Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Har läst experter in geriatri i DN, fallbeskrivningar av annhörga mm.

Så visst har det varit ett reellet problem. Hur omfattande är svårt att säga.
Nu är inte DN någon seriös källa.
Men det vore intressant med siffror. Hur många anhöriga. Vad har dessa läkare gjort gör att minimera att detta sker?

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nya Zeeand fick stopp på smittan.
Tror du verkligen på det själv? Tror du att någon på Nya Zeeland som är lite insatt i problemet verkligen tror det?

Ulltand Ulltand skrev:
Läsvärd analys om FHM felstag och dimmråder

[länk]
Debatt artiklar faller direkt bort som personligt dravel.
Så leta vidare

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det ens så att någon inte fått syrgas som skulle varit hjälpt av det, utom något enstaka feldiagnostiserat fall?
Hela denna uppräkning och medföljande diskussion kräver att detta ens varit ett reellt problem, det är väl inget vi vet ..?
Vi vet inte än processer pågår jag tror att Göstas lex Maria anmälan är det som blir färdig först. Det andra som Tallinger håller på med kan ta mer än tio år. Och när det är klart blir det intressant att bummpa tråden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Försök fatta själv. Nya Zeeand fick stopp på smittan.

Att få stopp på något betyder inte att den kan börja rulla igen senare.

Man kan få stopp på en skogsbrand men troligt är det börjar brinna igen i skogen någon gång framöver.
Hur tolkar man ordet stopp när det gäller smitta

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du verkligen på det själv? Tror du att någon på Nya Zeeland som är lite insatt i problemet verkligen tror det?
Varför skulle vi inte tro på det? Det är uppenbart att det går att piska ner viruset och då även så att det försvinner helt i ett land.

Du är den första jag läser som inte säger sig tro på det. Har du n

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vi vet inte än processer pågår jag tror att Göstas lex Maria anmälan är det som blir färdig först. Det andra som Tallinger håller på med kan ta mer än tio år. Och när det är klart blir det intressant att bummpa tråden.
Du verkar ha koll, vad exakt är det han "håller på med"?

B Byggdjuret skrev:
Ingen smittas längre inom ett område.

Ta tex Ebola. Det blossar upp då och då men genom aktiva åtgärder lyckas man få stopp på smittan.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
I analogin med skogsbranden ser jag inte att det är samma skogsbrand ifall det tar eld i samma skog några år senare.
Men däremot ifall det verkligen verkar som att det är helt släckt, det har regnat och allt, men trots allt så pyr det lite nere i marken under någon stubbe och så blossar branden upp igen några dagar senare, kanske någon vecka t.o.m

Och det är precis så jag misstänker att det är i Nya Zeeland, det ser inte ut som att det finns något alls, men i verkligheten sprids det lite i låg hastighet och asymptomatiskt för att plötsligt blossa upp igen som ett nytt utbrott.
edit:
Vi vet numera att det skedde en ganska stor smittspridning i våra länder, i några månader, utan att man märkte något utbrott ...
/edit

Och i övrigt kommer de bli tvungen att för all framtid skära av precis all kontakt med hela omvärlden.
Det är kanske Nya zeelänningar vi ska skicka på första bemannade mars-färden, den där ingen kommer få komma tillbaka till jorden. :cool:

Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Debatt artiklar faller direkt bort som personligt dravel.
Så leta vidare
Det kan vara förklaring till dina FHM-extrema åsikter!

Du läser inte vad andra forskare tycker. Du har missat mycket!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och i övrigt kommer de bli tvungen att för all framtid skära av precis all kontakt med hela omvärlden.
Fel igen och det vet du väl?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen smittas längre inom ett område.
Ta tex Ebola. Det blossar upp då och då men genom aktiva åtgärder lyckas man få stopp på smittan.
Ebola är lite speciellt (samma med MERS).
Man får antagligen stopp, på det viset att man lyckas få samtliga människor friska och smittfria (eller så har de dött) men själva reservoaren för viruset hittar vi i djurriket, apor är väl hetaste kandidaten.

I skogsbrandsanalogin så är det väl som att den eviga lågan på den okände soldatens grav ligger ute i skogen, så till att den ganska sällan antänder skogen, men det händer tyvärr lite då och då.

T tanaris skrev:
Du verkar ha koll, vad exakt är det han "håller på med"?
Eftersom att jag inte riktigt har koll så utrycker jag mig lite vagt där.

Några anhörig till avlidna, Tallinger och lite mer vård personal anser att någon/några i Sverige har kringgått de mänskliga rättigheterna när det gäller sjukvård. Uppfattade jag det som och de har anlitat en jurist (”a super lawyer” Tallingers ord ;)) för att titta på det.

Om du är mer intresserad så kolla dr whistleblower Tallinger på youtube. Och han säger sig ha en hemsida också.

https://m.youtube.com/channel/UCPi09ewi9RSkDwT2fsSsxKg

optimum
B Byggdjuret skrev:
Men vad har snöat in dig på den saken. Varför var just den händelsen så jobbig?
"med tanke på hur du så ofta påpekar att fhm värdelösa...
Bevisa nu var jag så ofta skriver att FHM är värdelösa.
Ge katten i att tillskriva mig lögner.
Du hittar troligen mer om där jag lovordar dem för en del av råden som troligen har gjort att smittspridningen dämpats.

Att jag tar upp besöksnäringens uteblivna råd och rekommendationer är för att vi befinner oss mitt i den perioden där svenskarna har semester och då är dessa branscher väldigt måna om att kunna erbjuda säker vistelse.
Och det skamliga i FHM angående detta är att de smet ifrån sitt utlovade löfte. 3/6 skulle det komma.

Att du inte fattar en så enkel sak är skrämmande. Att du kanske ogillar semester är din sak men vi är många som njuter av den och då vill se att den sker på ett sätt som gör att vi inte behöver se en eskalerande smitta lagom till de flesta återvänder till sina arbeten och skolorna börjar igen.

Mikael_L
Det är bra att det görs lex-maria anmälningar och annat, gällande detta.
Viktigt att det kommer upp till ytan ifall det skett medvetna felaktigheter.
Hoppas läget klarnar, gärna snabbt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.