Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Jo, men hur skulle det resultera i att så många som bär mask utsätts för mer smitta än utan maslk att man avråder från användandet?
.
Jag köper inte heller det här. Det finns inga rekommendationer om att man ska bete sig speciellt när man tar av sig sina andra kläder så om det inte handlade just om att masken har befunnit sig i luftströmmen vid andning ser jag inte vad det skulle vara för speciellt med en kvadratdecimeter eller två just i ansiktet.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Den länken bidrog med mycket i sammanhanget :)
Jag har inte bidragit med någon länk.
Så vad har jag missat?
 
F fiskbuggaren skrev:
Du missar poängen. Om fler bar mask och inte gjorde andra förändringar i sina liv skulle troligen smittspridningen minska. Det är bra för alla. Det är alltså bra för mig om ANDRA bär mask, speciellt när det gäller dessa imperfekta, icke virusklassade munskydden. De behöver förmodligen inte alls vara virustäta för att hjälpa eftersom de huvudsakligen syftar till att skydda omgivningen från bäraren. Det vore bra för alla om stigmat mot maskbärande upphörde. Jag kan förstås ha mask ändå (och har det naturligtvis i alla sammanhang det känns motiverat) men jag påverkas betydligt mer av virusets påverkan på samhället än direkt på mig.

Så hö-hö-bär-mask-om-du-vill-argumentet visar bara att du inte förstår den du pratar med.

Allt det här har vi förstås redan avhandlat tidigare i tråden. Förmodligen flera gånger.
Det är lättare att få folk att hålla avståndet än bära mask.
Och det är inte lätt...

Men tänk om folk hade gjort precis som fhm sa. Så hade vi inte haft många smittade alls oavsett mask
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag har inte bidragit med någon länk.
Så vad har jag missat?
Du kommenterade/citerade ett inlägg som delade en länk.

Och jag hade tidigare lyckats killgissa mig fram till precis samma sak som det stod om i länken.
 
B Byggdjuret skrev:
Det är lättare att få folk att hålla avståndet än bära mask.
Och det är inte lätt...

Men tänk om folk hade gjort precis som fhm sa. Så hade vi inte haft många smittade alls oavsett mask
Kanske. Om folk ska kunna börja jobba från kontor i Stockholm igen måste kollektivtrafiken fungera och där är inte avstånd en fungerande strategi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Du kommenterade/citerade ett inlägg som delade en länk.

Och jag hade tidigare lyckats killgissa mig fram till precis samma sak som det stod om i länken.
Om du hade läst innan så hade sluppit göra bort
Jag svarade på någon annans inlägg som var riktat till mig.
I det inlägget fanns en länk. Den är jag oskyldig till
Nästa gång läs
 
Diskussionen i kväll har i stort sett bara handlat om huruvida det är bra med ansiktsmask eller inte om man vill bekämpa covid19 pandemin.

Vissa hävdar att de kan påvisa att om man använder en mask på ett felaktigt sätt så snarare sprider smittan än bromsar den.

Och så kanske det är, men jag vill jämföra med säkerhetsbälte i bilen, därför att om man använder ett säkerhetsbälte på fel så kan det också vara farligt.

Men om man använder ett säkerhetsbälte på rätt sätt så kan det liv.

Samma sak är det med ansiktsmask om man vill bekämpa covid19 om man använder ansiktsmasken på fel sätt så är det farligt men om man använder masken på rätt sätt så kan den minska smittan och kanske rädda liv.
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är knappt att man kan det därför att det finns folk som hävdar att man bryter mot maskeringsförbudet, hånar en eller tror att man är en rånare om man har mask i detta land vid denna tidpunkt.
Jag känner här ett lätt obehagligt sting av distans. Detta land alltså? Ska vi hjälpa dig nånstans min vän? Känner du dig inte hemma längre? Drar norbaggarna? Eller Polen? Ungern?
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Diskussionen i kväll har i stort sett bara handlat om huruvida det är bra med ansiktsmask eller inte om man vill bekämpa covid19 pandemin.

Vissa hävdar att de kan påvisa att om man använder en mask på ett felaktigt sätt så snarare sprider smittan än bromsar den.

Och så kanske det är, men jag vill jämföra med säkerhetsbälte i bilen, därför att om man använder ett säkerhetsbälte på fel så kan det också vara farligt.

Men om man använder ett säkerhetsbälte på rätt sätt så kan det liv.

Samma sak är det med ansiktsmask om man vill bekämpa covid19 om man använder ansiktsmasken på fel sätt så är det farligt men om man använder masken på rätt sätt så kan den minska smittan och kanske rädda liv.
Tror att du med vilje gör dig dummare än vad du är, vilket iofs är urbota dumt. Rätt använda är ansiktsmasker bra men om du går utanför din bostad ser du hur gemene man bär dom och det är ingen vacker syn. Ingen utom dom du tror dig diskutera emot tror att virus sprids mer än utan mask.
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Okej. Jag antar att du hade löst problemet bättre själv. Jag antar du inte gjort några misstag själv.

Självklart gör fhm fel. Det är inte konstigt alls. Det är en helt ny situation. Med olika vägar att ta. Vilken väg de än väljer så är det fel

,
De har gjort en del rätt saker. Social distans, tvätta händerna, handsprit och stanna hemma om du känner dig sjuk är nog de bästa. Nja situationen är inte ny men det var ett tag sedan vi hade en pandemi. Typ spanska sjukan men det har på senare år pratats en hel del om att vi troligen kommer få en pandemi igen. En väckarklocka borde varit SARS utbrottet 2003 som tur nog aldrig blev en pandemi.

Därför tycker jag det är konstigt att man inte tränat mer på detta och gått igenom hur vi har hantering av skyddsmaterial och redan för många år sedan styrt upp sådant med centralt vilket vi nu gjort när redan krisen var ett faktum,

Förhoppningsvis har vi nu lärt oss en hel del för nästa pandemi kan vara en som alla från spädbarn till äldre dör av i massor.

Vi gör nog alla misstag men förbereder man sig väl så blir misstagen inte så allvarliga.
T.ex. utrymningsplaner och brandövningar, jo de har man fixat före det brinner.
Vi hade inte ens planer för testning och hur vi på säkert sätt ser till logistiken med prover till labb.
 
optimum
sunnis sunnis skrev:
Fast nu är ju FHM strategi att vi ska ha hög social distansiering i alla lägen, det är inget annorlunda mot hur du resonerar.

Men bara för att vara tydlig, det finns inget förbud av att använda munskydd. Skulle det vara krav på munskydd där polisen ska bötfälla alla som inte har munskydd så skulle du tycka med ditt resonemang att det skulle vara onödigt.

För all del, köp munskydd och använd dessa.
Jag ska förklara det jag trodde var självklart.
Om du ska hjälpa någon som blivit sjuk eller bli hjälp om man har blivit sjuk kanske man inte kan hålla social distans till varandra t.ex. när man åker bil till akutmottagning. Då kan munskydd vara lämpligt enligt min åsikt.
Jo vi har några munskydd, riktiga typ FFP3 som köpte före vi åkte till Thailand. Har ännu inte hamnat i situation där de behövts utan där det räcker med social distans.
Har du själv några munskydd att ta till vid behov?

Nej jag hoppas inte det lir så att polisen behöver bötfälla någon och inte det blir som jag läst om hur det var i Wuhan. Där privatpersoner fångade folk utan munskydd och gav dem stryk.
 
Redigerat:
Munskydd behöver inte vara fel. Vill man använda munskydd så är det helt okej.
Men när man ger munskyddet status som liivräddare. Då börjar det bli farligt. Så bra är inte masken.
Folk tror att det skyddar bättre än det gör.
Socialdistansering, och bra handhygien. Det räcker.
Men det är en symbolisk produkt. Folk invaggas i en.falsk trygghet. Eftersom den inte fungerar speciellt bra. Skyddsmask ger inga supersiffror, man talar om 14% det är alltså ingen superpryl för hindra smittspridning. Hade siffrorna varit de dubbla så. Hade det varit en annan diskussion. Men hålla avståndet fungerar nästan lika bra. Varför ska man då krångla med mask. Det blir en kostnad.
Kanske hade mask fungerat bättre om man man hade använt riktiga prylar. Andningsskydd med virus klassning.
Idag använder de flesta enkla munskydd. De använder dessa flera gånger. De tar av sig masken utan att tänka hygienen.
Sjukvårds personalen borde ha riktiga Skyddsmasker. Med tanke den på den risk de utsätts för varje dag. För att hjälpa oss.

Men om nån vill använda munskydd så är det helt okej.
 
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Munskydd behöver inte vara fel. Vill man använda munskydd så är det helt okej.
Men när man ger munskyddet status som liivräddare. Då börjar det bli farligt. Så bra är inte masken.
Folk tror att det skyddar bättre än det gör.
Socialdistansering, och bra handhygien. Det räcker.
Men det är en symbolisk produkt. Folk invaggas i en.falsk trygghet. Eftersom den inte fungerar speciellt bra. Skyddsmask ger inga supersiffror, man talar om 14% det är alltså ingen superpryl för hindra smittspridning. Hade siffrorna varit de dubbla så. Hade det varit en annan diskussion. Men hålla avståndet fungerar nästan lika bra. Varför ska man då krångla med mask. Det blir en kostnad.
Kanske hade mask fungerat bättre om man man hade använt riktiga prylar. Andningsskydd med virus klassning.
Idag använder de flesta enkla munskydd. De använder dessa flera gånger. De tar av sig masken utan att tänka hygienen.
Sjukvårds personalen borde ha riktiga Skyddsmasker. Med tanke den på den risk de utsätts för varje dag. För att hjälpa oss.

Men om nån vill använda munskydd så är det helt okej.
Jag antar att du inte sett statistiken från Jena I Tyskland...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Munskydd behöver inte vara fel. Vill man använda munskydd så är det helt okej.
Men när man ger munskyddet status som liivräddare. Då börjar det bli farligt. Så bra är inte masken.
Folk tror att det skyddar bättre än det gör.
Socialdistansering, och bra handhygien. Det räcker.
Men det är en symbolisk produkt. Folk invaggas i en.falsk trygghet. Eftersom den inte fungerar speciellt bra. Skyddsmask ger inga supersiffror, man talar om 14% det är alltså ingen superpryl för hindra smittspridning. Hade siffrorna varit de dubbla så. Hade det varit en annan diskussion. Men hålla avståndet fungerar nästan lika bra. Varför ska man då krångla med mask. Det blir en kostnad.
Kanske hade mask fungerat bättre om man man hade använt riktiga prylar. Andningsskydd med virus klassning.
Idag använder de flesta enkla munskydd. De använder dessa flera gånger. De tar av sig masken utan att tänka hygienen.
Sjukvårds personalen borde ha riktiga Skyddsmasker. Med tanke den på den risk de utsätts för varje dag. För att hjälpa oss.

Men om nån vill använda munskydd så är det helt okej.
Eller kollat den övre av mina länkar?

Vilket forskning finns det på att munskydd invaggar folk i en falsk trygghet så in i den milda grad att det gör saken värre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.