2 359 538 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:Ok, då har du bara varit extremt otydlig i vad du menat.
Men gott så, då är du med på att det är långt kvar till Sverige har ett vaccin och att de länder som börjat vaccinera sina medborgare gör det med dess hälsa som insats.
Så bara för att vara tydlig så är du nu överens om att en nedstängning i väntan på ett vaccin hade varit fel väg att gå?
Nej det finns ingen otylighet i vad jag menar. Kom gärtna med ett citat i så fall.
Att vaccinera innan fas 3 studier är så klart en risk. För egen del så är det egalt så länge det är frivilligt och adekavt information ges. Man kan fördjupa sig i detta och konstatera att det i stort sett aldrig skett några katastrofer via ett vaccin så sannolikheten talar starkt för att det är e liten risk. Man gör lämpligen gör någon form av risk nytta analys. Hade det varit ett coronavirus varit av typen SARS hade det säker varit klokt att vaccinera även efter lyckade fas 2 studier. Nu är ju dödligheten betydligt lägre och jag väntar gärna på fas 3 för egen del.
Nedstäning som vår grannar gjort tycker jag varit ett utmärkt val. Man måste kanske göra dem 2 eller 3 gånger innan vaccinet finns men det är inget konstigt med det. Ser inte att våra grannar drabbas betydligt värre än vi ekonomiskt med sin stratergi
Jag ska inte säga att jag minns allt, men vissa saker stannar väldigt länge i mitt minne.Ulltand skrev:
Och jag är helt överygad att du skrev i en av dina första inlägg i tråden att du diskuterade på vof och att du gillade vetenskap och evidens eller vad du nu skrev exakt. Men hur jag än letar, hittar jag inte inlägget längre.
Så troligtvis modererades den bort med mycket annan smörja.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och WHO har ju som sagts ett flertal gånger berättat vilken rapport som de tagit fram och utgår ifrån och i den står det klart och tydligt att det är mycket osäkert om munskydd har någon praktisk effekt bland allmänheten, till skillnad från i vården.Ulltand skrev:
Detta har du dragit upp en väldigt många gånger ända sen WHO kom med rapporten och nästan varje gång har någon påpekat för dig att det står i rapporten är det är ett mycket osäkert beslutsunderlag när det gäller munskydd för allmänt bruk. Men du fortsätter att tjata om samma sak utan att komma med något nytt, du kanske behöver repetera forumregel 4.8?
Använder du visir när du inte är hemma också?
För effekten av det i rapporten är ung. samma som effekten av munskydd och du borde väl tycka att två osäkra skydd är bättre än bara ett?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
På vilket sätt skiljde sig deras nedstängning från Sveriges, i praktiken?Ulltand skrev:
De hade ju betydligt mindre nedstängning än Spanien, Italien, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Nederländerna men ändå drabbades de länderna mycket hårdare. Så då kan ju du redogöra för vad som är bästa nedstängningen.
Nu är jag inte riktigt med. Svarar du för Roads räkning? Och hans hittepå om att jag tycker det är rätt att strunta i fas 3?harry73 skrev:
Jag ska inte säga att jag minns allt, men vissa saker stannar väldigt länge i mitt minne.
Och jag är helt överygad att du skrev i en av dina första inlägg i tråden att du diskuterade på vof och att du gillade vetenskap och evidens eller vad du nu skrev exakt. Men hur jag än letar, hittar jag inte inlägget längre.
Så troligtvis modererades den bort med mycket annan smörja.
BirgitS skrev:
Det gäller att stänga i tid om man skall få så lyckade förlopp som Norge, Finland och Danmart haft.
Stänger man sent får man så klar också effekt i förhållande till att inte stänga alls.
Storbrittanien följde Sveriges exempel ett tag misstade fönster närt det skulle haft bäst effekt.
Jag kan inte alla detaljer i all ländere nedstäningar men världen häpnade iaf över vår öppenhet. I Norge tillät man folksamnlingar på max 2 personer. Och som Giesecke sa "Det är en mycket liten folksamling"
Nej, jag orkar inte leta igenom tråden ytterligare en gång för att verifiera vad jag anser att du skrivit.Ulltand skrev:
Min uppfattning är att du sedan i våras underskattat hur lång tid det tar att få fram ett vaccin (var det september det skulle vara tillgängligt?) för att sedan när det visat sig vara helt fel börjat försköna andra länders beslut att frångå praxis. Som om Sverige också borde gjort så.
Jag är nog inte ensam om att ha uppfattat dig så.
Att du inte ser något konstigt med att stänga ner ett land är ju talande. Jag tror att du är ganska ensam om det.Ulltand skrev:
Hur våra grannar har blivit drabbade ekonomiskt och vilka orsaker det i så fall beror på vill jag inte spekulera i eftersom jag inte är kunnig nog. Det borde stoppa dig också tycker jag för jag får inte uppfattningen att du är kompetent inom det området heller.
Jag kan bara tycka att det vore bisarrt om en nedstängning av ett land inte har ekonomiska konsekvenser.
Det är ju helt korrekt. Alla länder stängde ungefär samtidigt. Problemet var att i vissa länder var samhällssmittan då redan för utbredd, som t ex Belgien, Spanien, UK. Och i viss mån Sverige. Om vi hade kunnat backa tiden hade vi stängt i slutet av februari. Tyvärr är det inte möjligt att backa i tiden, så diskussionen blir lite meningslös.Ulltand skrev:
Det gäller att stänga i tid om man skall få så lyckade förlopp som Norge, Finland och Danmart haft.
Stänger man sent får man så klar också effekt i förhållande till att inte stänga alls.
Storbrittanien följde Sveriges exempel ett tag misstade fönster närt det skulle haft bäst effekt.
Jag kan inte alla detaljer i all ländere nedstäningar men världen häpnade iaf över vår öppenhet. I Norge tillät man folksamnlingar på max 2 personer. Och som Giesecke sa "Det är en mycket liten folksamling"![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Alltså säger du nu att det inte är en nedstängning som våra grannländer Sverige borde ha gjort utan infört restriktionerna tidigare. Men det är ju en helt annan sak. Kan du nu sluta att tjata om att Sverige skulle ha gjort som våra grannländer?Ulltand skrev:
Det gäller att stänga i tid om man skall få så lyckade förlopp som Norge, Finland och Danmart haft.
Stänger man sent får man så klar också effekt i förhållande till att inte stänga alls.
Storbrittanien följde Sveriges exempel ett tag misstade fönster närt det skulle haft bäst effekt.
Jag kan inte alla detaljer i all ländere nedstäningar men världen häpnade iaf över vår öppenhet. I Norge tillät man folksamnlingar på max 2 personer. Och som Giesecke sa "Det är en mycket liten folksamling"![]()
Det finns ju exempel i tråden från början av april eller så med en bild på hur många som är ute och går på Oslos centrala gågator samtidigt som det är folktomt inne i Stockholms centrala delar. Naturligtvis var det tillåtet för hela familjen att gå ut tillsammans i Norge, och folk träffade inte andra familjer under slutet av mars och början av april i Sverige heller så skillnaden var hårfin och hade ingen praktisk betydelse.
En annan anledning till att sluta tjata om att Sverige skulle ha gjort som våra grannländer är att du uppenbarligen inte vet särskilt mycket om skillnaden mellan länderna.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men jag tycker det är roligt när Ulltand
Börjar prata om att Kina, Ryssland och förenade Arabemiraten har börjat vaccinera befolkningen. Våra 3 största demokratier som även är kända för sin öppenhet. Vi vet att dessa länder också aldrig anpassar sanningen.
*viss ironi kan finnas *
Börjar prata om att Kina, Ryssland och förenade Arabemiraten har börjat vaccinera befolkningen. Våra 3 största demokratier som även är kända för sin öppenhet. Vi vet att dessa länder också aldrig anpassar sanningen.
*viss ironi kan finnas *
Håller i viss mån med men även en nedstäning i ett sent skede har så klart stor effekt. Allt är relativt. Man får inte lika bra kruva men den blir bättre än om ingen nedstängning alls skulle skett.F f91jsw skrev:Det är ju helt korrekt. Alla länder stängde ungefär samtidigt. Problemet var att i vissa länder var samhällssmittan då redan för utbredd, som t ex Belgien, Spanien, UK. Och i viss mån Sverige. Om vi hade kunnat backa tiden hade vi stängt i slutet av februari. Tyvärr är det inte möjligt att backa i tiden, så diskussionen blir lite meningslös.
Och i omvärldens och mina ögon stängde Sverige inte ner tillräckligt hårt.