Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Sprids väl bara mellan grisar ännu så länge?
Hur har då arbetarna i kinesiska köttindustrin fått viruset?
Skärmdump av en nyhetsartikel om influensaviruset G4 EA H1N1 med rubrik och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alla i Sverige betyder just alla människor i Sverige. Men det är inte fråga om att lägga skulden på någon/alla för det som har varit för jag tror ju inte att någon med vilje har smittat någon annan. Jag hoppas att alla har gjort så gott de har kunnat.

Men det är viktigt att vi fortsätter att göra vårt bästa för att skydda oss själva och andra för det är det som avgör hur linjerna i graferna blir framöver. Struntar folk i att hålla avstånd etc. så spelar det ingen roll vad någon myndighet eller regeringen gör utan det blir sämre.

Jag är inte politiker över huvud taget. Jag har flera gånger i tråden skrivit att jag har tyckt annorlunda än vad som har beslutats. Att invända mot andras manipulativa grafer och urval betyder inte att man stödjer någon svensk ledare, utan bara att man tycker att en diskussion ska föras med öppna ögon och att det finns länder som har det värre och har haft det värre än Sverige och att det då är felaktigt att insinuera att Sverige är värst.

Men det var ju ett väldigt snett urval, inte objektivt alls.
Vi knappar in på Belgien är det inte de som är värst per capita i Europa?

useless useless skrev:
Jag läste det som att alla i sverige ansvarar för att hålla distans, undvika onödiga resor, stanna hemma när de behövs, etc. Det är ingen idé att gnälla på att Tegnell eller Löfven samtidigt som man går på Biltema i rusningstid och trängs på badstranden.
Är man någorlunda engagerad i den här tråden så tror jag inte att man gör de saker som du beskrev i alla fall så gör inte jag det.

Med det finns allt för många som gör de saker som du beskrev och därför gnäller jag på våra ledare och vill att de ska göra mer än de har gjort.

B b8q skrev:
[bild]
Där ser man!

Ncov-viruset
B b8q skrev:
2019-nCoV sågs inte heller som något akut hot för 6 månader sen...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
sunnis sunnis skrev:
Det egentligen kritikerna menar är vi skulle infört någon form av böter som våra grannländer har i vissa fall utfärdat för de som brutit mot den sociala distansering samt lite mer signalpolitik.
Storbritannien har ju gjort det och jag såg någonstans att de anser att efterlevnaden är ung. som i Sverige, 80 - 90 %.
Sveriges värden från de undersökningar som MSB gjort.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Med det finns allt för många som gör de saker som du beskrev och därför gnäller jag på våra ledare och vill att de ska göra mer än de har gjort.
Det håller jag med om. Jag tycker man borde ha behållit t ex de reserestriktioner som fanns under hela sommaren, men det finns ju tyvärr en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till också.
Även om inte själva resan till sommarstugan 4 timmar bort innebär någon större risk så tolkar många det som att faran är över och släpper garden när statsministern säger att det är fritt att resa som man vill..

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad säger länderna själva?
Är det maskerna som deras forskare tror är huvudorsaken eller något annat?
Sydkorea brukar framhålla sin utmärkta organisation för att testa och smittspåra t.ex.

Ingen har väl betvivlat att masker t.ex. är mycket viktiga i vården där man är mycket nära varandra och det handlar om sköra människor i ett eller annat avseende.

Glöm inte att Wuhan drabbades hårt av Covid-19 trots ansiktsmasker, eller för den delen att östra Asien har drabbats hårt av SARS, fågelinfluensa, säsongsinfluensor osv. trots maskerna. Det verkar i den delen av världen vara populärt att kolla folks temperatur för att veta om de är sjuka men feber är ett dåligt kriterium för att avgöra om någon är smittsam i Covid-19. Covid-19 beter sig inte som SARS.

Det som sker i världen är sällan svart eller vitt utan komplext med många svårförståeliga beroenden.
Jag utgår från att vad doktor John Campbell säger är sant han skulle aldrig bli så framgångsrik som han är om han slarvade med fakta.

https://www.youtube.com/user/Campbellteaching

• Haha
1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så var drar du gränsen för när alla världens länder ska stänga ner?
När man plötsligt upptäcker att 1000 människor troligen har insjuknat i en ny influensa som är så smittsam att det dagen efter är dubbelt så många?
Frågan är märkligt formulerad. När alla världens länder skall stänga ner?

Första frågan här borde riktas till Kina. Vad gör dem lokalt? Hur stor är spridningen i landet? Osv

Sedan finns det ju ingen anledning att stänga ner ett land som inte har fått in smittan. Det man kan överväga är att stänga gränserna. När och om beror på hur detta utvecklar sig.

Influensavisrus har väl också en nästan obefintlig spridning under sommaren i Sverige vilket ger lite mer tid innan vi kan komma att behöva agrea.

Jag utgår från att vad doktor John Campbell säger är sant han skulle aldrig bli så framgångsrik som han är om han slarvade med fakta.

[länk]
Bara en liten fråga då. Hur tror du Tegnell blev statsepidemiolog?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
...han skulle aldrig bli så framgångsrik som han är om han slarvade med fakta.
Han kallar sig doktor fast han bara är sjuksköterska...

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bara en liten fråga då. Hur tror du Tegnell blev statsepidemiolog?
Vad jag tror är nog inte intressant här.

Men tror du inte att det är bra med ansiktsmask?

useless useless skrev:
Han kallar sig doktor fast han bara är sjuksköterska...
Än sen då menar du att han inte kan sin sak eller att det är något fel med att vara sjuksköterska?

Vad jag tror är nog inte intressant här.

Men tror du inte att det är bra med ansiktsmask?
Men John Campbell blev framgångsrik för han aldrig slarvar med fakta?

BirgitS
Vi knappar in på Belgien är det inte de som är värst per capita i Europa?
Belgien har ju en utmärkt statistik, antagligen bäst i Europa. Medan det är välkänt att väldigt långt ifrån alla som avlidit i Covid-19 är medräknade i länder som Italien, Spanien och Frankrike utan de har missat en mycket stor andel (skrivits om allt mellan 25 och 100 %) t.ex. därför att de som har dött på äldreboenden eller hemma inte har räknats med. Det är därför ingen som vet om Belgien haft det värst.

Belgien har 852 avlidna per miljon innevånare, och det har dött 71 st under de senaste 14 dagarna så det är inte över för dem heller. Men 852 är avsevärt högre än Sveriges motsv. siffra på 521, men visst närmar vi oss men det går ju långsamt och om alla gör sitt bästa slipper vi komma ikapp.

Men vad kan våra ledare göra som skulle få folk att ändra sitt beteende över sommaren?

Än sen då menar du att han inte kan sin sak eller att det är något fel med att vara sjuksköterska?
Han slarvar inte med fakta, men har 'glömt bort' vilken utbildning han har?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.