Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
B brfbo skrev:
Ponera att vattnet innehöll smittsamt virus, hur skulle du ställa dig då till att låta det fortsätta rinna in till sjukhusen(och äldreboendena)?
Då är det nog dags att stänga av allt vatten helt, redan i vattenverket, ty ett smittsamt virus ska vi väl inte skicka till alla hushåll via vattnet.
Då är det dags att göra något åt vattentäkten eller installera UV-filter eller nåt.

Men alltså, vad är det för konstiga tankefigurer du håller på med?
Först gör du en analogi, där du byter ut viruset mot vatten. OK, så långt var jag med ...
Men sen drar du in viruset i själva analogin igen, så nu ska vi argumentera mot virus i kvadrat (virus * virus). :thinking:

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
Har den här varit uppe än? Om inte, läsvärt om R-värden, Sverigebilden och ren otur.

[länk]
Oj, nu orkade jag inte genom hela, men det var bra!
Jag skriver inte under på att det som står där är det rätta. Men jag känner instinktivt på mig att det kan vara det, eller något annat liknande. Ty jag har ju också gjort samma upptäckt som så många andra, att hur det drabbat länder verkar vara väldigt slumpartat.

Jag sammanställde data som visade att det saknades korrelation mellan befolkningstäthet och hårt landet drabbades. Vi har ju också sett att hårda lock-down inte skyddar ett land, men inte heller att inte köra lock-down.
Mycket verkar slumpmässigt, men jag är säker på att det finns faktorer bakom allt detta som verkar slumpmässigt, och forskarna kommer nog sakta men säkert reda ut det mesta.
Det är i denna aspekt bra att viruset muterar så frekvent, det kommer underlätta att förstå hur spridningen gått till i olika länder.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och som vanligt när man ska läsa ikapp ett dygn i denna tråden och en typ 5-10 sidor, så ser man allteftersom man läser vidare efter sina svar att andra redan skrivit nästan samma sak.
Jag bjuder glatt på dubbletterna, varsego ... :cool:

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nuförtiden är jag noga med att sköta mig men när jag var runt 20 års åldern hade jag nog inte varit det.
Då hade jag nog precis som jag tror många yngre tänker.
Alltså
Risken att bli sjuk någon vecka med oftast lindrigare "influensa" är mindre alvarligt än att tappa det sociala livet med kompisarna.

Sedan fick man familj och barn och omdömet växer sig starkt. Man ser livets faror och får ett vuxet sätt att tänka och agera.
Det är nog därför vi ser en ökad spridning och det är troligen från den yngre generationen. De inser inte att en spridning bland dem även kommer plocka med medelålders och äldre.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu låter du som killen som tycker att kommunen inte ska satsa en krona på julgranar och annat pynt så länge folk dör på våra äldreboenden.

Jag bara undrar var de annars ska dö?
Tvärtom bara massa julgranar;)
En julgran per smittad.

I min tanke var inga julgranar inblandade. Med andra måste jag ha svamlat. Att inga ska dö hänger inte ihop med antalet julgranar. Julgranar till en annan budgetpost. Men även om det skulle tas från sjukvården så är så lite pengar att det gör ingen skillnad.
Sen behövs det lite att än trista väggar
Alltså både julgranar och vård

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det nån som vet om det finns några undersökningar om fläktar / ac att dessa sprider ut viruset. Jag vet en...

Den enda jag har sett är case-studyn från Kina där man drog slutsatsen att AC'n på en restaurang bidrog till spridning mellan borden.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den enda jag har sett är case-studyn från Kina där man drog slutsatsen att AC'n på en restaurang bidrog till spridning mellan borden.
Det är den jag också känner till...
Jag själv tror inte att det är så farligt. Vi har många länder där solen värmer längre och mer. I dessa länder lär det vara vanligt med AC inomhus....

B Byggdjuret skrev:
Det är den jag också känner till...
Jag själv tror inte att det är så farligt. Vi har många länder där solen värmer längre och mer. I dessa länder lär det vara vanligt med AC inomhus....
AC i sig sprider inte smitta, det är blåsten från den som ger ökad spridning i vindriktningen om en smittad person är där. I Sverige har vi inte sådana temperaturer eller sådan placering av innedelen av AC att det är något problem i praktiken.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, det är oktober, så jag anser att vi redan är mitt i hösten, ganska snart vintern. :)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, det är oktober, så jag anser att vi redan är mitt i hösten, ganska snart vintern. :)
Avses hösten 2021 i just detta inlägg :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
T tanaris skrev:
Har den här varit uppe än? Om inte, läsvärt om R-värden, Sverigebilden och ren otur.

[länk]
Artikeln var inte uppe än, men i slutet av maj hänvisade jag redan till en artikel om k-värdet
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1031#post-3712457

(och jäklar vad det är svårt att hitta gamla inlägg i tråden, även om man själv skrev dom)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Artikeln var inte uppe än, men i slutet av maj hänvisade jag redan till en artikel om k-värdet
[länk]

(och jäklar vad det är svårt att hitta gamla inlägg i tråden, även om man själv skrev dom)
Intressant. En slutsats är att tillåtna folksamlingars storlek kan vara av mycket stor betydelse. Här har ju också Sverige legat i den nordiska toppen.

Varför är vissa männiksor så smittsamma. Kan det vara så att de har extremt höga virusnivåer men svaga eller inga symtom och däför inte ligger hemma i bingen?

Ett annat alternativ. Flertalet hörsammar säkert uppmaningen att stanna hemma vi symtom. Men inte alla. Är det dom som sprider fast de egentligen inte är mer smittsamma per se?

En läsvärd artikel i BBC om att många inte tillfrisknar efter Covid. Man börja se ett ökat söktryck på ME/Kronisk trötthetsmottagningarna. Risken tycks heller inte vara beroende av hur svår coronasjukdom man haft. Hur många som drabbas är oklart men minst ett par % ser det ut som.

How is the virus causing long Covid?
There are lots of ideas, but no definitive answers.
The virus may have been cleared from most of the body, but continues to linger in some small pockets.
"If there's long-term diarrhoea then you find the virus in the gut, if there's loss of smell it is in the nerves - so that could be what's causing the problem," says Prof Tim Spector, from King's College London.
The coronavirus can directly infect a wide variety of cells in the body and trigger an overactive immune response which also causes damage throughout the body.
One thought is the immune system does not return to normal after Covid and this causes ill-health.
The infection may also alter how people's organs function. This is most obvious with the lungs if they become scarred - long-term problems have been seen after infection with Sars or Mers, which are both types of coronavirus.
But Covid may also alter people's metabolism. There have been cases of people struggling to control their blood sugar levels after developing diabetes as a result of Covid, and Sars led to changes in the way the body processed fats for at least 12 years.
There are early signs of changes to brain structure, but these are still being investigated. And Covid-19 also does strange things to the blood, including abnormal clotting, and damaging the network of tubes that carry blood around the body.

https://www.bbc.com/news/health-54296223

• Gilla
  • Wow
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant. En slutsats är att tillåtna folksamlingars storlek kan vara av mycket stor betydelse. Här har ju också Sverige legat i den nordiska toppen.
Jag tror att mellofinalen förra året var en av de stora superspridarevents och att det var ett stort misstag att inte förbjuda dessa sammankomster en vecka tidigare (som Danmark gjorde).

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
AC i sig sprider inte smitta, det är blåsten från den som ger ökad spridning i vindriktningen om en smittad person är där. I Sverige har vi inte sådana temperaturer eller sådan placering av innedelen av AC att det är något problem i praktiken.
Bra att du nämner att ac inte är själva boven. Men det hade jag kolla på.
Det skulle vara om den varit avstängd länge och det byggts upp någonting på fläktbladen. Men jag vet inte alls
Men jag vet att det är inte corona... ;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.