2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L skrev:
Nej, nu har du fel igen.
Det var åtgärdsprogrammet mot epidemi man följt.
Och det har inte gått fruktansvärt tragiskt snett.
Det är ingen vulgärpropaganda, utan helt vetenskapligt erkända metoder.
Det är du som sysslar med vulgärpropaganda. Tack för att du bjöd på ett bra namn på din insats.
Du får försöka igen.
Du säger "det har inte gått fruktansvärt tragiskt snett.". Säg det till alla som mist en anhörig utan att ta farväl.
Nu gav du också ett exempel på FHM sektens argumentering. Dvs inga fakta som belägger ditt påstående.
Fakta är att vi ligger i klass med "skräckexemplet" USA. Trots att man där har städer i storlek som hela Sverige.
Du har redan fått svar av andra, men återigen så kan du ju bevisligen inte tillgodogöra dig en text. Bluffen finns ju bara i journalistens hjärna. Man använder såna ord för att skapa intresse. Du måste alltid läsa och lyssna med en viss källkritik. Du tror väl inte ett någon hade satt sin fot på grekisk mark utan grekiska myndigheters goda vilja? Svälj inte allt med hull och hår.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Vad får dig att tro att det är Sverige de syftar på och inte USA, flera Latinamerikanska länder och Indien där det verkligen håller på och går åt h-e för närvarande?optimum skrev:
Där är det få tester, dåligt med fysisk distansering och ingen smittspårning osv.
Vet du inte hur Brasiliens president uttrycker sig?
Vi får helt enkelt avgöra vad som var rätt och fel om något år när alla siffror ligger på bordet.MultiMan skrev:
A och O vid en pandemi är att man avskiljer svaga och sjuka ifrån varandra och att resterande befolkning fortsätter som vanligt men självklart med skärpt hygien.
Men att låsa in friska människor som inte är i riskgrupp är vansinnigt. Efter månader av avskildhet från den normala bakteriefloran som vi exponeras för varje dag så minskar vårt immunförsvar. De länder som nu öppnar upp har en betydligt svagare befolkning som troligen är mer mottagliga nu än de var då. En andra våg skulle bli mycket starkare.
Vi normala friska människor blir starkare av att få Covid-19 då det bygger upp vårt immunförsvar precis som det gjort sedan urminnes tider.
Bortsett från detta så har vi den ekonomiska biten som är en enorm tragedi med företag som gått under runt om i världen. Företag som drivits i generationer har raderats ut helt och kommer aldrig tillbaka. Följden blir massarbetslöshet vilket leder till ökad alkoholism, psykisk ohälsa, självmord och kriminalitet.
Fler kommer att dö av massarbetslöshetens konsekvenser än av viruset på längre sikt.
Hahaha, dåligt försök.B Byggdjuret skrev:
Ja jag är rädd för coronan med tanke på dem som drabbas av detta både de som blir sjuka och de som blir arbetslösa och de som förlorar sina företag och för den ekonomiska misär vi får av detta.
Har du läst WHO texten ännu?
Jag hörde på TV igår att det var 110-120 miljoner i världen som blivit smittade, det betyder ju att det är ca 6280 miljoner kvar som kommer bli smittade.
Finland kommer få ytterligare 4,42 miljoner som blir smittade
Norge kommer också få drygt 4 miljoner fler smittade
Sverige har också en rejäl resa kvar, vi har drygt 8 miljoner kvar som ska smittas och ev insjukna.
Så håll i er. Snacka inte så mycket utan se till att social distansering efterlevs i er bekantskapskrets !!!
Och åk inte och res någonstans nu, annars är ni bara värsta sortens white trash.
Finland kommer få ytterligare 4,42 miljoner som blir smittade
Norge kommer också få drygt 4 miljoner fler smittade
Sverige har också en rejäl resa kvar, vi har drygt 8 miljoner kvar som ska smittas och ev insjukna.
Så håll i er. Snacka inte så mycket utan se till att social distansering efterlevs i er bekantskapskrets !!!
Och åk inte och res någonstans nu, annars är ni bara värsta sortens white trash.
Jag tycker att man nu ser i USA det som vi har sett i andra länder dvs antalet bekräftade med Covid19 ökar men antalet som avlider per dag minskar. Det verkar vara samma mönster för alla länder som har utbredd smitta i samhället och det mest troliga är väl, som man säger i t.ex Sverige, att man testar fler och då hittas en hel del lindriga fall som inte har behövt söka sjukvård. Man får nog fortsätta att titta på antalet avlidna och iva-vårdade för att få en rättvis bild över hur läget är.
Överläkare på Sahlgrenska är rädd för en andra våg. Dessutom är de rädda för att människor återgår till våra vanliga aktiviteter där vi skadas och får hjärtinfarkter mm vilket kan kräva intensivvård. Sjukvården har inte kapacitet att klara av både olycks- och covid19-fall. Var aktsamma gott folk, strunta i kite-surfningen och bergsklättringen mm tills pandemin är över.
https://www.expressen.se/gt/overlakaren-magnus-oro-fruktar-ny-corona-topp/
Överläkare på Sahlgrenska är rädd för en andra våg. Dessutom är de rädda för att människor återgår till våra vanliga aktiviteter där vi skadas och får hjärtinfarkter mm vilket kan kräva intensivvård. Sjukvården har inte kapacitet att klara av både olycks- och covid19-fall. Var aktsamma gott folk, strunta i kite-surfningen och bergsklättringen mm tills pandemin är över.
https://www.expressen.se/gt/overlakaren-magnus-oro-fruktar-ny-corona-topp/
Månadsgammalt citat, men det jag vände mig mot var onödiga kraftuttryck använda på fel sätt, inte att landsförräderi eller olika former av påverkansoperationer förekommer. Om jag inte missminner mig drog jag en parallell om att användning av just kraftuttryck som t ex att kalla pandemihanteringen för folkmord faktiskt kunde vara en form av landsförräderi och/eller påverkansoperation, även om det troligen mest handlar om en vilja att vara lite (över-)dramatisk för att stärka sin argumentation.S DanielF skrev:Vad vet du om det?
Rent teoretiskt kan en global maktelit alt. Kina infiltrera, korrumpera västländer att bland annat montera ner sin beredskap.
Syftet kan vara att skapa stora problem vid krissituationer.
Målet kan vara att skapa oro inför 2020 valet i USA eller att man har information om börsraset innan det sker och säljer högt och köper lågt. Eller båda.
Att tro att korruption, spionage, sabotage och infiltration inte sker i Sverige är naivt.
Allt som är möjligt att göra är redan gjort.
Om detta påstående som diskuteras är sant eller inte är klart upp för debatt, men det är stor skillnad på tro och fakta.
Att det är svårt att veta om anonyma skribenter på ett forum har någon slags "agenda" eller inte är ju svårt att veta, och det har redan diskuterats i den här tråden. Nu är ju de flesta inte riktigt så anonyma som de kanske tror, och de allra flesta här förefaller vara helt vanliga människor och inte utsända av främmande makt eller någon "global maktelit" (vad det nu är).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
USA är ett stort land och de nordöstra delarna som drabbades svårt tidigare klarar sig bra medan de är delstater i söder som nu drabbas. Texas registrerade igår det högsta antalet personer som vårdas på sjukhus för andra dagen i rad. Florida hade mer än 11 000 nya fall under lördagen, nytt rekord och drygt 10 % mer än antalet nya fall ett dygn tidigare. Antalet fall ökar i minst 37 delstater.Möbius skrev:Jag tycker att man nu ser i USA det som vi har sett i andra länder dvs antalet bekräftade med Covid19 ökar men antalet som avlider per dag minskar. Det verkar vara samma mönster för alla länder som har utbredd smitta i samhället och det mest troliga är väl, som man säger i t.ex Sverige, att man testar fler och då hittas en hel del lindriga fall som inte har behövt söka sjukvård. Man får nog fortsätta att titta på antalet avlidna och iva-vårdade för att få en rättvis bild över hur läget är.
Från https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-07-04-20-intl/index.html
Den där med att "söka information själv" och "jämföra olika källor" och även "var källkritisk" tycker jag man hör oroväckande ofta missbrukas av såna som tycker att alla medicinforskare och Läkemedelsverket är köpta av läkemedelsbolagen och att Livmedelsverket är köpta av matvaruindustrin. De tycker att svälja vad enskilda bloggare, höger- och vänsterextrema "nyhetssidor" skriver är att "söka information själv", "jämföra källor" och att "vara källkritisk" men allt det de egentligen är ute efter är att undvika eller förkasta allt som kommer från etablerade medier eller forskningen, vilket är precis motsatsen till vad som egentligen avses med uttrycken.S DanielF skrev:Ska vi lägga ner Säpo och FRA eller? Enligt dig så finns det inte någon som konspirerar mot Sverige.
Självklart så ska man förlöjliga oss som tänker fritt utanför medias bubbla. Men om du tror på vad som står i media så får du väl leva i den illusionen. Jag tänker aldrig låta mig bli serverad information från etablerad media, jag söker information, jämför olika källor för att bilda min egen uppfattning. Sanningen är faktiskt tvärt om... de som vågar stå utanför flocken och som tänker fritt är de som är starkast.
Jag har även hört "forskare går inte att lita på för de ändrar sig hela tiden" som en anledning att inte lyssna på vad forskningen säger utan istället göra vadhelst som en bloggare, youtuber och s.k. "influencer" kommer med eftersom "med så många följare måste de ha rätt".
Redigerat av moderator:
Ni som gillar nyheter från who, och ser dom som all kunskaps moder, skulle vara kul om någon vill försöka tolka texten ur dagens aftonbladet.
Märkligt tyst från er idag. Hyltran får första ordet...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
– Sverige har gjort något mycket viktigt genom att starta en utredning för att förstå hur strategin fungerat. WHO uppskattar verkligen detta initiativ, som även andra länder bör ta lärdom av.
WHO:s chef för katastrofberedskap, Mike Ryan, säger i samma intervju att WHO "uppskattar hur Sverige öppet erkänner osäkerhet kring vilken strategi som är bäst för att bekämpa viruset".
– Det är imponerande hur svenska beslut fattats baserade på vetenskapliga tolkningar av fakta och inte politiska tolkningar av fakta, säger Ryan till SvD.
– Sverige har gjort något mycket viktigt genom att starta en utredning för att förstå hur strategin fungerat. WHO uppskattar verkligen detta initiativ, som även andra länder bör ta lärdom av.
WHO:s chef för katastrofberedskap, Mike Ryan, säger i samma intervju att WHO "uppskattar hur Sverige öppet erkänner osäkerhet kring vilken strategi som är bäst för att bekämpa viruset".
– Det är imponerande hur svenska beslut fattats baserade på vetenskapliga tolkningar av fakta och inte politiska tolkningar av fakta, säger Ryan till SvD.
WHO hyllar Sverige nu.
Klarar ni av att se att WHO driver med oss?
Här kommer texten från AB
"”Sverige har gjort något mycket viktigt som andra länder bör lära av”, säger WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus i en intervju med Svenska Dagbladet.
Detta trots att Sverige har bland de högsta dödstalen per capita i världen. Särskilt lyfts den nytillsatta coronakommissionen.
– Det är imponerande hur svenska beslut fattats baserade på vetenskapliga tolkningar av fakta och inte politiska tolkningar av fakta, säger Ryan till SvD."
Edit: Lite dubbelpost men men
"”Sverige har gjort något mycket viktigt som andra länder bör lära av”, säger WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus i en intervju med Svenska Dagbladet.
Detta trots att Sverige har bland de högsta dödstalen per capita i världen. Särskilt lyfts den nytillsatta coronakommissionen.
– Det är imponerande hur svenska beslut fattats baserade på vetenskapliga tolkningar av fakta och inte politiska tolkningar av fakta, säger Ryan till SvD."
Edit: Lite dubbelpost men men
Skrev just sammaoptimum skrev:
WHO hyllar Sverige nu.
[länk]
Men heder till dig!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det har varit mycket diskussioner i tråden om syrgas kontra morfin i tråden till och från. Det hävdas att man avsiktligt förvägrar folk i behov av syrgas detta och istället ger dem morfin för att de ska dö. Jag vet att det finns en läkare som ivrigt sprider den bilden, men är han ensam? Om det stämmer borde ju nästan varenda läkare med insyn, liksom övrig vårdpersonal bekräfta detta eller är alla så korrupta? Diskussionen har pågått rätt länge nu och jag har inte sett något om att stora grupper vårdpersonal bekräftar detta (vilket brukar ske annars när någon slår larm). Jag kan såklart ha missat något, men annars får jag känslan att det kanske inte är riktigt så det ser ut.
Jag såg också ett inlägg från tidigare i veckan där det hävdades att syrgas var ofarligt då vi har 21% i luften. Då har antingen skribenten eller vårdsverige fel. Vi har haft syrgas i hemmet för några år sen (vårdbehov) och reglerna var rätt hårda, bland annat var vi tvungna att sätta upp en varningsskylt på ytterdörren. Det borde ju inte behövts om det var ofarligt.
Att personal förvägrar någon i behov syrgas för att de inte orkar bära den tunga flaskan känns så påhittat att det inte kan vara sant.
Jag såg också ett inlägg från tidigare i veckan där det hävdades att syrgas var ofarligt då vi har 21% i luften. Då har antingen skribenten eller vårdsverige fel. Vi har haft syrgas i hemmet för några år sen (vårdbehov) och reglerna var rätt hårda, bland annat var vi tvungna att sätta upp en varningsskylt på ytterdörren. Det borde ju inte behövts om det var ofarligt.
Att personal förvägrar någon i behov syrgas för att de inte orkar bära den tunga flaskan känns så påhittat att det inte kan vara sant.
Klev på Gotlandsbåten för en stund sen, 3 st i salongen var uppenbart riktigt förkylda, nös och hostade hela tiden. Hur tänker man när man kliver på en båt i det tillståndet ?? Jag sitter nu ute på soldäck resten av resan.