2 361 300 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ok och en syrgastub som räcker för en patient i cirka ett halvt dygn väger 100 kg.Fairlane skrev:
Återigen är ju frågan om de personer som inte fått syrgas inte fått det pga distributionsproblem eller av andra orsaker, exempelvis: personalen kan inte hantera syrgas, personen är inte hjälpt av syrgas, felbedömning eller något annat.
Om personalen inte kan hantera syrgas eller om personen inte är hjälpt av syrgas så spelar det ju ingen roll hur mycket syrgas som kommer till äldreboendet.
En liten tvåliters-flaska räcker i över 2 timmar med 3 liter/minuts flöde. Hur mycket flöde som behövs (om det behövs) har jag ingen aning om men det kan vara mer eller mycket mindre (om jag inte minns helt galet så har vi använt 0,2 liter/minut). En tvålitersflaska är en liten sak. Att flytta 100 5-litersflaskor är inget problem i en enkel transport. Det räcker ett tag på ett äldreboende om inte samtliga brukare behöver mycket syrgas samtidigt. Jag undrar om just distributionen är problemet, kanske, kanske inte.
Och under den värsta tiden (Och kanske även fortfarande?) var/är det inte möjligt att köra runt dessa för att fylla dem. Då är det varit bättre att fylla dem på plats.
Om det är så farlig att fylla tuberna kan man utbilda personal för så svårt är det inte. Det räcker att hen som kör lastbilen vet hur man har.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
WHO verkar mest hålla på med signalpolitik tycker jag det verkar:optimum skrev:
”The likely advantages of the use of masks by healthy people in the general public include:
• reduced potential exposure risk from infected persons
before they develop symptoms;
• reduced potential stigmatization of individuals wearing masks to prevent infecting others...
• making people feel they can play a role in contributing to stopping spread of the virus;
• reminding people to be compliant with other measures (e.g., hand hygiene, not touching nose and mouth).
• potential social and economic benefits. Amidst the global shortage of surgical masks and PPE, encouraging the public to create their own fabric masks may promote individual enterprise and community integration. Moreover, the production of non-medical masks may offer a source of income for those able to manufacture masks within their communities. Fabric masks can also be a form of cultural expression, encouraging public acceptance of protection measures in general. The safe re-use of fabric masks will also reduce costs and waste and contribute to sustainability.”
https://apps.who.int/iris/bitstream...C_Masks-2020.4-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Beror på hur man ställer frågorna så får man de svar man vill ha.D djac skrev:Tycker sammanfattningen av Region Skånes medborgarundersökning speglar diskussionen här rätt bra:
"En klar majoritet av de svarande känner tillit till såväl myndigheternas som den skånska hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera en krissituation och man har en mycket stor tilltro till sin egen förmåga. Ett lägre förtroende för det allmänna och en svagare tilltro till sin egen förmåga kan ses framför allt hos de personer som rapporterar dålig hälsa, otillfredsställelse med sin livssituation och låg tillit till sina medmänniskor."
[länk]
Jag känner stor tillit till myndigheterna men för den skull kan jag ändå vara kritiskt till en del vad vi gjort när det gäller denna pandemi. Allt är inte svart eller vitt.
"Ett lägre förtroende för det allmänna och en svagare tilltro till sin egen förmåga kan ses framför allt hos de personer som rapporterar dålig hälsa, otillfredsställelse med sin livssituation och låg tillit till sina medmänniskor."
Också intressant jag har god hälsa, mycket tillfredsställd med min livssituation och stort tillit till de flesta människor. Dock kan jag se igenom saker som borde sköts på ett bättre sätt.
Exemplet jag fick hjälp med nyss var att man först gick ut med att redovisa utredning om vårt agerande för coronan EFTER valet är helt uppåt väggarna. Detta sade Stefan Löfven tidigare men har troligen fått stark kritik från andra också och är nu ändrat till FÖRE valet.
Tack återigen tanaris för rättning där vilket gjorde mig glad.
Att vi kan vara kritiska till myndigheters beslut är väl en fantastisk fin sak med Sverige. I vissa länder får man fängelse får sådant. Ligger i vår demokrati att alla kan kritisera men samtidigt som det åligger alla att följa av riksdag/regering/myndigheters fattade beslut.
Så tillbaka till undersökningen så är det väl bra att många känner förtroende för våra beslut men samtidigt som det finns en hel del som går att förbättra. Så att gömma sig bakom att det är folk som är missnöjda med sin livssituation bara som ligger bakom kritiken är mycket olämpligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
En 50-litersflaska väger knappt 90 kg, så jag antar att det är en sådan du tittat på?Hyltran från Veglemyren skrev:
Den räcker i ett halvt dygn om du har ett flöde på 14 liter i minuten.
14 liter i minuten låter riktigt högt i min värld, speciellt till en gammal person. Jag är dock inte medicinskt utbildad, men har lärt mig lite om syrgasbehandling då en anhörig har behövt det (inlusive CPAP men då talar vi verkligen sjukhusvård). Vi hade flöden på 0,2 (0,1?) upp till 3-4 liter/minut. Med 3-4 liter/minut så blåser det på rätt rejält
Frågan kvarstår fortfarande om varför personer inte fått syrgasbehandling. Är det för:
- De inte ansetts vara i behov av syrgas
- De inte ansetts klara av den mängd som skulle behövts
- Personalen på äldreboendet inte är utbildad för att hantera syrgas
- Sveriges läkarkår har fått order från regeringen att ha ihjäl äldre
- Personalen orkar inte bära fram en syrgasflaska utan tar morfin som väger mindre
- Personerna är feldiagnostiserade
- Det har varit brist på syrgas ute på enheterna (men varit möjligt att beställa)
- Det har varit brist på syrgas ute på enheterna och omöjligt att beställa
Till er som har problem med att FHM ändrar sig:
5 april skriver WHO ang ansiktsmasker:
”As described above, the wide use of masks by healthy people in the community setting is not supported by current evidence and carries uncertainties and critical risks.”
den 5 juni har de ändrat sig och skriver:
”governments should encourage the general public to wear masks in specific situations and settings as part of a comprehensive approach to suppress SARS-CoV-2 transmission”
Eftersom WHO har ändrat sig så tycker ni då att:
- WHO är precis som FHM inkompetenta idioter som har fel mest hela tiden och de borde därmed avgå hela bunten? Eller
- WHO kan lyssna till forskningen och uppdatera sina rekommendationer och ändra sig beroende på ny information och kunskap som kommer fram?
Själv håller jag på det senare alternativet då det ligger närmare den vetenskapliga processen.
https://apps.who.int/iris/bitstream...C_Masks-2020.3-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://apps.who.int/iris/bitstream...C_Masks-2020.3-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://apps.who.int/iris/bitstream...C_Masks-2020.4-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
”As described above, the wide use of masks by healthy people in the community setting is not supported by current evidence and carries uncertainties and critical risks.”
”governments should encourage the general public to wear masks in specific situations and settings as part of a comprehensive approach to suppress SARS-CoV-2 transmission”
- WHO är precis som FHM inkompetenta idioter som har fel mest hela tiden och de borde därmed avgå hela bunten? Eller
- WHO kan lyssna till forskningen och uppdatera sina rekommendationer och ändra sig beroende på ny information och kunskap som kommer fram?
Själv håller jag på det senare alternativet då det ligger närmare den vetenskapliga processen.
Redigerat av moderator:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Eftersom att Norge har så enormt mycket mindre smittspridning än Sverige då räcker det förmodligen med den utrustning som i normala fall finns på deras äldreboenden.Mikael_L skrev:
Därför var/är det inte aktuellt att i Norge använda tekniken på det sätt/lika mycket som Tallinger och syrgasinitiativet föreslår i videon att vi borde göra i Sverige.
U-land nu missförstår du mig medvetet? Denna form av teknik finns (till exempel på våra sjukhus) används idag i Sverige och i Norge och är bra.
Redigerat:
Jag håller också med om att man kan ändra sin råd och rekommendationer men det frikänner ändå inte FHM från fel de gjort.tusenett skrev:Till er som har problem med att FHM ändrar sig:
- WHO är kan lyssna till forskningen och uppdatera sina rekommendationer och ändra sig beroende på ny information och kunskap som kommer fram?
[länk]
[länk]
Exempel som jag tidigare skrivit om de råd och regler de skulle gett 3/6 till hotell, restauranger och campingar som de överlät åt branschorganisation och hotell och restaurangfack,
Om du kallar det för att ändra sig så är det rejält fel. Inte rakryggat att smita från en så viktig sak och samtidigt släppa på redan om resor inom Sverige.
Alltså fel som kanske WHO gör frikänner inte någon annans fel. Där håller inte ditt inlägg.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men vad har snöat in dig på den saken. Varför var just den händelsen så jobbig?optimum skrev:
Jag håller också med om att man kan ändra sin råd och rekommendationer men det frikänner ändå inte FHM från fel de gjort.
Exempel som jag tidigare skrivit om de råd och regler de skulle gett 3/6 till hotell, restauranger och campingar som de överlät åt branschorganisation och hotell och restaurangfack,
Om du kallar det för att ändra sig så är det rejält fel. Inte rakryggat att smita från en så viktig sak och samtidigt släppa på redan om resor inom Sverige.
Alltså fel som kanske WHO gör frikänner inte någon annans fel. Där håller inte ditt inlägg.
"med tanke på hur du så ofta påpekar att fhm värdelösa...
Är det ens så att någon inte fått syrgas som skulle varit hjälpt av det, utom något enstaka feldiagnostiserat fall?Fairlane skrev:
En 50-litersflaska väger knappt 90 kg, så jag antar att det är en sådan du tittat på?
Den räcker i ett halvt dygn om du har ett flöde på 14 liter i minuten.
14 liter i minuten låter riktigt högt i min värld, speciellt till en gammal person. Jag är dock inte medicinskt utbildad, men har lärt mig lite om syrgasbehandling då en anhörig har behövt det (inlusive CPAP men då talar vi verkligen sjukhusvård). Vi hade flöden på 0,2 (0,1?) upp till 3-4 liter/minut. Med 3-4 liter/minut så blåser det på rätt rejält
Frågan kvarstår fortfarande om varför personer inte fått syrgasbehandling. Är det för:
Det är ju bara om det är alternativ 8 som gäller helt fristående från de övriga som det skulle vara värt atthitta alternativ. Annars låter det som mannen som letar efter sina borttappade bilnycklar under gatlyktan, fast han tappade de längre bort, bara för att det är så svårt att leta i mörkret.
- De inte ansetts vara i behov av syrgas
- De inte ansetts klara av den mängd som skulle behövts
- Personalen på äldreboendet inte är utbildad för att hantera syrgas
- Sveriges läkarkår har fått order från regeringen att ha ihjäl äldre
- Personalen orkar inte bära fram en syrgasflaska utan tar morfin som väger mindre
- Personerna är feldiagnostiserade
- Det har varit brist på syrgas ute på enheterna (men varit möjligt att beställa)
- Det har varit brist på syrgas ute på enheterna och omöjligt att beställa
Hela denna uppräkning och medföljande diskussion kräver att detta ens varit ett reellt problem, det är väl inget vi vet ..?
Försök fatta själv. Nya Zeeand fick stopp på smittan.Mikael_L skrev:
Att få stopp på något betyder inte att den kan börja rulla igen senare.
Man kan få stopp på en skogsbrand men troligt är det börjar brinna igen i skogen någon gång framöver.
Mikael_L skrev:
Har läst experter in geriatri i DN, fallbeskrivningar av annhörga mm.
Så visst har det varit ett reellet problem. Hur omfattande är svårt att säga.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Mycket diskussion om syrgas eller inte syrgas. Lägg ner den. Just nu vet inte om det är något jätteproblem. Att läkare skulle ge morfin istället låter väldigt skumt. Nu är jag ingen läkare så jag kan inte säga hur illa det är. Men det låter hel skum behandling. Med det verkar finnas flera läkare här som kan berätta
Om inte annat så måste allt journalförs. Då kommer det upptäckas
Jag har inte hört talas om brist på syrgas
Om inte annat så måste allt journalförs. Då kommer det upptäckas
Jag har inte hört talas om brist på syrgas
Läsvärd analys om FHM felstag och dimmråder
https://www.expressen.se/debatt/fhm-forsoker-dolja-sitt-misslyckande/
https://www.expressen.se/debatt/fhm-forsoker-dolja-sitt-misslyckande/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag hörde nyss att de sa på SVT att charterresorna har startat igen. Flickan som sa det såg sträng ut
och frågade kritiskt hur välkomna vi svenskar egentligen är utomlands.
Men stämmer detta verkligen att det bara är att resa till Grekland igen?
Jag undrar därför att jag har läst diskussionen här igår om hur någon lurade in ett svenskt plan i Grekland?
Men stämmer detta verkligen att det bara är att resa till Grekland igen?
Jag undrar därför att jag har läst diskussionen här igår om hur någon lurade in ett svenskt plan i Grekland?