Status
Inte öppen för fler kommentarer.
ymmij12 ymmij12 skrev:
Har med börjat fundera på det med mitt och sambos jobb. Jag är fast anställd som elektriker och har jobbat med det i 20år. Där jag är nu har jag jobbat i 8år. nu i Fredags så fick vi reda på att alla våra leverantörer till reservdelar till de maskinerna vi jobbar med stoppar och kommer förmodligen inte leverera mer delar. Samtidigt fick vi också reda på att att alla äldreboenden och storköken och fastighetssidan verksamheter får vi inte heller arbeta på om det inte är akut. Vilket jag jobbar med 90% på en vecka. Så efter nästa vecka vet jag inte om jag har fler jobb att göra. Vilket jag aldrig har varit med om. Inte ännu när det har varit lågkonjunktur har jag haft dåligt med jobb. Likadant kommer det att blir för de andra anställda. Frågan är om man blir sparkad eller vad som kommer att hända? Min sambo jobbar som timanställd och där undrar jag med om hon kommer ha något jobb att gå till?
Jag förstår hur du känner. Men det ända man kan är att göra sitt bästa och kämpa på.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Intressant text från Annika Linde, fd stats- epidemolog- ger en uttömmande bakgrund och hur myndigheterna resonerar.
-------------------------
”Vi måste fördröja infektionsspridningen för att klara sjukvården. Om 60% sjuknar och 1% blir svårt sjuka är det 60 000 människor som kan behöva sjukhusvård. Vi kan inte ta hand om dem på en gång. För många svårt sjuka på en gång är vad som drabbat t.ex. Kina och Italien.

Om det inte vore för den enorma vårdbelastning 60 0000 svårt sjuka, infekterade patienter skulle utgöra borde det bästa att släppa infektionen lös. Då kan vi nog räkan med får vi en ca 3 veckor toppspridning då skolstängning sker automatiskt, eftersom nästan alla barn sjuknar inom den perioden.

Med en veckas förskjutning kommer de vuxna och skolbarnens småsyskom att ha sin sjukdomstopp, och 3:e veckan kommer de äldre och sköra med mindre sociala kontakter att börja sjukna –och med ett virus som ingen haft blir det ett skräckscenario för vården och för de svårt sjuka som inte kan få vård.

Om ca 60% av befolkningen smittats med ett virus med den smittsamhet som Corona och influensa har får man en flockimmunitet, som gör att spridningen upphör. De som inte smittats skyddas mot smitta av den stora, immuna flocken. Jag tror att Wuhan i stort sett hann uppnå flockimmunitet genom att majoriteten av den unga befolkningen hade mild sjukdom innan man stängde ner. Viruset hade ju härjat åtminstone sen december. Om vi skulle kunna uppnå flockimmunitet här, med så lite spridning av infektionen till känsliga riskgrupper som möjligt, så skulle vi i hög grad kunna minska såväl ekonomiska som medicinska konsekvenser av Coronan. Lite långsam spridning bland skolbarn och deras föräldrar för att successivt bygga upp en flockimmunitet vore alltså inte så dumt!

Våra influensapandemier har ofta inte slagit så hårt mot de äldre i första vändan eftersom de ofta haft liknande virus tidigare och de därmed varit skyddade - och därför att de äldre har färre sociala kontakter, speciellt när nästan alla unga ligger sjuka. Vid svininfluensan hade vi bara ca 60 rapporterade fall +60år första året - 1/3 av dem dog, och dödligheten var mycket mindre i övriga åldersgrupper.

”Influensa is the old man’s friend” skrev man i början av 1900-talet. Människor som ändå var mot slutet av sin levnad fick en knuff över kanten, och somnade in i den kolsyrenarkos som kommer (efter ett tags lidande) när man inte andas tillräckligt. Så resonerar vi inte idag. En äldre eller multisjuk som har glädje av sitt liv vill vi kunna rädda. För att göra det behövs kvalificerad sjukhusvård, och då blir det vårdkaos om vi släpper viruset helt fritt.

Men, eftersom vi inte har vaccin skulle jag ändå önska att vi kunde hålla igång en måttlig spridning bland de yngre med flockimmunitet som mål. Det stora problemet är hur man då skyddar riskgrupperna och vårdpersonal. (Smittdosen, hur mycket virus man får i sig, är också en faktor som avgör hur svårt sjuk man blir. Därför är vårdpersonalen en riskgrupp, och brist på skyddskläder är ännu ett skäl att hålla spridningen nere). Vår strategi är att vi äldre som klarar sig själva kan försöka skydda oss genom att ändra vårt sociala beteende. De som behöver vård försöker vi skydda genom besöksförbud och stränga krav på hälsa hos den personal som tar hand om dem - där hjälper ju de nya karantänsreglerna sjuka att stanna hemma.

Vad jag beskrivit är i själva verket vår Folkhälsomyndighets strategi. Jag ser den som den bästa möjliga i ett ganska omöjligt läge!

Avslutningsvis har vi vädereffekten, som ännu är oklar för Corona. Svininfluensan och Spanska sjukan kom till Sverige under sommarmånaderna. De spred sig över hela landet, men först i Oktober tog epidemierna fart på allvar. I kyla minskar den absoluta luftfuktigheten, och influensavirus skrynklar ihop sig och kan stanna länge svävande i luften. Det övergår från att ha varit en förhållandevis ineffektiv kontaktsmitta (droppar på 1 m avstånd; hand till näsa-öga) till att bli luftsmitta som kan verka på flera meters avstånd. Om Corona är likadant kan vi bli ”saved by circumstances”: Vår- och sommarklimatet kommer då att tillåta en lagom långsam spridning med ett hanterbart antal svåra fall. När hösten börjar kommer en ganska stor del av befolkningen att vara immun och spridningen fortfarande uthärdlig.

Ingenting är enkelt och allt är ovisst - och ovisshet är det värsta människor och marknad vet! Låt oss ändå vara positiva och hoppfulla – de allra flesta av oss kommer att klar detta utan fysiska men!"

Dela gärna, vi behöver mer kunskap
 
  • Gilla
roger2011 och 16 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilket j-a skämt. MSB verkar ha mycket svårt för att bestämma sig om man skall bunkra eller inte. :thinking:
Nu funkar inte länken så jag ser inte riktigt vad ni kommenterar, men MSB verkar tycka att ingen ska bunkra.

vanlig beredskap bör man ha sen tidigare.
 
  • Skärmdump av webbsida med text om hemberedskap gällande coronavirus, höjdpunkter i gul markerar text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@guggen
Det är ju inte att man blir sjuk som är problemet utan mängden som blir det samtidigt. Ledmotivet borde rimligen vara begränsa spridningen. Tydligen är provtagning av Covid-19 även en kostnadsfråga då varje prov kostar över 2000 kr. Att de begränsat av ekonomiska incitament kommer nog bita tillbaka ordentligt. Man måste spåra för vara effektiv. Sydkorea lyckas ju. Varför kan inte vi?
 
Gammelnörden
tttomten tttomten skrev:
Nu funkar inte länken så jag ser inte riktigt vad ni kommenterar, men MSB verkar tycka att ingen ska bunkra.

vanlig beredskap bör man ha sen tidigare.
Mitt inlägg hade egentligen ingenting med MSB att göra alls utan var en kommentar på hörsägen att livsmedel och andra varor har tagit slut helt, vilket dom inte har enligt utklippet jag bifogade i mitt inlägg.
Länken var tänkt som källhänvisning, ursäkta för att den inte fungerar.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
@guggen
Det är ju inte att man blir sjuk som är problemet utan mängden som blir det samtidigt. Ledmotivet borde rimligen vara begränsa spridningen. Tydligen är provtagning av Covid-19 även en kostnadsfråga då varje prov kostar över 2000 kr. Att de begränsat av ekonomiska incitament kommer nog bita tillbaka ordentligt. Man måste spåra för vara effektiv. Sydkorea lyckas ju. Varför kan inte vi?
Det är verkligen två olika strategier som utövas i EU just nu och ovan text rimmar bra med hur Sverige hanterar detta. Oerhört intressant att läsa hur en statsepidemiolog resonerar kring dessa frågor. Att man slutar testa och även räkna i Sverige förstår jag, en stor del av befolkningen kommer få detta. Huruvida vi snabbt kan få en kritisk imun grupp som skyddar de äldre återstår att se om det fungerar. Kanske är det så att vi inte har ngt val?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mitt inlägg hade egentligen ingenting med MSB att göra alls utan var en kommentar på hörsägen att livsmedel och andra varor har tagit slut helt, vilket dom inte har enligt utklippet jag bifogade i mitt inlägg.
Länken var tänkt som källhänvisning, ursäkta för att den inte fungerar.
Har med hört det
 
Silver78 Silver78 skrev:
@guggen
Det är ju inte att man blir sjuk som är problemet utan mängden som blir det samtidigt. Ledmotivet borde rimligen vara begränsa spridningen. Tydligen är provtagning av Covid-19 även en kostnadsfråga då varje prov kostar över 2000 kr. Att de begränsat av ekonomiska incitament kommer nog bita tillbaka ordentligt. Man måste spåra för vara effektiv. Sydkorea lyckas ju. Varför kan inte vi?
Om jag förstått rätt så är anledningen till att man ”gett upp” och slutat testa att man börjat fått slut på topsar.
 
C
tttomten tttomten skrev:
Nu funkar inte länken så jag ser inte riktigt vad ni kommenterar, men MSB verkar tycka att ingen ska bunkra.
Ja, där har du de dubbla budskapen i en och samma text. Du behöver inte handla hem något extra, men den allmänna rekommendationen är att du skall klara sig själv upp till en vecka eller längre om du har den möjligheten.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om jag förstått rätt så är anledningen till att man ”gett upp” och slutat testa att man börjat fått slut på topsar.
Herregud om det stämmer. Men jag skulle inte bli förvånad med att det inte längre finns någon krisberedskap inom sjukvården längre.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om jag förstått rätt så är anledningen till att man ”gett upp” och slutat testa att man börjat fått slut på topsar.
Har alla former av vårdanställda i min närhet och vad jag förstår är det enorm materialbrist i svenska sjukhus, inte minst sourcing på testkit. Men utöver det är det ganska meningslöst om man inte inför karantän, dvs vi kommer få en normal spridning hos alla. Det gäller bara att få det i lugn form så att vi kan hantera de x% som behöver intensivvård.
 
  • Gilla
Nagnud och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, där har du de dubbla budskapen i en och samma text. Du behöver inte handla hem något extra, men den allmänna rekommendationen är att du skall klara sig själv upp till en vecka eller längre om du har den möjligheten.
Ja det är klart om du handlar dagligen så borde du kanske lägga om dina inköp. Normalsvensken handlar nog inte riktigt så ofta så då behövs ingen bunkring.
 
C cpalm skrev:
Ja, där har du de dubbla budskapen i en och samma text. Du behöver inte handla hem något extra, men den allmänna rekommendationen är att du skall klara sig själv upp till en vecka eller längre om du har den möjligheten.
Nja enligt msb så ska du alltid ha mat och vatten hemma så att du klarar dig en vecka -> dvs inget behov att handla hem något extra för det ska redan finnas.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/21544.pdf
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
-Farfar, den där gamla guldbron vid Slussen, varför kallas den för Coronabron egentligen?

-Sätt dig så ska jag berätta. Året var 2020, även känt som året utan vinter, och Stockholms stad hade köpt en bro på Wish. Ett ensamt fartyg från Kina anländer och samtidigt dyker en mystisk smitta upp. Den gör att man blir lite förkyld och får därför katastrofala följder för samhället.

-Å nej!

-Det första som hände var naturligtvis att allt toapapper tog slut. Det som räddade oss var att staten lånade 500 miljarder kronor som vi kunde använda.

-Torkade ni er med sedlar, farfar!?!

-Självklart! Efter börsen kollapsat och med det landets ekonomi var det det billigaste papper som gick att få tag på.

-Oj!

-Som tur var hade vi en trygg ledning i statsepidemiolog Anders Tegnells expertkunskaper! Du vet, han som står staty på Sergels torg. Han lugnade oss med att smittan aldrig skulle lämna Kina.

-Men… det gjorde den ju.

-Naturligtvis! Han visste också att berätta att sjukdomen inte fanns i Alperna och svenska sportlovsfirare lugnt kunde återgå till nära och kära och till sina arbetsplatser, exempelvis inom vården.

-Fanns smittan i Alperna, farfar?

-Givetvis! Men den store Tegnell försäkrade oss om att det inte smittade inom Sverige.

-Så österrikare kunde smitta svenskar, men svenskar kunde inte smitta svenskar?

-Nu ska du inte ifrågasätta Anders Tegnell, pojkvasker! Han jobbade faktiskt på en myndighet. Det kändes också tryggt då han meddelade att barn inte kunde smittas och därför heller inte vara smittspridare.

-Kunde barn inte bli smittade?

-Det kunde de absolut. Ukraina, Japan, Italien, Tyskland, Danmark, Norge, Spanien, Irland, Österrike, Frankrike, Slovakien, Grekland och Polen stängde sina skolor.

-Men inte Sverige?

-Tegnell tyckte det var meningslöst.

-Var det nån annan än Tegnell som gjorde nåt, farfar?

-Vissa företag lät sina anställda jobba hemifrån. Men det var naturligtvis inte bra. Tegnell förklarade för oss att det ledde till ojämlikhet om inte alla var utsatta för samma risk för att bli smittade.

-Att det alltid finns de som förstör, farfar!

-Exakt! Men vi får inte heller glömma vår kraftfulla regering. De förbjöd alla folksamlingar på 500 personer eller mer, med hot om fängelse annars.

-Åkte bara arrangören i fängelse eller alla 500?

-Lite oklart.

-Vad hände om man var 499 personer, smittade det inte då, farfar?

-Nä, det gick bra. Och när sjukvården nästan hade slut på helt nödvändig skyddsutrustning tog vår regering beslutsamt tag i saken och försökte köpa sån utrustning utomlands.

-Gick det att köpa sånt då?

-Nä.

- Men visst är smittan över nu, det har ju gått så länge, farfar.

-Efter ett tag gick antalet smittade ner.

-Så folk blev inte smittade mer?

-Öh… de slutade testa folk. Så siffrorna började se allt bättre ut. Snart var vi helt smittfria, som Nordkorea. Ta på ditt munskydd nu så går vi ut och kokar handsprit.
 
  • Gilla
  • Haha
Nagnud och 25 till
  • Laddar…
P
P Pumba skrev:
Jag känner mig sådär tveksam till att lita allt förmycket på andra, de du radar upp var även de som skulle hjälpa när jag byggde hus, det var inte så många som dök upp om man säger så, jag föredrar nog att kunna ha en buffert hemma det gör det hela mycket enklare om det kommer till en situation där det kan behövas, bara för man har en buffert på mat betyder ju inte att man bara slänger det sen, den dagen det lugnar ner sig så är det ju ganska snabbt fixat med att ta ner bufferten.
Då är det klart lite värre. Men om man har minst en till två veckor i förrådet så skall du klara dig väldigt bra. Att bunkra upp för att klara sig i månader just nu är inte bra, det är inte okej mot andra människor som blir utan. Att man bunkrar vid tider som inte är "kris" köper jag. Jag fick upp ögonen för att faktiskt köpa på mig lager av lite saker när denna skit är över =) Typ ett rejält lager med handsprit, så även familj och vänner kan få tag på om detta kommer igen i framtiden.

Jag litar iallafall på att om det skulle drabba mig så kommer mina nära och kära ställa en matkasse utanför, har ändå barn. Hade jag bott ensam så hade jag klarat mig på en måltid om dagen, bara man har vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.