2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En dansk expert är iofs singularis. Men leta gärna upp fler så får du din dag att gå.K Kreutzer skrev:FHM trovärdighet i Sverige och världen är ju nästan noll. Och nu kommer FHM:S ansvarige ut med i SvD:
Den stora coronaspridningen i Sverige berodde på en ”slump”, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. Därför ska vi inte jämföra oss med de nordiska länderna.
– Har man inte haft det här inflödet som vi haft så är inte Norden vårt jämförelseobjekt, säger Carlson.
Slump? MInsta barn kan ju se var när och hur det gått snett. Får denne man 150 000 i månaden för att uttala sig så?.
För övrigt slaktar ekonomiska experter Sveriges strategi där vi inte vunnit något ekonomiskt. Bara förlorat liv.
Arbetslösheten är över 9% nu och går snabbt uppåt.
Enda gången jag kan hålla med dig i vad du skriver. Corona har prio nu men vi måste fundera på vad självmorden beror på.. Och en mycket stor orsak är mobbing i olika former såväl barn som vuxenmobbing. Bristande empati och respekt samt viljan ta över makten i gruppen är drivkrafter.T tobbbias skrev:Trots att pandemin har pågått så in i bomben nu sen årsskiftet så har vi fortfarande statistiskt fler döda i självmord än i Corona. När pandemin är slut så borde vi i världen försöka satsa en eller några kronor på att försöka komma till rätta med psykisk ohälsa också. Speciellt då statistiken för självmord lär ha ökat avsevärt det senaste halvåret!
[bild]
Vi ser det tex på detta forum hur folk bemöter varandra på nedsättande sätt. Bara något inlägg före mitt tex.
Men att ursäkta att vi inte haft lockdown för att självmorden kan öka tycker jag är otroligt långsökt.
Du är lite extra känslig för andras attityd medan din egen är nedlåtande. Jag är som Fantomen helt enkelt. Eller Bamse. Sluta läsa mina inlägg så känns det bättre. Jag svarar så att inte för många går på dina abrovinker. Men jag håller med dig om första stycket!K Kreutzer skrev:Enda gången jag kan hålla med dig i vad du skriver. Corona har prio nu men vi måste fundera på vad självmorden beror på.. Och en mycket stor orsak är mobbing i olika former såväl barn som vuxenmobbing. Bristande empati och respekt samt viljan ta över makten i gruppen är drivkrafter.
Vi ser det tex på detta forum hur folk bemöter varandra på nedsättande sätt. Bara något inlägg före mitt tex.
Men att ursäkta att vi inte haft lockdown för att självmorden kan öka tycker jag är otroligt långsökt.
Hedrar dig Jocke att vi överens om mobbing. Du växer. Vi kanske t.o.m. kunde bli kompisar..........J Jocke Best skrev:
Oj vad det är tröttsamt, du måste leva i en hermetiskt tillsluten värld, det görs ständigt undersökningar i Sverige som visar att FHM har mycket hög trovärdighet, i världen har Sverige ett fantastiskt anseende och är ett land som de flesta vill att deras länder ska likna.K Kreutzer skrev:FHM trovärdighet i Sverige och världen är ju nästan noll. Och nu kommer FHM:S ansvarige ut med i SvD:
Den stora coronaspridningen i Sverige berodde på en ”slump”, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. Därför ska vi inte jämföra oss med de nordiska länderna.
– Har man inte haft det här inflödet som vi haft så är inte Norden vårt jämförelseobjekt, säger Carlson.
Slump? MInsta barn kan ju se var när och hur det gått snett. Får denne man 150 000 i månaden för att uttala sig så?.
För övrigt slaktar ekonomiska experter Sveriges strategi där vi inte vunnit något ekonomiskt. Bara förlorat liv.
Arbetslösheten är över 9% nu och går snabbt uppåt.
Jag tror inte att det Johan säger ens är kontroversiellt utan förstås av de flesta folkgrupper i Sverige, utom en liten klick som är så bittra och besvikna att de inte ens ser hur oförtjänt bra de har det.
Gällande dina ekonomiska profetior, gör gärna lite egna prognoser, valfri marknad, index, eller vad du vill, var som helst i världen, så ska vi se om du kan komma tillbaks om ett par år och säga "vad var det jag sa"!
Du har visst egna data på trovärdighet jag saxar ur SVT 14:e juni:D djac skrev:Oj vad det är tröttsamt, du måste leva i en hermetiskt tillsluten värld, det görs ständigt undersökningar i Sverige som visar att FHM har mycket hög trovärdighet, i världen har Sverige ett fantastiskt anseende och är ett land som de flesta vill att deras länder ska likna.
Jag tror inte att det Johan säger ens är kontroversiellt utan förstås av de flesta folkgrupper i Sverige, utom en liten klick som är så bittra och besvikna att de inte ens ser hur oförtjänt bra de har det.
Gällande dina ekonomiska profetior, gör gärna lite egna prognoser, valfri marknad, index, eller vad du vill, var som helst i världen, så ska vi se om du kan komma tillbaks om ett par år och säga "vad var det jag sa"!
Svenskarnas förtroende för regeringens och Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera coronapandemien faller kraftigt, enligt en ny undersökning från Novus.
Undersökningen ggordes för en månad sen, hur tror du det ser ut nu? Förmodligen ännu sämre.
Om man faller från en väldigt hög position kan man fortfarande ligga högt, som jag tidigare länkat till gjorde tex Region Skåne nyligen en undersökning som visar samma sak.K Kreutzer skrev:Du har visst egna data på trovärdighet jag saxar ur SVT 14:e juni:
Svenskarnas förtroende för regeringens och Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera coronapandemien faller kraftigt, enligt en ny undersökning från Novus.
Undersökningen ggordes för en månad sen, hur tror du det ser ut nu? Förmodligen ännu sämre.
Du säger nära noll, vad är det i dina ögon, 1-2% kanske?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Det har sjunkit från 73% till 65%, så rasar är kanske ett lite för starkt ord.....
https://www.svt.se/nyheter/fortroen...-folkhalsomyndigheten-rasar-i-ny-undersokning
https://www.svt.se/nyheter/fortroen...-folkhalsomyndigheten-rasar-i-ny-undersokning
T tobbbias skrev:Trots att pandemin har pågått så in i bomben nu sen årsskiftet så har vi fortfarande statistiskt fler döda i självmord än i Corona. När pandemin är slut så borde vi i världen försöka satsa en eller några kronor på att försöka komma till rätta med psykisk ohälsa också. Speciellt då statistiken för självmord lär ha ökat avsevärt det senaste halvåret!
[bild]
I det här sammanhanget bör man ju också påminnas om vad FHMs uppdrag är. Det är inte att varje människa ska räddas från att drabbas av just Covid till vilket pris som helst. Det är ju också poängen med att låta expertmyndigheterna, och inte någon politiker välja strategi utifrån de förutsättningar som finns. Även om en politiker kan lyckas fatta beslut som skyddar så många som möjligt många mot just detta här och nu, måste det ju vara helt omöjligt för någon förtroendevald politiker, svetsare eller ej, att göra de andra bedömningarna.
Huruvida FHM sen har gjort rätt bedömningar, det återstår ju att se.
Hej, intressant att du ska blanda in FHM i ett svar till mitt inlägg som jag knappast tycker har något alls att göra med FHM.N Noell skrev:I det här sammanhanget bör man ju också påminnas om vad FHMs uppdrag är. Det är inte att varje människa ska räddas från att drabbas av just Covid till vilket pris som helst. Det är ju också poängen med att låta expertmyndigheterna, och inte någon politiker välja strategi utifrån de förutsättningar som finns. Även om en politiker kan lyckas fatta beslut som skyddar så många som möjligt många mot just detta här och nu, måste det ju vara helt omöjligt för någon förtroendevald politiker, svetsare eller ej, att göra de andra bedömningarna.
Huruvida FHM sen har gjort rätt bedömningar, det återstår ju att se.
Ibland känns det som att vi skulle försöka dela upp denna tråden i två . Den ena tråden tar upp intressanta fakta angående Covid19 och ger oss den absolut senaste infon. I denna tråd så kan vi också försöka hålla oss ganska känslolösa till vad vi tycker om faktan och istället presentera "fakta". Det innebär inte att man ska presentera åsikter från 100 st gamla (oftast gubbar) som skriver krönikor om vad dem tycker är fel i samhället.
I den andra tråden så kan man istället skriva om sina känslor och åsikter om vad "FH?" Är avskyvärda och vad ungdomar är avskyvärda, och vad världen är orättvis, och att andra länder är avskyvärda som inte vill ta emot svenskar (trots att deras egna medborgare får åka till Sverige och leva rövare hur mkt som helst. Dock kanske inte danskar/tyskar/norrmän/greker och andra nationaliteter kan bli smittade här. Det är bara svenskar som kan smitta när de har korsat gränsen
Är det någon som håller med?
Jag tycker att FHMs uppdrag är i högsta grad relevant i relation till det du tog upp i ditt inlägg.T tobbbias skrev:Hej, intressant att du ska blanda in FHM i ett svar till mitt inlägg som jag knappast tycker har något alls att göra med FHM.
Ibland känns det som att vi skulle försöka dela upp denna tråden i två . Den ena tråden tar upp intressanta fakta angående Covid19 och ger oss den absolut senaste infon. I denna tråd så kan vi också försöka hålla oss ganska känslolösa till vad vi tycker om faktan och istället presentera "fakta". Det innebär inte att man ska presentera åsikter från 100 st gamla (oftast gubbar) som skriver krönikor om vad dem tycker är fel i samhället.
I den andra tråden så kan man istället skriva om sina känslor och åsikter om vad "FH?" Är avskyvärda och vad ungdomar är avskyvärda, och vad världen är orättvis, och att andra länder är avskyvärda som inte vill ta emot svenskar (trots att deras egna medborgare får åka till Sverige och leva rövare hur mkt som helst. Dock kanske inte danskar/tyskar/norrmän/greker och andra nationaliteter kan bli smittade här. Det är bara svenskar som kan smitta när de har korsat gränsen). Då skulle tråden med fakta bli lite mer intressant att läsa, och vi andra skulle kunna slippa väldigt mkt "skräp" som blir i tråden.
Är det någon som håller med?
Jag har inte någon direkt åsikt om FHM som sådant. Det intressanta är vilken strategi man valt och hur den fungerar. I mina ögon ur ett samhällsperspektiv och inte enbart ett Coronaperspektiv.
Jag tror vi inte hade så många andra alternativ.Hyltran från Veglemyren skrev:
Bristande beredskap.
Grundlagsskydd som sätter hinder för lockdown.
Briser i möjlighet att testa
Att andra länder valde lockdown är troligen för att de läst på (vilket vi säkert gjort också) om riskerna med ett virus man då inte visste hur allvarligt det skulle bli.
Om det varit som spanska sjukan att slaktat yngre var nog sådant de var oroliga för.
Ok, berätta gärna mer om hur FHM ska få de övriga 7 miljarder människorna att minska självmorden i världen? Du tyckte ju det var i "högsta grad relevant"!N Noell skrev: