Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Tycker större delen av våran regering kör en Bagdad Bob, det är ju klart att de inte vill att alla ska börja bunkra mat, då faller ju hela just in time konceptet där allt lager ligger på lastbilar som är på väg.
Det visar ju på alla de svagheter vi har i samhället, se bara sjukvården, som vissa säger är bäst i världen, nu efter 1000 Corona fall varav nästan ingen är inlagd på nått sjukhus så är material slut osv, svensk sjukvård känns tveksam på vissa områden, om än att det är viss skillnad på olika delar inom sjukvården.

Jag tror nog man kan stoppa upp spridningen bra, se bara Korea som verkar ha lyckats hejda det, Sverige verkar ju dock mer eller mindre ha gett upp strax efter det börjat
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nu stängde Norge oxå gränserna. Det enda ställe känns tryggt just nu är Kina!
 
För att det inte behövs! Alla behöver inte ha beredskap för 1 månad av armageddon kanske ?!
 
Vi behöver inte stänga gränserna det sköter våra grannländer så snart är vi isolerade
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För att det inte behövs! Alla behöver inte ha beredskap för 1 månad av armageddon kanske ?!
Varför inte, vem ska leverera maten den dagen man blir sjuk, onlinepizza?

Det farligaste man detta viruset är nog tyvärr alla som inte verkar bry sig, hör flera som ska åka på sina semestrar till div länder och mat behöver man inte ha mer än 2-3 dagar hemma för osv, det är ju till stor del därför det blir svårt att stoppa viruset i vårt land.

Hade alla mat hemma för en månad så kunde man stänger ner det mesta och vänta ut skiten, de går ju dock inte nu.
 
H HSP skrev:
Vi behöver inte stänga gränserna det sköter våra grannländer så snart är vi isolerade
ja visst. Jag tror stark på att Italien kommer att ställa in alla flyg från Sverige så småningom. Men Sverige gjorde inte det när det var nödvändigast.
 
P Pumba skrev:
Varför inte, vem ska leverera maten den dagen man blir sjuk, onlinepizza?

Det farligaste man detta viruset är nog tyvärr alla som inte verkar bry sig, hör flera som ska åka på sina semestrar till div länder och mat behöver man inte ha mer än 2-3 dagar hemma för osv, det är ju till stor del därför det blir svårt att stoppa viruset i vårt land.
Är du dum eller gör du dig dum ? Förklara varför det blir svårt att stoppa viruset pga att alla inte bunkrar 1 månads förnödenheter?
 
P
P Putte 9497 skrev:
Att bunkra är så lagom kul när någon storm drar in och det blir strömavbrott och alla elmontörer ligger sjuka i Corona. Då blir det att köpa sprit kök
Vilken tur för oss som bara haft typ ett sedan Gudrun. Värre för de som inte tillhör eon i vår kommun, de vägrar gräva ner skiten.

P Pumba skrev:
Jag har kört på receptet att köpa runt 1/3 mer än jag normalt köper ända sedan detta började, klarar mig säkert en månad på de som finns hemma om man står ut med att äta lite annorlunda kombinationer.

Pasta, mjöl, ris är väl det som har varit slut i butikerna här i trakterna, ganska utplockat i konservhyllan med.

Jag hoppas nog det får folk att fundera lite på varifrån vår mat och grejer kommer, är det bra att köpa mat från Tyskland bara för det är någon krona billigare, det gör ju att vi tappar den inhemska produktionen, det är ju lite som med sjukhusmaterialet nu, det är ju inte brist för att våra inhemska fabriker står still utan just för att väldigt lite tillverkas på hemmaplan.

Tycker det är lite märkligt varför Sverige gör tvärtemot så många andra länder, vad är det vi vet så himla mycket bättre?

Har bunkrat en jäkla massa byggmaterial med, ifall men får vara hemma av någon anledning
Vi har egentligen bra resurser att göra det mesta av allt inom Sveriges gränser, men folk är så dumsnåla att de hellre köper billigaste skitet, jag brydde mig inte förr om ifall färsen kom från dk eller Sverige. Men sen fick jag upp ögonen. Och efter mina smaklökar så smakar dansk färs faktiskt sämre.

Sen kvittar det just nu om vi stänger. Många svenskar trotsar rekommendationerna. De går ut när de hostar som värst, de hostar i handen. De tvättar inte händerna efter toabesök. Vet folk som inte ens tvättade händerna efter de gjort 2an.
Hörde av en bekant att häromdagen var han på väla i helsingborg. Det var i princip folktomt, så många undviker ändå köpcentrum. I vår stad så sålde en butik 4 byxor, en annan 15 plagg. Det var i princip folktomt. Även när tågen kom in så gick folk skingrade.
Men det märks att vissa inte lyssnar och håller avstånd.
Så vad hjälper egentligen att stänga ner allt i Sverige nu. Den är här och den går inte att stoppa. Det räcker att stoppa folk som åker utomlands för semester nu, men att låta godstrafik gå med mycket strikta rutiner för att inte länderna skall gå rent åt helvete ekonomiskt.

T tobiast skrev:
Tidningspapper funkar bra med. Hade en gård långt ut i tjottahejti i ungdomen och då kunde diverse saker ta slut, som dasspapper men det funkade riktigt bra med tidningspapper.
Om du har rinnande vatten och tvål så funkar tummen lika bra om du inte har tidningspapper, inte trevligt men ett måste är väl ett måste.
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
P
P Pumba skrev:
Varför inte, vem ska leverera maten den dagen man blir sjuk, onlinepizza?

Det farligaste man detta viruset är nog tyvärr alla som inte verkar bry sig, hör flera som ska åka på sina semestrar till div länder och mat behöver man inte ha mer än 2-3 dagar hemma för osv, det är ju till stor del därför det blir svårt att stoppa viruset i vårt land.

Hade alla mat hemma för en månad så kunde man stänger ner det mesta och vänta ut skiten, de går ju dock inte nu.
Familj, släkt, grannar? Vi kommer inte hamna i en sådan karantän som Nordkorea har. Du kommer få gå ut och handla typ.
Vi närmsta grannar snacka lite om det idag, och vi kom överens att om någon i kvarteret blir drabbade och inte kan eller vill gå ut alls så handlar vi andra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu gör tydligen Spanien som Italien och stänger allt. Man måste vara hemma. Undantag ges bara när man måste köpa mat, medicin, ta sig till jobbet eller åka till sjukhus.

Allt enligt Omni.se.
Det där är ju intressant om man tittar på vad det innebär. Om man ska kunna köpa mat och medicin måste det finnas folk som jobbar i matbutikerna och apoteken. Om de i sin tur ska få sina varor måste leveranserna fungera och lastbilschaufförerna jobba. Och de ska hämta varorna på grossistlager som i sin tur måste hålla öppet. Och så ska ju varorna produceras också, så fabriker och jordbruken måste hålla igång. Och så vidare och så vidare...
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bunkra ved istället för skithuspapper!
Ved bunkrar man alltid!
 
G guggen skrev:
Ved bunkrar man alltid!
 
  • Gilla
dosken och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Familj, släkt, grannar? Vi kommer inte hamna i en sådan karantän som Nordkorea har. Du kommer få gå ut och handla typ.
Vi närmsta grannar snacka lite om det idag, och vi kom överens att om någon i kvarteret blir drabbade och inte kan eller vill gå ut alls så handlar vi andra.
Jag känner mig sådär tveksam till att lita allt förmycket på andra, de du radar upp var även de som skulle hjälpa när jag byggde hus, det var inte så många som dök upp om man säger så, jag föredrar nog att kunna ha en buffert hemma det gör det hela mycket enklare om det kommer till en situation där det kan behövas, bara för man har en buffert på mat betyder ju inte att man bara slänger det sen, den dagen det lugnar ner sig så är det ju ganska snabbt fixat med att ta ner bufferten.
 
P
Jag uppskattar sättet som staten har hanterat detta men hatar att vi har Idioter som inte följer det.

Nää jag har bara en förkylning
Nej det är pollen
... Hur många fler dåliga ursäkter kan vi?
Om alla som kände sig det minsta sjuka, hostade, snorade osv stannade hemma så vore det hela mycket säkrare och mindre spridning.


Jag är säker på att staten har koll på hur många fåmansbolag som finns, hur många som inte kan jobba hemma, vilken belåningsgrad och hur lång tid som företagen antagligen kan klara sig.

Direkt som staten går ut och säger till alla att stanna hemma så kommer mängder med företag hamna i obestånd och mängder med människor hamnar riskerar att sägas upp eller företag går i konkurs.

Det kan ta år att återhämta Sverige ekonomiskt, vilket då tyvärr måste ställas i proportion till att Xxxxx personer dör. Denna avvägning görs varje dag i hela världen och är inget nytt.

- Tillåta alkohol?
- Tillåta rökning?

Det skulle kunna vara så att om man är rökare får man betala för sjukvård för alla sjukdomar relaterat till det.. Återigen en balans som Svenska staten och dess invånare har sagt nej till för det är inget som varit högt på agendan.


Med detta menar jag att Sannolikheten att ett land som Sverige med mentaliteten som finns hos många av dess invånare kan stängas ner utan att folk fuskar är nära 0. Lägg sedan till de ekonomiska riskerna och det är totalt ointressant att göra kraftfulla åtgärder tidigt.


Alla kan bli bättre men jag är nöjd med det som gjots
 
  • Gilla
Sauron
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Varför inte, vem ska leverera maten den dagen man blir sjuk, onlinepizza?

Det farligaste man detta viruset är nog tyvärr alla som inte verkar bry sig, hör flera som ska åka på sina semestrar till div länder och mat behöver man inte ha mer än 2-3 dagar hemma för osv, det är ju till stor del därför det blir svårt att stoppa viruset i vårt land.

Hade alla mat hemma för en månad så kunde man stänger ner det mesta och vänta ut skiten, de går ju dock inte nu.
Intressant just detta med hemleverans av mat. Man misstänker nämligen att en Pakistanier som körde hem kinamat till folk är den som gjorde att smittspridningen fick sådan fart i Italien. En kines på restaurangen smittade pakistaniern som sedan levererade kontaminerad mat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.