2 358 960 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är inte så enkelt som en antikroppstest så jag tror inte att T-cellsimmuniteten kommer att mätas inom sjukvården inom en överskådlig framtid.J JBa skrev:Här kommer en fråga som jag säkert skulle kunna hitta om jag läser på men du verkar kunna sakerna du skriver om så du får frågan.
Finns det sätt att testa denna t-cellsimmunitet likt antikroppstesterna?
Jag tänker inte så mycket för egen del utan mer hur det skulle kunna få samhället att angripa utmaningarna närmaste året på annat sätt.
Skärmande utveckling.
Det jag sett av denna åldersgrupp verkar många av dem inte fattat att det inte är över ännu.
"Unga människor är drivande i den ökade spridningen av nya fall av covid-19 runt om i världen, enligt WHO.
Andelen smittade mellan 15 och 24 år har ökat med det tredubbla på fem månader och utgör nu cirka 15 procent av de totala fallen.
– Yngre människor tenderar att vara mindre vaksamma när det gäller munskydd och social distansering, säger Neysa Ernst på John Hopkins universitet, till Reuters. "
Det jag sett av denna åldersgrupp verkar många av dem inte fattat att det inte är över ännu.
"Unga människor är drivande i den ökade spridningen av nya fall av covid-19 runt om i världen, enligt WHO.
Andelen smittade mellan 15 och 24 år har ökat med det tredubbla på fem månader och utgör nu cirka 15 procent av de totala fallen.
– Yngre människor tenderar att vara mindre vaksamma när det gäller munskydd och social distansering, säger Neysa Ernst på John Hopkins universitet, till Reuters. "
Det kanske är därför de skickat ärendet vidare till åklagarmyndigheten?Ulltand skrev:
Jag kan på något sätt förstå det. Risken för den gruppen är liten och de äldre som är i riskgruppen har rekommenderats att skydda sig själva.optimum skrev:
Skärmande utveckling.
Det jag sett av denna åldersgrupp verkar många av dem inte fattat att det inte är över ännu.
[bild]
"Unga människor är drivande i den ökade spridningen av nya fall av covid-19 runt om i världen, enligt WHO.
Andelen smittade mellan 15 och 24 år har ökat med det tredubbla på fem månader och utgör nu cirka 15 procent av de totala fallen.
– Yngre människor tenderar att vara mindre vaksamma när det gäller munskydd och social distansering, säger Neysa Ernst på John Hopkins universitet, till Reuters. "
Det vore så klart olyckligt för de unga som går hem och råkar smitta en äldre släkting.
Men å andra sidan har de kanske sett 70+-are som varit ute på stan och betett sig som om ingenting har hänt och då tänkt att varför ska de de själva begränsa sig som ändå har liten risk att drabbas om inte de som verkligen riskerar att drabbas inte bryr sig utan beter sig som vanligt.
Ah okej, du behövde bara säga att de legat på sjukhus - så förklarade det allt jag behövde veta!J Jocke Best skrev:
Det är nog skälet till att jag inte brytt mig om just den infon, ovesäntligt ”i min lilla värld” då jag ser det som naturligt att det blir vissa förändringar i livskvalitén efter en sådan vistelse (där vissa kommer bli helt återställda troligen om nått halvår och andra kommer få, tyvärr, dras med komplikationer resten av livet).
Det viktiga (tycker jag) är hur den stora massan mår efter att ha insjuknat och tillfrisknat.. de flesta kommer aldrig hamna på sjukhuset trots allt.
Det är nästan alltid komplikationer efter vistelser med sängliggande vård på sjukhus (i alla sjukdomar/fel/skador). Ju längre man ligger.. desto mer ”förtvinar” kroppen.. större risker för proppar, liggsår, lunginflammationer, förtvinade muskler osv.
Det han säger i intervjun verkar ju helt korrekt. Vad hittar du för fel? Vad känner du till som vi andra oinsatta tydligen inte gör? Upprörd som vanligt? Sveriges kurvor pekar nedåt medan andra länders går uppåt och ändå är FHM kass? Ta på mask där det är trångt och du ändå måste in. Inget hindrar dig.optimum skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6jdL/trots-positiv-studie-om-munskydd-tegnell-gor-tummen-ner
Uppenbarligen drar KI-forskaren slutsatser som inte ens nämns i studien. Sitter han i samma Brf-källare också?
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd6jdL/trots-positiv-studie-om-munskydd-tegnell-gor-tummen-ner
Det är inte bara äldre som kan smittas utan vi kan få en förnyad smittspridning bland hela befolkningen.tusenett skrev:Jag kan på något sätt förstå det. Risken för den gruppen är liten och de äldre som är i riskgruppen har rekommenderats att skydda sig själva.
Det vore så klart olyckligt för de unga som går hem och råkar smitta en äldre släkting.
Men å andra sidan har de kanske sett 70+-are som varit ute på stan och betett sig som om ingenting har hänt och då tänkt att varför ska de de själva begränsa sig som ändå har liten risk att drabbas om inte de som verkligen riskerar att drabbas inte bryr sig utan beter sig som vanligt.
Han har aldrig fel för det han säger går givetvis tolka till hans fördel.J Jocke Best skrev:Det han säger i intervjun verkar ju helt korrekt. Vad hittar du för fel? Vad känner du till som vi andra oinsatta tydligen inte gör? Upprörd som vanligt? Sveriges kurvor pekar nedåt medan andra länders går uppåt och ändå är FHM kass? Ta på mask där det är trångt och du ändå måste in. Inget hindrar dig.
[länk]
Uppenbarligen drar KI-forskaren slutsatser som inte ens nämns i studien. Sitter han i samma Brf-källare också?
Typ att säga att det vetenskapliga stödet för munskydd är svagt.
Perfekt för det finns säkert inte mycket att hämta om vetenskapliga studier för SARS-CoV-2 ännu.
Att Sveriges kurvor lutar nedåt har man lika luddigt sagt beror på immunitet. När antalet med antikroppar visade sig lågt börjar man ta till T-cells effekt. Eller varför inte viss immunitet från tidigare corona förkylningar och annat. Söker bortförklaringar för att slippa erkänna brister i tidigare teorier.
Jag har en teori om att flertalet av folk hanterar social distans väldigt bra nu i under semestertider vilket gör att vi fått ned smittspridningen. När man nu kommer tillbaka till arbeten, skola, dagis mm så finns risken att den ökar igen.
Munskydd sades i början att de inte skyddade och kunde till och med förvärra smittspridningen. Givetvis kan man inte öppet erkänna att man hade fel.
Nej jag är inte positiv till ett krav om munskydd överallt och alltid men skulle sett det positivt om det fanns med i paketet med råd om hur vi ska skydda oss mot smittspridning och då ibland använda munskydd som en metod.
När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Exempelvis så hade vi nyligen argument för att använder man cykelhjälm så kör man direkt betydligt tuffare än utan och ökar risken med skydd. Alltså använd inte cykelhjälm för då ökar risken för skada. Så jäkla idiotiskt påståede.
Givetvis ska man ha cykelhjälm och kör ansvarsfullt.
Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
Givetvis letar man argument för att bevisa att man har rätt.Snigla skrev:
Anser du det vara argument för att vi ska sluta med våra restriktioner här i Sverige?Snigla skrev:
Finns säkert de som vill demonstrera mot förbudet med åskådare på fotbollsmatcher.
Ett råd om max 50 har troligen hjälpt oss minska smittspridningen.
Redigerat:
Är du inte glad över att när du skriver saker som inte stämmer så får du reda på att du haft fel ganska omgående så att du kan ändra dig? Skulle du hellre vilja att alla alltid bara satt och höll med och nickade oavsett om du har rätt eller fel?optimum skrev:
Han har aldrig fel för det han säger går givetvis tolka till hans fördel.
Typ att säga att det vetenskapliga stödet för munskydd är svagt.
Perfekt för det finns säkert inte mycket att hämta om vetenskapliga studier för SARS-CoV-2 ännu.
Att Sveriges kurvor lutar nedåt har man lika luddigt sagt beror på immunitet. När antalet med antikroppar visade sig lågt börjar man ta till T-cells effekt. Eller varför inte viss immunitet från tidigare corona förkylningar och annat. Söker bortförklaringar för att slippa erkänna brister i tidigare teorier.
Jag har en teori om att flertalet av folk hanterar social distans väldigt bra nu i under semestertider vilket gör att vi fått ned smittspridningen. När man nu kommer tillbaka till arbeten, skola, dagis mm så finns risken att den ökar igen.
Munskydd sades i början att de inte skyddade och kunde till och med förvärra smittspridningen. Givetvis kan man inte öppet erkänna att man hade fel.
Nej jag är inte positiv till ett krav om munskydd överallt och alltid men skulle sett det positivt om det fanns med i paketet med råd om hur vi ska skydda oss mot smittspridning och då ibland använda munskydd som en metod.
När man skriver så här på forumet möts man av ett gäng här som omgående letar fel och hänger upp sig på enstaka delar för att slå ned på allt sådant istället för att se till nyttan för att skydda oss mot en ny smittspridning.
Exempelvis så hade vi nyligen argument för att använder man cykelhjälm så kör man direkt betydligt tuffare än utan och ökar risken med skydd. Alltså använd inte cykelhjälm för då ökar risken för skada. Så jäkla idiotiskt påståede.
Givetvis ska man ha cykelhjälm och kör ansvarsfullt.
Varför gör ni så? Ren jävla mobbning är vad det är.
Vi sitter i samma båt.
Personligen vill jag gärna veta när jag har fel så att jag slipper gå omkring i villfarelse och riskera fatta tokiga beslut pga felaktiga uppfattningar.

