Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Leif i Skåne skrev:
Var har du fått den siffra från???
Dödligheten bland svenskar är lägre än normalt för dom senaste 5 åren.
Dom som döt är inte svenskar, utan Somalier, Syrier, Irakier! Som inte förstod information under Mars-Maj.

Titta på statistik för Skåne.se totalt 253 döda bland drygt 1,3 miljoner invånare, och det under 5 månader.
Man har inte gjort någon undersökning utifrån medborgarskap utan endast utifrån var folk är födda så du har inget underlag för dina två första meningar.

Även första generationens invandrare kan svenska och/eller har andra i närheten som kan svenska. Så det är helt fel att de inte förstod att man ska tvätta händerna och hålla avståndet.

Däremot så förekom det ingen information om hur man isolerar äldre och dem med riskgrupper när man lever t.ex. 6 personer från 3 generationer i en 3:a med ett badrum. Eller hur en taxichaufför ska göra för att hålla avståndet, så de är överrepresenterade som yrkesgrupp liksom busschaufförer. Anser du att taxi- och busschaufförer inte heller kan svenska?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att finnarna skulle fått stopp på smittan ännu snabbare med ett utegångsförbud ?
Inte vet jag, det var du som skrev att de hade gjort allt men det finns andra länder som haft utegångsförbud. Så antingen har utegångsförbud ingen effekt så att det var fel att ha det i Italien, Spanien m.fl. länder eller så borde ju länder som gör allt använda sig av utegångsförbud.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Den norska läkaren som talar i videon beskriver hur man i 30 år har hanterar syrgas i Norge. Och Tallinger och syrgasinitiativet visar på i videon att man borde göra så även i Sverige såhär sex månader in i covid19 pandemin.
I Sverige används vid behandling med syrgas i hemmet och på boenden vanligtvis portabla syrgaskoncentratorer som bara behöver strömförsörjning. Syrgastuber används mestadels som backup eller vid kortare transporter i rullstol och liknande.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Rimligen ökar chansen att överleva Covid19 med syrgas för den som har låg syresättning.
Javisst, men nu vet vi inte hur många på äldreboenden som haft låg syresättning men inte fått syrgas. Vi har bara folk som påstår att det har varit vanligt utan att presentera några bevis.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte vet jag, det var du som skrev att de hade gjort allt men det finns andra länder som haft utegångsförbud. Så antingen har utegångsförbud ingen effekt så att det var fel att ha det i Italien, Spanien m.fl. länder eller så borde ju länder som gör allt använda sig av utegångsförbud.

Eller så har utegångsförbud olika effekt beroende på vart folk kan ta vägen.

För finnarnas del tror jag det varit på marginalen. De plattade ner kurvan väldigt snabbt.

J Jocke Best skrev:
– Greklands turistminister har gett okej för den här flighten och förutsättningen för det var att det inte bara var resegäster, utan också en del människor som jobbar med turism och journalistik och den kvoten har vi uppfyllt, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI, till TV4
Alla som reser jobbar ju med turism, och alla med en kamera (mobil) är ju (potentiella) journalister så visst taalde dom sanning!

BirgitS BirgitS skrev:
Du har liksom sagt det väldigt många gånger vid det här laget du behöver inte upprepa det. Kom med ny information i stället.

Det gav jag ju dig någon av de senaste dagarna.
Jag drog det igen därför att någon annan citerade mitt inlägg.

Och upplys mig igen då.

Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så har utegångsförbud olika effekt beroende på vart folk kan ta vägen.

För finnarnas del tror jag det varit på marginalen. De plattade ner kurvan väldigt snabbt.
Det är klart att de kunde platta ner kurvan snabbt när de hade få smittade när åtgärderna infördes.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Känns ju lite meningslöst när du inte ens läser inlägg som är relevanta för dig.
Du kan ju leta bland mina inlägg: [länk]
Jag har då aldrig mig veterligen fråga detta tidigare.

Chansen för äldre och svaga att överleva covid19 i Sverige vs i Norge?

BirgitS
Jag har då aldrig mig veterligen fråga detta tidigare.

Chansen för äldre och svaga att överleva covid19 i Sverige vs i Norge?
Du kanske fick informationen ändå eller som svar på något annat eller så var svaret till någon annan men det är ju ändå relevant för dig. Men det var typ 85-90% i Sverige och grannländer enligt det sätt som artikeln hade räknat.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att taxi- och busschaufförer inte heller kan svenska?
Jag åker taxi flera gånger i veckan. De flesta chaufförerna pratar så dålig svenska att en meningsfull konversation är omöjliga . Så. Ja!
Du har helt enkelt fel! Såvida inte Stockholm har särdeles litterata chaufförer.
Källa på det. Mina många försök att bryta tristressen under långa taxiresor genom att försöka mig på lite struntprat.

Staffan

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag åker taxi flera gånger i veckan. De flesta chaufförerna pratar så dålig svenska att en meningsfull konversation är omöjliga . Så. Ja!
Du har helt enkelt fel! Såvida inte Stockholm har särdeles litterata chaufförer.
Källa på det. Mina många försök att bryta tristressen under långa taxiresor genom att försöka mig på lite struntprat.

Staffan
Nu är det väl rätt stor skillnad på att konversera på ett språk man lärt sig som vuxen resp. att på det språket förstå enkla uppmaningar när man dessutom kan prata med andra om det.

Sverige transporterar syrgas på ett onödigt omständigt sätt och det leder till det blir en stor brist på syrgas i dessa pandemitider.
Hur transporterar vi syrgas i Sverige och hur borde vi göra istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.