Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Folk är som yra höns och verkar tro att det här kan resultera i en grandios rännskita, och bunkrar av någon outgrundlig anledning TOAPAPPER :)

• Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag har haft ett jobb i 08-land som har lett till att jag behövt åka in i det där trafikkaoset någon gång då och då sedan i december.
Men när jag var dit igår slog det mig på hemvägen vad trafiken flöt på bra. Och vad gles den var.
Ja den var ju inte gles, men med stockholmsmått mätt var den gles. Det borde aldrig vara värre än som nu. :)

tttomten tttomten skrev:
Vad menar du att staten inte skyddar oss?
Jag tycker tvärtom att det är precis det dom gör med ett sådant beslut.
När staten rekommenderar att man avstår resor så tar de också bort hjälpen utomlands för de som åker ändå. Det var det jag syftade på, ursäkta att jag var otydlig.

T tanaris skrev:
Om man går omkring och tror att antal anställningsår har någon som helst betydelse vid varsel riskerar man att bli gruvligen förvånad en vacker dag.
Nä. Men man har bättre odds i alla fall på ett större företag med god likviditet. Det är bara att ställa in sig på en liten mer mager tid generellt.

E
Toapappret slut i affären men bensinen kostade bara 13:50 idag. Märkliga tider. Folk borde bunkra bensin ist för toapapper .

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Gammelnörden
ymmij12 ymmij12 skrev:
Jag tänker lika dant. Dock har jag fått höra från många håll att många butiker runt om i världen (samt Sverige) har fått slut på vissa saker. Så i och med att många människor bunkrar upp blir det mindre kvar/ inget kvar till andra. Vilket kan/kommer tyvärr leda till att det inte finns allt man kan behöva i butiken. Så frågan är om det inte snart är bäst att skaffa eget förråd med vissa saker? Tror det var Finland som inte har toapapper längre i butikerna. Har man småbarn vet jag att mycket av deras artiklar kan förmodligen börjar försvinna. Har man småbarn som går på barnmat och blöjor så skulle inte jag våga chansa på att det finns mat och blöjor i butiken.
Saxat från https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset;

Skärmdump av foruminlägg om hamstring av varor med text från två olika användare.

Mikael_L
T tobiast skrev:
Ett politiskt beslut på riksnivå om vi ska ha katastroflager av livsmedel, mediciner, sjukvårdsmateriel och annat livsnödvändigt. Ett beslut som måste följas upp med öronmärkta pengar och verkstad. Tyvärr måste onödigt många dö innan politikerna fattar ett så grundläggande demokratiskt och självklart beslut. Att skita i sina medborgares säkerhet är normalt något som karaktäriserar diktaturer. Att det pågår inför öppen ridå i demokratier är bara ett bevis för hur urvattnad demokratin blivit.
Jag anser att det mest beror på den ekonomiska nyliberalismen som varit normgivande sedan andra hälften av -80-talet och ställt till med mycket kortsiktighet och vansinnigt sparande och bantande där det inte är bra.

• Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
[länk]

Sånt här kan jag bli lite irriterad på då det är fler och fler projektanställda eller med krav på viss omsättning som blir drabbade av ett ekonomiskt bakslag. Ett hån mot alla dom som på 90 talet fick sälja hus och hem trots 15-20 år i bolaget. Det är inte bara unga svenska tjejer som kommer bli drabbade. Det är även unga svenska killar och äldre oavsett kön som sadlat om lite senare i livet eller som jobbar frilans eller projekt. Jag är själv en bit över 40 och har 10 år i ett bolag där jag förmodligen kommer bli varslad om byggsektorn stannar av. Redan nu finns det "noll" inkommande jobb. Visst jag kan sälja tex jaktstugan men vem köper sådant i kristid?
Har med börjat fundera på det med mitt och sambos jobb. Jag är fast anställd som elektriker och har jobbat med det i 20år. Där jag är nu har jag jobbat i 8år. nu i Fredags så fick vi reda på att alla våra leverantörer till reservdelar till de maskinerna vi jobbar med stoppar och kommer förmodligen inte leverera mer delar. Samtidigt fick vi också reda på att att alla äldreboenden och storköken och fastighetssidan verksamheter får vi inte heller arbeta på om det inte är akut. Vilket jag jobbar med 90% på en vecka. Så efter nästa vecka vet jag inte om jag har fler jobb att göra. Vilket jag aldrig har varit med om. Inte ännu när det har varit lågkonjunktur har jag haft dåligt med jobb. Likadant kommer det att blir för de andra anställda. Frågan är om man blir sparkad eller vad som kommer att hända? Min sambo jobbar som timanställd och där undrar jag med om hon kommer ha något jobb att gå till?

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det viktiga är att skära av kontakterna med andra människor så mycket som möjligt. Detta görs effektivast genom att man träffar samma personer hela tiden i slutna grupper, dvs de du träffar är dina grannar. Träffar du folk på affären är det dina grannar också, då det endast är de som får handla på affären den dagen.

Kollektivtrafik skall helst helt undvikas (slumpmässiga kontakter är inte bra). Arbeta hemifrån så att man inte skapar kontakt mellan olika grupper på arbetsplatsen.

Gymnasieskolor och Universitet/Högskolor innebär ofta resor, de bör stängas ned. Grundskolor är inte lika illa.

Förskolan är svårare, den bör vara per område som man bor i, men samtidigt så vill man ju gärna separera ut barn vars föräldrar tillåts åka mellan olika delar av staden för att arbeta på exempelvis sjukhus. De som kan bör definitivt hålla sina barn hemma.

Får man bara ned kontaktvägarna under ca två-tre veckor så har man inte så mycket utbrott kvar. Då kan man lätta på reglerna och börja spåra de smittades kontakter får att fånga den sista spridningen.

Det är egentligen inte så svårt att stoppa smittan om bara alla gör vad de kan.

Alternativen är så mycket sämre enligt min mening.

Där jag bor så bönar redan flera restauranger inne i staden om att man skall köpa hämtmat då de redan är nära att gå omkull. Detta är bra restauranger med god ekonomi normalt sett, men med dyra lokaler. Och nu är de helt utan intäkter...

En utdragen bekämpning av viruset som nu verkar planeras kommer att leda till väldigt många konkurser.
Beställ hämtmat

P Putte 9497 skrev:
Beställ hämtmat
Nu misstänker man ju dock att det var just hemkörd mat som fick igång smittan i Italien. Ett matbud smittades och spred till många andra.

Förhoppningsvis får man behålla jobbet som elektriker. Har nytt kontrakt på några år som tur är. Men man vet aldrig

Detta är nog den svåraste delen nu när Sverige stängs ner några veckor (eller som vi/storbolag tror upp till initialt två månader) och sedan långsamt kommer återgå, dvs ett 08/09 scenario (som Sverige i stort undslapp). Jag är säker på att vi, som är utanför den uppenbara rese och turism sektorn, kommer skala ner säkerligen 20-30% på global nivå. Men detta händer mellan varven och är tyvärr en del av tillvaron förr som nu.

C
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Saxat från [länk]
Vilket j-a skämt. MSB verkar ha mycket svårt för att bestämma sig om man skall bunkra eller inte. :thinking:

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu misstänker man ju dock att det var just hemkörd mat som fick igång smittan i Italien. Ett matbud smittades och spred till många andra.
Smittan är redan igång här. Men ett matbud kan lämna utanför dörren och sedan betalar man via swish.

Tänk om de varit så smarta att de haft Swish i Italien kanske de klarat sig bättre

P Putte 9497 skrev:
Smittan är redan igång här. Men ett matbud kan lämna utanför dörren och sedan betalar man via swish.

Tänk om de varit så smarta att de haft Swish i Italien kanske de klarat sig bättre
De har liknande lösningar. Det var gissningsvis emballaget för maten som var kontaminerat.

Svårt att veta i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.