2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om du läser ordentligt det jag skriver istället för att snappa upp några ord här och där så hade din slutsats blivit en annan. Nej jag har inte källor till allt jag skriver. Har du det? Du tänker aldrig själv.Hyltran från Veglemyren skrev:
Sen bör du lära dig en väldigt viktig sak. Källkritik. Använd seriösa källor. Att läsa en artikel från en människa som skriver i något ingen vet vad det är. Det han skrev var sina egna åsikter utan tydlig källhänvisning. Det är tydligt vad han tycker. Så ett tips var mer källkrisk. Det ökar trovärdigheten hos dig.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag förstår inte denna fixering vid ansiktsmasker. Jag träffar dagligen i jobbet människor ur riskgrupperna och använder handsprit, handskar och skoskydd samt rejäl distansering och det är jag övertygad om är effektivt. Ibland vid sällsynta tillfällen går det inte att hålla avstånd och då utnyttjar vi visir.
Som jag ser det är visir bättre på nästan alla sätt än mask. Det skyddar både mot att smitta och bli smittad, är enkelt att på ett hygieniskt sätt sanera för att återanvända och är lättare att avstå från att ta i det. Jag tycker att man är mindre anonym och det är svårare att dölja att man är sjuk samt att fast man låter burkig så tror jag det inte dämpar rösten lika mycket.
Jag har roat mig med att studera folk folk i andra länder som blir intervjuade i nyheterna medan de bär mask. Man tycker att de borde skärpa till sig den korta stund de har en kamera i nyllet, men vad jag sett är det en minoritet som klarar av att den lilla stunden bära masken på korrekt sätt. En del har masken nedanför näsan och därmed gör skyddet praktiskt taget meningslöst, andra nyper tag i den precis framför munnen och drar i den vilket är perfekt för att både bli smittad och sprida vidare.
Som jag ser det är visir bättre på nästan alla sätt än mask. Det skyddar både mot att smitta och bli smittad, är enkelt att på ett hygieniskt sätt sanera för att återanvända och är lättare att avstå från att ta i det. Jag tycker att man är mindre anonym och det är svårare att dölja att man är sjuk samt att fast man låter burkig så tror jag det inte dämpar rösten lika mycket.
Jag har roat mig med att studera folk folk i andra länder som blir intervjuade i nyheterna medan de bär mask. Man tycker att de borde skärpa till sig den korta stund de har en kamera i nyllet, men vad jag sett är det en minoritet som klarar av att den lilla stunden bära masken på korrekt sätt. En del har masken nedanför näsan och därmed gör skyddet praktiskt taget meningslöst, andra nyper tag i den precis framför munnen och drar i den vilket är perfekt för att både bli smittad och sprida vidare.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Efter att ha letat runt på din sida så vart resultatet magert. Jag hittade en rapport som inte gav några vettiga svar.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men de var duktiga på att berätta att antal smittade hade sjunkit med 78000
I new york. De var inte lika tydliga med att befolkningen är på ca 8 milj.
Alltså var mer källkritisk
Jag tror inte studien är granskad ännu så viss försiktighet kring att dra för stora växlar på den bör väl iakttas. Vi har sett ”viktiga” studier dras tillbaka, bl.a. den om att man kunde bli sjuk två gånger till exempel.useless skrev:
Svea Nyheter? Vad är det? Är det något jag lärt mig av den här tråden är det hur många olika mer eller mindre skumma "alternativa nyhetssiter" det finns.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad säger ni om SR då? och det Björn Olssons knappa 30-tal säger där?B Byggdjuret skrev:
Tänk på att det inte alltid är praktiskt genomförbart med 1,5 m till 2 m avstånd på bussar och tunnelbanor?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7490296
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ja du, jag är ju ingen specialist i frågan utan kan ju bara notera att Lancet-sammanställningen visar att det är rätt osäkert om och hur mycket i så fall enkla munskydd hjälper samt att WHO poängterar att det är mycket viktigt att hantera munskyddet på rätt sätt, vilket jag inte tror att de gör utan anledning. Lancet-sammanställningen visar däremot med högre säkerhet att avstånd hjälper, redan att vara på 1 m minskar risken och två m ändå mer, så om folk när de har munskydd inte längre bryr sig om att de är nära folk så tycker jag det verkar som att risken kan öka.useless skrev:
Jo, men hur skulle det resultera i att så många som bär mask utsätts för mer smitta än utan maslk att man avråder från användandet?
Jag kan förstå att skyddet uteblir om man inte är noggrann och att vissa olyckliga omständigheter gör att man i vissa specifika fall skulle kunna få i sig mer virus, men jag får ändå inte ihop FHMs resonemang.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det handlar förstås just om att du andas genom masken och därmed blir det både en fuktig miljö och mycket virus på grund av den större luftströmmen. Torra kläder är en yta som coronavirus överlever dåligt på.F fiskbuggaren skrev:Jag köper inte heller det här. Det finns inga rekommendationer om att man ska bete sig speciellt när man tar av sig sina andra kläder så om det inte handlade just om att masken har befunnit sig i luftströmmen vid andning ser jag inte vad det skulle vara för speciellt med en kvadratdecimeter eller två just i ansiktet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Säkerhetsbältet påverkar bara ditt eget liv så det är inte jämförbart med att riskera att sprida virus till andra.Hyltran från Veglemyren skrev:
Diskussionen i kväll har i stort sett bara handlat om huruvida det är bra med ansiktsmask eller inte om man vill bekämpa covid19 pandemin.
Vissa hävdar att de kan påvisa att om man använder en mask på ett felaktigt sätt så snarare sprider smittan än bromsar den.
Och så kanske det är, men jag vill jämföra med säkerhetsbälte i bilen, därför att om man använder ett säkerhetsbälte på fel så kan det också vara farligt.
Men om man använder ett säkerhetsbälte på rätt sätt så kan det liv.
Samma sak är det med ansiktsmask om man vill bekämpa covid19 om man använder ansiktsmasken på fel sätt så är det farligt men om man använder masken på rätt sätt så kan den minska smittan och kanske rädda liv.
Hmmm, betyder detta att det är bättre att ha fått ett t-cells-svar än antikroppar? Antikropparna angriper väl bara frigjort virus i kroppen, medan t-cellerna attackerar virusangripna celler?blackarrow skrev:
Inside the body, the coronavirus is even more sinister than scientists had realized,[L A Times]
Viruset visar sig återigen ha oväntade egenskaper som förvånar forskarna.
En smittad cells hölje får tentakler med viruspartiklar som kan sträcka ut sig och injicera viruspartiklar direkt in i intilliggande celler.
Många frågetecken skriver jag, för nu är jag långt ut i tassemarkerna, dvs förbi min kunskapshorisont.
Men det finns ju andra här i tråden som kan mer ...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är full möjligt att men skadar även en annan människa om man inte har säkerhetsbälte på sig i bilen.BirgitS skrev:
Nej det kan jag inte säga att jag vet, (Vet du?) men jag upplevde att just den artikeln verkade vara någorlunda trovärdig. Jag tycker att man kan läsa en tidning/nyhetssajt även om man inte politiskt alltid delar allt vad den står för.useless skrev: