2 360 790 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Vad är alternativet?Ulltand skrev:
Man kan ju inte gärna vänta med att rapportera i en månad för då skulle man ju bli anklagad för att mörka siffrorna.
I mars märktes det ju att FHM var irriterade på att det var så mycket efterrapportering men de kan ju inte bestämma hur sjukhus och äldreboenden ska arbeta. Det är ju trots allt viktigare att ta hand om patienterna i första hand och inte sitta vid datorn och fylla i formulär.
Och som redan sagts så är det ett trögt system där förändringar tar veckor att speglas i datat. Det spelar därför mindre roll (för FHM) om det är lite eftersläpningar och lite avvikelser.BirgitS skrev:
Vad är alternativet?
Man kan ju inte gärna vänta med att rapportera i en månad för då skulle man ju bli anklagad för att mörka siffrorna.
I mars märktes det ju att FHM var irriterade på att det var så mycket efterrapportering men de kan ju inte bestämma hur sjukhus och äldreboenden ska arbeta. Det är ju trots allt viktigare att ta hand om patienterna i första hand och inte sitta vid datorn och fylla i formulär.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Ja, de har väl valt att gå mer på IVA-inläggningar i stället, bara två veckors förskjutning jämfört med smittotillfället, och stabil rapportering i gammalt system.tusenett skrev:
Alternativet är inrapporterade data (vilket manBirgitS skrev:
Vad är alternativet?
Man kan ju inte gärna vänta med att rapportera i en månad för då skulle man ju bli anklagad för att mörka siffrorna.
I mars märktes det ju att FHM var irriterade på att det var så mycket efterrapportering men de kan ju inte bestämma hur sjukhus och äldreboenden ska arbeta. Det är ju trots allt viktigare att ta hand om patienterna i första hand och inte sitta vid datorn och fylla i formulär.
gör,) och data som håller med två tre veckors eftersläpning.Att rapportera två döda i förrgår som man vet egentligen är 10-20 döda är ju helt meningslöst.
Det där är kanske även olagligt. För i Sverige ska alla har rätt till samma vård, oavsett vem man definieras som.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej jag läste inte allt som stod i länken. Jag har svårt att se att det finns någon som läst allt som länkats till i denna tråd.
Och det faktum att någon statistik sett bara har två år kvar att leva är inte en ursäkt för att människan i fråga inte ska erbjudas individuell läkarbedömning. Särskilt om det är så illa att man bara sett till den kalendariska åldern.
Samma vård ska erbjudas alla (oavsett ålder, i de här fallen) men som jag märkt så fördelas vårdresurser inte alls så.
Kanske inte i denna form av smitta men med en dödlighet på kanske 10-50% och med motsvarande smittspridning vore det nog nödvändigt.B Byggdjuret skrev:Nu tror jag du måste nyktra till.
Att pilla på grundlagen för att kunna göra en lockdown. Är inte bra alls.
Hur många fler har dött i Sverige om man jämför med andra länder?
Är det. Verkligen så många fler?
Och hur får vi korrekta siffror?
Vill du ha en total lockdown så är bättre att flytta dit. Med tanke på att du inte får din lockdown. Enbart därför
Dock är vi inte förberedda för något sådant heller.
Absolut inte att få göra överträdelse mot grundlagen för vad som helst sådant tillhör diktaturer.
Synket funkar inte, och när man vill jämföra så är det grundläggande att ha samma mätmetoder. Så IT-funktionaliteten känns basal.Ulltand skrev:
Alltså att alla enheter kan lägga in och synka sina rapporter vid samma deadlines.
Man kan ju se det så här tillbakalutat också:
https://www.svd.se/carlson-coronadrabbat-sverige-var-en-slump
En slump att Sverige sket i att sätta anländande (mht ”inflödet”) i karantän.
Ojdå, de kunde inget göra?
Snarare snål-och slapphet som orsakat.
https://www.svd.se/carlson-coronadrabbat-sverige-var-en-slump
En slump att Sverige sket i att sätta anländande (mht ”inflödet”) i karantän.
Ojdå, de kunde inget göra?
Snarare snål-och slapphet som orsakat.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu får Tallinger vara med i business insider
Han pratar om att vi har samma typ av kurva som Peru, Pakistan och Haiti. Länder som helt misslyckats göra något åt pågående pandemi.
https://www.businessinsider.com/swe...fall-not-mean-lockdown-plan-worked-2020-7?amp
Han pratar om att vi har samma typ av kurva som Peru, Pakistan och Haiti. Länder som helt misslyckats göra något åt pågående pandemi.
https://www.businessinsider.com/swe...fall-not-mean-lockdown-plan-worked-2020-7?amp
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Vi har ju bättre kurva än Storbritannien så vad tillhör dom för grupp?Hyltran från Veglemyren skrev:
Perus kurva tycker jag ser mycket sämre ut än Sveriges just nu för deras är då bra mycket brantare.
Haiti har väl inte misslyckats helt eftersom de har mycket färre avlidna är Norge.
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Du ska nog inte bry dig om den där Tallinger eftersom han verkar bara verkar gissa och inte har någon som helst faktakoll. Att påstå att Haiti har misslyckats helt när de har totalt 123 avlidna och 11 avlidna/miljon innev. är ju heltokigt. Du måste bli mycket mer källkritisk!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Vad menar du med "data som håller med två tre veckors eftersläpning"?Ulltand skrev:
Nej, det är inte meningslöst för mig.