Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Det är ju ingen som har sagt att Sveriges nuvarande linje är tänkt att hållas genom hela pandemin. Planen är att få till en lagom stor smittspridning hyfsat snabbt och sen begränsa saker så att man balanserar på sjukvårdens förmåga.
Nej det är det inte, men både Storbritannien och Sverige har haft tanken att smitta lagom många enligt denna princip:
-

Britterna överger nu detta tidigare då nya datorsimuleringar visar att man kommer att få många fler dödsfall med den principen.

Om Sverige har övergett den principen eller inte framgår inte, men Tegnell har ju hela tiden sagt att britterna har världens bästa virusforskare och att de har samma strategi som vi har.
 
Talvan Talvan skrev:
Man kan elda papper och torka skit... ved kan man elda men det andra tänker inte testa.

vad är bäst?
Lite lagom av allt är väl rimligt, inte köpa årsförbrukning av något och hetsa upp sig att livsmedel tar slut...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som @hapazard skrev, det är väldigt låga doser man börjar med. Först skall man testa så att vaccinet inte är farligt och att man får ett svar från immunförsvaret. Detta svar kommer inte att vara i nivå med vad som krävs för att skydda mot viruset, utan här vill man bara testa så att man får det önskade skeendet i immunförsvaret, fast i liten skala.

Alla medicinska tester har ett protokoll som skall följas så att man inte av misstag dödar försökskaninerna under tiden medicinen testas fram.
Här kan man läsa den officiella sammanfattningen https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04283461?cond=SARS-CoV-2&cntry=US&draw=2&rank=1

3 dosenivår testas 25, 100 och 250 µg i 45 friska frivilliga, både män och kvinnor. Syftet är att testa säkerhet men även immunsvar mot det virusprotein som är målet för vaccinet. Antar att de kommer testa den lägsta dosen först.

Om utfallet är positivt får vi veta först till sommaren (om det inte skulle ske några farliga biverkningar så att studien läggs ner i förtid). Sen kommer studien att fortgå i ett år för att fortsätta monitorera immunsvar och säkerhet, men skulle tro att om det initiala resultatet ser positivt ut kommer man starta en större studie (några hundra personer) redan till hösten, och då kanske även försöka se om det finns någon effekt mot virusinfektion genom att genomföra studien i område med aktiv smittspridning.
 
COB
Så har vi på min arbetsplats infört en ny förkortning.. (tidigare fanns ju VAB, VOB...)
Jag COB'ar = Jag Coronajobbar, d v s sköter både friska barn, deras skolarbete och mitt eget arbete hemifrån.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
optimum
Den lösning FHM med A.T. såg som lämplig med flockimmunitet verkar inte klok.

Storbritannien ändrar sig nu.

"Den brittiska strategin att med flockimmunitet bekämpa coronaviruset kommer inte att fungera.
Den insikten har kommit de senaste dagarna bland brittiska experter.
En ny rapport säger att den kinesiska modellen där hela samhället stängs ner är den bästa vägen."

Orsak är att man fruktar 250.000 döda med tekniken med flockimmunitet.

https://www.expressen.se/nyheter/storbritannien-andrar-sig-om-flock-strategin/

Jag har varit inne på riskerna förut. Sverige behöver smitta 6 miljoner, ja 6.000.000 människor för att uppnå flockimmunitet och många många kommer dö.

Hur länge ska vi acceptera att det sitter personer och beslutar vansinniga saker som påverka liv och död för oss här i Sverige?
 
Och nu sågar Tegnell britternas ändrade strategi genom att säga att forskarna som gjort simuleringen "har haft fel förr".

Inte så betryggande att ha denna man vid rodret. Det jag syftar på är inte om han gör rätt eller fel, det jag syftar på är att hela hans retorik skapar otrygghet.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Råkade läsa detta. Hoppas verkligen det är fel. Kanske någon kan dementera.

"I Finland kommer 10.000 dö"
– här råkar SVT:s korrespondent försäga sig i direktsändning
Italienska läkare har rapporterat att nästan alla av de som dör är multisjuka, dvs över 75 år, har minst 3 kroniska sjukdomar och ligger ofta på sjukhus.
Skall vi gissa att många av dessa inte har många månader kvar i livet oavsett Corona eller inte? Antalet människor som dör av cancer årligen är betydligt fler.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Italienska läkare har rapporterat att nästan alla av de som dör är multisjuka, dvs över 75 år, har minst 3 kroniska sjukdomar och ligger ofta på sjukhus.
Skall vi gissa att många av dessa inte har många månader kvar i livet oavsett Corona eller inte? Antalet människor som dör av cancer årligen är betydligt fler.
Varför försöker du få det att låta som att det inte är så illa? Det är ändå bara de gamla som ändå skulle dö som dör?

Man kan leva många år med underliggande sjukdomar. Mina föräldrar har bägge två minst tre underliggande sjukdomar enligt de definitioner som nämns ovan. Mina föräldrar har troligen åtminstone tio år kvar att leva om de inte får Covid-19. Covid-19 skulle de dock knappast överleva.

Om jag får Covid-19 och får komplikakationer är det inte säkert att jag överlever dessa heller, inte då jag har hjärtsjukdom. Min far har samma hjärtsjukdom och han har klarat sig 25 år till än så länge.

Detta sätt att resonera är extremt respektlöst mot de som drabbas!
 
  • Gilla
ecb182 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det är det inte, men både Storbritannien och Sverige har haft tanken att smitta lagom många enligt denna princip:
- [media]
Britterna överger nu detta tidigare då nya datorsimuleringar visar att man kommer att få många fler dödsfall med den principen.

Om Sverige har övergett den principen eller inte framgår inte, men Tegnell har ju hela tiden sagt att britterna har världens bästa virusforskare och att de har samma strategi som vi har.
Den videon är bra för den visar principen, men skalan är lite fel för att visa hur det är. Han hade behövt ha ca 1000ggr mer vatten i hinken än vad som ryms i glaset. i stället för vad han har typ 10ggr?
Sen är det svårt att demonstrera exponentiell ökning. dvs han skulle behöve hälla snabbare och snabbare hela tiden.
arneri68 arneri68 skrev:
Italienska läkare har rapporterat att nästan alla av de som dör är multisjuka, dvs över 75 år, har minst 3 kroniska sjukdomar och ligger ofta på sjukhus.
Skall vi gissa att många av dessa inte har många månader kvar i livet oavsett Corona eller inte? Antalet människor som dör av cancer årligen är betydligt fler.
Stämmer delvis. Men det är lite värre än så. Säg att alla som är gamla och kroniskt sjuka som skulle ha dött de närmsta 3-4 åren dör nu istället.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum
Att uttala sig om att det är acceptabelt att sjuka och äldre kan få dö i covid-19 sjukdom är inte bara respektlöst,
det är att acceptera folkmord.

Fruktansvärt!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Löven stänger nu gymnasier och uppåt:
– Från och med imorgon kommer alla Sveriges gymnasieskolor, komvux, yrkeshögskolor, högskolor, universitet att rekommenderas distansundervisning.

Direkt citerat från presskonferensen.
 
optimum optimum skrev:
Att uttala sig om att det är acceptabelt att sjuka och äldre kan få dö i covid-19 sjukdom är inte bara respektlöst,
det är att acceptera folkmord.

Fruktansvärt!
Vem har sagt det?
 
optimum optimum skrev:
Att uttala sig om att det är acceptabelt att sjuka och äldre kan få dö i covid-19 sjukdom är inte bara respektlöst,
det är att acceptera folkmord.

Fruktansvärt!
Precis!

Dessutom gör omfattningen att annars ofarliga tillstånd kan vara livsfarliga på grund av svårigheten att få vård.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem har sagt det?
Indirekt @arneri68
 
V vectrex skrev:
Indirekt @arneri68
Tycker inte jag, sluta tolka och vrida på saker, var saklig i diskussionerna istället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.