2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Finland öppnar gränsen för vissa kommuner i Norrbotten.
Kommer att underlätta livet för dem som bor på båda sidorna gränsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/finland-oppnar-for-granskommunerna
Kommer att underlätta livet för dem som bor på båda sidorna gränsen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
På dagens presskonferens varnar utbildningsministern för att om läget förvärras kan distansundervisningen för gymnasiet återkomma.
"Utbildningsministern uppmanar också skolor att vara flexibla i sin undervisning för att minska smittspridningen. Hon säger bland annat att många föräldramöten kan komma att ställas in och att man bör anpassa den fysiska miljön så man kan undvika trängsel."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-hostens-coronaregler-i-skolorna
"Utbildningsministern uppmanar också skolor att vara flexibla i sin undervisning för att minska smittspridningen. Hon säger bland annat att många föräldramöten kan komma att ställas in och att man bör anpassa den fysiska miljön så man kan undvika trängsel."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-hostens-coronaregler-i-skolorna
Eller med Covid-19!optimum skrev:
Håller med om att handlingsutrymmet är kraftigt begränsat.
Sådant borde vi sett till för många år sedan att det finns möjligheter att begränsa fria rörligheten mm vid pandemier som denna eller ännu värre där dödligheten kan vara mycket högre.
Folk som skiter i social distans och inte bryr sig borde gå att bestraffa (böter mm).
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men hur ska polisen kunna ge böter om de ska hålla distans?optimum skrev:
Håller med om att handlingsutrymmet är kraftigt begränsat.
Sådant borde vi sett till för många år sedan att det finns möjligheter att begränsa fria rörligheten mm vid pandemier som denna eller ännu värre där dödligheten kan vara mycket högre.
Folk som skiter i social distans och inte bryr sig borde gå att bestraffa (böter mm).
Men det är valfritt att trängas. Du kan gå därifrån.
Men om nu corona är så pass smittsamt och farligt så borde med tanke på den trängsel som varit så borde alltså antal smittade och vård på iva dra iväg brutalt. Efter den här sommaren. Ska bli intressant. Om du har rätt så får vi total kaos inom sjukvården....
Min gissning är att det inte smittas ett jota på stränderna. Troligen mindre än den (1) procent som smittas i lokaltrafiken enligt en israelisk undersökning. Man kramas ju inte ofta med sällskapet bredvid sin handduk om man inte råkat gå för långt söderut på Maspalomas då.B Byggdjuret skrev:Men hur ska polisen kunna ge böter om de ska hålla distans?
Men det är valfritt att trängas. Du kan gå därifrån.
Men om nu corona är så pass smittsamt och farligt så borde med tanke på den trängsel som varit så borde alltså antal smittade och vård på iva dra iväg brutalt. Efter den här sommaren. Ska bli intressant. Om du har rätt så får vi total kaos inom sjukvården....
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det beror på vem du frågarJ Jocke Best skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Böter för trängsel på stranden (och andra platser) borde väl avskräcka?
Nej jag tror faktiskt inte det. Dels måste böterna vara rejält höga och dels måste risken att få böter vara mycket hög för att det ska avskräcka.
Under sommaren har det flera gånger slagits larm om att det är för många på stranden och att folk parkerar sina bilar var som helst för att kunna ta ett dopp. Parkeringsvakter sättet böter på 1100 kronor i Stockholm utan att det minskar trängseln. Står bilen ännu sämre riskerar man att få den flyttad och då blir det ännu dyrare, men det hindrar inte folk för att ställa bilen så inte räddningstjänsten kommer fram.
En av de varma dagarna skulle vi ner till stranden då vi hade några timmar att fördriva innan vi skulle iväg på en annan grej. Snabbt insåg vi att det var en dum idé för när vi närmade oss så såg vi att det stod bilar parkerade på båda sidor av vägen, trots parkeringsförbud, redan när det var 500 m kvar till den vanliga parkeringen som självklart också var överfull. Det senare upptäckte vi eftersom enda sättet att vända var att åka hela vägen fram. Räddningstjänsten hade en utryckning till den stranden någon timme senare och förlorade mycket värdefull tid på felparkerade bilar och på folk som inte flyttade sin bil, trots att de satt i den, för att de väntade på att en parkeringsplats skulle bli ledig.
Nej, jag tror inte att böter hjälper mot dessa individer.
Själva åkte vi istället i riktning mot den plats vi skulle till senare och hittade en liten strand där vi kunde sitta med 10 meter till närmaste sällskap.
Nej jag tror faktiskt inte det. Dels måste böterna vara rejält höga och dels måste risken att få böter vara mycket hög för att det ska avskräcka.
Under sommaren har det flera gånger slagits larm om att det är för många på stranden och att folk parkerar sina bilar var som helst för att kunna ta ett dopp. Parkeringsvakter sättet böter på 1100 kronor i Stockholm utan att det minskar trängseln. Står bilen ännu sämre riskerar man att få den flyttad och då blir det ännu dyrare, men det hindrar inte folk för att ställa bilen så inte räddningstjänsten kommer fram.
En av de varma dagarna skulle vi ner till stranden då vi hade några timmar att fördriva innan vi skulle iväg på en annan grej. Snabbt insåg vi att det var en dum idé för när vi närmade oss så såg vi att det stod bilar parkerade på båda sidor av vägen, trots parkeringsförbud, redan när det var 500 m kvar till den vanliga parkeringen som självklart också var överfull. Det senare upptäckte vi eftersom enda sättet att vända var att åka hela vägen fram. Räddningstjänsten hade en utryckning till den stranden någon timme senare och förlorade mycket värdefull tid på felparkerade bilar och på folk som inte flyttade sin bil, trots att de satt i den, för att de väntade på att en parkeringsplats skulle bli ledig.
Nej, jag tror inte att böter hjälper mot dessa individer.
Själva åkte vi istället i riktning mot den plats vi skulle till senare och hittade en liten strand där vi kunde sitta med 10 meter till närmaste sällskap.
Läste idag att det finns över hundra forskningsrapporter nu och ja det verkar som att även enkla masker ger ett visst skydd.tusenett skrev:Med tanke på att så mycket länder nu infört masktvång, borde vi inte se massor med forskningsrapporter om effektiviteten ganska snart?
Man skulle kunna förvänta sig hejdundrande minskningar av smittspridningen ca 2 veckor efter masktvångens införande om munskydd fungerar för att stoppa smittspridningen, men jag har ännu inte sett sådana rapporter. Är det fortfarande för tidigt att se någon effekt eller har jag bara missat rubrikerna?
Eftersom de flesta smittas på arbete och i hemmet är det nog där man borde fokusera på maskanvändning. Frankrike har det som krav på "kontoret" om man inte har eget rum.
I Australien använder man drönare för att övervaka att folk har mask och inte är för långt hemifrån. Är det så vi vill ha det i Sverige. Nej tack säger jag.Fairlane skrev:
Böter för trängsel på stranden (och andra platser) borde väl avskräcka?
Nej jag tror faktiskt inte det. Dels måste böterna vara rejält höga och dels måste risken att få böter vara mycket hög för att det ska avskräcka.
Nej, jag tror inte att böter hjälper mot dessa individer.
Själva åkte vi istället i riktning mot den plats vi skulle till senare och hittade en liten strand där vi kunde sitta med 10 meter till närmaste sällskap.
http://www.globalist.news/melbourne...nce-drones-to-catch-people-not-wearing-masks/
I en region i Sydkorea får man bara ta av sig munskyddet om man ska äta. Annars ska det vara på både inomhus och utomhus, hela tiden, annars riskerar man 2500 dollar i böter.Ulltand skrev:
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200818000809&np=1&mp=1
(Nu blir jag snart kallad alarmist gissar jag)
I hemmet, mmm troligt. Hur skulle det fungera menar du? Men rent tekniskt är det väl absolut där man smittar, men nån gräns får det nog vara på eländet.Ulltand skrev:
Munskydd hos tandläkaren kanske?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är egentligen ingenting nytt. Men bara för att det finns många rapporter så innebär det ingenting. Dessutom så håller många rapporter väldigt låg kvalité. Problemet med corona är att man sänkt kraven för få publiceras. Det gynnar ingen.Ulltand skrev:
Sen är det inte många som förnekar att det fungerar. Det handlar om att folk inte kan handskas med masken.
Men det här är inget nytt... Bara upprepning. Du vet mycket väl om problemen med mask. Det är att folk Inte kan handskas med den. Ett annat problem, jag gissar att de flesta undersökningar bygger på att man använder riktiga masker som sjukvården använder. Men risken är stor att folk kommer använda masker som inte uppfyller några krav alls. Eller köper roliga masker som säkerligen inte är CE märkta.. Om man då lägger till hur illa folk handskas med en mask så skulle inte jag känna mig trygg. Nä jag skulle hålla 2m avståndet från någon med en sådan mask.
Sen kommer människor att skippa avståndet om de har mask. Nä det finns för många frågetecken.
Men visst mask Skyddar. Inget snack om det. Men låt vården använda dessa.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vore perfekt med munskydd hos tandläkaren... Tyvärr måste jag vara lite negativ, men jag är rädd för att det inte skulle fungera så.... Hur tror du tandläkaren reagerar när du tar på masken där det står f*ck tandläkaren.J Jocke Best skrev:
Har faktiskt inte sett några studier alls som styrker att det är ett problem för folk att handskas med mask. Tegnell brukar ju säga att det skulle kunna vara så men det stannar vid spekulation.B Byggdjuret skrev:Det är egentligen ingenting nytt. Men bara för att det finns många rapporter så innebär det ingenting. Dessutom så håller många rapporter väldigt låg kvalité. Problemet med corona är att man sänkt kraven för få publiceras. Det gynnar ingen.
Sen är det inte många som förnekar att det fungerar. Det handlar om att folk inte kan handskas med masken.
Men det här är inget nytt... Bara upprepning. Du vet mycket väl om problemen med mask. Det är att folk Inte kan handskas med den. Ett annat problem, jag gissar att de flesta undersökningar bygger på att man använder riktiga masker som sjukvården använder. Men risken är stor att folk kommer använda masker som inte uppfyller några krav alls. Eller köper roliga masker som säkerligen inte är CE märkta.. Om man då lägger till hur illa folk handskas med en mask så skulle inte jag känna mig trygg. Nä jag skulle hålla 2m avståndet från någon med en sådan mask.
Sen kommer människor att skippa avståndet om de har mask. Nä det finns för många frågetecken.
Men visst mask Skyddar. Inget snack om det. Men låt vården använda dessa.