Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
den länken är dold bakom en betalvägg. Vad sa han denna gång?

Staffan
Registreringsvägg, inte betal, även om man behöver leta upp en annan sida för att registrera sig.

Det är en lång artikel som slutar med två citat av Tegnell, det första handlar om två möjliga orsaker till att man valt att införa munskyddskrav i andra länder, det första är väldigt stor befolkningstäthet så munskydd är ett komplement man anser sig behöva och det andra är att efter en total nedstängning riskerar man att få en väldigt stor topp när folk börjar röra sig och då kan man ta till det ganska osäkra verktyget (munskydd) för att minska risken.

Sen kommer ett citat om att Sverige:
- I Sverige är vi inte alls där, vi har haft ungefär samma nivå hela tiden. Vi ser en kraftig nedgång av antalet fall, att då börja reglera med ansiktsmasker känns inte riktigt aktuellt. Det kan bli relevant i framtiden om vi ser nya utbrott och vissa miljöer där allting annat inte verkar fungera.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja det tror jag de hade gjort.

Men du behöver inte bli otrevlig för det.

Kommer du ihåg att jag skrev om att vi var på en camping och hälsade på nu i midsommar och då hos vänner i en stuga de hyrt där.
Jag kikade då om de gjort något med t.ex. servicebyggnader av den typ av servicebyggnader vi tidigare använt oss av då vi hade husvagn. Nej inget var gjort och öppna tvättställ i länga rader. Inga anslag där om hålla avstånd mm.
Inget nytt alls. Jag frågade även våra vänner om de märkt något om städrutiner mm för den stuga de hyrde men de hade inte sett eller hört något, jo de har bott på samma område tidigare.
Allt var som vanligt förutom att detta inte är ett vanligt år.
Är tydligen fullbelagt på flertalet campingar nu i sommar vad jag hört.

Nej jag tycker man kunde gjort mer.
Men det är ju bra att du är nöjd.
Nu var det ju inte själva campingplatserna som Gotland upplevde som ett problem utan restauranger under sena kvällar, affärer och bussar till/från badstränder.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det ju inte själva campingplatserna som Gotland upplevde som ett problem utan restauranger under sena kvällar, affärer och bussar till/från badstränder.
Problemet är att man sitter och super på serveringar som man alltid gjort. Det finns annat mysigt om man kollar runt lite. Gotland är betydligt mer än Visby.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Norge öppnar nu upp även för Kalmar, Östergötland, Örebro och Värmland. (y)

https://www.ttela.se/nyheter/världen/experter-avrådde-från-en-stängning-av-danmark-1.31687667

Det blåser i Danmark... Speciellt intressant var ju den beräknade kostnaden för skolstängningen...

Skärmdump av en nyhetsartikel med rubriken "Experter avrådde från en stängning av Danmark", annonser under texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av nyhetsartikel från ttela om diskussion kring stängning av skolor i Danmark under coronapandemin.
Skapa konto
Skärmdump av en nyhetsartikel på ttela.se som handlar om Danmarks åtgärder under en kris.
Skapa konto
Skärmdump av en artikel på ttela.se som diskuterar Mette Frederiksens uttalanden om skolstängningar.
Skapa konto
Skärmdump av en artikel på ttela.se om kostnaden för skolstängning i Danmark under pandemin.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
=Besöksnäringen.
Jo det är den som man lovade komma med råd inför sommaren.

Men affärer inte ingick. Men detta är passerat nu. För sent att göra något åt nu.
Bara hålla tummarna och hoppas vi har tur att det inte sprider sig igen.
Vi verkar vara på väg åt rätt håll och hoppas innerligen det blir en lugn höst.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Trendbrott i Stockholm – fler vårdas för covid-19
När det var som allra värst var över 1 100 patienter med covid-19 i behov av sjukvård i regionen. Den siffran har sakta men säkert sjunkit under lång tid, och är nu nere på under 100 patienter. Men denna vecka har det för första gången vänt igen, från 72 till 88 patienter, enligt den senaste lägesrapporten från regionen.

Siffrorna är små och vad de beror på vet man ännu inte, säger chefläkaren Elda Sparrelid. //Svd

https://www.svd.se/trendbrott-i-stockholm--fler-covid-vardas

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Det blåser i Danmark... Speciellt intressant var ju den beräknade kostnaden för skolstängningen...

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

5 mliljiarder? Ganska lite i sammanhanget

Svensk besöksnäring riskerar att förlora 100 milijader under sommaren

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Han går nog t ex inte med på att antalet dödsfall per capita jämfört med andra länder är något han ska dömas efter om ett år. Det tycker ju hans kritiker.

Snarare menar han nog att om Sverige är tillbaka i ett ganska normalt läge vad gäller hur vi lever om ett år så har FHM lyckats. Och det är inte så modigt, vi är inte långt därifrån. Om det inte blir en massa utbrott av COVID-19 efter semestern så är vi ju in princip tillbaka till normalläge men med ytterligare ett luftvägsvirus i cirkulation. Det är väl det han tänker sig till juli 2021.

Hans argument är nog bredare än så. Jag förstår honom som att han menar att demografin i Stockholm mer liknar den i t ex London än Oslo och det påverkar smittointroduktionen, spridningen och dödsfallen. Det är dels p g a socioekonomiska orsaker men också för att hela Stockholm är enormt internationellt förbundet. Typ alla reser, jämt. Det är liksom det enda fokuset folk har, privat och på jobbet. Mångas invandringsbakgrund är en del i detta.

Ovanpå detta så menar han att vi hade otur med timingen på Stockholmsmedelklassens alpresor. (Där tycker jag dock att FHM klantade sig så det dånade om det. Man skulle rekommenderat att stanna hemma detta sportlov för säkerhets skull.)
Även om jag mins det som att folk sa att siffrorna skylla rusa i höjden i övriga Norden så fort de blev tvungna att släppa på sina restriktioner. Så är nog alla nu eniga i att så inte blir fallet.

Ja han talar om att Sverige är mer likt England och något mer land än vad vi är lika övriga nordiska länder.

Men fins det verkligen så stora skillnader mellan områdena runt och i Stockholm om man jämför med hur det är bebott och befolkat i och runt övriga nordiska huvudstäder?

Men han lyfter det faktum att Sverige har mer invandrare som en betydelsefull orsak till att vi är hårdast drabbade i Norden.

En del av anledning till att invandrare från Finnland är värre drabbade än övriga befolkningen borde vara att många av dem är äldre än genomsnittet eftersom att många av dem kom hit på 60- till 90-talet.

Och invandrare från Finland är en stor grupp i sammanhanget. Mer än en tredjedel av invandrarna får jag det till.

Så om man tar hänsyn till att invandrare från Finland är gamla är vi inte då kvar med en så liten grupp människor att det egentligen inte borde påverka siffrorna nämnvärt?

Claes Sörmland
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja han talar om att Sverige är mer likt England och något mer land än vad vi är lika övriga nordiska länder.
Stockholm, inte Sverige! Stora delar av Sverige är rätt likt övriga nordiska länder.

Men fins det verkligen så stora skillnader mellan områdena runt och i Stockholm om man jämför med hur det är bebott och befolkat i och runt övriga nordiska huvudstäder?

Men han lyfter det faktum att Sverige har mer invandrare som en betydelsefull orsak till att vi är hårdast drabbade i Norden.
Jag har ingen statistisk men låt oss säga att folk ser väldigt annorlunda ut jämfört med hur det såg ut på t ex början av 90-talet eller i Köpenhamn. Och vi har ju haft en unikt hög invandring från fjärran länder under väldigt många år till Sverige och många har hamnat i Stockholmsområdet. Visst har det påverkar kulturen och socioekonomin.

En del av anledning till att invandrare från Finnland är värre drabbade än övriga befolkningen borde vara att många av dem är äldre än genomsnittet eftersom att många av dem kom hit på 60- till 90-talet.

Och invandrare från Finland är en stor grupp i sammanhanget. Mer än en tredjedel av invandrarna får jag det till.

Så om man tar hänsyn till att invandrare från Finland är gamla är vi inte då kvar med en så liten grupp människor att det egentligen inte borde påverka siffrorna nämnvärt?
Jag har missat att den finska gruppen skulle vara så hårt drabbad av COVID-19. I media har man mer pratat om den somaliska gruppen samt Tensta/Rinkeby. Jag tror inte det finns någon finsk grupp där stor nog att den är värd att tala om. Här i Sörmland är det förvisso rätt med finnar (jag är gift med en...) men det var nog snarare senare anlända invandrargrupper som har drabbats hårt i betongen i Katrineholm och Flen.

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stockholm, inte Sverige! Stora delar av Sverige är rätt likt övriga nordiska länder.

Jag har ingen statistisk men låt oss säga att folk ser väldigt annorlunda ut jämfört med hur det såg ut på t ex början av 90-talet eller i Köpenhamn. Och vi har ju haft en unikt hög invandring från fjärran länder under väldigt många år till Sverige och många har hamnat i Stockholmsområdet. Visst har det påverkar kulturen och socioekonomin.

Jag har missat att den finska gruppen skulle vara så hårt drabbad av COVID-19. I media har man mer pratat om den somaliska gruppen samt Tensta/Rinkeby. Jag tror inte det finns någon finsk grupp där stor nog att den är värd att tala om. Här i Sörmland är det förvisso rätt med finnar (jag är gift med en...) men det var nog snarare senare anlända invandrargrupper som har drabbats hårt i betongen i Katrineholm och Flen.

Ja Sverige har fler invandrare än övriga norden men de utgör ändå en klar minoritet av befolkningen särskilt om man tar hänsyn till att många av de från Finland kom hit på 60- till 90-talet och således är många av dem till åren.

Och de som är mest trångbodda (somalier, syrier och Irakier) och mest överrepresenterade i statistiken inte är tillräckligt många för att deras överrepresentation ska utgöra en stor del i förklaringen till att vi avviker så mycket som vi gör jämfört med de övriga nordiska länderna.

Stapeldiagram som visar procentandel av fall i förhållande till befolkningsandel för olika födelseländer.
Skapa konto
Skärmdump från Wikipedia som visar statistik över invandrare i Sverige från olika länder.
Skapa konto

Statistiktabell över de vanligaste födelseländerna för utrikes födda i Sverige från Wikipedia.
Skapa konto

https://lakartidningen.se/aktuellt/...odda-ar-overrepresenterade-bland-de-smittade/
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Det känns som om matten inte går ihop här för Dr Tegnell.

J
Ja Sverige har fler invandrare än övriga norden men de utgör ändå en klar minoritet av befolkningen särskilt om man tar hänsyn till att många av de från Finland kom hit på 60- till 90-talet och således är många av dem till åren.

Och de som är mest trångbodda (somalier, syrier och Irakier) och mest överrepresenterade i statistiken inte är tillräckligt många för att deras överrepresentation ska utgöra en stor del i förklaringen till att vi avviker så mycket som vi gör jämfört med de övriga nordiska länderna.

[bild] [bild]

[bild]

[länk]
[länk]

Jag hänger allvarligt inte med. Menar du att de konstaterade höga antalet smittade och döda i dessa områden inte är många? Det kan väl inte vara svårt att få detta verifierat om man är skeptisk? Även andra generationen invandrare som är svenskfödda där är ju exakt lika trångbodda och har samma yrken etc i hög grad. Jag förstår inte. Vad vill du ha sagt? Har de inte dött?

F

[bild] [bild]

[bild]

[länk]
[länk]

J Jocke Best skrev:
Jag hänger allvarligt inte med. Menar du att de konstaterade höga antalet smittade och döda i dessa områden inte är många? Det kan väl inte vara svårt att få detta verifierat om man är skeptisk? Även andra generationen invandrare som är svenskfödda där är ju exakt lika trångbodda och har samma yrken etc i hög grad. Jag förstår inte. Vad vill du ha sagt?

[bild] [bild]

[bild]

[länk]
[länk]

Vad går inte ihop ?

BirgitS
Så var det dags för ett några smakprov från FHM:s veckorapport för v. 29: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/

Det utfördes färre PCR-tester än under tidigare veckor, ung 69 000 jämfört med omkring 80 000 under de tre föreg. veckorna. (I Stockholm vet jag att det finns gott om lediga tider så här beror det nog på att det är färre som har symtom än under tidigare veckor.)
Precis som för v. 28 var 4 % av proverna positiva.
Det motsvarar 22 fall per 100000 invånare vilket är en minskning med nästan 20 procent, och av dem räknades 90 % till lindriga fall (89 % v. 28).

Ser man till de enskilda regionerna så har antalet lindriga fall stigit i dessa regioner:
Dalarna, Gotland, Kronoberg, Skåne och Västerbotten.
Det kan bero på att antalet sjuka faktiskt har ökat men kan också bero på att man har utökat möjligheterna att testas för allmänheten.

Antalet allvarliga fall har stigit i dessa regioner:
Halland, Jämtland-Härjedalen, Värmland och Västerbotten.

Antalet avlidna för v. 27 ( de senaste två veckorna ingår inte pga. eftersläpning) var inom normalspannet i samtliga regioner. Det var ung. 100 st som avled vilket är en minskning från ung. 140 st v.26.

Antalet nyinskrivna på IVA var 12 st och v. 28 var det 13 st.

Vi reser fortfarande mindre än vad vi gjorde för ett år sen, men skillnaden är lite mindre än under v. 28. I våra grannländer reser man mer än vad vi gör.

F Fri som en fågel skrev:
Vad går inte ihop ?
Att påstå att det faktum att Sverige har fler trångbodda invandrare än övriga Norden kan vara en stor del av förklaringen till att vi avviker så kraftigt i dödstalen jämfört med övriga Norden.

Verkar inte gå ihop eftersom att de mest överrepresenterade grupperna utgör en så liten del av befolkningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.