Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det har ju varit uppe i tråden en undersökning som visade att förutsättningarna var sådana att Sverige skulle ha behövt införa restriktionerna 3 veckor tidigare för att få ungefär samma förlopp som i våra grannländer. Det betyder alltså innan stockholmarnas sportlov. Men då var det ju ingen visste om att det fanns smittspridning i Sverige.

Det kan omöjligen stämma.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge och Finland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men om de svenska rapporterna rörande T-cellsimmunitet stämmer så kullkastar ju den rapporten mycket av det som sägs i denna rapport.
Kanske med det talas dock inte så mycket om kvalitén på T-cellsimmunitet. Har läst en artikel där det hävdades att den var god.

Ulltand Ulltand skrev:
Kanske med det talas dock inte så mycket om kvalitén på T-cellsimmunitet. Har läst en artikel där det hävdades att den var god.
En del hävdar att den är bättre än IgG (Karolinska hävdade att detta gällde specifikt för Corona-virus), andra säger att den bara varar ett år. Kunskapsläget verkar vara dåligt...

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det här är ju rörigt!

Är det Svenskar som dom inte vill ha in eller är det resenärer från Sverige?

Jag är Svensk men befinner mig långt hemifrån (Afrika, Tanzania) sedan 12:e Mars.

Om jag skulle få för mig att resa till låt oss säga Grekland, är den mitt medborgarskap eller varifrån jag kommer som har betydelse för om jag stoppas i ankomsthallen och skickas tillbaks (eller hur det nu
fungerar)?
Stämplar de passen i Dar es Salaam kanske du kan kan komma in med det, dölj dock eventuella Tegnelltatueringar. Annars är nog risken för generalisering stor, svensk pass = har troligen varit i sverige så nej tack.

Inget land kommer att ha större lust att grotta i just din resehistorik tänker jag. Tar för mycket resurser helt enkel.

• Haha
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Israel har väl inte riktigt samma syn på människor när det gäller... Men jag kan ha fel förstås
Jo då. Människor respekteras. Värre är det med Palestinierna som bott där i två tusen år.

Högerextremisten Staffan

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En del hävdar att den är bättre än IgG (Karolinska hävdade att detta gällde specifikt för Corona-virus), andra säger att den bara varar ett år. Kunskapsläget verkar vara dåligt...
Gissa vilken svensk läkare som har spekulerat om detta för minst två veckor sedan ;)

Ok det är Tallinger ;)

T tanaris skrev:
Haha, har du sett hans senaste video från idag? Sitter i en soffa och håller med tomten Mikael Nordfors (googla), sågar Läkemedelsverket på alla sätt, alla har fel, konspirationer överallt, alla andra har fel. Typiskt rättshaveristiskt stollebeteende. Givetvis finns 5G med på ett hörn också.

Tydligen har de skapat en ny hemida också, "Folkets Ting", där vem som helst kan lägga upp case och sedan ska andra tomtar rösta om lämpliga straff!?!

Men det bästa är ändå på slutet, när de snackar om att man kan bygga om en "svetsmaskin" för att tillsammans med destillerat vatten och lut få en blandning av väte och syre, vilket tydligen ska vara ännu bättre än bara syre!

Nä, jag tror vi kan lämna Tallinger till handlingarna nu...

(Men se gärna filmen, den är ganska komisk.)
En del genier har ibland en tendens att uppfattas som lite exentriska av allmänheten ;)

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Gissa vilken svensk läkare som har spekulerat om detta för minst två veckor sedan ;)

Ok det är Tallinger ;)

En del genier har ibland en tendens att uppfattas som lite exentriska av allmänheten ;)
Jag vet märker det hela tiden. :D
Men vad har det med Jon Tallinger att göra? Han visar inga större tecken på intelligens

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:

Ok det är Tallinger ;)

Egentligen är det ointresserant om en läkare yrar om det. Så länge det inte finns seriösa undersökningar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
- - - få en blandning av väte och syre, vilket tydligen ska vara ännu bättre än bara syre!
Jo men det stämmer nog, jag har hört att vatten är livsnödvändigt. ;)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan omöjligen stämma.

[bild]
Motivera.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Egentligen är det ointresserant om en läkare yrar om det. Så länge det inte finns seriösa undersökningar.
Det är ju läkares yrande som leder till att de får för sig att forska om saker.

Eftersom att tanaris lyfte honom tidigare idag så kunde jag inte hålla mig ;)

tusenett skrev:
Motivera.
Detta blir nog ganska spekulativt hur man man hör här.

Men om vi hade gjort annorlunda än vi gjorde är det rimligt att anta att det även hade gått annorlunda än det gick.

Jag tycker att diagrammet räcker som motivering.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
tusenett skrev:
Motivera.
Danmark hade samma kurva som vi, ändå fick de ned spridningen.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jo men det stämmer nog, jag har hört att vatten är livsnödvändigt. ;)
Men tänk på hur många dödsfall det orsakar ;)

På samma sätt som att syrgas i en tub inte är särskilt farlig kan inte vatten anses farligt och förbjudas trots att det orsakar många gånger fler dödsfall varje år än syrgas i en tub.

Det bidde kanske inget med flockimmuniteten?

MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

The majority of the Spanish population is seronegative to SARS-CoV-2 infection, even in hotspot areas. Most PCR-confirmed cases have detectable antibodies, but a substantial proportion of people with symptoms compatible with COVID-19 did not have a PCR test and at least a third of infections determined by serology were asymptomatic. These results emphasise the need for maintaining public health measures to avoid a new epidemic wave.

...

We focused on IgG antibodies, which last longer than IgM or IgA and are associated with viral neutralising activity.
The point-of-care test also detected IgM antibodies, but the IgM band had lower sensitivity and specificity, might be positive in presence of rheumatoid factor,
and was subject to substantial variability in initial IgM readings.

[länk]

Spain's large-scale study on the coronavirus indicates just 5% of its population has developed antibodies, strengthening evidence that a so-called herd immunity to Covid-19 is "unachievable," the medical journal the Lancet reported on Monday.
Tack för länkarna, ytterst intressant. Kan vara ännu en spik i kistan för de s.k. proffsen på FHM med sin förödande och dödande gissningslek.

När flockimmunitetsstrategin gick åt skogen så börjar man man nu FHM tassa runt i okända marker med T cellsimmunitet. "Fler kan var var fel immuna än vi trott" . Ja, T cellsimmunitet är en faktor men omfattningen blir bara en en gissning så god som någon..

Studier från Kina visar att lindrigt sjuka inte har antikroppar efter 2 månader och ev kan bli sjuka igen.
Så immuniteten är ett tämligen okänt kapitel..
Det är bara aggressiv nedtryckning av smittan medelst spårning och karantän som gäller tills vaccin/läkemedel kommer.
Därför har det gått så snett i Sverige.

• Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.