Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Japp
Socialminister Lena Hallengren
Eller så försökte hon blåsa Sveriges befolkning

[bild]
Det är ju skillnad på vad vi tycker idag på grund av dagens kunskapsläge och vad någon tyckte för länge sen. Hon kanske faktiskt trodde att det var sant då eftersom det stod i myndigheters planer att regioner och kommuner skulle vara förbereda med t.ex. lager. Men visst kan man ägna sig åt gissningslekar men det blir ju bara gissningar.

Vad trodde du själv för ett år sen och utifrån vilken kunskap?

BirgitS
D djac skrev:
Nä, jag tycker väl ändå inte det men vi var nog inte milsvid ifrån att vara ok rustat, vilket egentligen hade passat min ambitionsnivå. Med tanke på den flora av hot och möjliga katastrofer som lurar runt hörnet så får nog "ok" vara det man siktar på, kostnaden för att vara "väldigt bra rustat" för väldigt många hot blir snabbt oöverstiglig för oss skattebetalare. Vi ska ju inte bara överleva utan gärna leva lite fram tills vi dör.
Ja, ska man vara mycket bra rustad för kärnvapenkrig, cyberkrig, traditionella krig, viruspandemier som kan finnas av femtielva typer och klimat/väderkatastrofer av väldigt många typer så pratar vi knappast om skatter på 50 % utan allt som inte behövs för att köpa ransonerad mat och överleva för övrigt går till beredskapen och en del annat absolut nödvändigt som polis.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu pratar du om palliativ vård och det finns många situationer då man kan använda syrgas för att få en patient att överleva några dagar så att hens immunförsvar kan besegra viruset så att patienten överlever och tillfrisknar.
Fast det förutsätter ju att personen i fråga verkligen har brist på syre. Andnöd är som sagt vad inte något bra tecken på det.

Mycket hög stressnivå är däremot något som påskyndar att kroppen ställer in sig på att dö.

Du måste bestämma dig. Vill du diskutera patienter som uppvisar andnöd eller patienter som låg syrehalt i blodet? Det är två olika saker och det blir bara konstigt när du försöker blanda ihop de två symtomen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Efter tre månader med förhöjd beredskap går nu Södersjukhuset i Stockholm tillbaka till normalläge.
...
Andelen patienter som är smittade och är i behov av sjukhusvård har minskat med tre fjärdedelar sedan toppen i april", skriver Södersjukhusets vd, Mikael Runsiö, i ett pressmeddelande.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.11

Danderyds sjukhus har för första gången på flera månader inga covid-patienter på sin intensivvårdsavdelning, sin IVA.
...
Tidigare i dag har SVT rapporterat att även region Västerbotten har skrivit ut alla covidpatienter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.16

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju skillnad på vad vi tycker idag på grund av dagens kunskapsläge och vad någon tyckte för länge sen. Hon kanske faktiskt trodde att det var sant då eftersom det stod i myndigheters planer att regioner och kommuner skulle vara förbereda med t.ex. lager. Men visst kan man ägna sig åt gissningslekar men det blir ju bara gissningar.

Vad trodde du själv för ett år sen och utifrån vilken kunskap?
Jag har skrivit om det tidigare.
Sjukvården underbemannad och man kör med så kallade snurror till på nytt öppnade avdelningar med personal som får köra massor med övertid. Frugan har varit tvungen att beordra in gråtande sjuksköterskor som jobbat helg efter helg.

Sedan de besparingar där de ska banta kostnaderna och stänger mer platser. Detta har pågått ett bra tag. Och sedan läkarbrist som löses med dyra stafettläkare.
Jo jag har kunskap om detta så det räcker till.

Detta har säkert inte alla klart för sig men då jag har hustrun i ledande befattning får man reda på sådant från verkligheten.

Alltså sjukvården är kris redan före pandemin.
Bra beredskap. NEJ NEJ NEJ.

Men jag trodde faktiskt vi hade skyddsutrustning till vårpersonal.
Jag trodde rutinerna på äldreboenden var bättre osv.

Birgit, du får gärna fortsätta leva i din bubbla om att det var bra men den går inte jag på.
Så därför när Lena Hallengren drog detta på en presskonferens i början av pandemin trodde jag inte mina öron. Återigen försöker man bluffa svenska folket.

Förra gången man körde samma bluff var när Per Albin Hansson 1939 körde den berömda "Vår beredskap är god"
Min far rykte in i lumpen då och fick förlängt då det var beredskap.
De fick ut bössor av trä att öva med och fick springa med bössan och skrika pang.
Vi hade inte vapen till de som skulle skydda oss mot det fruktansvärde från Tyskland då.
Vi hade inget vidare skydd.

Nu drygt 80 år senare så återkommer samma, ja nu kommer hotet inte från Tyskland utan från Kina.
Vi hade inte skydd till svenska befolkningen.

Förstår du varför jag blir upprörd över detta?
Att ljuga folk rakt i ansiktet är för jävligt.

Detta strider mot den uppfostran jag fått från mina föräldrar.
För resten så hette min mor också Birgit, vackert namn.
Nu tog jag mig tid att förklara för dig och hoppas du läser det i ett stycke, Det hänger ihop.

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Men tycker du att morfin är ett bra läkemedel att ge som första åtgärd om man har andnöd på grund av en covid19 lunginflammation?
Självklart är morfin olämpligt om man har en kurativ intention. Om man däremot enbart önskar en smärtstillande/ ångestlindrande effekt är morfin ett lämpligt och vedertaget läkemedel.

Vill dock poängtera att jag med detta inte påstår att alla äldre i alla sammanhang fått adekvat vård, det har jag ingen kännedom om.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Birgit, du får gärna fortsätta leva i din bubbla om att det var bra
Har du svårt att läsa vad jag skrev?
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det någon som tycker att Sverige var väldigt bra rustat?
Vad får dig att tro i det sammanhanget, alltså som svar till Hyltrans påstående, att jag tycker att det var bra? :rolleyes:
Det är kanske du som behöver kliva ur en bubbla och läsa vad jag skriver i stället för vad du tror att jag skriver.

Jag har ända sen 90-talet vetat att man har minskat på beredskapslager och naturligtvis har jag under många år vetat att sjukvården har haft stora problem.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har skrivit om det tidigare.
Sjukvården underbemannad och man kör med så kallade snurror till på nytt öppnade avdelningar med personal som får köra massor med övertid. Frugan har varit tvungen att beordra in gråtande sjuksköterskor som jobbat helg efter helg.

Sedan de besparingar där de ska banta kostnaderna och stänger mer platser. Detta har pågått ett bra tag. Och sedan läkarbrist som löses med dyra stafettläkare.
Jo jag har kunskap om detta så det räcker till.

Detta har säkert inte alla klart för sig men då jag har hustrun i ledande befattning får man reda på sådant från verkligheten.

Alltså sjukvården är kris redan före pandemin.
Bra beredskap. NEJ NEJ NEJ.

Men jag trodde faktiskt vi hade skyddsutrustning till vårpersonal.
Jag trodde rutinerna på äldreboenden var bättre osv.

Birgit, du får gärna fortsätta leva i din bubbla om att det var bra men den går inte jag på.
Så därför när Lena Hallengren drog detta på en presskonferens i början av pandemin trodde jag inte mina öron. Återigen försöker man bluffa svenska folket.

Förra gången man körde samma bluff var när Per Albin Hansson 1939 körde den berömda "Vår beredskap är god"
Min far rykte in i lumpen då och fick förlängt då det var beredskap.
De fick ut bössor av trä att öva med och fick springa med bössan och skrika pang.
Vi hade inte vapen till de som skulle skydda oss mot det fruktansvärde från Tyskland då.
Vi hade inget vidare skydd.

Nu drygt 80 år senare så återkommer samma, ja nu kommer hotet inte från Tyskland utan från Kina.
Vi hade inte skydd till svenska befolkningen.

Förstår du varför jag blir upprörd över detta?
Att ljuga folk rakt i ansiktet är för jävligt.

Detta strider mot den uppfostran jag fått från mina föräldrar.
För resten så hette min mor också Birgit, vackert namn.
Nu tog jag mig tid att förklara för dig och hoppas du läser det i ett stycke, Det hänger ihop.
När Per Albin sade att beredskapen var god, visste han nog att den inte var det, men genom en lögn försökte han dels undvika panik, dels försöka lura motståndaren att vi kunde bita ifrån oss hårt och därmed söka undvika en invasion. Jag tycker därför INTE att han borde berättat sanningen.

När Lena Hallengren säger att beredskapen är god, är det nog antingen för att hon verkligen tror på det, eller för att hon också vill undvika panik, eftersom panik aldrig har varit en bra lösning på nånting.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Japp
Socialminister Lena Hallengren
Eller så försökte hon blåsa Sveriges befolkning

[bild]
Jag antar att ingen faktiskt lyssnat på klippet.

För hade man gjort det hade man hört att hos säger att ”när jag lyssnar på FHM och Socialstyrelsen får jag intrycket att beredskapen är god”. Hon kan med andra ord skylla på att ”myndigheterna sa...” (eller så har myndigheterna inte sagt att beredskapen är god och hon blåljuger, det vore magstarkt)

Vem/vilka är lögnarna kan man fråga sig? Kanske återigen: Avgå alla!

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
När Per Albin sade att beredskapen var god, visste han nog att den inte var det, men genom en lögn försökte han dels undvika panik, dels försöka lura motståndaren att vi kunde bita ifrån oss hårt och därmed söka undvika en invasion. Jag tycker därför INTE att han borde berättat sanningen.

När Lena Hallengren säger att beredskapen är god, är det nog antingen för att hon verkligen tror på det, eller för att hon också vill undvika panik, eftersom panik aldrig har varit en bra lösning på nånting.
Då hade det varit bättre hon sagt sanningen. (min åsikt)

T.ex.
Var beredskap är inte så bra som den borde vara men vi är ett starkt och enat folk och tillsammans ska vi lösa även detta..
(hoppas inte det också är en lögn)

Min morfar lärde mig, Ljug aldrig, bättre att berätta sanningen oavsett vad du har gjort.
Klokt tycker jag.
Börjar man ljuga får man fortsätta med det och det blir bara värre och värre. Sanningen brukar oftast komma fram.

Om Lena Hallengren trodde det själv är det verkligen kris i dåligt insatta i sitt jobb.

Angående eniga.
Jo jag och mina kolleger är inte alltid överens när vi diskuterar olika lösningar. Men när vi bestämt oss för vilken väg vi ska ta så är vi mycket eniga. Och då hjälps vi åt för att genomföra det vi tillsammans kommit fram till.
Då blir vi även starka.
Enkelt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det förutsätter ju att personen i fråga verkligen har brist på syre. Andnöd är som sagt vad inte något bra tecken på det.

Mycket hög stressnivå är däremot något som påskyndar att kroppen ställer in sig på att dö.

Du måste bestämma dig. Vill du diskutera patienter som uppvisar andnöd eller patienter som låg syrehalt i blodet? Det är två olika saker och det blir bara konstigt när du försöker blanda ihop de två symtomen.
Jag försöker diskutera patienter som har otillräcklig andning på grund av covid19 lunginflammation och som kan överleva genom att få syrgas i hemmet eller på sjukhus några dagar så att deras immunförsvar hinner besegra infektionen som Boris Johnson till exempel.

A Abies koreana skrev:
Milda Matilda :worried: du låter som en missionär, en av de utvalda som "skådat ljuset" och förväntar sig belöningen, om inte i detta livet så i nästa.

Lite krass verklighet, du är ute och cyklar i blå pyjamas.
Vi får se :|

BirgitS
Jag försöker diskutera patienter som har otillräcklig andning på grund av covid19 lunginflammation och som kan överleva genom att få syrgas i hemmet eller på sjukhus några dagar så att deras immunförsvar hinner besegra infektionen som Boris Johnson till exempel.
Nu var ju Johnson inskriven på intensivvård vilket är långt från att bara få syrgas några dagar. Är du säker på att han hade en lunginflammation?
Det är ju endast en mindre del av dem som insjuknar i Covid-19 som får en lunginflammation.

Nu håller du på och blandar ihop en massa saker och är väldigt långt ifrån ditt inlägg om att det inte ges tillräckligt mycket syrgas på äldreboenden till dem som har andnöd där. Det blir ju omöjligt att föra någon sorts diskussion med dig när du hela tiden hävdar att du vill diskutera något annat än tidigare.

• Gilla
  • Haha
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Om Lena Hallengren trodde det själv är det verkligen kris i dåligt insatta i sitt jobb.
Nu har vi ett decentraliserat styre där kommuner och regioner har ett stort mått av självstyre så en socialminister styr inte över kommuner och regioner och behöver inte alls veta att regioner och kommuner har struntat i att följa de bestämmelser som myndigheter har ålagt dem att följa.

• Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Om man har en covid19 lunginflammation som leder till att man tillfälligt inte har förmågan att förse kroppen med tillräckligt med syre så kan syrgas göra så att man överlever.

Och om man inte får syrgas så dör man.

Det är vad jag pratar om

• Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.