Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:
Nu har jag tillbringat ett par dagar i ett land där man behöver munskydd på vissa platser, Tyskland.

Efter att ha upplevt detta i verkligheten har min tidigare uppfattning bekräftats. Allmänt munskyddstvång är inte en bra lösning. Folk kan helt enkelt inte hantera dem på rätt sätt och jag tror att i minst lika många fall har de orsakat smitta som de har förhindrat den.

Munskydden tas av och på med otvättade händer efter att det tagits i ledstänger, dörrhandtag, kontanter, och gud vet vad. Social distansering är minimal jämfört med Sverige, antagligen p.g.a. att de har uppfattningen att munskydden är tillräckliga.

De flesta av munskydden man ser är av sämsta typen flergångsskydd i tyg som antagligen inte ger något skydd alls.

Dessutom har jag aldrig hört folk hosta och snörvla på samma sätt i Sverige sista halvåret som jag upplevde där. Om det beror på munskydden eller inte är ju svårt att säga med säkerhet, men jag får uppfattningen att det beror på "snuttefiltarnas" falska känsla av trygghet.
Som tur är finns det forskning på området så man slipper ta beslut på anekdotiska upplevelser!
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför kan inte övriga länder bara sätta full fart på vaccinationen nu när dessa förebilder visat vägen?
Jag uppfattar inte att väst ser dessa länder som förebilder, Tvärt om så har det väl varit ganska hård kritik med att man genat i fas3 studierna.

Å andra sidan kan det i efterhand visat sig vara ett bra val. Om vaccinet fungerar utan allvarliga biverkningar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Nu har jag tillbringat ett par dagar i ett land där man behöver munskydd på vissa platser, Tyskland.

Efter att ha upplevt detta i verkligheten har min tidigare uppfattning bekräftats. Allmänt munskyddstvång är inte en bra lösning. Folk kan helt enkelt inte hantera dem på rätt sätt och jag tror att i minst lika många fall har de orsakat smitta som de har förhindrat den.

Munskydden tas av och på med otvättade händer efter att det tagits i ledstänger, dörrhandtag, kontanter, och gud vet vad. Social distansering är minimal jämfört med Sverige, antagligen p.g.a. att de har uppfattningen att munskydden är tillräckliga.

De flesta av munskydden man ser är av sämsta typen flergångsskydd i tyg som antagligen inte ger något skydd alls.

Dessutom har jag aldrig hört folk hosta och snörvla på samma sätt i Sverige sista halvåret som jag upplevde där. Om det beror på munskydden eller inte är ju svårt att säga med säkerhet, men jag får uppfattningen att det beror på "snuttefiltarnas" falska känsla av trygghet.
Det är otur att det inte finns tillräcklig forskning på området så att man kunde slippa ta beslut på anekdotiska upplevelser!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Som tur är finns det forskning på området så man slipper ta beslut på anekdotiska upplevelser!
Och så var den cirkeln sluten, ännu en gång.

Nej. det finns fortfarande ingen forskning som visar hur det är i praktiken. Det närmaste vi kommer nu är empiriska data, där vi ser att många av de länder som har munskyddstvång för allmänheten trots detta nu har kraftiga ökningar.

De forskningsstudier som finns mäter inte helheten, utan endast genomträngningen av virus rakt fram vid korrekt användning. Inget av läckage åt sidorna, inget av långvarig användning, inget av felaktig användning med tex ta av och på, peta på det med virus på händerna osv.
 
  • Gilla
tobbbias och 13 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Som tur är finns det forskning på området så man slipper ta beslut på anekdotiska upplevelser!
Gör det? Så vitt jag sett har det inte statistiskt bevisats att munskydd gör någon nytta alls i praktiken.

Jag pratar alltså om allmän användning av munskydd och inte att munskydden skulle vara verkningslösa om rätt sort används på rätt sätt.

Du kanske kan länka till den forskning som visar att smittspridningen minskat någonstans p.g.a. att befolkningen måste använda munskydd? Jag har i.s.f. missat den och bara sett statistik som visar att det inte finns någon koppling.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R
tusenett skrev:
Det är otur att det inte finns tillräcklig forskning på området så att man kunde slippa ta beslut på anekdotiska upplevelser!
För mig känns avsaknaden av sådan statistik efter så här lång tid tillräcklig som skäl till att inte införa ett sådant krav.

Är du av åsikten att gemene man kan hantera munskydd på rätt sätt och att jag bara hade otur att åka genom och till regioner med fullständiga imbeciller?

EDIT: Jag ser att jag kanske tolkade ditt inlägg fel, och att du egentligen håller med mig. Isåfall, ignorera ovanstående ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Jag uppfattar inte att väst ser dessa länder som förebilder, Tvärt om så har det väl varit ganska hård kritik med att man genat i fas3 studierna.

Å andra sidan kan det i efterhand visat sig vara ett bra val. Om vaccinet fungerar utan allvarliga biverkningar.
Det är fascinerande hur du fortsätter med din motsägelsefulla argumentation gång på gång på gång. Å ena sidan ska det ageras enligt försiktighetsprincipen eller så utför man mer eller mindre massmord på sin befolkning. Å andra sidan är det ok att hoppa över procedurer och trycka i befolkningen otestat vaccin?
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Min högst personliga uppfattning om några av de som skrivit en massa smörja i denna tråd är att:
1. Mycket oroliga o okunniga människor.
2. Skriver i tråden för att skapa osäkerhet hos oss läsare o underminera förtroendet för myndigheter, stat.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Min högst personliga uppfattning om några av de som skrivit en massa smörja i denna tråd är att:
1. Mycket oroliga o okunniga människor.
2. Skriver i tråden för att skapa osäkerhet hos oss läsare o underminera förtroendet för myndigheter, stat.
Välkommen till internet!
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är fascinerande hur du fortsätter med din motsägelsefulla argumentation gång på gång på gång. Å ena sidan ska det ageras enligt försiktighetsprincipen eller så utför man mer eller mindre massmord på sin befolkning. Å andra sidan är det ok att hoppa över procedurer och trycka i befolkningen otestat vaccin?

En svårighet med ditt inlägg är att jag aldrig sagt eller tyckt så. :)
 
R RoAd skrev:
Gör det? Så vitt jag sett har det inte statistiskt bevisats att munskydd gör någon nytta alls i praktiken.
Eftersom jag inte har möjlighet att läsa +100 rapporter om detta så väljer jag att lita på WHO och hur dom tolkat det vetenskapliga läget.

Till och FHM har ju gått ifrån att säga att munskydd är en verkningslös kulturgrej (Tegnell) till något man kan tänka sig att rekommendera i vissa lägen
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
En svårighet med ditt inlägg är att jag aldrig sagt eller tyckt så. :)
Ok, då har du bara varit extremt otydlig i vad du menat.

Men gott så, då är du med på att det är långt kvar till Sverige har ett vaccin och att de länder som börjat vaccinera sina medborgare gör det med dess hälsa som insats.

Så bara för att vara tydlig så är du nu överens om att en nedstängning i väntan på ett vaccin hade varit fel väg att gå?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Min högst personliga uppfattning om några av de som skrivit en massa smörja i denna tråd är att:
1. Mycket oroliga o okunniga människor.
2. Skriver i tråden för att skapa osäkerhet hos oss läsare o underminera förtroendet för myndigheter, stat.

Håller med det har blivit en hard core falang som försvarar allt FHM gör och som helt har tappat perspektivet.

Motivet tycks vara att man tror det är någon omstörtande politisk verksamhet i bakgrunden :) Precis som du bekräftar med ditt inlägg.
 
  • Haha
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på svaret så innebär detta att jag har rätt!
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom jag inte har möjlighet att läsa +100 rapporter om detta så väljer jag att lita på WHO och hur dom tolkat det vetenskapliga läget.
Varför just WHO och inte FHM? Och kan du länka till dessa 100+ rapporter för jag har missat att det skulle finnas ett sånt stort antal som visar på faktiskt nytta av generellt munskyddskrav.

Ulltand Ulltand skrev:
Till och FHM har ju gått ifrån att säga att munskydd är en verkningslös kulturgrej (Tegnell) till något man kan tänka sig att rekommendera i vissa lägen
I vissa lägen ja. Inte något generellt krav som du propagerat för. Jag vet inte om jag vill kalla det för att ändra sig, så vitt jag vet har de aldrig sagt att munskydd inte fungerar i något sammanhang alls, bara att ett allmänt krav inte ger någon bra effekt.

Jag kan köpa nyttan med att noggrant tvätta händerna, ta ett helt nytt munskydd i snörena och försiktigt ta på det innan man exempelvis träffar en läkare, för att sedan försiktigt ta av det och slänga det.

Det är ju en bit från det användande jag bevittnade under helgen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.