2 359 917 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är glad att jag inte bor i Australien! Åtgärderna är helt oproportionerliga o måste skapa en massa osäkerhet, löjliga bötesbelopp mm.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du får kalla det vad du vill, men jag kallar din ståndpunkt faktaresistens.optimum skrev:
Han har aldrig fel för det han säger går givetvis tolka till hans fördel.
Typ att säga att det vetenskapliga stödet för munskydd är svagt.
Perfekt för det finns säkert inte mycket att hämta om vetenskapliga studier för SARS-CoV-2 ännu.
Att Sveriges kurvor lutar nedåt har man lika luddigt sagt beror på immunitet. När antalet med antikroppar visade sig lågt börjar man ta till T-cells effekt. Eller varför inte viss immunitet från tidigare corona förkylningar och annat. Söker bortförklaringar för att slippa erkänna brister i tidigare teorier.
Jag har en teori om att flertalet av folk hanterar social distans väldigt bra nu i under semestertider vilket gör att vi fått ned smittspridningen. När man nu kommer tillbaka till arbeten, skola, dagis mm så finns risken att den ökar igen.
Munskydd sades i början att de inte skyddade och kunde till och med förvärra smittspridningen. Givetvis kan man inte öppet erkänna att man hade fel.
Nej jag är inte positiv till ett krav om munskydd överallt och alltid men skulle sett det positivt om det fanns med i paketet med råd om hur vi ska skydda oss mot smittspridning och då ibland använda munskydd som en metod.
När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Exempelvis så hade vi nyligen argument för att använder man cykelhjälm så kör man direkt betydligt tuffare än utan och ökar risken med skydd. Alltså använd inte cykelhjälm för då ökar risken för skada. Så jäkla idiotiskt påståede.
Givetvis ska man ha cykelhjälm och kör ansvarsfullt.
Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källa: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/cykelhjalmar-detta-sager-forskningen
Du är väldigt fast i att allt du tycker och gör är rätt och alla som inte gör och tycker som du har fel. Jag tror du skulle behöva vidga dina vyer lite.
Du har fått så mycket om bakfoten att man blir ledsen. Om du har svårt att ta konstruktiv kritik och ren vetenskap utan att ta illa vid dig så får du väl helt enkelt blockera de skribenter du har svårt att läsa inlägg från? Det är så ett forum fungerar.optimum skrev:
Han har aldrig fel för det han säger går givetvis tolka till hans fördel.
Typ att säga att det vetenskapliga stödet för munskydd är svagt.
Perfekt för det finns säkert inte mycket att hämta om vetenskapliga studier för SARS-CoV-2 ännu.
Att Sveriges kurvor lutar nedåt har man lika luddigt sagt beror på immunitet. När antalet med antikroppar visade sig lågt börjar man ta till T-cells effekt. Eller varför inte viss immunitet från tidigare corona förkylningar och annat. Söker bortförklaringar för att slippa erkänna brister i tidigare teorier.
Jag har en teori om att flertalet av folk hanterar social distans väldigt bra nu i under semestertider vilket gör att vi fått ned smittspridningen. När man nu kommer tillbaka till arbeten, skola, dagis mm så finns risken att den ökar igen.
Munskydd sades i början att de inte skyddade och kunde till och med förvärra smittspridningen. Givetvis kan man inte öppet erkänna att man hade fel.
Nej jag är inte positiv till ett krav om munskydd överallt och alltid men skulle sett det positivt om det fanns med i paketet med råd om hur vi ska skydda oss mot smittspridning och då ibland använda munskydd som en metod.
När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Exempelvis så hade vi nyligen argument för att använder man cykelhjälm så kör man direkt betydligt tuffare än utan och ökar risken med skydd. Alltså använd inte cykelhjälm för då ökar risken för skada. Så jäkla idiotiskt påståede.
Givetvis ska man ha cykelhjälm och kör ansvarsfullt.
Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
Bara en sån sak som T-celler är det ju klarlagt att det ger immunitet. Se bara Claes Sörmlands inlägg från i går kväll ovan. Det är alltså inget hokus pokus som FHM hittat på. Det är klarlagt att T-celler ger en immunitet, och detta kan stora delar av befolkningen ha tack vare att man smittats av förkylningsvirus liknande Covid tidigare. Detta kan troligen förklara varför viruset sprider sig på oförklarliga sätt och hoppar mellan öar av smittade. Som sagt, sluta läsa inlägg som gör dig till ett offer. Enkelt.
Edit: Du har själv från och till en väldigt mästrande attityd mot dem du inte håller med. Sist skulle väl Tegnell brinna i helvetet enligt dig väl? Ska inte gå in mer på det eftersom det inte för diskussionen framåt men då ska man samtidigt inte klaga när man får mothugg. Tänk också på att flera härinne skriver saker mellan raderna och att ironi ibland försvinner i hanteringen. Så, slutligen, antingen får du ta diskussionen med en klackspark som vi andra, eller sluta läsa från dem du inte gillar.
edit 2: Här är länken:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1576#post-3798512
Redigerat:
Jo, så funkar människan, om en person gör något för att verka handlingskraftig så måste också nästa göra likadant för att inte falla ur ramen, samma för nationer uppenbarligen.trähandtag skrev:
För politiker verkar det ibland vara viktigare att hålla på med symbolpolitik än den verkliga nyttan med åtgärden.
Jag undrar fortfarande, vilket jag gjort sedan denna coronacirkus startade, hur skall nationer hantera nästa virus när denna klingat av?
Skall man på samma vis som nu stänga ner länder, även i förebyggande syfte så fort en ny variant av virus uppenbarar sig någonstans för att verka handlingskraftiga, eller sitta i båten?
Stänger man ner för att verka handlingskraftig så raseras länderna, tar man det lugnt och en del dör som nu pga svag hälsa eller ålder så kommer garanterat drevet från läktarproffsen att starta även nästa gång.
En spännande framtid, men inget att se fram mot.
Undrar hur mobbad Tegnell känner sig...optimum skrev:
När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
Mycket intressant inlaga från en brittisk journalist boende i Sverige.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GGomk9/svensk-media-svek-folket-i-coronakrisen
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GGomk9/svensk-media-svek-folket-i-coronakrisen
Jag blandar inte ihop vad jag tycker med vad jag tror fungerar!optimum skrev:
Jag själv tycker att vi skulle ha stängt ner mycket mer från början, haft hårdare restriktioner (och konsekvenser) - men det skulle inte fungera i Sverige. Majoriteten av människor skulle fullkomligt skita i det (ursäkta språket), I vårt samhälle idag så har vi byggt upp oss själva på ett sådant vis att vi inte tar order speciellt bra (och det finns inga straff/konsekvenser som är avskräckande nog att få oss att ”lyda”.. även om man kunnat tro att det skulle räcka med sjukdomsvarning).
Om någon säger att vi inte får göra en sak, ja då vaknar den där lilla röda djävulen på ena axeln.. och den börjar genast ifrågasätta allt.
”Ingen ska bestämma över vad jag får göra, jag vet väl själv vad som är bäst.. ingen ska säga om jag får gå ut eller inte.. vem fan ska tvinga mig att sitta inne?jag vill gå på restaurang, solen skiner idag måste gå och bada, åh min utlandssemester klarar mig inte utan den, jag gör som jag vill.. försöker de tvinga mig att ha munskydd, förnedrande, kränkande, aldrig.. ” osv osv..
Därför är jag övertygad om att vi tagit rätt väg, Mr T är långt ifrån perfekt, men psykologin har han med i beräkningen! Den missen har många länder gjort..
..usa är ett sådant land, där jag tror det kommer skapa enorma problem framöver,
Jag tror du träffar mitt i pricken Snigla! Själv kommer jag ihåg sommaren 2018 när brandfaran var stor i landet och de flesta kommuner införde eldningsförbud och begränsningar när det gällde grillning utomhus. Vilket ramaskri det utlöste från alla som ansåg att det ingår i mänskliga rättigheter att tända grillen på sin tomt varje kväll. Jag blev fullständigt överraskad av denna aggression som förbuden utlöste.
Samma sak hände när bevattningsförbudet infördes pga bristen på rent vatten i landet. "Jag betalar för mitt vatten och därmed äger jag rätten att bevattna min gräsmatta så mycket som krävs"
Samma sak hände när bevattningsförbudet infördes pga bristen på rent vatten i landet. "Jag betalar för mitt vatten och därmed äger jag rätten att bevattna min gräsmatta så mycket som krävs"
...för att inte tala om hela klimatdebatten...A Abies koreana skrev:Jag tror du träffar mitt i pricken Snigla! Själv kommer jag ihåg sommaren 2018 när brandfaran var stor i landet och de flesta kommuner införde eldningsförbud och begränsningar när det gällde grillning utomhus. Vilket ramaskri det utlöste från alla som ansåg att det ingår i mänskliga rättigheter att tända grillen på sin tomt varje kväll. Jag blev fullständigt överraskad av denna aggression som förbuden utlöste.
Samma sak hände när bevattningsförbudet infördes pga bristen på rent vatten i landet. "Jag betalar för mitt vatten och därmed äger jag rätten att bevattna min gräsmatta så mycket som krävs"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
B b8q skrev:
Vad jag minns från rapporteringen från andra länder söderöver i våras så slöt de också upp bakom sina regeringar etc. så det är kanske Storbritannien som är lite av ett undantag. Det är ju just de brittiska tidningarna som verkar vilja slå upp allt som kungligheter och politiker har för sig så stort som möjligt, inte märkt det lika mycket i andra europeiska länder.pacman42 skrev:
Här har vi nog lite olika åsikter, jag tror att vi hade kunnat göra mer och framförallt lite tidigare. T själv har ju sagt att man enbart var ute efter att skydda sjukvården. Hade man haft högre ambition än så, då hade man satt in åtgärderna lite tidigare, då hade man haft rekommendationen att alla i familjen stannar hemma om en är sjuk, då hade man inte sagt att det var ojämlikt att en del kunde arbeta hemifrån, då hade man sagt att de som rest från utlandet I möjligaste mån skulle isolera sig när de kom hem osv.Snigla skrev:
Jag blandar inte ihop vad jag tycker med vad jag tror fungerar!
Jag själv tycker att vi skulle ha stängt ner mycket mer från början, haft hårdare restriktioner (och konsekvenser) - men det skulle inte fungera i Sverige. Majoriteten av människor skulle fullkomligt skita i det (ursäkta språket), I vårt samhälle idag så har vi byggt upp oss själva på ett sådant vis att vi inte tar order speciellt bra (och det finns inga straff/konsekvenser som är avskräckande nog att få oss att ”lyda”.. även om man kunnat tro att det skulle räcka med sjukdomsvarning).
Om någon säger att vi inte får göra en sak, ja då vaknar den där lilla röda djävulen på ena axeln.. och den börjar genast ifrågasätta allt.
”Ingen ska bestämma över vad jag får göra, jag vet väl själv vad som är bäst.. ingen ska säga om jag får gå ut eller inte.. vem fan ska tvinga mig att sitta inne?jag vill gå på restaurang, solen skiner idag måste gå och bada, åh min utlandssemester klarar mig inte utan den, jag gör som jag vill.. försöker de tvinga mig att ha munskydd, förnedrande, kränkande, aldrig.. ” osv osv..
Därför är jag övertygad om att vi tagit rätt väg, Mr T är långt ifrån perfekt, men psykologin har han med i beräkningen! Den missen har många länder gjort..
..usa är ett sådant land, där jag tror det kommer skapa enorma problem framöver,
Även jag tycker att det mesta FHM har gjort är rätt, däremot fel tajmat, allt har hänt någon vecka för sent hela tiden. Och att öppna upp för semesterresor, det var ett stort risktagande. Jag är rätt övertygad om att det drevs av ekonomi och inte av folkhälsa. Nu verkar det ha gått bra, men det var ett stort risktagande!
Oavsett vad T säger så är jag övertygad om att det som FHM gjort har drivits av FI. Sedan kan man diskutera om detta är rätt eller inte, men det är en helt annan fråga.
Jag tänker mig att etikprövningsnämnden hjälper dem att kontrollera att de följer lagen. Det är ju bra att göra det innan istället för efter. Eller hur?Ulltand skrev: