2 357 090 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tänk...optimum skrev:
Skulle du vilja köra SARS-CoV-2 fullt ut till flockimmunitet via smittas och bli sjuk?
Nu när vi vet att immuniteten kanske inte är så långvarig och inte alla får antikroppar?
Hur många tror du kommer dö av detta förfarande?
10.000, 100.000 eller mer?
Jag skulle vilja påstå att den som vill göra så är galen.
Smittkoppor har utrotats med vaccin. Inte via flockimmunitet, läs på.
Före vaccinet det har ca 300 miljoner avlidit och många blev hårt drabbade av detta fruktansvärda virus.
Ca 300.000 dog i Sverige av smittkoppor.
Jag är vaccinerad mot smittkoppor och har ett ärr på vänstra armen vid axeln efter vaccinet. Troligen har du ett sådant också om du inte tillhör de yngre.
Jag hoppas innerligt att vi får ett effektivt vaccin mot SARS-CoV-2 så vi kan förflytta det till där det hör hemma. I helvetet med sådant elände.
Men ett vaccin som är på gång nu är jag lite skeptisk till. Nått som de pratade om var så jobbiga biverkningar så man skulle bara ge till de som tillhör de riktigt tuffa grupperna. De skulle alltså få en nog så viktigt grupp vaccinerad, men den är inte speciellt stor. Sen måste jag erkänna det, att jag är inte helt övertygad om att jag vill vaccinera mig.
Jag har absolut ingenting emot vacciner. Men det är dessa som är framstressade som jag inte gillar. De som vaccinerade som mot svininfluensan, fick några få narkolepsi. Jag är inte säker på att de hinner upptäcka en sådan biverkning.
Därför kommer jag troligtvis inte vaccinera mig. Som sagt var, jag är för att vaccineras. Men jag vill ha de som är utprövade. Inte framstressade.... VI vet inte vad vi får.
Jag tror att de flesta väljer en kraftig corona för narkolepsi...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
ett tips, stryk även Björn Olsson innan han muterar till något farligare...Hyltran från Veglemyren skrev:
Källkritiskt tänkande.
Alltså släpp Björn Olsson och Tallinger. Båda dessa sitter där för att de njuter av uppmärksamheten.
Visst även dessa kan ha rätt ibland, Men som man säger, även en blind höna kan att ett korn.
Detta är för din egen skull. Så du inte blir lurad. Man måste hela tiden tänka källkritiskt.
Fundera så här, varför skulle en läkare veta mer än den expertgrupp som finns på fhm?
Nu får ni sluta hänvisa till denna Dr. whistleblower eller vad han kallar sig.
Karln har noll trovärdighet. En allmänläkare i Tranås som inte ens jobbar som läkare längre.
Hans enda mål med detta är att få swishintäkter. Som vanligt med liknande personligheter så ser man tydliga högerextrema tankegångar dessutom.
Släpp honom nu. Att länka till sånt trams borde rendera i avstängning. Och försök få igång en relevant diskussion om viruset, som det en gång var här i tråden.
Karln har noll trovärdighet. En allmänläkare i Tranås som inte ens jobbar som läkare längre.
Hans enda mål med detta är att få swishintäkter. Som vanligt med liknande personligheter så ser man tydliga högerextrema tankegångar dessutom.
Släpp honom nu. Att länka till sånt trams borde rendera i avstängning. Och försök få igång en relevant diskussion om viruset, som det en gång var här i tråden.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vilja och vilja ... har jag något val.optimum skrev:
dvs, har vi något val?
Med en dödlighet på runt 0,5% så tycker jag inte det är värt att offra allt annat, dvs all världens ekonomi, all handel, alla resor, samt sluta leva.

Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Lite axplock från dagens veckorapport från FHM, även om jag tycker att alla som är intresserade av Covid-19 borde läsa den själva så verkar lite för få göra det.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Samtliga övervakningssystem visar på avtagande smittspridning trots mycket testande (77 642 personer, 79 811 prov, ökning). Endast 6 % av proverna var positiva (nästan halvering sen veckan innan, vilket också gäller antalet allvarliga fall).
Incidensen (antal fall per 100 000 innev.) är nere på 48, men stor spridning från 5 i Kronoberg till 93 i Jönköping, gäller summan av lindriga och allvarliga fall. När det gäller allvarliga fall (sjukhus) så är det Västra Götaland och Dalarna som ligger lite högre.
Någon överdödlighet kan inte ses förutom i östra Sverige (dock ej i Stockholm), gäller v. 25 eftersom siffrorna för senare veckor är alltför opålitliga).
Medelåldern på dem som avlidit sen 1 juni är 83 år, 92 % var över 70 år och 45 % bodde på ett äldreboende. (Min kommentar: visar att om de över 70 år skyddas väl så blir det få som avlider)
7 % färre resor under vecka 27 jämfört med samma vecka förra året och färre resor jämfört med våra nordiska grannländer enligt Telia.
Ett specialavsnitt gällande hel-genom-sekvensering av svenska virusprov.
Flera olika genetiska grupper av viruset har kommit till Sverige. Genetiska grupper som kom från Kina, Iran och Sydkorea är i minoritet i de analyserade proverna. Tre grupper etablerade sig vid pandemins start men främst två fortsätter att sprida sig. Dessa grupper skiljer sig en del från de varianter som importerades från Italien och Österrike vilket stärker hypotesen att viruset har kommit från olika länder vid flera tillfällen.
Det finns en särskild rapport om detta: https://www.folkhalsomyndigheten.se...svenska-sars-cov-2-orsakar-covid-19-del-2.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Samtliga övervakningssystem visar på avtagande smittspridning trots mycket testande (77 642 personer, 79 811 prov, ökning). Endast 6 % av proverna var positiva (nästan halvering sen veckan innan, vilket också gäller antalet allvarliga fall).
Incidensen (antal fall per 100 000 innev.) är nere på 48, men stor spridning från 5 i Kronoberg till 93 i Jönköping, gäller summan av lindriga och allvarliga fall. När det gäller allvarliga fall (sjukhus) så är det Västra Götaland och Dalarna som ligger lite högre.
Någon överdödlighet kan inte ses förutom i östra Sverige (dock ej i Stockholm), gäller v. 25 eftersom siffrorna för senare veckor är alltför opålitliga).
Medelåldern på dem som avlidit sen 1 juni är 83 år, 92 % var över 70 år och 45 % bodde på ett äldreboende. (Min kommentar: visar att om de över 70 år skyddas väl så blir det få som avlider)
7 % färre resor under vecka 27 jämfört med samma vecka förra året och färre resor jämfört med våra nordiska grannländer enligt Telia.
Ett specialavsnitt gällande hel-genom-sekvensering av svenska virusprov.
Flera olika genetiska grupper av viruset har kommit till Sverige. Genetiska grupper som kom från Kina, Iran och Sydkorea är i minoritet i de analyserade proverna. Tre grupper etablerade sig vid pandemins start men främst två fortsätter att sprida sig. Dessa grupper skiljer sig en del från de varianter som importerades från Italien och Österrike vilket stärker hypotesen att viruset har kommit från olika länder vid flera tillfällen.
Det finns en särskild rapport om detta: https://www.folkhalsomyndigheten.se...svenska-sars-cov-2-orsakar-covid-19-del-2.pdf
Samt att det då hade funnits och använts vaccin i kanske 100 år Så immuniteten hade redan nått en viss grad, så utrotningen handlade om att få upp flockimmuniteten högre på en del platser på jorden där vaccinationsprogram inte hade funnits ... typ.BirgitS skrev:
Det tog 10 år att utrota smittkoppor efter att man hade bestämt att man skulle göra det och det krävde att den tidens två supermakter samarbetade och skänkte bort mängder med vaccin till låginkomstländer. Ändå räckte det inte till att vaccinera alla utan när WHO (eller vem det nu var som var ansvarig i de afrikanska länderna) hörde talas om att någon hade insjuknat så koncentrerade man sig på att vaccinera alla i byarna runt om så att viruset inte kunde sprida sig till någon närliggande by.
Tror du att det går att få till ett sånt samarbete nu när Trump jobbar för att lämna WHO?
Källorna finns angivna i tråden och är ordentligt diskuterade redan, sluta med dina härskarmetoder och uppträd lite civiliserat iställetB Byggdjuret skrev:Nu vet jag inte vad du läst för undersökningar. Men om du tänker du till så inser du att det är bättre med en skyddsmask som skyddar mot virus.
Man ska ha munskydd för att skydda andra mot smitta. Då är det väl bra med virusklassat? Men intressant undersökning... Det handlar inte om att stoppa viruset, utan att blanda ut det i luften bättre... Det verkar vara en väldigt intressant forskning.
Det är inte så det låter Från Er ena gud who.
Du får gärna länka till dessa undersökningar. För det är lite frågetecken kring hur seriösa de känns. Men det kanske är därför som smittad har spridits i de länder som har krav på munskydd...
Förresten, Jag kan berätta en hemlis, idag är det inte många ventilationsanläggningar som bara återcirkulerar luften, och skulle de göra det så finns det filter som filtrerar luften... En AC har även den filter... Men den du har hemma återcirkulerar ingen luft. Det är oftast så... Man skiljer på frånluft och tilluft. Du har AC i bilen, även den luften går igenom ett filter.
Men jag har svårt att se att de skulle vara värre med återcirkulerande kall luft, med tanke på det lilla jag kan så lever virus bäst i runt 36-37gr. en ac brukar ligga mellan 18-20gr ca.Ett tips, se över dina källor lite mer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Till och med nästan 200 år.Mikael_L skrev:
Finns en del info t.ex. om det sista svenska utbrottet på 1963 på sidan https://popularhistoria.se/vetenskap/medicin/kampen-mot-smittkopporna
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg