Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Det har varit mycket diskussioner i tråden om syrgas kontra morfin i tråden till och från. Det hävdas att man avsiktligt förvägrar folk i behov av syrgas detta och istället ger dem morfin för att de ska dö. Jag vet att det finns en läkare som ivrigt sprider den bilden, men är han ensam? Om det stämmer borde ju nästan varenda läkare med insyn, liksom övrig vårdpersonal bekräfta detta eller är alla så korrupta? Diskussionen har pågått rätt länge nu och jag har inte sett något om att stora grupper vårdpersonal bekräftar detta (vilket brukar ske annars när någon slår larm). Jag kan såklart ha missat något, men annars får jag känslan att det kanske inte är riktigt så det ser ut.

Jag såg också ett inlägg från tidigare i veckan där det hävdades att syrgas var ofarligt då vi har 21% i luften. Då har antingen skribenten eller vårdsverige fel. Vi har haft syrgas i hemmet för några år sen (vårdbehov) och reglerna var rätt hårda, bland annat var vi tvungna att sätta upp en varningsskylt på ytterdörren. Det borde ju inte behövts om det var ofarligt..
Det finns mer vårdpersonal som styrker detta.

Det pågår processer och det kan ta tid.

Man behöver ha en skyllt på ytterdörren om man har gasflaskor hemma ja. Men kan du ge ett exempel på någon betydande olycka där syrgasflaskor varit själva orsaken eller förvärrat olyckan?

Fairlane Fairlane skrev:
Att personal förvägrar någon i behov syrgas för att de inte orkar bära den tunga flaskan känns så påhittat att det inte kan vara sant.
Sverige transporterar syrgas på ett onödigt omständigt sätt och det leder till det blir en stor brist på syrgas i dessa pandemitider.

Redigerat:
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
13.00 in i den här intervjun får Tegnell frågan om det finns någon vetenskaplig studie på att munskydd skulle leda till att man invaggar folk i en falsk trygghetskänsla och det är bättre att ni lyssnar själva :confused:
Kanske lättare att hitta här:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1542239
04:40 minuter in:
...och då kan man ju titta på hur många som läggs in på intensivvården, det går hela tiden ner...
Min tolkning: Visst, för vi ger de gamla en dödande, intravenös morfinspruta i stället för att ta dem till IVA.

Fråga: Vad betyder det för Sverige att ingå i den här gruppen av riskländer?
Svar: Ja, nu ingår vi ju inte i någon grupp av riskländer, det är bara en felaktig tolkning av data...

optimum
optimum optimum skrev:
WHO hyllar Sverige nu.

Klarar ni av att se att WHO driver med oss?
Här kommer texten från AB

"”Sverige har gjort något mycket viktigt som andra länder bör lära av”, säger WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus i en intervju med Svenska Dagbladet.

Detta trots att Sverige har bland de högsta dödstalen per capita i världen. Särskilt lyfts den nytillsatta coronakommissionen.

– Sverige har gjort något mycket viktigt genom att starta en utredning för att förstå hur strategin fungerat. WHO uppskattar verkligen detta initiativ, som även andra länder bör ta lärdom av.

WHO:s chef för katastrofberedskap, Mike Ryan, säger i samma intervju att WHO "uppskattar hur Sverige öppet erkänner osäkerhet kring vilken strategi som är bäst för att bekämpa viruset".

– Det är imponerande hur svenska beslut fattats baserade på vetenskapliga tolkningar av fakta och inte politiska tolkningar av fakta, säger Ryan till SvD."

[länk]

Edit: Lite dubbelpost men men

Troligen såg de flesta budskapet.
Hade det varit till USA hade man från ledningen reagerat starkt men lilla Sverige sitter tyst och tiger.
De driver med oss rejält.
OBS utgår från att AB inte förvanskat texten. Men är den rätt så ser de flesta följande:

För jävligt om man är svensk att ta sådant.

Vad som finns i texten?
Vi har bland världens hösta dödstal per capita, tack för den skopan. Ja det stämmer nog rätt så bra.

Vi har startat en utredning för att vi insett att vi gjort fel. Det man inte fick med var att resultatet ska redovisas EFTER nästa riksdagsval. Helt sjukt, liknar en bananrepublik. Resultatet ska givetvis fram snarast och de ansvariga får stå för rätte eller fel.

Sverige öppet erkänner osäkerheten kring vilken strategi som är bäst, alltså att vi tvivlar på den väg vi valt. Ja där finns det en hel del som håller med.

Den sista är mest dräpande, alltså att vi saknar en ledning som kan fatta beslut och överlåter det till en myndighet. oj oj oj.

Därmed omyndigförklarade WHO vår regering (min tolkning)

Ni som inte tror på detta behöver inte kommentera och kan få fortsätta sväva på era moln.
Detta är så nära en krigsförklaring man kan komma från WHO.
(nu kan ju inte WHO starta krig men de drog ned brallorna rejält på oss och vi fick det för att vi käftade emot dem tidigare)

Tack till Anders Tegnell och Stefan Löfven för ert fina arbete. (givetvis ironi)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Vi har startat en utredning för att vi insett att vi gjort fel. Det man inte fick med var att resultatet ska redovisas EFTER nästa riksdagsval. Helt sjukt, liknar en bananrepublik. Resultatet ska givetvis fram snarast och de ansvariga får stå för rätte eller fel.
Jaså? Berätta mer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror däremot WHO menar precis vad de säger; att Sverige gjort fel i mycket (t.ex inte testat tillräckligt och inte vill göra ansiktsmask tvingande), men att man också gör några saker bra.

Att man inte kan redovisa en utredning förrän pandemin är avslutad är väl inte konstigt, och det är ju sagt att just äldreomsorg och sjukvårdsdelen av utredningen ska prioriteras och delrapporteras redan i höst.

Att WHO gillar att vetenskapen får styra istället för känslor och politik tror jag faktiskt på.

• Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Jaså? Berätta mer.
Då finns troligen inte de ansvariga för dagens beslut kvar på sina platser.

Inser du inte att de undgår att ta sitt ansvar då?
Allt blir en flopp och nedlagt.
Dessutom har vi inte något tjänstemannaansvar så vad blir det då. Inget.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Jag tror däremot WHO menar precis vad de säger; att Sverige gjort fel i mycket (t.ex inte testat tillräckligt och inte vill göra ansiktsmask tvingande), men att man också gör några saker bra.

Att man inte kan redovisa en utredning förrän pandemin är avslutad är väl inte konstigt, och det är ju sagt att just äldreomsorg och sjukvårdsdelen av utredningen ska prioriteras och delrapporteras redan i höst.

Att WHO gillar att vetenskapen får styra istället för känslor och politik tror jag faktiskt på.
Jag är fortfarande osäker på hur jag ska tolka den fascinerande tolkningen av Aftonbladets tolkning av SvD:s tolkning av intervjusvaren.

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Då finns troligen inte de ansvariga för dagens beslut kvar på sina platser.

Inser du inte att de undgår att ta sitt ansvar då?
Allt blir en flopp och nedlagt.
Dessutom har vi inte något tjänstemannaansvar så vad blir det då. Inget.
Jag tror du har missat något.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronakommission-klar-innan-valet
https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronakommission-ska-bli-klar-fore-valet-2022/
https://www.expressen.se/nyheter/utredning-om-hantering-av-pandemin-ska-bli-klar-fore-valet/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awgJkM/coronakommission-klar-fore-valet

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har startat en utredning för att vi insett att vi gjort fel. Det man inte fick med var att resultatet ska redovisas EFTER nästa riksdagsval. Helt sjukt, liknar en bananrepublik. Resultatet ska givetvis fram snarast och de ansvariga får stå för rätte eller fel
Nästa riksdagsval är i september 2022.
Utredningen ska slutredovisas senast 28 februari 2022.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/mats-melin-leder-coronakommissionen/

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det finns mer vårdpersonal som styrker detta.

Det pågår processer och det kan ta tid.
Processer etc. Om det är så att man systematiskt avlivar folk så borde det skrivas högt, inte vänta på sega processer. När larmet går om vanvård på ett åldreboeu brukar det dyka upp många som säger att de sett samma sak. Här är det inte alls lika stort och då talar vi ändå om att regeringen (eller samtliga politiska partier?) beordrar läkarna att använda morfin istället för syrgas för att ha ihjäl folk.

Om det stämmer så har vi i Sverige ett mycket större problem än många döda personer i Covid-19. Då är ju till och med Erdogan bättre än våra politiker (från samtliga partier)

Man behöver ha en skyllt på ytterdörren om man har gasflaskor hemma ja. Men kan du ge ett exempel på någon betydande olycka där syrgasflaskor varit själva orsaken eller förvärrat olyckan?
Nej, men regleringen finns nog där av ett skäl. Det är mer än en skylt på dörren. Man får utbildning i hur man ska hantera flaskorna. Inte jätteavancerat men ändock. Det borde väl inte behövas om det är ofarligt för att vi har syre i luften?

Sverige transporterar syrgas på ett onödigt omständigt sätt och det leder till det blir en stor brist på syrgas i dessa pandemitider.
Är det verkligen transporten som är ett stort problem? Är det inte kompetensen hur man använder det som saknas på många håll?
Eller kanske att utrustning saknas på många äldreboenden? Då syftar jag inte främst på saker som syrgasgrimma eller slangar utan fast installation som man har på sjukhus. På ett sjukhus finns fast installation av syrgas i alla behandlingsrum (tror jag, har aldrig sett något annat). Allt kopplat till en stor central tank. Saknas det är många mindre tuber bättre.

Dock så var ju påståendet att personalen struntade i att ge syrgas för att de inte orkade bära tuben. Det tror jag inte ett dugg på.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis och det har "knappt" dött någon i våra nordiska grannländer som valt att hålla nere smittan så mycket det går istället för att bara låta "sjukvården klara kurvan"
Det är ju inte sant, eftersom de ju inte har haft något utegångsförbud så de har ju inte gjort allt som går att göra.

• Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De kanske är testade och lider av en förkylning,e allergi eller liknande (som du skrev). Det är ju inte samma sak som Covid-19. Själv har jag rätt mycket hosta sen drygt 10 år tillbaka, vilket gör det lite jobbigt att röra sig ute då folk stirrar på en om man hostar. Nu håller jag avstånd och försöker hålla inne hostan etc, men lurigt är det.

Eller också är de sjuka i Covid-19 och rejält oansvariga. Svårt att veta.
Jo vist är det så, har en kompis som småhostat lite i 20 år, men personen på båten var riktigt sjuk, hostade flera gånger så hon kiknade.
Hur som hade ingen av de förstått rekommendationerna "Vara hemma vid minsta lilla symtom" nu satt de bland 700 andra personer.

Fairlane Fairlane skrev:
Processer etc. Om det är så att man systematiskt avlivar folk så borde det skrivas högt, inte vänta på sega processer. När larmet går om vanvård på ett åldreboeu brukar det dyka upp många som säger att de sett samma sak. Här är det inte alls lika stort och då talar vi ändå om att regeringen (eller samtliga politiska partier?) beordrar läkarna att använda morfin istället för syrgas för att ha ihjäl folk.

Om det stämmer så har vi i Sverige ett mycket större problem än många döda personer i Covid-19. Då är ju till och med Erdogan bättre än våra politiker (från samtliga partier)

Nej, men regleringen finns nog där av ett skäl. Det är mer än en skylt på dörren. Man får utbildning i hur man ska hantera flaskorna. Inte jätteavancerat men ändock. Det borde väl inte behövas om det är ofarligt för att vi har syre i luften?

Är det verkligen transporten som är ett stort problem? Är det inte kompetensen hur man använder det som saknas på många håll?
Eller kanske att utrustning saknas på många äldreboenden? Då syftar jag inte främst på saker som syrgasgrimma eller slangar utan fast installation som man har på sjukhus. På ett sjukhus finns fast installation av syrgas i alla behandlingsrum (tror jag, har aldrig sett något annat). Allt kopplat till en stor central tank. Saknas det är många mindre tuber bättre.

Dock så var ju påståendet att personalen struntade i att ge syrgas för att de inte orkade bära tuben. Det tror jag inte ett dugg på.
Vi har kanske ett annat mycket mycket stort problem i detta land just nu ja.

Det låter som en super idé i det där du beskriver med att man skulle kunna ha fast installation av syrgas på våra vårdhem.

Och det absolut sista ok då jag överdrev kanske lite i min förtvivlan. Men mer gas hade räddat liv det är jag övertygad om.

Fairlane
Hade fast installation av syrgas på alla rum på samtliga äldreboenden i landet varit önskvärt? Ja kanske, kanske inte. Det krävs då också att personalen kan hantera detta rätt, men det går ju att lära sig. Det kostar dock en bra slant så då får man väga det mot annat. Vid nästa pandemi kanske det visar sig att något annat hade varit bättre att satsa på. Jag vet inte men det måste man nog analysera ordentligt så man inte bara gör saker för att det ser bra ut nu.
Oavsett så är det inget som installeras på samtliga äldreboenden på nolltid. Tills vidare är nog syrgastuber bättre, om personalen vet hur de ska hanteras och om det är vad de boende faktiskt behöver.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hade fast installation av syrgas på alla rum på samtliga äldreboenden i landet varit önskvärt? Ja kanske, kanske inte. Det krävs då också att personalen kan hantera detta rätt, men det går ju att lära sig. Det kostar dock en bra slant så då får man väga det mot annat. Vid nästa pandemi kanske det visar sig att något annat hade varit bättre att satsa på. Jag vet inte men det måste man nog analysera ordentligt så man inte bara gör saker för att det ser bra ut nu.
Oavsett så är det inget som installeras på samtliga äldreboenden på nolltid. Tills vidare är nog syrgastuber bättre, om personalen vet hur de ska hanteras och om det är vad de boende faktiskt behöver.
Det behöver kanske inte finnas på alla rum och eller jag vet inte. Situationen med syrgas är i alla fall väldigt dum i detta land och de problem vi har finns inte i till exempel Norge.

Men Tallingers process handlar i alla fall om att folk hävdar att deras äldre och svaga covid19 sjuka anhöriga inte har fått syrgas den syrgas som behövt och istället blivet givna morfin.

Och han är inte den enda vårdpersonal som hävdar detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.