Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men om man i alla välvilja har lite bråttom och tar lite blodprov på grannarna då är det kört.
Du förstår inte vad jag försöker säga..

I länken du postade om Macchiarini framgår det att han genomfört tre transplantationer (av välvilja eller annan orsak ,skälet saknar betydelse) utan föregående etikgranskning. Han kunde fortsätta för att ingen stoppade honom.

Vår lagstiftning sätter gränser och oavsett om det handlar om välvilja eller andra ambitioner så är det vad alla yrkesutövare har att följa. Kan man inte acceptera gränsdragningen får man engagera sig politiskt för att ändra regelverket.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men om man i alla välvilja har lite bråttom och tar lite blodprov på grannarna då är det kört.
Nu var det ju inte riktigt så det gick till. Tycker du att det i april när så många var smittsamma var lämpligt att föra ihop närmare 500 personer i samma rum?
Dessutom är det ju inte välvilja när man sen använder resultaten i sitt arbete.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men blir inte ett stick i fingret utan samtycke och information om riskerna lite smålöjligt i jämförelse?

Kan inte svenska avundsjukan ha varit med på ett hörn? Jag tycker mig läsa det mellan raderna.

Om deltagarna fick reda på resultatet av sitt test tycker jag är avgörande. Ställer de upp för en studie eller av egenintresse att få veta om de varit sjuka.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kan inte svenska avundsjukan ha varit med på ett hörn? Jag tycker mig läsa det mellan raderna.
Mellan vems rader?

Menar du den här forskaren som först kritiserat FHM i en artikel och sen tryckt ihop en massa potentiellt smittade och friska i en tvättstuga?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så kom då slutligen lite hårda data på T-cellsimmuniteten. Direkt evidens för T-cellimmunitet hos individer som inte har exponerats för SARS-CoV-2. Källan är epitoper som SARS-CoV-2 delar med andra cirkulerande coronavirus av förkylningstyp.

[länk]
Och på Svenska? ;)
 
tusenett skrev:
Jag är inte helt med på vad du försöker göra för poäng. Men ja, det krävs i ditt exempel att ett väldigt stort antal människor bär munskydd för att förhindra väldigt lite smitta. Skillnaden i smittspridning mellan att bära mask och att inte göra det är alltså väldigt liten.
Det är ju ditt exempel lite skruvat för att alla skall förstå.

Vill man titta på om munskydd ger något skydd så måste man göra det i en situation när det finns smittade i samhället. Och då inte inte en på tusen.
 
Claes Sörmland
tusenett skrev:
Och på Svenska? ;)
De coronavirus som ger oss lätta förkylningar lite då och då gör att våra T-celler lär sig känna igen dem och kan bekämpa dem. De är så lika det nya coronaviruset att T-cellerna även känner igen och bekämpar det.

Man har ju spekulerat om detta i månader men nu har forskarna i artikeln visat vilka delar (peptidepitoper) som T-cellerna faktiskt känner igen och att dessa delas med det nya coronaviruset.

Ska man spekulera och sätta detta i sammanhang av de tidigare studierna så står det rätt klart nu att vi redan från början hade en omfattande immunitet mot det nya coronaviruset i befolkningen. Det förklarar ju varför smittan inte sprider sig som den löpeld den skulle varit utan denna tidigare immunitet från förkylningsvirusen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så då behöver vi inga domstolar heller? Det är ju redan reglerat i lag att mord inte är lagligt? :thinking:
Märkligt resonmenag som får stå för dig.

Ja det behövs domstolar för lagens efterlevnad.

Tänker du dig att etikprövningsnämnder ska stå över lagen?
 
Snigla Snigla skrev:
En liten fråga, har inte följt just den där undersökningen/siffrorna. Men är den baserad på patienter som blivit inlagda på sjukhus? eller sådana som bara blivit konstaterade att de haft covid-19? och hur många var med i undersökningen?

Jag känner själv ganska många som haft covid-19 redan (både flertalet familjmedlemmar och så "mer eller mindre bekanta") och ingen av dem upplever några men efter att de varit sjuka.

Som sagt undrar bara lite..

Jag kan inte svara på det rakt av men i de två undersökningrag jag läst handlar det om lindrigt sjuka och som iaf inte behövt egeetlig vård.

Tycker dock att det resultat som presenteras låter väldigt högt!

Sen får man inte glömma att det defacto finns en FB grupp med 12.000 medlemmar som anser det vara värt att vara med i en grupp där flertalet lider av efterverkningar ac covid.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt resonmenag som får stå för dig.

Ja det behövs domstolar för lagens efterlevnad.

Tänker du dig att etikprövningsnämnder ska stå över lagen?
Lagen kan inte i detalj reglera alla etiska aspekter på forskning på detaljnivå. Det handlar ju inte bara om juridik utan om just etik. Med ditt resonemang skulle ju en massa gravt oetiska/illegala studier dra igång för att sedan, i bästa fall, efter en lång krånglig juridisk process förklaras olagliga. Bättre med en etikprövningskommite som stoppar oetisk forskning från att överhuvudtaget starta.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det var exakt det som prövades, om man följt gällande lagstiftning

"Det innebär också att forskningen inte heller har följt lagens bestämmelser om information till forskningspersoner och krav på samtycke – en förutsättning för att ett sådant forskningsprojekt ska kunna godkännas."

[länk]

Det låter ju helt ok då men det borde då prövars i domstol för någorlunda rättssäkerhet.
 
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Lagen kan inte i detalj reglera alla etiska aspekter på forskning på detaljnivå. Det handlar ju inte bara om juridik utan om just etik. Med ditt resonemang skulle ju en massa gravt oetiska/illegala studier dra igång för att sedan, i bästa fall, efter en lång krånglig juridisk process förklaras olagliga. Bättre med en etikprövningskommite som stoppar oetisk forskning från att överhuvudtaget starta.
Aldrig. Så snart man släpper rätskipande till tyckande och moral går det utför med demokratin. Det finns ingen " rätt moral" eller "rätt etik" Det kan ha religiösa eller politiska förtecken.

Detta skall styras av lag där medborgarnas demokratiska rättigheter ytterst är avgörande.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Aldrig. Så snart man släpper rätskipande till tyckande och moral går det utför med demokratin. Det finns ingen " rätt moral" eller "rätt etik" Det kan ha religiösa eller politiska förtecken.

Detta skall styras av lag där medborgarnas demokratiska rättigheter ytterst är avgörande.
Tror att du begår ett tankefel när du förutsätter att juridik är svart eller vitt, en domstolsprocess handlar ju om tolkningar och bedömningar. Kommer aldrig gå att detaljreglera alla etiska spörsmål som kan uppstå i de tusentals studier som årligen genomförs. Ska alla studieprotokoll först granskas av förvaltningsrätten eller vilken instans tänkte du dig?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De coronavirus som ger oss lätta förkylningar lite då och då gör att våra T-celler lär sig känna igen dem och kan bekämpa dem. De är så lika det nya coronaviruset att T-cellerna även känner igen och bekämpar det.

Man har ju spekulerat om detta i månader men nu har forskarna i artikeln visat vilka delar (peptidepitoper) som T-cellerna faktiskt känner igen och att dessa delas med det nya coronaviruset.

Ska man spekulera och sätta detta i sammanhang av de tidigare studierna så står det rätt klart nu att vi redan från början hade en omfattande immunitet mot det nya coronaviruset i befolkningen. Det förklarar ju varför smittan inte sprider sig som den löpeld den skulle varit utan denna tidigare immunitet från förkylningsvirusen.
Här kommer en fråga som jag säkert skulle kunna hitta om jag läser på men du verkar kunna sakerna du skriver om så du får frågan. :)

Finns det sätt att testa denna t-cellsimmunitet likt antikroppstesterna?

Jag tänker inte så mycket för egen del utan mer hur det skulle kunna få samhället att angripa utmaningarna närmaste året på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.