Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Jag tycker detta visar ganska tydligt att det inte existerar något vidare tydligt samband mellan befolkningstätheten och hur stor andel av populationen som avlider i covid-19

Om jag skulle försöka dra någon sådan slutsats själv (eller låta excel räkna ut en trendlinje, det gör programmet så gärna så) så verkar det vara högre dödlighet i mer glesbefolkade länder.

Men det är ju bara att kika på graferna så är det rätt tydligt att det inte finns någon korrelation, och därmed behöver vi inte ens fortsätta med att fundera på ev kausalitet. :)

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och sen kommer ju kalandern fortsätta gå, så jag ska väl påpeka att detta är ögonblicksdata från idag, från siten jag länkade till.
Om en vecka eller en månad kommer det se annorlunda ut.

Och icke att förglömma heller, detta är ju rapporterade data, vi kan misstänka att från en del länder uppfyller rapporteringen kanske inte speciellt hög kvalitet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker detta visar ganska tydligt att det inte existerar något vidare tydligt samband mellan befolkningstätheten och hur stor andel av populationen som avlider i covid-19

Om jag skulle försöka dra någon sådan slutsats själv (eller låta excel räkna ut en trendlinje, det gör programmet så gärna så) så verkar det vara högre dödlighet i mer glesbefolkade länder.

Men det är ju bara att kika på graferna så är det rätt tydligt att det inte finns någon korrelation, och därmed behöver vi inte ens fortsätta med att fundera på ev kausalitet. :)
Nej, det är betydligt komplexare än så. Man måste räkna in saker som demografi (hur stor andel av befolkningen är över 70), hälsotillstånd (hur många som är överviktiga, diabetiker eller har högt blodtryck), osv. Liksom hur mobil befolkningen är; i vissa länder reser man mycket, i andra stannar man mest inom några få mil. Och så vidare i en väldigt komplex modell, skulle jag tro.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Sen är kanske inte hela länders befolkningstäthet så intressant? Hur ser det ut om man jämför olika länders storstadsregioner med varandra?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J
Ska vi alltså få se en pudel för andra gången på en dag för Staffan? Fido?

Mikael_L
B b8q skrev:
Nej, det är betydligt komplexare än så. Man måste räkna in saker som demografi (hur stor andel av befolkningen är över 70), hälsotillstånd (hur många som är överviktiga, diabetiker eller har högt blodtryck), osv. Liksom hur mobil befolkningen är; i vissa länder reser man mycket, i andra stannar man mest inom några få mil. Och så vidare i en väldigt komplex modell, skulle jag tro.
Det är ju som jag tänker, och de tankarna som ledde till att jag plötsligt fann mig sitta och kasta bort ett par timmar av mitt liv för att sammanställa detta.
Jag ser det som att vi i princip kan lämna det där med befolkningstäthet vid sidan av våra diskussioner. Om det alls finns något samband så är det i vilket fall alldeles för komplext för att användas sådär vitt, brett och generellt.
Epidemiologerna kommer säkerligen studera detta mer djupt och grundligt, och lägga in variationer av befolkningstätheten inom landet men framförallt andra faktorer såsom inrikes och utrikes resande, demografi och mellanmänskliga interaktioner.

Dock verkar det alltså inte gå att använda befolkningstäthet sådär övergripande för att vare sig förklara eller bortförklara något, andra faktorer måste vara mycket starkare - om det nu inte allt bara är ren slump (vilket jag såsom naturvetare knappt kan acceptera ... :))

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ännu en studie som visar att många sen tidigare har ett visst skydd mot det nya coronaviruset i form av T-celler som troligen har skapats som svar på tidigare corona-förkylningar. Denna gång från Tyskland.

Själva studien: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2598-9
We detected SARS-CoV-2 S-reactive CD4+ T cells in 83% of patients with COVID-19 but also in 35% of HD.
Där HD står för en grupp av 68 personer som inte har haft Covid-19.
Observera att man har endast kontrollerat för ett visst protein och att man kan ha T-celler som reagerar på andra delar av viruset.
However, the presence of S-cross-reactive T cells in a sizable fraction of the general population may affect the dynamics of the current pandemic, and has important implications for the design and analysis of upcoming COVID-19 vaccine trials.
Man kan förstås inte från en så liten grupp av personer uttala sig om någon procentandel gällande en hel befolkning men det kan vara en del av förklaringen till att barn, deras föräldrar och unga vuxna får milda symtom.

TT har skrivit om det och det finns därför på flera tidningars webbsidor och här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.34

Det är alltså ett likartat resultat som i studien https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z från Singapore som tidigare har varit uppe i tråden.
Surprisingly, we also frequently detected SARS-CoV-2 specific T cells in individuals with no history of SARS, COVID-19 or contact with SARS/COVID-19 patients (n=37).

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ja, det är inte förvånande om ett "vältränat" immunförsvar klarar även nya virus bättre. Just det gör mig lite orolig för egen del; nu har man ju knappt träffat någon utanför sin närmaste familj under fem månader, så man lär ju åka på en massa förkylningar och annat skit när man väl börjar träffa folk igen...

optimum
B b8q skrev:
Ja, det är inte förvånande om ett "vältränat" immunförsvar klarar även nya virus bättre. Just det gör mig lite orolig för egen del; nu har man ju knappt träffat någon utanför sin närmaste familj under fem månader, så man lär ju åka på en massa förkylningar och annat skit när man väl börjar träffa folk igen...
Låter mycket intressant.
Jag "tränar" mitt immunförsvar varje höst då jag tar vaccin mot influensa. Detta genom att jag "smittas" av vaccinet och utvecklar antikroppar.
Kan det vara därför jag sällan blir förkyld och når jag blir det så är det oftast väldigt lindrigt.
Samma med frugan som också regelbundet tar vaccin.
Förr hade jag förkylningar med feber och satte sig betydligt värre än de jag numera får ett par gånger om året.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Ska vi alltså få se en pudel för andra gången på en dag för Staffan? Fido?
Det är möjligt. Men eftersom det logika nästan alltid är rätt, borde det vara det här också. Det motbevisas dock här. En mycket ödmjuk man, som jag själv, styrs inte av prestige, så lite bensprattel är mig inte främmande. Däremot håller jag hårt på procenten.

Staffan

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är möjligt. Men eftersom det logika nästan alltid är rätt, borde det vara det här också. Det motbevisas dock här. En mycket ödmjuk man, som jag själv, styrs inte av prestige, så lite bensprattel är mig inte främmande. Däremot håller jag hårt på procenten.

Staffan
Haha gött. Min procent kan legat högre än din vid skrivningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Ännu en studie som visar att många sen tidigare har ett visst skydd mot det nya coronaviruset i form av T-celler som troligen har skapats som svar på tidigare corona-förkylningar. Denna gång från Tyskland.

Själva studien: [länk]

Där HD står för en grupp av 68 personer som inte har haft Covid-19.
Observera att man har endast kontrollerat för ett visst protein och att man kan ha T-celler som reagerar på andra delar av viruset.
Man kan förstås inte från en så liten grupp av personer uttala sig om någon procentandel gällande en hel befolkning men det kan vara en del av förklaringen till att barn, deras föräldrar och unga vuxna får milda symtom.

TT har skrivit om det och det finns därför på flera tidningars webbsidor och här:
[länk] kl. 10.34

Det är alltså ett likartat resultat som i studien [länk] från Singapore som tidigare har varit uppe i tråden.

Spännande!

släpp ut lite förkylning i samhället!?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Spännande!

släpp ut lite förkylning i samhället!?
Fast det krävs ju just att det är coronaförkylning ;)
Går ju inte med de vanligaste typerna.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det krävs ju just att det är coronaförkylning ;)
Går ju inte med de vanligaste typerna.
Är inte våra vanliga vinterförkylningar just virus av corona-typ (i huvudsak)?
Men däremot det som optimum vaccinerar sig troget med varje år är mot influensavirus typ A ..?

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte våra vanliga vinterförkylningar just virus av corona-typ (i huvudsak)?
Men däremot det som optimum vaccinerar sig troget med varje år är mot influensavirus typ A ..?
Ja det vi vaccinerar oss mot är influesa typ A eller B.
Jag tror A är vanligast.

Förkylning finns det ett antal olika

"Det finns ett mycket stort antal virus som kan ge upphov till förkylning. Många av dessa tillhör gruppen rhinovirus, men förkylningsvirus kan också återfinnas inom bland annat coronavirus, parainfluensavirus och adenovirus."

Från FHM sida
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/forkylning/

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.