Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Här är EN av många notiser på ämnet: [länk]
Skönt att se att Sverige inte sticker ut med några extremt höga siffror på äldre avlidna. De nordiska länderna ligger väldigt lika. Man hade ju förväntat sig skräcksiffror efter morfin & syrgas-debatten.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skönt att se att Sverige inte sticker ut med några extremt höga siffror på äldre avlidna. De nordiska länderna ligger väldigt lika. Man hade ju förväntat sig skräcksiffror efter morfin & syrgas-debatten.
Den är ju inte över än men den kanske borde vila lite just nu. Tills vi får se hur går med till exempel Göstas lex Maria anmälan ;)

Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Synd att vi inte hade fler sådan för några månader sedan. Därför kanske det hade behövts att köra runt lite flaskor när pandemin härjade som värst.

Och jag har fått lära mig här att det heter syrgasflaska ;)
Återigen är ju frågan om de personer som inte fått syrgas inte fått det pga distributionsproblem eller av andra orsaker, exempelvis: personalen kan inte hantera syrgas, personen är inte hjälpt av syrgas, felbedömning eller något annat.
Om personalen inte kan hantera syrgas eller om personen inte är hjälpt av syrgas så spelar det ju ingen roll hur mycket syrgas som kommer till äldreboendet.
En liten tvåliters-flaska räcker i över 2 timmar med 3 liter/minuts flöde. Hur mycket flöde som behövs (om det behövs) har jag ingen aning om men det kan vara mer eller mycket mindre (om jag inte minns helt galet så har vi använt 0,2 liter/minut). En tvålitersflaska är en liten sak. Att flytta 100 5-litersflaskor är inget problem i en enkel transport. Det räcker ett tag på ett äldreboende om inte samtliga brukare behöver mycket syrgas samtidigt. Jag undrar om just distributionen är problemet, kanske, kanske inte.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kreutzer skrev:
FHM kramarna...
K Kreutzer skrev:
Sektledare Tegnell
K Kreutzer skrev:
amatörpsykologen Tegnell
Varför skriver du såhär?

Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skriver du såhär?
Han är nog arg och ensam och behöver en kram :geek: men ingen vill krama honom nu under Corona-tiden :rolleyes:

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Kurtivan och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att finnarna skulle fått stopp på smittan ännu snabbare med ett utegångsförbud ?
Det finns inget stopp, fatta...
Man kan bromsa in, men då väntar bara fler kommande vågor.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
att man kör man inte flaskorna fram och tillbaka lika mycket i Norge istället så fyller man på dem på från en stor flaska som står på en last bil eller liknande.
Tillåt mig tvivla ...
Att fylla små flaskor från stora känns verkligen inte som något man bör låta folk göra, det är rätt många risker inblandade. Om det görs så i Norge så är de ett riktigt u-land faktiskt.

MultiMan
Synd att vi inte hade fler sådan för några månader sedan. Därför kanske det hade behövts att köra runt lite flaskor när pandemin härjade som värst.

Och jag visade dig att syrgastub är lika godkänt enligt SAOB. Äldre benämning, ja, men helt ok. :)

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Q Qvanten skrev:
I Sverige används vid behandling med syrgas i hemmet och på boenden vanligtvis portabla syrgaskoncentratorer som bara behöver strömförsörjning. Syrgastuber används mestadels som backup eller vid kortare transporter i rullstol och liknande.
Det finns mindre koncentratorer i storlek som en skokartong idag som har en batteritid på iaf 8 timmar, så om pengarna inte är slut i den svenska sjukvården så slipper man kånka flaskor.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…

Jag har inte hört något om att det skulle funnits någon brist på syrgaskoncentratorer under Corona. Nu är jag inte medicinskt utbildad, men beskrivningen av Covid19 är ju att ett allvarligt fall börjar med feber, hosta och andra symptom som liknar influensa och övergår sedan i en lunginflammation. Det är först i den andra fasen som som syrgas gör någon nytta eftersom då lungkapaciteten går ner.

Många som bor på äldreboenden är mycket gamla och nedsatta och hänger i princip i fingertopparna vilket gör att de har låga chanser att överleva första fasen. Att de överlevt så länge beror på att de trots den sensationsrapportering som skett i media faktiskt får en mycket god omvårdnad.

Många avdelningar på äldreboenden är demensboenden och de som bor där har så svåra hjärnskador att de inte klarar att bo kvar hemma ens med hemtjänst. De avdelningarna har dörrar som är larmade eller låsta med kodlås inifrån för annars kan de vandra iväg och inte hitta tillbaka. Att förklara för svårt dementa människor att de ska bära syrgasmask eller grimma är nästan uteslutande omöjligt och att binda fast dem för att de inte ska slita bort masken eller grimman ser jag inte som något som hör hemma i ett humant samhälle.

• Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 6 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Jag tror du har missat något.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Bra, tack
Den hade jag missat. Den jag sett var att Stefan Löfven på TV berättat att den skulle vara klar efter valet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
Rät
J Jocke Best skrev:
Kul när du citerar dig själv. Men sen blev det ännu roligare och dina vilda tolkningar är helt fantastiska även för att komma från dig. Jag håller inte för troligt att deras högsta höns sitter och driver med någon eller är ironisk under en formell intervju. Nä bättre kan du nog. Han tycker nog det han säger. Skulle det vara ironi även när de kritiserar annars eller bara just nu?
Rätt så enkelt. De gav tillbaka för den kritik vi riktat mot dem tidigare och för att vi inte följer deras råd som de även gick ut med mer om 1:a juli.
Har du läst texten från den presskonferensen som WHO höll?

• Gilla
Hellacopter
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns mindre koncentratorer i storlek som en skokartong idag som har en batteritid på iaf 8 timmar, så om pengarna inte är slut i den svenska sjukvården så slipper man kånka flaskor.
Det kan även ha varit så att dessa små syrgas maskiner var/är slutsålda i dessa tider?

Därför borde man kanske köra runt lite syrgastuber ;)

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
- - - Därför borde man kanske köra runt lite syrgastuber ;)
Du kan ju starta ett företag och se om det finns någon efterfrågan, om du nu tror så på idén?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D
Tycker sammanfattningen av Region Skånes medborgarundersökning speglar diskussionen här rätt bra:

"En klar majoritet av de svarande känner tillit till såväl myndigheternas som den skånska hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera en krissituation och man har en mycket stor tilltro till sin egen förmåga. Ett lägre förtroende för det allmänna och en svagare tilltro till sin egen förmåga kan ses framför allt hos de personer som rapporterar dålig hälsa, otillfredsställelse med sin livssituation och låg tillit till sina medmänniskor."

https://www.skane.se/organisation-p...ner/politik-organisation/skanepanelen-4-2020/

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.