Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
S DanielF skrev:
Ny data för Covid i USA:

[bild]

TOTAL U.S. DEATHS [ALL CAUSES]:

2017 Total Deaths US: 2,813,503 (234,000/month)
[länk]

2018 Total Deaths US: 2,839,205 (237,000/month)
[länk]

2019 Total Deaths US: 2,855,000 (238,000/month)
[länk]

2020 Total Deaths US (jan - week 9/26): 2,130,000 (236,000/month)
[länk]

2020: 2,838,000 [3-month assumption insert]
2,130,000 + (236,000/month x 3) [Oct, Nov, Dec] = 2,838,000 [assumption based on monthly avg]

2019: 2,855,000

2018: 2,839,000

2017: 2,814,000
Så du anser att det är färre än vanligt som dör i USA i år. Då blir ju frågan vad är det folk brukar dö av som de inte dör av i år?

När det gäller den inklistrade tabellen har du inte länkat till någon källa och det går därmed inte att veta vad det är för sorts procentsiffror. Betyder det att 5,4 % av alla som är över 70 år har dött?

B Byggdjuret skrev:
Nu hade inte vi i Sverige några jätteproblem med döda i svininfluensan.
Och det beror på att så många vaccinerades!

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Klipp från SvD i dag. Inte hetl ny ifo men en bra lägesrapport. Corona förkylningsvirus tycks skydda en stor grupp i befolkningen i någon utsträckning.

"I somras visade ett forskarteam på KI att 30 procent av en grupp blodgivare som inte smittats av det nya coronaviruset ändå hade T-celler som reagerade mot det. Sedan tidigare fanns en amerikansk studie som pekade på att mellan 20 och 50 procent av icke-smittade personer bar på T-celler som verkade känna igen sars-cov-2-viruset och svarade på det.

Det senaste forskningsresultatet är en tysk studie som kom i början av oktober. Där hade hela 80 procent av individer som inte exponerats för det nya coronaviruset ett så kallat T-cellssvar mot det. Forskarna drar slutsatsen att personer som tidigare haft vanliga förkylningar, orsakade av snällare coronavirus, kan ha T-celler som känner igen liknande drag hos det nya sars-cov-2.
Även om de olika coronavirusen skiljer sig åt så finns det ändå en del gemensamma faktorer – som alltså kan identifieras av våra T-celler. Det här kallas av forskarna för korsreaktivitet, eller korsimmunitet.

Vad ska man dra för slutsatser av studierna?

– Det är intressant eftersom det kan betyda att de här individerna får ett visst skydd mot svårare former av covid-19. Men det innebär inte att man får fullständig immunitet, det är viktigt att betona. Det kan vara så att T-cellerna i de här individerna ger ett grundskydd, som således gör att covid-19 slår lite olika från person till person, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin på KI och en av huvudförfattarna till sommarens T-cellsstudie.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Kan det ha med deras mediekanaler att göra. De SD:are jag känner är inte förtjusta i det som benämns ”gammelmedia”. Aftonbladet, Expressen och framförallt DN verkar betraktas som opålitliga. Istället citerar man gärna Avpixlat, Samhällsnytt och Fria tider mfl.
Hur har Corona med tillhörande komponenter avhandlats där?
Jag har aldrig klickat in mig där och läst så jag vet då inte.

Mvh LOB
Nu undrar jag vad du känner för människor.:).. Man måste vara källkritisk... Även om jag gillar SD och är kritisk till "gammel media" Så litar jag inte mer på Avpixlat, och liknande. Problemet är att DN är egentligen värst när det gäller. Det finns många som inte längre gillar gammelmedia. Men nä jag skulle vara försiktig med att citera "alternativ media"
Även om jag kanske inte tror att de ljuger så överdriver de väldigt gärna. Jag slutade läsa Alternativ media när Corona började. Jag gillade inte deras inställning och hur man skulle lösa corona. Det skulle inte förvåna mig om de var för en lockdown.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att det är färre än vanligt som dör i USA i år. Då blir ju frågan vad är det folk brukar dö av som de inte dör av i år?
Man dör nog i största utsträckning av samma saker som vanligt, bara det att när man dör i år har man i många fall dessutom en Covid-infektion i kroppen?

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Klipp från SvD i dag. Inte hetl ny ifo men en bra lägesrapport. Corona förkylningsvirus tycks skydda en stor grupp i befolkningen i någon utsträckning.

"I somras visade ett forskarteam på KI att 30 procent av en grupp blodgivare som inte smittats av det nya coronaviruset ändå hade T-celler som reagerade mot det. Sedan tidigare fanns en amerikansk studie som pekade på att mellan 20 och 50 procent av icke-smittade personer bar på T-celler som verkade känna igen sars-cov-2-viruset och svarade på det.

Det senaste forskningsresultatet är en tysk studie som kom i början av oktober. Där hade hela 80 procent av individer som inte exponerats för det nya coronaviruset ett så kallat T-cellssvar mot det. Forskarna drar slutsatsen att personer som tidigare haft vanliga förkylningar, orsakade av snällare coronavirus, kan ha T-celler som känner igen liknande drag hos det nya sars-cov-2.
Även om de olika coronavirusen skiljer sig åt så finns det ändå en del gemensamma faktorer – som alltså kan identifieras av våra T-celler. Det här kallas av forskarna för korsreaktivitet, eller korsimmunitet.

– Det är intressant eftersom det kan betyda att de här individerna får ett visst skydd mot svårare former av covid-19. Men det innebär inte att man får fullständig immunitet, det är viktigt att betona. Det kan vara så att T-cellerna i de här individerna ger ett grundskydd, som således gör att covid-19 slår lite olika från person till person, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin på KI och en av huvudförfattarna till sommarens T-cellsstudie.
Jag visste inte att det fanns en snällare och en dummare Covid -19. Jag trodde det bara fanns en Covid-19

B b8q skrev:
Intressant att Storbritannien är ett av de länder där folk rört sig minst, men ändå haft väldigt många fall. Det handlar väl mest om VAR man rör sig snarare än hur långt...
Jag tror att deras pubar är effektiva miljöer för smittspridning. Nu har jag inte klart för mig hur mycket de varit stängda?

Ulltand Ulltand skrev:

Just nu blir jag bara snurrig att läsa dessa rapporter. Men jag kan inte hitta hur många människor som är med i undersökningen. Det finns säkert väldigt lätt att hitta. Men, jag måste ändå be om hjälp.

Däremot lärde mig en sak... Att de flesta rapporter med största sannolikhet inte är kontrollerade innan de presenteras...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Och det beror på att så många vaccinerades!
Var det 59 dödsfall vi hade i Sverige? Tack vara att vi var snabba med att vaccinera. Vi hade kanske 100st annars.
60% vaccinerade sig. Jag måste säga att vaccinering eller inte verkar inte gjort någon större skillnad. Med tanke på biverkningarna så var det inte värt att göra en massvaccinering.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Jag visste inte att det fanns en snällare och en dummare Covid -19. Jag trodde det bara fanns en Covid-19
Covid-19 är en sjukdom men vissa blir bara lätt sjuka medan andra blir svårt sjuka. Man kan säga att den senare gruppen får en svårare form av sjukdomen.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Däremot lärde mig en sak... Att de flesta rapporter med största sannolikhet inte är kontrollerade innan de presenteras...
Eller att många rapporter presenteras på att sådant sätt att det gynnar den egna synpunkten.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att du missförstår mig.
Om man ställer frågan "Vilket förtroende har du för våra myndigheter?" och har en skala från 1 till 5, där 5 betyder att man har mycket stort förtroende för myndigheterna och 1 att man har mycket litet förtroende för myndigheterna så kommer man hitta personer som säger allt från 1 till 5 i samtliga partiers sympatisörer,
Det finns sådana undersökningar gjorda och resultaten är att anhängare av SD har fler som sätter 1 eller 2 än övriga partier. Det gör inte de som sätter 4 eller 5 till sämre SDare. Den delen är jag rätt säker på att den är korrekt och inte något hittepå bland media. Däremot är kanske min tolkning av lockdown, felaktig då den baseras på ett fåtal individer i denna tråd.
Men är SDare sämre för att de då har ett mindre förtroende för myndigheter?

Staffans2000
mikethebik mikethebik skrev:
Eller att många rapporter presenteras på att sådant sätt att det gynnar den egna synpunkten.
Inte bara många. Alla rapporter presenteras, på ett för beställaren fördelaktigt sätt.

Här verkar även råda en vanföreställning att just Sverige är det land som redovisar Coronasiffror på ett neutralt och osjälviskt sätt, medans en massa andra kostiga länder minsann manipulerar sina uppgifter för sitt eget fromma.

Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tror att deras pubar är effektiva miljöer för smittspridning. Nu har jag inte klart för mig hur mycket de varit stängda?
Det var väl 4 Juli man återöppnade pubarna efter en total stängning. Då blev det trång på stan och utanför pubarna.
Med de nya restriktionerna ska de stänga kl 22:00
En prognos i en 2v gammal artikel pratar om 200 döda per dag i november :surprised:

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Var det 59 dödsfall vi hade i Sverige? Tack vara att vi var snabba med att vaccinera. Vi hade kanske 100st annars.
60% vaccinerade sig. Jag måste säga att vaccinering eller inte verkar inte gjort någon större skillnad. Med tanke på biverkningarna så var det inte värt att göra en massvaccinering.
Nej, det hade varit betydligt fler. Innan det fanns influensavaccin så dog det flera tusen om året, det är alltså något i den storleksordningen som man kan förvänta sig med influensor utan vaccin.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.