Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
J JBa skrev:
Här kommer en fråga som jag säkert skulle kunna hitta om jag läser på men du verkar kunna sakerna du skriver om så du får frågan. :)

Finns det sätt att testa denna t-cellsimmunitet likt antikroppstesterna?

Jag tänker inte så mycket för egen del utan mer hur det skulle kunna få samhället att angripa utmaningarna närmaste året på annat sätt.
Det är inte så enkelt som en antikroppstest så jag tror inte att T-cellsimmuniteten kommer att mätas inom sjukvården inom en överskådlig framtid.
 
optimum
Skärmande utveckling.
Det jag sett av denna åldersgrupp verkar många av dem inte fattat att det inte är över ännu.

Skärmdump av nyhetsrubrik "JUST NU: Unga människor drivande i ökad spridning" med hänvisning till WHO.

"Unga människor är drivande i den ökade spridningen av nya fall av covid-19 runt om i världen, enligt WHO.

Andelen smittade mellan 15 och 24 år har ökat med det tredubbla på fem månader och utgör nu cirka 15 procent av de totala fallen.

– Yngre människor tenderar att vara mindre vaksamma när det gäller munskydd och social distansering, säger Neysa Ernst på John Hopkins universitet, till Reuters. "
 
Staffans2000
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tycker ni verkligen att det är en rimlig jämförelse?

[länk]
Nej!
Det kallas för att "sila mygg, men svälja kameler"!
 
optimum
Här är en som uppenbarligen har svårt att erkänna att han har fel.
Precis som flera förnekare av vad som skyddar mot smittan

Jo han kommer garanterat få en plats i historieböckerna.
Vem vet, kanske en stol reserverad på ett ställe där det är mycket varmt.

Man med skeptiskt ansiktsuttryck och glasögon, nyhetsrubrik om munskydd.
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Aldrig. Så snart man släpper rätskipande till tyckande och moral går det utför med demokratin. Det finns ingen " rätt moral" eller "rätt etik" Det kan ha religiösa eller politiska förtecken.

Detta skall styras av lag där medborgarnas demokratiska rättigheter ytterst är avgörande.
Det kanske är därför de skickat ärendet vidare till åklagarmyndigheten?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Skärmande utveckling.
Det jag sett av denna åldersgrupp verkar många av dem inte fattat att det inte är över ännu.

[bild]

"Unga människor är drivande i den ökade spridningen av nya fall av covid-19 runt om i världen, enligt WHO.

Andelen smittade mellan 15 och 24 år har ökat med det tredubbla på fem månader och utgör nu cirka 15 procent av de totala fallen.

– Yngre människor tenderar att vara mindre vaksamma när det gäller munskydd och social distansering, säger Neysa Ernst på John Hopkins universitet, till Reuters. "
Jag kan på något sätt förstå det. Risken för den gruppen är liten och de äldre som är i riskgruppen har rekommenderats att skydda sig själva.

Det vore så klart olyckligt för de unga som går hem och råkar smitta en äldre släkting.

Men å andra sidan har de kanske sett 70+-are som varit ute på stan och betett sig som om ingenting har hänt och då tänkt att varför ska de de själva begränsa sig som ändå har liten risk att drabbas om inte de som verkligen riskerar att drabbas inte bryr sig utan beter sig som vanligt.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det var patienter som skrivits ut efter behandling på sjukhus, 143 st om man ser till dem som deltog. Alltså helt ovidkommande för att dra några generalla slutsatser.
[länk]
Ah okej, du behövde bara säga att de legat på sjukhus - så förklarade det allt jag behövde veta!

Det är nog skälet till att jag inte brytt mig om just den infon, ovesäntligt ”i min lilla värld” då jag ser det som naturligt att det blir vissa förändringar i livskvalitén efter en sådan vistelse (där vissa kommer bli helt återställda troligen om nått halvår och andra kommer få, tyvärr, dras med komplikationer resten av livet).

Det viktiga (tycker jag) är hur den stora massan mår efter att ha insjuknat och tillfrisknat.. de flesta kommer aldrig hamna på sjukhuset trots allt.

Det är nästan alltid komplikationer efter vistelser med sängliggande vård på sjukhus (i alla sjukdomar/fel/skador). Ju längre man ligger.. desto mer ”förtvinar” kroppen.. större risker för proppar, liggsår, lunginflammationer, förtvinade muskler osv.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Här är en som uppenbarligen har svårt att erkänna att han har fel.
Precis som flera förnekare av vad som skyddar mot smittan

Jo han kommer garanterat få en plats i historieböckerna.
Vem vet, kanske en stol reserverad på ett ställe där det är mycket varmt.

[bild]
Det han säger i intervjun verkar ju helt korrekt. Vad hittar du för fel? Vad känner du till som vi andra oinsatta tydligen inte gör? Upprörd som vanligt? Sveriges kurvor pekar nedåt medan andra länders går uppåt och ändå är FHM kass? Ta på mask där det är trångt och du ändå måste in. Inget hindrar dig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6jdL/trots-positiv-studie-om-munskydd-tegnell-gor-tummen-ner

Uppenbarligen drar KI-forskaren slutsatser som inte ens nämns i studien. Sitter han i samma Brf-källare också?
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Här är en som uppenbarligen har svårt att erkänna att han har fel.
Precis som flera förnekare av vad som skyddar mot smittan

Jo han kommer garanterat få en plats i historieböckerna.
Vem vet, kanske en stol reserverad på ett ställe där det är mycket varmt.

[bild]
Det skulle bli större problem i Sverige om de försökte.. :/
Folkmassa protesterar mot coronarestriktioner på en gata i Berlin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Jag kan på något sätt förstå det. Risken för den gruppen är liten och de äldre som är i riskgruppen har rekommenderats att skydda sig själva.

Det vore så klart olyckligt för de unga som går hem och råkar smitta en äldre släkting.

Men å andra sidan har de kanske sett 70+-are som varit ute på stan och betett sig som om ingenting har hänt och då tänkt att varför ska de de själva begränsa sig som ändå har liten risk att drabbas om inte de som verkligen riskerar att drabbas inte bryr sig utan beter sig som vanligt.
Det är inte bara äldre som kan smittas utan vi kan få en förnyad smittspridning bland hela befolkningen.
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Det han säger i intervjun verkar ju helt korrekt. Vad hittar du för fel? Vad känner du till som vi andra oinsatta tydligen inte gör? Upprörd som vanligt? Sveriges kurvor pekar nedåt medan andra länders går uppåt och ändå är FHM kass? Ta på mask där det är trångt och du ändå måste in. Inget hindrar dig.
[länk]

Uppenbarligen drar KI-forskaren slutsatser som inte ens nämns i studien. Sitter han i samma Brf-källare också?
Han har aldrig fel för det han säger går givetvis tolka till hans fördel.
Typ att säga att det vetenskapliga stödet för munskydd är svagt.

Perfekt för det finns säkert inte mycket att hämta om vetenskapliga studier för SARS-CoV-2 ännu.

Att Sveriges kurvor lutar nedåt har man lika luddigt sagt beror på immunitet. När antalet med antikroppar visade sig lågt börjar man ta till T-cells effekt. Eller varför inte viss immunitet från tidigare corona förkylningar och annat. Söker bortförklaringar för att slippa erkänna brister i tidigare teorier.

Jag har en teori om att flertalet av folk hanterar social distans väldigt bra nu i under semestertider vilket gör att vi fått ned smittspridningen. När man nu kommer tillbaka till arbeten, skola, dagis mm så finns risken att den ökar igen.

Munskydd sades i början att de inte skyddade och kunde till och med förvärra smittspridningen. Givetvis kan man inte öppet erkänna att man hade fel.

Nej jag är inte positiv till ett krav om munskydd överallt och alltid men skulle sett det positivt om det fanns med i paketet med råd om hur vi ska skydda oss mot smittspridning och då ibland använda munskydd som en metod.

När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Exempelvis så hade vi nyligen argument för att använder man cykelhjälm så kör man direkt betydligt tuffare än utan och ökar risken med skydd. Alltså använd inte cykelhjälm för då ökar risken för skada. Så jäkla idiotiskt påståede.
Givetvis ska man ha cykelhjälm och kör ansvarsfullt.

Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
 
optimum
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
Givetvis letar man argument för att bevisa att man har rätt.
Snigla Snigla skrev:
Det skulle bli större problem i Sverige om de försökte.. :/
[bild]
Anser du det vara argument för att vi ska sluta med våra restriktioner här i Sverige?

Finns säkert de som vill demonstrera mot förbudet med åskådare på fotbollsmatcher.
Ett råd om max 50 har troligen hjälpt oss minska smittspridningen.
 
Redigerat:
P
optimum optimum skrev:
Det är inte bara äldre som kan smittas utan vi kan få en förnyad smittspridning bland hela befolkningen.
Med drabbas menar jag bli allvarligt sjuka eller dö och den risken är lägre för yngre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Han har aldrig fel för det han säger går givetvis tolka till hans fördel.
Typ att säga att det vetenskapliga stödet för munskydd är svagt.

Perfekt för det finns säkert inte mycket att hämta om vetenskapliga studier för SARS-CoV-2 ännu.

Att Sveriges kurvor lutar nedåt har man lika luddigt sagt beror på immunitet. När antalet med antikroppar visade sig lågt börjar man ta till T-cells effekt. Eller varför inte viss immunitet från tidigare corona förkylningar och annat. Söker bortförklaringar för att slippa erkänna brister i tidigare teorier.

Jag har en teori om att flertalet av folk hanterar social distans väldigt bra nu i under semestertider vilket gör att vi fått ned smittspridningen. När man nu kommer tillbaka till arbeten, skola, dagis mm så finns risken att den ökar igen.

Munskydd sades i början att de inte skyddade och kunde till och med förvärra smittspridningen. Givetvis kan man inte öppet erkänna att man hade fel.

Nej jag är inte positiv till ett krav om munskydd överallt och alltid men skulle sett det positivt om det fanns med i paketet med råd om hur vi ska skydda oss mot smittspridning och då ibland använda munskydd som en metod.

När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Exempelvis så hade vi nyligen argument för att använder man cykelhjälm så kör man direkt betydligt tuffare än utan och ökar risken med skydd. Alltså använd inte cykelhjälm för då ökar risken för skada. Så jäkla idiotiskt påståede.
Givetvis ska man ha cykelhjälm och kör ansvarsfullt.

Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
Är du inte glad över att när du skriver saker som inte stämmer så får du reda på att du haft fel ganska omgående så att du kan ändra dig? Skulle du hellre vilja att alla alltid bara satt och höll med och nickade oavsett om du har rätt eller fel?

Personligen vill jag gärna veta när jag har fel så att jag slipper gå omkring i villfarelse och riskera fatta tokiga beslut pga felaktiga uppfattningar.
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.