Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är en artikel från några som inte är helt nöjda med den svenska "strategin". Eller total brist på en sådan.

"perhaps an unwillingness to admit early mistakes and take responsibility for thousands of unnecessary deaths plays into this resistance to change."

[länk]

Staffan
Om något ändrats i den där artikeln som jag länkade redan i tisdags kan du väl sammanfatta det lite kort, så slipper vi läsa hela igen?

Här är en artikel från några som inte är helt nöjda med den svenska "strategin". Eller total brist på en sådan.

"perhaps an unwillingness to admit early mistakes and take responsibility for thousands of unnecessary deaths plays into this resistance to change."

[länk]

Staffan
Det är väl samma gäng och budskap som tidigare, bara översatt till engelska?

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det undrar jag om han verkligen sa. Är det inte det han sa i början av veckan som gällde att det inte var trängsel överallt, grundat på det han hade sett under sin semester, som du tänker på?
Jag läste det på Svt:s sida för några dagar sedan. Minns jag rätt, berömde han medborgarna för deras ansvarstagande, samt att det på det hela taget inte förekom någon trängsel. Han kommenterade särskilt att kollektivtrafiken var trängsellös.

Staffan

• Haha
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Om något ändrats i den där artikeln som jag länkade redan i tisdags kan du väl sammanfatta det lite kort, så slipper vi läsa hela igen?
Då kan ni strunta i den. Här sprutas det ut inlägg i en takt som jag inte har möjlighet att hänga med i.

Staffan

BirgitS

[länk]

Staffan
Just nu verkar det väl inte vara någon större anledning till förändring eftersom det blir allt bättre men vid lokala utbrott och liknande så kan det ju bli aktuellt med åtgärder av olika slag. Vid utbrottet i Gällivare stängdes simhallen och en del kommunala anläggningar. Tegnell har under veckan uttalat sig gällande munskydd på ett liknande sätt.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/snart-bar-hela-varlden-munskydd-utom-norden/ registreringsvägg

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Just nu verkar det väl inte vara någon större anledning till förändring eftersom det blir allt bättre men vid lokala utbrott och liknande så kan det ju bli aktuellt med åtgärder av olika slag. Vid utbrottet i Gällivare stängdes simhallen och en del kommunala anläggningar. Tegnell har under veckan uttalat sig gällande munskydd på ett liknande sätt.
[länk] registreringsvägg
den länken är dold bakom en betalvägg. Vad sa han denna gång?

Staffan

BirgitS
Jag läste det på Svt:s sida för några dagar sedan. Minns jag rätt, berömde han medborgarna för deras ansvarstagande, samt att det på det hela taget inte förekom någon trängsel. Han kommenterade särskilt att kollektivtrafiken var trängsellös.

Staffan
Okej, försökte söka men lyckades inte hitta något annat med Tegnell och kollektivtrafik än https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-alltmer-ensamt-i-synen-pa-munskydd men det kan ju inte vara det du har läst.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, försökte söka men lyckades inte hitta något annat med Tegnell och kollektivtrafik än [länk] men det kan ju inte vara det du har läst.
Det var inte samma.

Claes Sörmland
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är modigt av Tegnell att våga sätta ett datum då han anser att det går att avgöra huruvida Sveriges covid19 strategi har lyckats eller inte.
Nja. Han går nog t ex inte med på att antalet dödsfall per capita jämfört med andra länder är något han ska dömas efter om ett år. Det tycker ju hans kritiker.

Snarare menar han nog att om Sverige är tillbaka i ett ganska normalt läge vad gäller hur vi lever om ett år så har FHM lyckats. Och det är inte så modigt, vi är inte långt därifrån. Om det inte blir en massa utbrott av COVID-19 efter semestern så är vi ju in princip tillbaka till normalläge men med ytterligare ett luftvägsvirus i cirkulation. Det är väl det han tänker sig till juli 2021.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Han talar bland annat om att vi har många trångbodda invandrartäta områden i Sverige och att det påverkar siffrorna.
Hans argument är nog bredare än så. Jag förstår honom som att han menar att demografin i Stockholm mer liknar den i t ex London än Oslo och det påverkar smittointroduktionen, spridningen och dödsfallen. Det är dels p g a socioekonomiska orsaker men också för att hela Stockholm är enormt internationellt förbundet. Typ alla reser, jämt. Det är liksom det enda fokuset folk har, privat och på jobbet. Mångas invandringsbakgrund är en del i detta.

Ovanpå detta så menar han att vi hade otur med timingen på Stockholmsmedelklassens alpresor. (Där tycker jag dock att FHM klantade sig så det dånade om det. Man skulle rekommenderat att stanna hemma detta sportlov för säkerhets skull.)

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Tror du verkligen de där råden du tjatar om in absurdum hade hjälpt ett endaste litet dugg?
Ja det tror jag de hade gjort.

Men du behöver inte bli otrevlig för det.

Kommer du ihåg att jag skrev om att vi var på en camping och hälsade på nu i midsommar och då hos vänner i en stuga de hyrt där.
Jag kikade då om de gjort något med t.ex. servicebyggnader av den typ av servicebyggnader vi tidigare använt oss av då vi hade husvagn. Nej inget var gjort och öppna tvättställ i länga rader. Inga anslag där om hålla avstånd mm.
Inget nytt alls. Jag frågade även våra vänner om de märkt något om städrutiner mm för den stuga de hyrde men de hade inte sett eller hört något, jo de har bott på samma område tidigare.
Allt var som vanligt förutom att detta inte är ett vanligt år.
Är tydligen fullbelagt på flertalet campingar nu i sommar vad jag hört.

Nej jag tycker man kunde gjort mer.
Men det är ju bra att du är nöjd.

T tanaris skrev:
Tror du verkligen de där råden du tjatar om in absurdum hade hjälpt ett endaste litet dugg?
Om det är så att man har en husvagn/husbil (@optimum ?) så vill man såklart väldigt gärna att FHM kommer med riktlinjer.

Gör de inte det så måste man ju nämligen ta ansvar själv. Och ger man sig ut på semester så måste man sen försvara det för alla vänner och bekanta. Och det blir ju då extra jobbigt om man har hållit på och skrävlat hela våren om hur duktig man är på att hålla avstånd. :rofl:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Han går nog t ex inte med på att antalet dödsfall per capita jämfört med andra länder är något han ska dömas efter om ett år. Det tycker ju hans kritiker.

Snarare menar han nog att om Sverige är tillbaka i ett ganska normalt läge vad gäller hur vi lever om ett år så har FHM lyckats. Och det är inte så modigt, vi är inte långt därifrån. Om det inte blir en massa utbrott av COVID-19 efter semestern så är vi ju in princip tillbaka till normalläge men med ytterligare ett luftvägsvirus i cirkulation. Det är väl det han tänker sig till juli 2021.

Hans argument är nog bredare än så. Jag förstår honom som att han menar att demografin i Stockholm mer liknar den i t ex London än Oslo och det påverkar smittointroduktionen, spridningen och dödsfallen. Det är dels p g a socioekonomiska orsaker men också för att hela Stockholm är enormt internationellt förbundet. Typ alla reser, jämt. Det är liksom det enda fokuset folk har, privat och på jobbet. Mångas invandringsbakgrund är en del i detta.

Ovanpå detta så menar han att vi hade otur med timingen på Stockholmsmedelklassens alpresor. (Där tycker jag dock att FHM klantade sig så det dånade om det. Man skulle rekommenderat att stanna hemma detta sportlov för säkerhets skull.)
Gillar dina analyser, grundade på fakta och inte känslor. Det är intressant att läsa en annan persons sammantagna analys av Tegnells svar under presskonferensen. Vi drar samma slutsatser, och lyssnar på vad han säger i sin helhet.

Allt för många i forumet gör tvärtom, och tolkar enskilda meningar och korta utdrag, gärna med andra ord än dem han använde, och extrapolerar sedan dessa uttalanden till något helt annat. Ofta samma personer som tycker sig ha en kunskap över genomsnittet, och som ofta uttrycker att FHM skulle sluta att resonera fritt kring vissa frågor och istället ge korta och manusbundna svar för att undvika förvirring, eftersom den breda massan just gör samma fel som dom själva gör, missförstår.
Edit, just det sista kanske jag skulle ge dem rätt i, men kanske av andra orsaker än det dom tror.

• Gilla
roke och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Är tydligen fullbelagt på flertalet campingar nu i sommar vad jag hört.
Jag åkte förbi Apelvikens camping i Varberg. Även där var det smockfullt.

Redigerat av moderator:
  • Wow
optimum
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om det är så att man har en husvagn/husbil (@optimum ?) så vill man såklart väldigt gärna att FHM kommer med riktlinjer.

Gör de inte det så måste man ju nämligen ta ansvar själv. Och ger man sig ut på semester så måste man sen försvara det för alla vänner och bekanta. Och det blir ju då extra jobbigt om man har hållit på och skrävlat hela våren om hur duktig man är på att hålla avstånd. :rofl:
Givetvis ska alla ta sitt ansvar.
Men de som har husvagn/husbil som du skriver behöver även stöd från de platser de besöker att man vidtagit åtgärder för att öka säkerheten mot smitta.
Om alla insåg att detta inte är över ännu så tror jag vi kan få en fortsatt fin utveckling där smittan fortsätter att minska.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.