Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det där är inte mer än en spekulation är dock värt att nämna.
Tja, vi har ju konstaterat covid-19 fall redan i December här i Sverige, innan vi ens hade fått reda från Kina att det fanns.
Jag tror inte våra grannländer har hittat samma.

Men visst, ett visst spekulativt inslag kan man ju kalla att det finns.
Det är ju lite spekulativt att evolutionsteorin stämmer eller att jorden roterar runt solen, men ibland tyder det mesta på något, även om det inte är 100% klarlagt.
(Nu tog jag två extrema exempel, ja. Det är ju inte så att att det är samma konfidensgrad på att vi fick in smitta i Sverige före Finland och Norge som att jorden roterar runt solen ... men en del saker tyder på att vi började vårt lopp med lite försprång)

Men det är en relevant invändning du har. Att basera någon form av (vetenskaplig) sanning på ett eller något fåtal upptäckta fall kommer bli lite av anekdotisk bevisföring. Vi vet ju inte vilka sjuka vi missat i andra länder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det stöds ju av faktum när man tittar på befolkningens rörlighet genom att kolla mobildata (vilka basstationer folk rör sig mellan). Det skiljer sig knappt något alls mellan Finland/Sverige/Norge. I alla länderna går rörligheten ner lika mycket och lika brant vid den 12/3 och framåt.
Så vår lock-down var ju lika effektiv, fastän den inte var lika tvingande.
Källa på det.

Kan det även vara så att folk rör sig mellan olika lägenheter i samma bostadskomplex utan att byta basstation?

Jag tänker ju på trångbodda invandrartäta områden eftersom att folk från dessa områden är överrepresenterade i statistiken.
 
Redigerat:
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det stöds ju av faktum när man tittar på befolkningens rörlighet genom att kolla mobildata (vilka basstationer folk rör sig mellan). Det skiljer sig knappt något alls mellan Finland/Sverige/Norge. I alla länderna går rörligheten ner lika mycket och lika brant vid den 12/3 och framåt.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Källa på det.
@sunnis har koll på det.
Hoppas vi får en länk eller så ...

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Kan det även vara så att folk rör sig mellan olika lägenheter i samma bostadskomplex utan att byta basstation?
Japp, de mindre rörelserna får vi inte koll på. Men det kan man ju å andra sidan misstänka kommer vara liknande oavsett hur hård lock-down som införs.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Kan det även vara så att folk rör sig mellan olika lägenheter i samma bostadskomplex utan att byta basstation?
Basstationen håller reda på hur långt ifrån den du är, så även om du rör dig inom samma cell går det att se att du rör dig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har även närmaste grannen Covid. Jag skulle säga att i mitt grannskap så ligger vi gissningsvis på runt 20% som haft det nu. Och det är inte inkluderat eventuella T-cellsimmuna och asymptomatiska.

Och vi bor på landet i villor. Ingen trängsel här förutom bland barn och ungdomar...
Är nästan lite fascinerad (ursäkta uttrycket) av att du har så många i din närhet.

Jag har en två släktingar (samma familj) och en kollega som fick det (konstaterat) utomlands på sportlov. Två till kollegor som med all sannolikhet har haft det. De är öht de enda i min bekantskapskrets som jag känner till har, eller tror sig ha haft det. (Med all sannolikhet finns det ju folk i min bekantskapskrets som har haft det men med så milda symptom att det aldrig blivit nyheter som nått mig).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Basstationen håller reda på hur långt ifrån den du är, så även om du rör dig inom samma cell går det att se att du rör dig.
Men inte hur små rörelser som helst. En del har stor lägenhet, en del bor i studentkorridor. Och till detta ska vi tillfoga felmarginaler.
Men som jag skrev nyss, så det där "microrörelserna" tror jag är i princip detsamma i alla länder oavsett om man infört en hård lock-down eller inte. Dvs, man kilar över till en granne för att åtminstone få snacka lite en stund, även om polisen patrullerar gatan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men inte hur små rörelser som helst.
Nej, upplösningen är på hm. Men å andra sidan är cellerna små i tätbebyggda områden, så man behöver inte röra sig långt för att byta cell eller iallafall få telefonen att skaka hand med flera basstationer för att avgöra vilken som är bäst för tillfället.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Mobildata är förvånansvärt kraftfullt verktyg för att spåra individer, eller som i detta fallet, anonymiserat data över rörelsemönster, så vi är väl säkerligen överens.

Man kan inte med någon vidare säkerhet detektera ifall någon går över till grannen i samma trapphus, eller ens i grannvillan, men återigen, det där lokala rörelsemönstret är ändå ointressant i denna kontext.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Noell skrev:
Är nästan lite fascinerad (ursäkta uttrycket) av att du har så många i din närhet.

Jag har en två släktingar (samma familj) och en kollega som fick det (konstaterat) utomlands på sportlov. Två till kollegor som med all sannolikhet har haft det. De är öht de enda i min bekantskapskrets som jag känner till har, eller tror sig ha haft det. (Med all sannolikhet finns det ju folk i min bekantskapskrets som har haft det men med så milda symptom att det aldrig blivit nyheter som nått mig).
Jag verkar ju bo mitt i ett kluster. Men vi fick ju in 30-40st smittade ungdomar v10 och de verkar ha smittat vidare ordentligt mycket. Hämtade dottern hos en kompis I helgen och pratade då med fadern i den familjen, alla fem hade haft Covid-19 och de tre som var över 15 hade antikroppar (de två yngsta får inte testas). Den flickan är inte idrottare.

Intressant nog så är den enda jag känner till som var med på idrottsresan v10 som inte blivit sjuk också testad (hela familjen) utan antikroppar. Skall vi gissa på T-cellsimmunitet? Den tjejen träffade dessutom flera av de andra resenärerna efteråt även när de var sjuka.

Jag är extremt fascinerad över hur det sprids. Särskilt detta med att det verkar vara ungdomar som sprider det där jag bor.

Grannen min har kanske smittats av något av sina barn som inte har idkat social distansering. Jag har inte förhört honom än då han är hemma med feber fortfarande. Han jobbar ensam så där lär han inte ha smittats I alla fall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
TT rapporterar att läkemedelsföretagen Roche och Merck har nått ett avtal med EU-kommissionen gällande leveranser av de experimentella läkemedlen Roactemra resp. Rebif mot Covid-19. I vanliga fall används läkemedlen mot ledgångsreumatism resp. ms.
[länk] kl. 14.14 och 17.55
Roactemra är en odlad monoklonal antikropp som binder till en cytokin så det är en immunhämmande medicin. Jfr kortison, fast mer specifik och mycket mycket dyrare.
Rebif är skovförebyggande vid MS. Ungefär som Malariamedicin för reumatiker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
@sunnis har koll på det.
Hoppas vi får en länk eller så ...


Japp, de mindre rörelserna får vi inte koll på. Men det kan man ju å andra sidan misstänka kommer vara liknande oavsett hur hård lock-down som införs.
Google platsdata,

https://www.google.com/covid19/mobility/index.html?hl=sv

Finns massor av ställen som den finns sammanställd som fina grafer. Men den 12-13 Mars så sjunker det i hela norden ganska kraftigt, egentligen så sker det i hela världen. Det sjunker ganska likartat under ca 1v, våra grannländer sjunker det lite ytterligare. De har på sätt och vis fått en kraftigare lockdown (no shit..), men att Sverige inte gjort något är en ren och skör lögn.

Det som stör mig mest med Sveriges situation är att IVA fallen stiger kraftigt under v.11 när världen äntligen får tummen ur och reagerar, när vi går in i v.12 så så börjar dödsfallen att öka. Lockdown-processen verkar ju uppenbarligen ta ca 1v att genomföra i praktiken. Sverige borde gjort åtgärderna 1-2 veckor tidigare, egentligen direkt i samband med börskraschen. Vi var för sent ute med den smittspridningen vi hade i Stockholm. Det är nog ingen fråga hur kraftiga åtgärder man vidtagit, utan snarare NÄR de kom på plats på i praktiken. Mycket diskussioner om hur kraftiga åtgärder var, skyddsmask, rejäla tag, syrgas, Tegnell är dum, Gisecke är dum i TV-rutan. Viktigare parametrar är frågan om NÄR åtgärderna sattes in och hur mycket smittspridningen var INNAN.
 
Redigerat:
  • Gilla
bakterie och 9 till
  • Laddar…
Det här är bra nyheter, speciellt för de länder som körde kraftfull lock-down i början. Förklarar också kanske också varför dödstalen i Sverige inte stiger så mycket nu, trots att folk släpper restriktionerna.
Nu riskerar en andra våg inte att bli så dödlig, eftersom man lärt sig hur man ska behandla IVA-patienter bäst:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-minskad-dodlighet-bland-covidpatienter-pa-iva

Kanske Sverige kan exportera lite Know-How?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det här är bra nyheter, speciellt för de länder som körde kraftfull lock-down i början. Förklarar också kanske också varför dödstalen i Sverige inte stiger så mycket nu, trots att folk släpper restriktionerna.
Nu riskerar en andra våg inte att bli så dödlig, eftersom man lärt sig hur man ska behandla IVA-patienter bäst:
[länk]

Kanske Sverige kan exportera lite Know-How?
Jag såg precis också en artikel om detta. Det verkar som om de preventiva åtgärderna som man gör redan när patienterna läggs in har stor effekt (precis som redan tidigt i våras i Sydkorea).

Man skall dock titta på siffrorna med viss skepsis då andelen äldre patienter på IVA minskat kraftigt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Det är inte ofta jag håller med dig...
Men ibland så... Men just att det känns lite som att vissa börjar slarva.
Många börjar tröttna på att jobba hemma
Tja, det är egentligen ingen nyhet att man ska tvätta händerna ordentligt. Och gärna använda handsprit.
Inget borde vara något nytt.
Ändå blir folk förvånade. Tänk om folk alltid hade varit noga med att tvätta händerna. Faktiskt vara hemma när man är sjuk. Så hade vi varit friskare generellt.
Ganska enkelt när man lärt sig. Något jag tillämpat i många år och klart mig undan säsongsinfluensa och de flesta förkylningar. Sedan barnen växte upp även klart mig undan kräksjuka. För kräksjuka funkar inte handsprit men distans och tvätta händerna samt inte ta i handtag och sedan vidröra ansikte. Nej jag är inte hypokondriker utan mest för att jag ogillar att var sjuk och sprida smitta till min fru som har astma. Dessutom kan en influensa förstöra inför våra årliga resor till Thailand.
Så att göra så i år också var inget konstigt. Men nu med mer försiktighet alltså tvättar händerna oftare samt mer social distans eftersom vi inte visste så mycket om smittspridningen för coronan.

Men just eländet med smittspridning såg vi en hel del via dagis, fritids och sedan skola. Det var oftast via den vägen vi då fick in smitta i vår familj. 1993 var sista året vi hade influensa i vår familj.
Att filmerna om solsidan just driver med att Freddan försökte lämna sin sjuka son på fritids är för att det är så det går till. Föräldrar försöker lämna in sina barn på dagis och fritids fast de inte är säkra på att de är friska eller nyligen kräkts. Just för att de själva "måste" till jobbet.
Ja vi såg effekten i år där det troligen var så att så många skötte sig i år som säsongsinfluensan så snabbt dog ut.

Men det luriga nu är att denna coronan inte är över ännu och det jag befarar är en andra våg och i värsta fall i muterad form som kan bli värre. Speciellt om folk börjar slappna av och inte följa de viktiga råden vi fått.
 
optimum
"– Till alla er som inte följer rekommendationerna vill jag bara säga; ”Fan ta er”..."

Nej det är inte mina ord men jag lånar dem gärna då jag står för samma uppfattning.

De kommer från Eveline Jacobson som är sommarpratare i P1.
Hon är IVA-sjuksköterska på Mälarsjukhuset.
Mera kloka ord från henne

"– Jag blir sorgsen när jag ser på sociala medier och i samhället att ni nu tenderar att slappna av, säger hon.

Hon uppmanar befolkningen att fortsätta vara noga med handhygien, att hålla avstånd och följa restriktioner och rekommendationer – och levererar några väl valda ord till de som inte gör det.

– Fan ta er."



https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/iva-sjukskoterskan-evelines-harda-ord-fan-ta-er/

Än är det inte över.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.