sig med influensor utan vaccin.B Byggdjuret skrev: