Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sverige är ett särskilt riskland enl WHO. De listar 11 länder.
Kanske är det bara käbbel från WHO’s sida.:cool:

”Utöver Sverige är Armenien, Moldavien, Nordmakedonien, Azerbajdzjan, Kazakstan, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kirgizistan, Ukraina och Kosovo med på listan”

Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Haha
  • Ledsen
  • Wow
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Nu har Expressen vaknat också:
https://www.expressen.se/nyheter/whos-oro-for-sveriges-smitta/

”Sverige nämns återigen internationellt i coronasammanhang – men den här gången rör det inte sig om strategin.

I en lägesuppdatering från WHO konstaterar Hans Henri Kluge att smittspridningen ökat i 30 europeiska länder eller områden de senaste veckorna.

Värst ser det ut i elva länder”

MultiMan
Igen Igen skrev:
Sverige är ett särskilt riskland enl WHO. De listar 11 länder.
Kanske är det bara käbbel från WHO’s sida.:cool:

”Utöver Sverige är Armenien, Moldavien, Nordmakedonien, Azerbajdzjan, Kazakstan, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kirgizistan, Ukraina och Kosovo med på listan”

Källa:
[länk]
Lägger till från länkad källa i artikel:

In eleven of those countries, the increase could cause problems in the autumn when season flu will also hit. Around 20,000 new cases and 700 deaths are being recorded daily. Regional Director Dr Hans Henri Kluge told a virtual news conference: "For weeks, I have spoken about the risk of resurgence as countries adjust measures.

"In several countries across Europe, this risk has now become a reality - 30 countries have seen increases in new cumulative cases over the past two weeks.

"In 11 of these countries, accelerated transmission has led to very significant resurgence that if left unchecked will push health systems to the brink once again."

Armenia, Sweden, Moldova, North Macedonia, Azerbaijan, Kazakhstan, Albania, Bosnia-Herzegovina, Kyrgyzstan, Ukraine and Kosovo have been identified as those nations.

Dr Kluge praised Poland, Germany, Spain and Israel for their responses to outbreaks.

Vi är i "fint" sällskap. Låt bortföklaringarna från TTT (Tegnell Trusted Troops) hagla tätt som snapsar om midsommarafton!

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Svenskarna måste vara galna. Vad har som för sig?
Nu är andra vågen igång och smittspridningen ökar.
[bild]
Gör du dig till? Kan inte vara så att provtagningen ökat som det rapporterats om i alla medier?
Annars har viruset muterat och i princip blivit ofarligt, och det är ju bra. (ökat antal bekräftat infekterade men färre på IVA.)

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Graf över sjukdomsfall, intensivvårdade fall och avlidna per dag som visar förändringar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

In eleven of those countries, the increase could cause problems in the autumn when season flu will also hit. Around 20,000 new cases and 700 deaths are being recorded daily. Regional Director Dr Hans Henri Kluge told a virtual news conference: "For weeks, I have spoken about the risk of resurgence as countries adjust measures.

"In several countries across Europe, this risk has now become a reality - 30 countries have seen increases in new cumulative cases over the past two weeks.

"In 11 of these countries, accelerated transmission has led to very significant resurgence that if left unchecked will push health systems to the brink once again."

Armenia, Sweden, Moldova, North Macedonia, Azerbaijan, Kazakhstan, Albania, Bosnia-Herzegovina, Kyrgyzstan, Ukraine and Kosovo have been identified as those nations.

Dr Kluge praised Poland, Germany, Spain and Israel for their responses to outbreaks.

Vi är i "fint" sällskap. Låt bortföklaringarna från TTT (Tegnell Trusted Troops) hagla tätt som snapsar om midsommarafton!
Här har vi en källa som uppenbarligen bara tittat på bekräftat nya fall. Som t.o.m de värsta forumtrollen till viss del börjat inse är en ganska dålig siffra. Överdödlighet, bekräftade fall på intensiven eller t.o.m dödsfall är bättre. (Även om dödsfall av/med Covid också är en riktigt dålig jämförelsesiffra)

Det gör att man starkt kan ifrågasätta källan eller tolkningen av källan.

Och jag säger inte att Svergies taktik varit bra eller bäst, men man får ju i alla fall titta på relevanta siffor.
Snart är väl USA bäst i klassen då om dom helt slutar testa..

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

De hävdade igår att Sveriges strategi är ”hållbar”.
Lite nedtonad mallighet, det är ett tecken i rätt riktning. Men långt ifrån den ödmjukhet inför situationen som jag förväntar mig av ansvariga.

”Hållbar” eftersom vi reser mindre än våra grannländer! Snacka om halmstrå:rofl:

”– I de andra nordiska länderna reser man mer än i Sverige i dag, en viss illustration till att den svenska strategin är hållbar, säger Tegnell”

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op4kLg/tegnells-markering-mot-grannlanderna

Det blir riktigt spännande att höra deras kommentarer till WHO’s lista.
Jag gissar att expertutlåtanden från WHO är käbbel och ”kejsaren är inte alls naken”. Alla andra gör fel och Sverige har gjort rätt.
Definitionen på idioti live.

Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Här har vi en källa som uppenbarligen bara tittat på bekräftat nya fall. Som t.o.m de värsta forumtrollen till viss del börjat inse är en ganska dålig siffra. Överdödlighet, bekräftade fall på intensiven eller t.o.m dödsfall är bättre. (Även om dödsfall av/med Covid också är en riktigt dålig jämförelsesiffra)

Det gör att man starkt kan ifrågasätta källan eller tolkningen av källan.

Och jag säger inte att Svergies taktik varit bra eller bäst, men man får ju i alla fall titta på relevanta siffor.
Snart är väl USA bäst i klassen då om dom helt slutar testa..
Här är uttalandet: https://www.euro.who.int/en/media-c...ent-digital-health-is-about-empowering-people

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ville bara länka till denna artikel från Tysklands mest beaktade och seriösa veckomagasin:
[länk]
Titeln är: Varför Sverige har så många Covid-19-döda.
Jag har intel läst hela artikeln men budskapet är att den svenska strategin har misslyckats. Der Spiegel är inga barnrumpor och lite vassare än der svenska nickedockor i journalistkåren.
Du kanske skulle läst hela innan du sammanfattar?

"Noch aber ist nicht endgültig ausgemacht, ob Schwedens Weg ein Irrweg war. Wenn Länder wie Finnland, Deutschland oder Norwegen von einer zweiten Infektionswelle getroffen werden, könnte die Zahl der Toten dort noch einmal deutlich steigen."

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
N Nybergzzz skrev:
Det går bra nu..vart är alla som trodde att vi skulle få åka utomlands nu i sommar när de flesta länder portar oss?

Kmr ihåg för 1 vecka sedan att ni hånade mig med personliga påhopp
Jag har inga planer på att åka utomlands i år så jag har inte satt mig in i detaljerna, men jag har flera bekanta och kollegor som är på väg till andra länder i detta nu.

Satsuki
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att vi helt enkelt inte har testat och därför vet vi inte vad som har hänt på skolorna. De antikroppstester som nu har gjorts tyder på att skolan inte är någon lågsmittomiljö, men heller inte uppenbart drivande i smittspridningen. Barn och ungdomar får ju mildare symptom så det blir inte en massa spektakulära IVA-fall och död på skolorna så den smittan kan nog lätt gå under radarn.

Som sagt, i Israel gav skolöppningen i maj upphov till rejäla utbrott på många skolor. Till den grad att 40% av de upptäckta smittade var skolbarn.
Och jag tvivlar inte på att det vid skolstart i höst kommer en våg av fall, på samma sätt som det gör med vanliga förkylningar när barn som ej träffats på 10 v hamnar under samma tak igen. Det är ett förväntat mönster, och mimikeras ganska väl av att barn kommer tillbaka till skolan efter en tids nedstängning.

Jag spenderade en tid på ett barnsjukhus under våren och det var slående hur friska barn trots allt har varit hittills under denna pandemi. Alla som lades in testades, men ytterst få (om några, när jag slutade hade man ännu Inte hittat något fall) var positiva. Även de som lades in m hosta och feber.....
Visst kan det ändras, ingen kan se in i framtiden.

Det är dock inte bara COVID-19 barnen har sluppit, det har även varit mycket lägre förekomst av antibiotikakrävande luftvägsinfektioner, av magsjukor och av influensa. Detta tyder på att de rutiner man har för att minska spridning av COVID-19 har fungerat inom skola och barnomsorg. Men som sagt, detta kan förändras om attityderna gentemot rutiner ändras, och då alla barn kommer tillbaka till skolan efter en längre tids frånvaro. Å andra sidan kan detta förbättras av att man iakttagit social distansering under sommaren och inte rest runt överallt, vilket ökar risken för smittspridning.

.

• Gilla
zada11 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Min egen gissning (!) är att Bryssel har ett stort antal europeiska resenärer. På samma sätt tror jag att det är ett högt resetryck till alperna från Arlanda i januari/februari, högre än från Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.

Att det har gått så bra för Skåne såhär långt är nog inte för att de är smartare (?), utan bara att de inte vet vad hur en carvingskida ser ut.

Allt är naturligtvis bara fria fantasier. Men jag tror att det finns fler anledningar till vårt höga antal smittade än att vi inte stängt ner samhället lika hårt.
På tal om carvingskidor, lite OT. För 40 år sedan föreslog jag att man borde göra utförsåkningsskidor likt dagens carving, men fick till svar från experter att det var omöjligt o helt onödigt.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/danmark-stanger-gransen-for-halland
Ojoj, de har knappast själva under 20 nya smittade per 2 veckor, troligen minst 100 ggr mer ...

Jag tycker Sverige ska stänga gränserna mot Danmark så fort deras statistik visar detta, för att ge igen!
(Nej det tycker jag ju egentligen inte, men nog har EU-politiken blivit som en skolgård under rasten ...?)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
MultiMan

harry73
K Kreutzer skrev:
Avlidna rapporterade 22:e juni 69. 23:e juni 39. 24:e juni 48 samt 25:e juni 21. Totalt 177.
Du är medveten om att 22 juni var den första rapportering sedan torsdag den 18 juni?

Det är ingen tvekan om att Sverige har fler dagliga dödsfall äbn Danmark just nu, men de dagar i din jämförelse valdes för att få störst utfall

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.