Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt. Varför presentera data som man vet är helt fel? Med ungefär en 10-potens...
Vad är alternativet?
Man kan ju inte gärna vänta med att rapportera i en månad för då skulle man ju bli anklagad för att mörka siffrorna.

I mars märktes det ju att FHM var irriterade på att det var så mycket efterrapportering men de kan ju inte bestämma hur sjukhus och äldreboenden ska arbeta. Det är ju trots allt viktigare att ta hand om patienterna i första hand och inte sitta vid datorn och fylla i formulär.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är alternativet?
Man kan ju inte gärna vänta med att rapportera i en månad för då skulle man ju bli anklagad för att mörka siffrorna.

I mars märktes det ju att FHM var irriterade på att det var så mycket efterrapportering men de kan ju inte bestämma hur sjukhus och äldreboenden ska arbeta. Det är ju trots allt viktigare att ta hand om patienterna i första hand och inte sitta vid datorn och fylla i formulär.
Och som redan sagts så är det ett trögt system där förändringar tar veckor att speglas i datat. Det spelar därför mindre roll (för FHM) om det är lite eftersläpningar och lite avvikelser.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Och som redan sagts så är det ett trögt system där förändringar tar veckor att speglas i datat. Det spelar därför mindre roll (för FHM) om det är lite eftersläpningar och lite avvikelser.
Ja, de har väl valt att gå mer på IVA-inläggningar i stället, bara två veckors förskjutning jämfört med smittotillfället, och stabil rapportering i gammalt system.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt. Varför presentera data som man vet är helt fel?
Ja, varför gör du det?
 
  • Gilla
  • Haha
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, varför gör du det?

Jag trode du förstod att det är inrapporterade data då det inte finns några data i realtid.
Men de kommer iaf från FHM om det känns bättre så.

Tänk döda för ungefär 1 vecka sedan så kommer du så nära sanningen det går.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är alternativet?
Man kan ju inte gärna vänta med att rapportera i en månad för då skulle man ju bli anklagad för att mörka siffrorna.

I mars märktes det ju att FHM var irriterade på att det var så mycket efterrapportering men de kan ju inte bestämma hur sjukhus och äldreboenden ska arbeta. Det är ju trots allt viktigare att ta hand om patienterna i första hand och inte sitta vid datorn och fylla i formulär.
Alternativet är inrapporterade data (vilket man
gör,) och data som håller med två tre veckors eftersläpning.Att rapportera två döda i förrgår som man vet egentligen är 10-20 döda är ju helt meningslöst.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej jag läste inte allt som stod i länken. Jag har svårt att se att det finns någon som läst allt som länkats till i denna tråd.

Och det faktum att någon statistik sett bara har två år kvar att leva är inte en ursäkt för att människan i fråga inte ska erbjudas individuell läkarbedömning. Särskilt om det är så illa att man bara sett till den kalendariska åldern.
Det där är kanske även olagligt. För i Sverige ska alla har rätt till samma vård, oavsett vem man definieras som.
Samma vård ska erbjudas alla (oavsett ålder, i de här fallen) men som jag märkt så fördelas vårdresurser inte alls så.
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Nu tror jag du måste nyktra till.
Att pilla på grundlagen för att kunna göra en lockdown. Är inte bra alls.
Hur många fler har dött i Sverige om man jämför med andra länder?
Är det. Verkligen så många fler?
Och hur får vi korrekta siffror?
Vill du ha en total lockdown så är bättre att flytta dit. Med tanke på att du inte får din lockdown. Enbart därför
Kanske inte i denna form av smitta men med en dödlighet på kanske 10-50% och med motsvarande smittspridning vore det nog nödvändigt.
Dock är vi inte förberedda för något sådant heller.
Absolut inte att få göra överträdelse mot grundlagen för vad som helst sådant tillhör diktaturer.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt. Varför presentera data som man vet är helt fel? Med ungefär en 10-potens...
Hade du varit statsanställd så hade du vetat;)

Inte bara du och här. Om ni visste vad det justeras så skulle marken rämna under några av er..
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Det är bara vi i pöbeln som blev överraskade av att vi fick en pandemi, de som jobbar med detta har redan upplevt flera och bara väntar på nästa, slappna av, du är i goda händer.
Ironi så det skvätter om det.:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Alternativet är inrapporterade data (vilket man
gör,) och data som håller med två tre veckors eftersläpning.Att rapportera två döda i förrgår som man vet egentligen är 10-20 döda är ju helt meningslöst.
Synket funkar inte, och när man vill jämföra så är det grundläggande att ha samma mätmetoder. Så IT-funktionaliteten känns basal.
Alltså att alla enheter kan lägga in och synka sina rapporter vid samma deadlines.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu får Tallinger vara med i business insider :)

Han pratar om att vi har samma typ av kurva som Peru, Pakistan och Haiti. Länder som helt misslyckats göra något åt pågående pandemi.


[länk]
Vi har ju bättre kurva än Storbritannien så vad tillhör dom för grupp?
Perus kurva tycker jag ser mycket sämre ut än Sveriges just nu för deras är då bra mycket brantare.
Haiti har väl inte misslyckats helt eftersom de har mycket färre avlidna är Norge.
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

Du ska nog inte bry dig om den där Tallinger eftersom han verkar bara verkar gissa och inte har någon som helst faktakoll. Att påstå att Haiti har misslyckats helt när de har totalt 123 avlidna och 11 avlidna/miljon innev. är ju heltokigt. Du måste bli mycket mer källkritisk!
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Alternativet är inrapporterade data (vilket man
gör,) och data som håller med två tre veckors eftersläpning.Att rapportera två döda i förrgår som man vet egentligen är 10-20 döda är ju helt meningslöst.
Vad menar du med "data som håller med två tre veckors eftersläpning"?
Nej, det är inte meningslöst för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.