Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle bli synnerligen oroad om det plötsligt började rapporteras 20 personer för gårdagen. Det skulle ju tyda på en mycket kraftig uppgång.

Den senaste 20 dagars perioden har vi haft ett snitt ca 20 dödfall per dag. Men det är ju avtagande så det kanske ligger precis idag på bara 10 döda med det är ju bara en bättre gissning.

Vad kan du uttolka av 2 döda som FHM (oklar vad) rapportererar)?
 
(BirgitS är några troll. Kolla tiderna den är aktiv, den som tvivlar.)
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Vad säger det dig med två döda i går som vi vet ligger runt 15-25 personer?

Kanske jag missar något här men för mig är det en helt meningslös siffra.
Ulltand Ulltand skrev:
Den senaste 20 dagars perioden har vi haft ett snitt ca 20 dödfall per dag. Men det är ju avtagande så det kanske ligger precis idag på bara 10 döda med det är ju bara en bättre gissning.

Vad kan du uttolka av 2 döda som FHM (oklar vad) rapportererar)?
Hur ska du ha det, vet du eller gissar du?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu är det ju lite för sent att börja köra runt syrgas därför att kurvan faller i Sverige och alla lex Maria och lex Sara anmälningar har nog lett till att den som behöver syrgas inte längre nekas det längre.


Det är inte att begära annat än att han vissa avseenden inte ska ha särskilt mycket koll. Han är ju bara en vanlig läkare som tror sig ha bevittnat ättestupa. Och om det stämmer är det skäl nog att göra honom intressant.

Och med tanke på alla lex Sara och kex Maria anmälningar som har strömmat in och att det görs journal granskningar så kanske det ligger något i vad han säger?

Han menar på att vi har nästan samma typ av kurva som andra länder där de inte gjort något. Och att det tyder på att den svensk strategin är verkningslös och man måste ju säga att dessa kurvor är lite lika?

[bild]
Det naturliga förloppet av covid19 kanske. Det som uppnås med flockimmunitet, anikroppar eller T-cellsimmunitet.

Inte så olikt det Tegnell&Co tänkt sig men då med då med rent tur, T-cells immunitet,

Andra länder kan ju istället glädjas åt få döda och vänta in ett vaccin och meds.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Hur ska du ha det, vet du eller gissar du?

Vad är det du tycker är oklart? Jag förklarar gärna om du är med specifik.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är det du tycker är oklart? Jag förklarar gärna om du är med specifik.
Du skrev att vi (du) vet att det är 15-25 avlidna igår. Hur kan du veta det?
 
T tanaris skrev:
Du skrev att vi (du) vet att det är 15-25 avlidna igår. Hur kan du veta det?
Snittet de senaste 20 dagarna är 20 döda per dag. Sedan varierar det från dag till dag därav intervallet. Med någon veckas eftersläpning så klart eftersom det inte finns bättre data.

Det jag inte kan förstå är Brigitts data från FHM som säger 1 eller 2 eller 3 döda per dag under samma period.

Kan du?

Eller är det så att FHM tryckte på rapporterade dödsfall under pandemins uppgången då det var fördelaktigt för dem med en eftersläpning och nu har gått över till data mer i realtid då det är mer fördelaktigt nu?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att du gått och trott att dagens inrapporterade siffror från FHM är det samma som det verkliga utfallet! Du förvånar mig. Jag brukar dessutom skriva att jag extrapolerat fredagens sifror utifrån veckan snitt. Har du missat det alla gången?


Idag har vi inrapporterat 5500 döda. Var får du fram för banbrytande sifror med din länk?
Jag förstår precis vilken data du använder i dina grafer, och det är helt ok så länge man fattar begränsningen i den.
När du nu plötsligt började förkunna att vi plötsligt hade en ökning av antal döda per dag, medan vi egentligen har fallande siffror sedan mitten av april (med eventuellt en liten uppgång i maj) undrar jag hur bra du förstår siffrorna.
Du började i tråden med hög svansföring om att du minsann diskuterar på VoF, då förväntar jag mig att du gillar att data presenteras på rätt sätt, dvs dödsdatum istället för datumet FHM får in infon. Och att även lite mer info om vilken eftersläppning som finns är uppskattat.
Det handlar inte om banbrytande ny info, bara lite bättre redovisat.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom är inte kurvan korrekt eftersom datumet 21 februari så fanns det inte flera bekräftade fall i Sverige. Gäller även andra länders. Så kurvorna är felaktiga bara av det skälet.
För mig var det helt självklart att de första dödsfallen (i covid19) inträffar när kurvorna börjar peka uppåt. Och att den helt platta delen i början av varje kurva betyder att ingen har dött (i covid19) än och att när/om kurvorna når samma punkt/höja som den platta delen i början av varje kurva så kommer det att betyda att ingen längre dör av covid19.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Snittet de senaste 20 dagarna är 20 döda per dag. Sedan varierar det från dag till dag därav intervallet. Med någon veckas eftersläpning så klart eftersom det inte finns bättre data.

Det jag inte kan förstå är Brigitts data från FHM som säger 1 eller 2 eller 3 döda per dag under samma period.

Kan du?

Eller är det så att FHM tryckte på rapporterade dödsfall under pandemins uppgången då det var fördelaktigt för dem med en eftersläpning och nu har gått över till data mer i realtid då det är mer fördelaktigt nu?
Då kan du ju inte skriva att du (vi) vet. Det är ett antagande, eller en extrapolering. Dvs en gissning.

Så vitt jag vet har de hela tiden rapporterat att "x antal avlidna har rapporterats idag" på presskonferenserna, medan underliggande data har gått att hämta via internet. Varför skulle de inte rapportera så färsk data som möjligt?

Att du antyder att det skulle kunna vara någon slags konspiration säger nog mer om hur bra du är på att ta till dig/vilja ta till dig information än om något annat.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Det jag inte kan förstå är Brigitts data från FHM som säger 1 eller 2 eller 3 döda per dag under samma period.
Jag förstår, du missförstod @BirgitS inlägg totallt. Hon förklarade att dagens siffra består av ett antal dödsfal de senaste ca 2 veckor mes t ex 1 döda idag, 2 igår, 1 på må dag, etc (hittade på siffrorna här, det handlar om principen).
Dagens inrapporterade dödsfal läggs då ovanpå de tidigare inrapporterade siffror för aktuell dödsdatum. Något som Adam Altmejd visualiserar med olika färger i stapeldiagrammet.

Detta är andra gången jag förklarar detta för dig. Om du fortfarande inte förstår, får du skriva ett pm, då försöker jag vara ännu tydligare
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Lyssnade på Aktuellt precis där man pratade vaccin. Fas 3 tester kan ge resultat redan i oktober. Flera på gång och nu mycket stor sannolikhet vi har vaccin framme typ januari i Sverige-

Tragiskt att så många avlidit, blivit sjuka och vi fått en enorm vårdskuld med utbränd personal som följd-..

Helt i onödan pga en icke-strategi driven av fel personer. Björn Olsen och forskareliten i världen är samstämmig.
 
  • Älska
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår precis vilken data du använder i dina grafer, och det är helt ok så länge man fattar begränsningen i den.
När du nu plötsligt började förkunna att vi plötsligt hade en ökning av antal döda per dag, medan vi egentligen har fallande siffror sedan mitten av april (med eventuellt en liten uppgång i maj) undrar jag hur bra du förstår siffrorna.
Du började i tråden med hög svansföring om att du minsann diskuterar på VoF, då förväntar jag mig att du gillar att data presenteras på rätt sätt, dvs dödsdatum istället för datumet FHM får in infon. Och att även lite mer info om vilken eftersläppning som finns är uppskattat.
Det handlar inte om banbrytande ny info, bara lite bättre redovisat.

Menar du att jag skall ändra redovisningssätt mitt grafen?

Jag tror jag har vait tydlig med att dessa data är färmst som en jämförelse mellan nordens länder. De data som finns attt uppbåda är de inrapporterade. Det kan vara lite olika eftersläpning i olika länder men det saknar betydels över tid

I början var inrapporteringen god och då redovisade jag per dag. När sedan dödstalen blev stora och eftersläpningen ökande så fick det bli per vecka. Dock borde man kunna se tendenser på veckonivå. Det är lite intressant att region Skåne har samma "knäck" på kurvan som riksgenomsnittet.

Alla länder har lämnat data med samma förutsättningar. När kommer norden ikapp Sverige som Tegnell förutspått?

Varför gick det som det gick för Skåne?

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden, med kurvor för Sverige, Danmark, Norge, Finland och Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Lyssnade på Aktuellt precis där man pratade vaccin. Fas 3 tester kan ge resultat redan i oktober. Flera på gång och nu mycket stor sannolikhet vi har vaccin framme typ januari i Sverige-

Tragiskt att så många avlidit, blivit sjuka och vi fått en enorm vårdskuld med utbränd personal som följd-..

Helt i onödan pga en icke-strategi driven av fel personer. Björn Olsen och forskareliten i världen är samstämmig.
Sa man något om Sverige kommer få något eller om det är så att andra länder köpt upp allt kommande vaccin och vi får vänta? Precis som med remdesivir som alla andra blev blåsta på när USA köpte upp allt.
 
harry73
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Han menar på att vi har nästan samma typ av kurva som andra länder där de inte gjort något. Och att det tyder på att den svensk strategin är verkningslös och man måste ju säga att dessa kurvor är lite lika?

Om man inte kan tolka data ska man inte göra det. Man borde ha ett datakörkort för detta.
Och om tallinger menar allvar, är det ofattbar att han fick bli läkare, och om han fattar varför ländernas utveckling inte är jämförbart men bara tycker att det hjälper diskussionen i hans riktning, är han SD-trollet som han verkar vara.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.