2 352 720 läst ·
32 467 svar
2353k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har läst på en hel del om Corona och tycker nog att man ska lyssna på Lars48 upplevelser och fundera lite. Det är inte en bara en lite kraftigare säsongsinfluensa.L Lars48 skrev:Hej
Hoppas att ingen av er har drabbats av det. Jag var på en affärsresa i Sydkorea för ett par veckor sen. Tyvärr tog jag med mig min fru och vår son. När vi kom fram då var det lugn men helt plötsligt började antal smittade explodera.
Ingen De flesta flygbolag ställde in sina flyg inklusive våran.
Vi kunde inte ta oss ur landet vilket kändes väldigt obehagligt. Igår kom vi äntligen hem genom att resa runt halva jordklotet.
Vi har inga symptom och känner oss rätt så friska. Men vi skulle vara mycket lugnare genom att testa oss för Covic19.
Ringde 1177 imorse och hon som jag pratade med sa att vi uppfyller första kravet för att ge tester att vi kommer från Sydkorea men vi måste ha symptom oxå för att de ska testa oss.
Så länge vi inte har några symptom då kan de inte testa oss.
Finns det andra allternativ för att kunna testa sig för Coviv19 ?
Tittar man på statistik från WHO så hade Sydkorea c:a 30 fall i mitten av februari. De har i ett tidigt skede agerat kraftfullt, sannolikt kraftigare än vad Sverige någonsin kommer att kunna göra.
15 februari hade de 30 smittade. Två veckor senare när Lars48 skrev inlägget hade de c:a 3736 smittade. I går hade de c:a 4812 smittade. Detta trots att de tidigt vidtagit alla de kraftfulla åtgärder Lars48 beskriver.
Sverige har idag 24 smittade vilket innebär att vi sannolikt om någon dag är där Sydkorea var i mitten av februari. Hur många smittade kommer vi då att ha om två veckor?
Tittar man på vilka som dör så är det uppenbart att det är en allvarlig sjukdom, t.ex så har både den läkare som slog larm i Wuhan dött och även hans chef, och ingen av dem var gamla och sjuka..
Jag säger inte att man ska få panik men att låtsas som att det bara är en vanlig influensa är rent ut sagt dumt.
Redigerat:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Sydkorea har en befolkningstäthet på 492,53 inv/km², att jämföra med Sveriges 21,90 inv/km². Samt att Seoul är en av världens mest folkrikaste stad. Nära hälften av landets befolkning, 25 miljoner bor inom det som räknas om storstadsregionen. Det borde väl vara rimligt att ha med som en faktor när man jämför länder som vidtagit åtgärder mot smittspridning?
Sedan har vi faktiskt inte alla fakta när det kommer till varför de två läkarna i Wuhan dog av infektionen. Som det föreslagits innan i tråden så kanske redan hårt åtgångna lungor från luftföroreningar och/eller rökning är en betydande faktor?
Jag tycker att det har upprepats gång på gång i tråden att det inte är någon som låtsas att det är en "vanlig influensa".
Det som främst gör att man inte kan jämställa sars-cov-2 med säsongsinfluensa (förutom symptombild) är att viruset fortfarande befinner sig i en mutationsfas och det finns ingen som är immun, inte mortaliteten, enligt min vän som har doktorerat i mikrobiologi. De kraftiga åtgärder som vidtas är inte för att viruset är så dödligt utan för att försöka hindra en väldigt utbredd smittspridning, eftersom ingen är immun, för det påverkar och belastar samhället och ekonomin i stort.
Sedan har vi faktiskt inte alla fakta när det kommer till varför de två läkarna i Wuhan dog av infektionen. Som det föreslagits innan i tråden så kanske redan hårt åtgångna lungor från luftföroreningar och/eller rökning är en betydande faktor?
Jag tycker att det har upprepats gång på gång i tråden att det inte är någon som låtsas att det är en "vanlig influensa".
Det som främst gör att man inte kan jämställa sars-cov-2 med säsongsinfluensa (förutom symptombild) är att viruset fortfarande befinner sig i en mutationsfas och det finns ingen som är immun, inte mortaliteten, enligt min vän som har doktorerat i mikrobiologi. De kraftiga åtgärder som vidtas är inte för att viruset är så dödligt utan för att försöka hindra en väldigt utbredd smittspridning, eftersom ingen är immun, för det påverkar och belastar samhället och ekonomin i stort.
Det är vad jag också tror, som jag har uppfattat det. Jag lyssnar inte så mycket på reportrarna eller drar mina slutsatser från löpsedlar eller baserar min åsikt på vad som skrivs härGammelnörden skrev:
Det som främst gör att man inte kan jämställa sars-cov-2 med säsongsinfluensa (förutom symptombild) är att viruset fortfarande befinner sig i en mutationsfas och det finns ingen som är immun, inte mortaliteten, enligt min vän som har doktorerat i mikrobiologi. De kraftiga åtgärder som vidtas är inte för att viruset är så dödligt utan för att försöka hindra en väldigt utbredd smittspridning, eftersom ingen är immun, för det påverkar och belastar samhället och ekonomin i stort
Men dock när någon expert uttalar sig så lyssnar jag noga och särskilt efter vad som inte sägs tydligt och öppet.
På den vägen har jag dragit slutsatsen att det är allra mest troligt att varenda land kommer få sin andel av covid19 och att det i praktiken inte kommer att gå att stoppa spridningen. Dock vill man antagligen gärna bromsa hastigheten för spridning för att mildra samhällseffekter och kanske hinna få fram vaccin innan alla har blivit utsatt för viruset.
Det är knappast något mänsklighetens slut vi ser här, men det betyder dock inte att det inte kommer vara lite tuffare tider ett tag framöver.
edit:
Och detta vågar jag skriva trots vad MathiasS har skrivit, att jag som inte kan något inte borde uttala sig. Men det jag skriver baserar jag dock mest på vad får för intryck ifrån olika slags experter i ämnet, sen drar jag förvisso mina egna slutsatser och gör mina egna gissningar, så jag kanske får en kvarts poäng av Mathias i alla fall.
Redigerat:
Jag kan också lägga till att personligen går jag inte och oroar mig, inte det minsta i princip.
Jag är så rationell av mig att jag väljer i att inte oroa mig för sånt som jag ändå inte kan påverka, det som händer, det händer.
Jag har inte heller vidtagit några som helst åtgärder, inte köpt handsprit eller munskydd inte bunkrat något.
Dock funderar jag på att lägga upp lite marginellt mer av lite olika basvaror, inte så mycket alls, men några extra förpackningar pasta och något kilo ris kan väl inte skada att ha i skafferiet, ifall det kniper med matanskaffning ett tag.
Att jag inte tror att jag kommer behöva nyttja det på det viset spelar ingen större roll, det äts ju ändå upp innan året är slut.
Jag är så rationell av mig att jag väljer i att inte oroa mig för sånt som jag ändå inte kan påverka, det som händer, det händer.
Jag har inte heller vidtagit några som helst åtgärder, inte köpt handsprit eller munskydd inte bunkrat något.
Dock funderar jag på att lägga upp lite marginellt mer av lite olika basvaror, inte så mycket alls, men några extra förpackningar pasta och något kilo ris kan väl inte skada att ha i skafferiet, ifall det kniper med matanskaffning ett tag.
Att jag inte tror att jag kommer behöva nyttja det på det viset spelar ingen större roll, det äts ju ändå upp innan året är slut.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 799 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 799 inlägg
Det beteendet är inte rationellt i detta läget utan irrationellt. Du är fri att göra precis vad du vill inom lagens gränser men ditt beteende låter oansvarigt.Mikael_L skrev:
Jag kan också lägga till att personligen går jag inte och oroar mig, inte det minsta i princip.
Ingenting. Men man kanske skulle kunna skärpa till sin handhygien en aning tex. Kan inte säga att jag gör det själv heller, men det kanske skulle vara klokt även ur ett samhällsperspektiv. Så, att inte göra något alls kanske inte är det klokaste.Mikael_L skrev:
Kollade bara Wikipedia, de räknar med tätortsområdena, inte hela kommunytan med vatten och allt: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_(tätort)Gammelnörden skrev:
Tja, det är kanske en liten betydelse-glitch här.
Med att jag inte oroar mig menar jag inte att jag inte bryr mig.
Jag går inte och oroar mig för att stöta på asbest, vilket jag faktiskt då alltså gör ibland. Jag har alltså ingen oro, inte någon klump i magen, när jag jobbar i något gammalt hus.
Men det betyder ju inte att jag inte bryr mig, stöter jag på något som jag misstänker vara asbest så agerar jag naturligtvis varsamt, men olika beroende på situation.
Samma med detta virus, jag går inte och oroar mig, men visst är jag lite mer noga med handtvätt när jag ska och varit i offentliga miljöer, butiker osv. Och visst kommer jag att delvis undvika att röra mig där mycket människor är samlade, i alla fall i de fall det inte har någon direkt betydelse för mig. Men jag kommer fortsätta göra det jag ska och måste göra, men jag ändrar mina beteenden och göromål på marginalen, för att minska risken att smittas eller smitta andra ifall jag redan har åkt dit utan att än veta om det.
Med att jag inte oroar mig menar jag inte att jag inte bryr mig.
Jag går inte och oroar mig för att stöta på asbest, vilket jag faktiskt då alltså gör ibland. Jag har alltså ingen oro, inte någon klump i magen, när jag jobbar i något gammalt hus.
Men det betyder ju inte att jag inte bryr mig, stöter jag på något som jag misstänker vara asbest så agerar jag naturligtvis varsamt, men olika beroende på situation.
Samma med detta virus, jag går inte och oroar mig, men visst är jag lite mer noga med handtvätt när jag ska och varit i offentliga miljöer, butiker osv. Och visst kommer jag att delvis undvika att röra mig där mycket människor är samlade, i alla fall i de fall det inte har någon direkt betydelse för mig. Men jag kommer fortsätta göra det jag ska och måste göra, men jag ändrar mina beteenden och göromål på marginalen, för att minska risken att smittas eller smitta andra ifall jag redan har åkt dit utan att än veta om det.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Att tro att man inte kan påverka utfallet av eget liv och upprepa flosker som "det som händer, händer." har definitivt ingenting med rationalitet att göra. Snarare religiöst övertygade som resonerar så. Att samla data, utvärdera och agera därefter vore det rationella.Mikael_L skrev: