Status
Inte öppen för fler kommentarer.
"
Detta måste vara fakta! Jag har träffat 5 personer denna sommar som har sågat sig i sin hand med kap-gersåg. Jag ser inga andra möjligheter än att det måste vara Covid-19 på något sätt som påverkar handen att bli sågad. Jag tycker det är dåligt av alla doktorer och sjukvårdspersonal som inte förstått detta samband. Det är ju helt uppenbart. Dessutom är det bara MÄN som har sågat sig i handen så detta virus verkar inte ens vara jämställt. Bu huu. Jag är man. Bu huuu. Jag är kränkt. Bu hu. Sen tycker jag alla är lite dumma också. Bu hu.
"

Kan finnas spår av ironi ovanför. Men såhär låter det från "min inre röst" när jag läser vissas meddelanden här inne. Ingen nämnd ingen glömd.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Förutom skador av Corona och nationella trauman av restriktioner, så är jag faktiskt orolig för de internationella relationerna ovanpå detta. Det känns som om denna situationen har väckt gammalt "ont blod" och att de marginella skillnader i sjukdomsfall och hantering som finns mellan länderna används och förstärks av krafter som förespråkar isolation och nationalism.

Känns som det ena kan leda till det andra och att spänningarna definitivt ökar.
Visst fortsätt att avvisa all ”regimkritik” genom att antyda högerextremism. Det för debatten framåt och har funkat så bra hittills ;)

• Wow
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Man måste ju då börja med att titta på hur stor andel av dem som blir svårt sjuka elelr dör som har hötg blodtryck jämfört med befolkningen som helhet. Om 80% av de avlidna i en åldersgrupp har högt blodtryck, men 80% har högt blodtryck i befolkningen som helhet i samma åldersgrupp så är inte högt blodtryck en riskfaktor. Sedan är det ju inte riktigt så enkelt, eftersom vissa läkemedel som många med högt blodtryck använder visar sig skydda mot att bli svårt sjuk. Blodförtunnande tex.
Exakt det jag tänkte men inte kunde formulera bra. Det är just därför det är så bra med forumet, och att det är personer med som åtminstone i teorin kan slå hål på tankevurpor och felaktiga tolkningar av statistik. Just detta med riskfaktor är som sett ovan inte så enkelt. Precis som du skriver så får man ju inte tolka tex de hypotetiska 80% hur som helst och dra slutsatser som inte finns.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Visst fortsätt att avvisa all ”regimkritik” genom att antyda högerextremism. Det för debatten framåt och har funkat så bra hittills ;)
Åtminstone jag läste inte in något om högerpolitik i det inlägget. Finns säkert många inom helt andra sidor och åsikter som drar växlar på detta också. Se bara på Halonen som lyckades dra in feminismen också.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ryssland drar igång vaccinering med politiska förtecken!

"Rysslands president Vladimir Putin säger att hans dotter har vaccinerats mot coronaviruset.

Presidenten säger att landets hälsoministerium har godkänt världens första coronavaccin och att landet vill börja massproducera det.

Det rapporterar Reuters."

Anna_H Anna_H skrev:
Merparten av den äldre befolkningen har högt blodtryck. Det är normalt och beror på att blodådrorna stelnar.
Från vilken åldergrupp inträffar det att över 50 % har högt blodtryck?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vilket till stor del beror på det nedstängningar man gjort. Utan dessa kunde siffran varit 100.000 eller 400.000 tusen. Vem vet?
Så du anser att det är värre att 100 000 som i huvudsak är över 70 år dör än att 80 000 barn under 5 år dör?
Det kan jag inte hålla med om.

Tog siffran 100 000 eftersom du skrev 100 000 eller 400 000 för hela kontinenten medan uppgiften om 80 000 barn gällde bara i Nigeria.

Medianåldern är 18 år och medellivslängden i Nigeria är 50-55 år så det blir en mycket liten andel av befolkningen som är över 70 år eller som har vällevnadssjukdomar där. Alltså blir dödligheten (CFR, IFR) i Covid-19 låg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeria

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Att stänga ned ett land är mycket dyrt och danska statsministern sa igår:
- Vi kommer att göra väldigt mycket och gå väldigt långt för att undgå en nedstängning. Det är helt enkelt för dyrt för Danmark, säger hon till danska TV2.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 7.43

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MultiMan
Ulltand Ulltand skrev:
Från vilken åldergrupp inträffar det att över 50 % har högt blodtryck?
Glöm inte att högt blodtryck är en definitionsfråga. Under rätt många år hade USA lägre nivåer för acceptabelt blodtryck och därför medicinerade många fler än vi. Efter att mer data kommit in har t ex Sverige rättat in sig i ledet och sänkt gränserna för vad som anses som normalt blodtryck.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man läser som man vill men regimkritik har väl olika färg beroende på regimens färg, eller?

BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att det är värre att 100 000 som i huvudsak är över 70 år dör än att 80 000 barn under 5 år dör?

Det är menat som ett exempel. Vi vet inte hur många liv som räddats genom aktiva åtgärder.

Vi blir dock allt mer säkra på att många får kropsliga men av convid som inte hänger ihop med svår sjukdom. Det är också något att beakta i sammanhanget.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är menat som ett exempel. Vi vet inte hur många liv som räddats genom aktiva åtgärder.

Vi blir dock allt mer säkra på att många får kropsliga men av convid som inte hänger ihop med svår sjukdom. Det är också något att beakta i sammanhanget.
Jag fattade att det var ett exempel på hur många som kan dö av Covid-19 i Nigeria, men som sagt deras demografi är en helt annan än i Europa så dödligheten är låg där.

Men att kring 80 000 barn kommer att dö i Nigeria om myggnäten inte kan distribueras nu och utbildning i hur man skyddar sig mot myggen inte kan hållas är inte ett exempel utan vad som faktiskt kommer att hända.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
sunnis
D djac skrev:
Förutom skador av Corona och nationella trauman av restriktioner, så är jag faktiskt orolig för de internationella relationerna ovanpå detta. Det känns som om denna situationen har väckt gammalt "ont blod" och att de marginella skillnader i sjukdomsfall och hantering som finns mellan länderna används och förstärks av krafter som förespråkar isolation och nationalism.

Känns som det ena kan leda till det andra och att spänningarna definitivt ökar.
Coronapandemin är ett tydligt bevis för att EU är ett luftslott när det kommer till krishantering. Vi betalar dyra pengar för ett EU parlament och medlemsstaterna har förbundit sig om att vara solidariska via olika avtal som ska bidra till samordning och säkerhet vid internationella kriser eller krig. Inget av detta har fungerat, alla länderna gör precis som de vill med att stänga eller öppna gränser, är det skyddsutrustning till ett annat EU land så kan man t.ex beslagta det.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Åtminstone jag läste inte in något om högerpolitik i det inlägget. Finns säkert många inom helt andra sidor och åsikter som drar växlar på detta också. Se bara på Halonen som lyckades dra in feminismen också.
Om man i detta sammanhang sätter orden ”isolation” och ”nationalism” i samman mening tycker jag att det är ganska uppenbart att man antyder att ens motdebattörer är högerextremister.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Man läser som man vill men regimkritik har väl olika färg beroende på regimens färg, eller?
Det här forumet är väldigt bra. Ett bevis på det, är "djac", vars inlägg jag oftast kan... "ifrågasätta". MEN, här slår han huvudet på spiken, med årets iaktagelse. "regimkritik har väl olika färg beroende på regimens färg,". Fenomenalt.

Den inför storheten ödmjukt bugande:

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.