Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag tror vi inte hade så många andra alternativ.
Bristande beredskap.
Grundlagsskydd som sätter hinder för lockdown.
Briser i möjlighet att testa

Att andra länder valde lockdown är troligen för att de läst på (vilket vi säkert gjort också) om riskerna med ett virus man då inte visste hur allvarligt det skulle bli.
Om det varit som spanska sjukan att slaktat yngre var nog sådant de var oroliga för.
Jag är inte övertygad om att lockdown är så mycket bättre alternativ.
Om det hade varit perfekt då hade dödsfallen varit nere på noll istort.
Men det är inte så. Siffrorna i norden är skumt låga. Men om vi kollar på England. Så har de några fler än oss till och med.
Men vill du tro att lockdown så gärna för mig.
Men om man är så rädd som du verkar vara så är mitt tips att sätt dig själv i karantän. Gör det gärna på landet.
Positivt ur 2 synvinklar lite människor och väldigt lugnt å skönt
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Jag är inte övertygad om att lockdown är så mycket bättre alternativ.
Om det hade varit perfekt då hade dödsfallen varit nere på noll istort.
Men det är inte så. Siffrorna i norden är skumt låga. Men om vi kollar på England. Så har de några fler än oss till och med.
Men vill du tro att lockdown så gärna för mig.
Men om man är så rädd som du verkar vara så är mitt tips att sätt dig själv i karantän. Gör det gärna på landet.
Positivt ur 2 synvinklar lite människor och väldigt lugnt å skönt
Jag tror lockdown beror på omständigheterna.

Om vi får en våg nr 2 som är betydligt mer dödlig behöver vi nog inte införa lockdown, folk kommer låsa in sig själva.
Ren självbevarelsedrift. De flesta har nog nu fattar vad en pandemi är och konsekvenserna.

När flera av länderna stängde ned i våras så visste man inte riktigt hur illa detta skulle bli.

Jämför med dödligheten för spanska sjukan och jag tror väldig få skulle gå ut på stan mer än i nödvändigaste ärenden.
De flesta skulle använda någon form av munskydd.

Tekniken med social distans, tvätta händerna, handsprit 2 meter mellan personer är känd sedan många år tillbaka.
Allt finns med i den bok (skönlitteratur) jag nu läser och är från 2017.
Även då beskrevs den smittan de hade som asymptomatisk. (jag tror du vet vad som menas)
Den författaren har inte varit synsk utan hämtat det från existerande fakta om pandemier och virussmittor.

Nej det är inte säkert att lockdown är optimalt för denna smitta som den är nu. Kanske fungerar relativt bra som vi gjort i Sverige där vi oftast följer de råd som ges. I andra länder kanske mer viktigt att ha det.
Såg på TV idag (nyheter) från något land (oväsentligt vilket) men där deras president uttryckte orsaken till ökad smittspridning igen är att de trodde nog det var över nu. Så naivt och dumt. Men ser lite tendens till det här också. Vi slappnar av och åtgår i vissa fall till beteende vi hade tidigare.
Än är det inte över.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
TT rapporterar att läkemedelsföretagen Roche och Merck har nått ett avtal med EU-kommissionen gällande leveranser av de experimentella läkemedlen Roactemra resp. Rebif mot Covid-19. I vanliga fall används läkemedlen mot ledgångsreumatism resp. ms.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.14 och 17.55
 
BirgitS
T tobbbias skrev:
Ibland känns det som att vi skulle försöka dela upp denna tråden i två . Den ena tråden tar upp intressanta fakta angående Covid19 och ger oss den absolut senaste infon. I denna tråd så kan vi också försöka hålla oss ganska känslolösa till vad vi tycker om faktan och istället presentera "fakta". Det innebär inte att man ska presentera åsikter från 100 st gamla (oftast gubbar) som skriver krönikor om vad dem tycker är fel i samhället.
I den andra tråden så kan man istället skriva om sina känslor och åsikter om vad "FH?" Är avskyvärda och vad ungdomar är avskyvärda, och vad världen är orättvis, och att andra länder är avskyvärda som inte vill ta emot svenskar (trots att deras egna medborgare får åka till Sverige och leva rövare hur mkt som helst. Dock kanske inte danskar/tyskar/norrmän/greker och andra nationaliteter kan bli smittade här. Det är bara svenskar som kan smitta när de har korsat gränsen:crysmile::rolleyes:). Då skulle tråden med fakta bli lite mer intressant att läsa, och vi andra skulle kunna slippa väldigt mkt "skräp" som blir i tråden.
Är det någon som håller med?
Ja, jag har själv funderat i de banorna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag tror lockdown beror på omständigheterna.

Om vi får en våg nr 2 som är betydligt mer dödlig behöver vi nog inte införa lockdown, folk kommer låsa in sig själva.
Ren självbevarelsedrift. De flesta har nog nu fattar vad en pandemi är och konsekvenserna.

När flera av länderna stängde ned i våras så visste man inte riktigt hur illa detta skulle bli.

Jämför med dödligheten för spanska sjukan och jag tror väldig få skulle gå ut på stan mer än i nödvändigaste ärenden.
De flesta skulle använda någon form av munskydd.

Tekniken med social distans, tvätta händerna, handsprit 2 meter mellan personer är känd sedan många år tillbaka.
Allt finns med i den bok (skönlitteratur) jag nu läser och är från 2017.
Även då beskrevs den smittan de hade som asymptomatisk. (jag tror du vet vad som menas)
Den författaren har inte varit synsk utan hämtat det från existerande fakta om pandemier och virussmittor.

Nej det är inte säkert att lockdown är optimalt för denna smitta som den är nu. Kanske fungerar relativt bra som vi gjort i Sverige där vi oftast följer de råd som ges. I andra länder kanske mer viktigt att ha det.
Såg på TV idag (nyheter) från något land (oväsentligt vilket) men där deras president uttryckte orsaken till ökad smittspridning igen är att de trodde nog det var över nu. Så naivt och dumt. Men ser lite tendens till det här också. Vi slappnar av och åtgår i vissa fall till beteende vi hade tidigare.
Än är det inte över.
Det är inte ofta jag håller med dig...
Men ibland så... Men just att det känns lite som att vissa börjar slarva.
Många börjar tröttna på att jobba hemma
Tja, det är egentligen ingen nyhet att man ska tvätta händerna ordentligt. Och gärna använda handsprit.
Inget borde vara något nytt.
Ändå blir folk förvånade. Tänk om folk alltid hade varit noga med att tvätta händerna. Faktiskt vara hemma när man är sjuk. Så hade vi varit friskare generellt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl ändå en öppning för att de kan tänka sig viss smittspridning i trånga och dåligt ventilerade miljöer etc.

Vad är en aerosolsmitta egentligen?
Det är sjukhusens skräck. Tänk om någon sjuk kommer in i ett undersökningsrum och på vägen dit smittar ner luften i korridoren. När patienten är ute igen så är smittan kvar i luften. Hela avdelning och alla rum som öppnat och stängt sin dörr är nu kontaminerade.

Läste om fyra rapporter från olika länder om gamla SARS där man inte fan någon annan möjlighet till utbrott än luftburen smittoöverföring. Läkarvetenskapen har inte accepterat att det är möjligt. Då skulle det bli panik inom sjukvården.

Läste någon färskare rapport om att man behövde sitta, tror det vari en halvtimme, i något visst rum med folk och någonting snittande person för att andas in sig tillräckligt med virus för att bli sjuk.

För att bli sjuk måste man få i dig tillräckligt många viruspartiklar. Att det kan ske på superspridarevent är redan känt.

En talare på ett event som var asymptomatisk eller sjuk utan symptom kunde producera 114 doser per timma där en dos motsvarar tillräckligt många virus för att smitta en person.

Smittar coronaviruset via luften? SvD
”Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, säger att beskedet inte kom som en överraskning – på myndigheten har man känt till det länge.
– Det är en semantisk fråga, vad man kallar luftburet och inte.
Vid typisk luftburen smitta, till exempel mässling eller vattkoppor, finns viruset på huden och kan virvla upp i luften. Karin Tegmark Wisell beskriver det som väldigt små dammpartiklar, som kan smitta från långt håll”
.

Så vad skall man kalla det när corona-viruset smittar via luften på ett superspridarevent?
Och hur vanligt är det?

Sverige är nog det land i världen som har hårdas krav på ventilation (eller i vilket fall där det efterlevs). Det kan spela in till vår fördel här. Det är betydligt vanligare än man kan tro att lokaler lämas oventilerade men med luftkonditionering i många länder.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Att andra länder valde lockdown är troligen för att de läst på (vilket vi säkert gjort också) om riskerna med ett virus man då inte visste hur allvarligt det skulle bli.
Och det verkar troligt att vi hade smittade i Sverige betydligt tidigare än många andra länder och fick in mer lite tidigare än andra. Så det tror jag är av ganska avgörande betydelse för skillnaden mellan de nordiska länderna.
Vi var helt enkelt tidigare i kurvan, så vi hade aldrig hunnit med någon verkningsfull lock-down.

Och det stöds ju av faktum när man tittar på befolkningens rörlighet genom att kolla mobildata (vilka basstationer folk rör sig mellan). Det skiljer sig knappt något alls mellan Finland/Sverige/Norge. I alla länderna går rörligheten ner lika mycket och lika brant vid den 12/3 och framåt.
Så vår lock-down var ju lika effektiv, fastän den inte var lika tvingande.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Men det är inte så. Siffrorna i norden är skumt låga.
Skumt låga tycker jag inte det är, bara lite sorgligt att Sverige inte har lyckats bättre.
Men däremot kanske farligt låga, de andra länderna har nog tyvärr en oerhört låg grad av immunitet och är därmed oerhört sårbara för nya vågor av utbrott.
Någon gång får befolkningen nog, och någon gång kollapsar hela ekonomin utav ständigt återkommande nedstängningar.
 
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
Nu har även närmaste grannen Covid. Jag skulle säga att i mitt grannskap så ligger vi gissningsvis på runt 20% som haft det nu. Och det är inte inkluderat eventuella T-cellsimmuna och asymptomatiska.

Och vi bor på landet i villor. Ingen trängsel här förutom bland barn och ungdomar...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kan inte heller se någon direkt annan förklaring men immuniteten brode ju då vara stakt kopplat till några regioner som tex Stockholm.

Det skulle då också betyda att det kan blossa upp igen i andra städer lite senare. Som i Gällivare.
Snarare är förklaringen IT-strul.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det verkar troligt att vi hade smittade i Sverige betydligt tidigare än många andra länder och fick in mer lite tidigare än andra.
Det där är inte mer än en spekulation är dock värt att nämna.
 
T
Igen Igen skrev:
Snarare är förklaringen IT-strul.
Ett påstående om att förklaringen till att antalet IVA-inlagda minskar i landet är att det beror på IT-strul behöver nog en källa eller två.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det där är inte mer än en spekulation är dock värt att nämna.
Håller med. Den smitta vi har kommer huvudsakligen från USA, Storbritannien och BeNeLux. Denna spreds kraftigt (vad man kan se på datumen på Nextstrain.org) vecka 8-10...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.