Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är extremt fascinerad över hur det sprids. Särskilt detta med att det verkar vara ungdomar som sprider det där jag bor.
Klart det är ungdomar som kommer att sprida det mellan familjerna. De har större kontaktnät än äldre och yngre och klarar psykiskt inte av hålla avstånd till andra (de blir uttråkade). Att de dessutom får milda eller nästan inga symptom gör att inga varningsklockor ringer, de drar sig inte tillbaka utan fortsätter att sprida viruset i nära kontakter.

optimum
Det är så här den så kallade influencern tycker ungdomar ska bete sig i sommar.
"Festa med oss i Båstad"

Nej gör inte det för det liknar de filmer jag såg från skidorter i Italien och Österrike

Ungdomar som festar inomhus, en person skålar, glada miner på en tillställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej troligen hade inte ens de utlovade råden inför sommaren för hotell och restauranger hjälp mot ren dårskap som detta.
Att sedan lägga ut en film på Youtube visar nivån på kunskap om denna pandemins verkan och smittspridning.
Borde finnas en lag som spärrar in folk från sådana här otroligt korkade tilltag.

Se gärna filmen men spola fram ett stycke för att slippa allt trams i början.

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...-bianca-ingrosso--efter-festresan-till-bastad

Edit: Förklarande till bilden är en länk till filmen på Youtube
Eländet i Ischgl verkar nu finnas här i Sverige i Sommar. Stackars Båstad.
Nej vi kanske inte skulle gjort en lock-down men snarare en lock-in av vissa oansvariga.

• Gilla
  • Arg
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, de mindre rörelserna får vi inte koll på. Men det kan man ju å andra sidan misstänka kommer vara liknande oavsett hur hård lock-down som införs.
Detta är dock också en spekulation.

Snailman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märkligt då att de fortfarande uppmuntrar sin befolkning hålla social distans ...
[länk]

I början står det att kravet tas bort, men i slutet av artikeln:
"We're still being encouraged to social distance of course, so we hope people will be sensible."
Det misstänktes ju sprida sig igen för ett tag sedan, ett par personer som kommit från England och skulle på en begravning i Nya Zeeland fick ju dispans från 14 dagarskarantänen och man följde inte bestämmelsen att de skulle testas först, de hade Corona på begravningen, så de fick börja smittspåra igen, så inte så konstigt att de uppmanas fortsätta hålla avstånd.

https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12340885

P
optimum optimum skrev:
Det är så här den så kallade influencern tycker ungdomar ska bete sig i sommar.
"Festa med oss i Båstad"

Nej gör inte det för det liknar de filmer jag såg från skidorter i Italien och Österrike
Är man väldigt ond om man tycker ett Darwin award är passande?

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ganska enkelt när man lärt sig. Något jag tillämpat i många år och klart mig undan säsongsinfluensa och de flesta förkylningar. Sedan barnen växte upp även klart mig undan kräksjuka. För kräksjuka funkar inte handsprit men distans och tvätta händerna samt inte ta i handtag och sedan vidröra ansikte. Nej jag är inte hypokondriker utan mest för att jag ogillar att var sjuk och sprida smitta till min fru som har astma. Dessutom kan en influensa förstöra inför våra årliga resor till Thailand.
Så att göra så i år också var inget konstigt. Men nu med mer försiktighet alltså tvättar händerna oftare samt mer social distans eftersom vi inte visste så mycket om smittspridningen för coronan.

Men just eländet med smittspridning såg vi en hel del via dagis, fritids och sedan skola. Det var oftast via den vägen vi då fick in smitta i vår familj. 1993 var sista året vi hade influensa i vår familj.
Att filmerna om solsidan just driver med att Freddan försökte lämna sin sjuka son på fritids är för att det är så det går till. Föräldrar försöker lämna in sina barn på dagis och fritids fast de inte är säkra på att de är friska eller nyligen kräkts. Just för att de själva "måste" till jobbet.
Ja vi såg effekten i år där det troligen var så att så många skötte sig i år som säsongsinfluensan så snabbt dog ut.

Men det luriga nu är att denna coronan inte är över ännu och det jag befarar är en andra våg och i värsta fall i muterad form som kan bli värre. Speciellt om folk börjar slappna av och inte följa de viktiga råden vi fått.
optimum optimum skrev:
"– Till alla er som inte följer rekommendationerna vill jag bara säga; ”Fan ta er”..."

Nej det är inte mina ord men jag lånar dem gärna då jag står för samma uppfattning.

De kommer från Eveline Jacobson som är sommarpratare i P1.
Hon är IVA-sjuksköterska på Mälarsjukhuset.
Mera kloka ord från henne

"– Jag blir sorgsen när jag ser på sociala medier och i samhället att ni nu tenderar att slappna av, säger hon.

Hon uppmanar befolkningen att fortsätta vara noga med handhygien, att hålla avstånd och följa restriktioner och rekommendationer – och levererar några väl valda ord till de som inte gör det.

– Fan ta er."

[länk]

Än är det inte över.
Vad som helst, bara du får din Thailandresa varje år? Jag fattar inte hur man kan stå på barrikaderna för något som påverkar en handfull personer i ett av världens rikaste länder, och samtidigt delta i ett beteende som med största sannolikhet kommer ta livet av miljontals människor.

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad som helst, bara du får din Thailandresa varje år? Jag fattar inte hur man kan stå på barrikaderna för något som påverkar en handfull personer i ett av världens rikaste länder, och samtidigt delta i ett beteende som med största sannolikhet kommer ta livet av miljontals människor.
Det gäller varje år för säsongsinfluensan. Var ser du att jag skrev något om coronan och sådan resa i denna texten?

Försök inte tillskriva mig lögner du själv hittar på.

optimum optimum skrev:
Det gäller varje år för säsongsinfluensan. Var ser du att jag skrev något om coronan och sådan resa i denna texten?

Försök inte tillskriva mig lögner du själv hittar på.
Jag länkade till två inlägg, ett där du berättar att det är viktigt för dig att åka till Thailand varje år, och ett där du till synes står på barrikaderna och berättar för oss hur viktigt det är att vi lyssnar på en iva-sköterska och håller i med rekommendationerna för att bekämpa coronaviruset (vilket jag inte har något emot i sak).

Jag vet att thailandsresor inte smittar, och att konsekvenserna av dem främst kommer drabba fattiga människor i andra länder, så jag förstår att det är lättare att välja coronaviruset. Däremot kan jag inte förstå att man aktivt väljer att försöka påverka andras beteende i frågan.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är dock också en spekulation.
Att Sverige skulle klarat sig bättre om vi hade haft lockdown är också bara spekulation.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag länkade till två inlägg, ett där du berättar att det är viktigt för dig att åka till Thailand varje år, och ett där du till synes står på barrikaderna och berättar för oss hur viktigt det är att vi lyssnar på en iva-sköterska och håller i med rekommendationerna för att bekämpa coronaviruset (vilket jag inte har något emot i sak).

Jag vet att thailandsresor inte smittar, och att konsekvenserna av dem främst kommer drabba fattiga människor i andra länder, så jag förstår att det är lättare att välja coronaviruset. Däremot kan jag inte förstå att man aktivt väljer att försöka påverka andras beteende i frågan.
Vad har fattig människor och mina resor med denna tråden? Du blir OT genom sådana inlägg.
Se skillnaden på denna pandemi där folk dör och att många tycker om att resa till andra länder.
Du får ogilla sådant hur mycket som helst, din fria vilja men skita inte ned tråden med sådant.
Genom att folk inte håller sig till de råd och rekommendationer riskerar vi få en förnyad ökad smittspridning nu när vi är på väg åt rätt håll.
Nej vi kommer inte resa till Thailand nästa år. Inte på grund av att du ogillar det utan för att denna smitta är med stor sannolikhet inte besegrad då. Möjligen säkert igen i början av 2022

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Vad har fattig människor och mina resor med denna tråden? Du blir OT genom sådana inlägg.
Se skillnaden på denna pandemi där folk dör och att många tycker om att resa till andra länder.
Du får ogilla sådant hur mycket som helst, din fria vilja men skita inte ned tråden med sådant.
Genom att folk inte håller sig till de råd och rekommendationer riskerar vi få en förnyad ökad smittspridning nu när vi är på väg åt rätt håll.
Nej vi kommer inte resa till Thailand nästa år. Inte på grund av att du ogillar det utan för att denna smitta är med stor sannolikhet inte besegrad då. Möjligen säkert igen i början av 2022
Du ser möjligen inte en viss korrelation mellan folks vilja att resa mycket och långt och virusets snabba spridning över hela världen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
tusenett skrev:
Att Sverige skulle klarat sig bättre ifall vi hade haft lockdown är också bara spekulation.
Som vi kan läsa i inlägg #21185 så har vi ju faktiskt, enligt mobildatainsamling haft en de facto-Lockdown, med goda resultat. Detta vill dock inte alla kännas vid. Så jag håller med.

optimum optimum skrev:
Att reflektera över hur vi värderar liv, skulle det vara OT i en tråd som handlar om en pandemi?

Om du läser mina inlägg igen så ser du att jag inte lagt någon värdering alls i om du åker till Thailand, eller om du eventuellt struntar i tvätta händerna nån gång.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Jag får nog till viss del hålla med Dan här. Om man är extremt intresserad av en sorts problem, vilket drabbar folk i ens närhet, och är för restriktioner här, men samtidigt bortser från hur ens eget beteende i flera led drabbar folk i periferin så är man nog faktiskt lite bigott. Själv reser jag också, men jag pekar inte finger åt dem som umgås med andra under rådande epidemi. Det finns säkert något omoraliskt i det, men att hålla täta skott mellan resor och corona-hanteringen tycker jag inte man kan göra med gott samvete. Då är jag hellre en skitstövel och erkänner att jag bryr mig mer om folk i min närhet. Observera att det är jag själv som inte är bättre, lägger ingen värdering i hur ni andra gör. (Har fått smäll på fingrarna för att vara elak ).

Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.