Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
N Nybergzzz skrev:
Bortförklaringar .ni hade fel som vanligt.
Dödstalen och antal nya fall går upp
Bara du vet vart du är på väg, så svårt att veta vad du menar!

D
useless useless skrev:
Har du någon källa på att mer än hälften av alla länder har specifika regler som förbjuder svenskar? Eller sitter du bara och hittar på?
Jag tror det är ett missförstånd, eller konstiga källor. Du har inte hittat på något bus så att det är något sånt som spökar vid gränsen?

Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har intel läst hela artikeln men budskapet är att den svenska strategin har misslyckats. Der Spiegel är inga barnrumpor och lite vassare än der svenska nickedockor i journalistkåren.
Budskapet är att om man som Sverige låter smittan härja i samhället så får man fler döda än om man inte gör det. Och antikroppstesterna visar att trots vår uppoffring så ligger flockimmuniteten långt borta.

Det förra påståendet är ju ganska självklart om man inte har någon särskild metod för att isolera äldreboenden och det har vi ju som bekant inte. Det senare påståendet skulle jag vara försiktigare med i kontexten klustersmitta.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Bortförklaringar .ni hade fel som vanligt.
Ja, det vore väl väldigt konstigt om dödstalen gick ner? Vilka länder gör dom det i?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det vore väl väldigt konstigt om dödstalen gick ner? Vilka länder gör dom det i?
Alla andra länder förutom Sverige.

Claes Sörmland
Satsuki KristinaRT skrev:
Vad gäller skolan har du naturligtvis rätt i att om smitta tar sig in kan den spridas, men det har rapporterats om förhållandevis få kluster på skolor/i barnomsorg, något som gissningsvis beror både på att föräldrar varit bra på att hålla barn hemma vid minsta symtom, men också på att barn generellt blir lindrigare sjuka. Jag har ännu inte sett någon rapport om superspridar-barn, även om det kanske kommer.
Jag tror att vi helt enkelt inte har testat och därför vet vi inte vad som har hänt på skolorna. De antikroppstester som nu har gjorts tyder på att skolan inte är någon lågsmittomiljö, men heller inte uppenbart drivande i smittspridningen. Barn och ungdomar får ju mildare symptom så det blir inte en massa spektakulära IVA-fall och död på skolorna så den smittan kan nog lätt gå under radarn.

Som sagt, i Israel gav skolöppningen i maj upphov till rejäla utbrott på många skolor. Till den grad att 40% av de upptäckta smittade var skolbarn.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Alla andra länder förutom Sverige.
Så i alla andra länder återuppstår de döda?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ville bara länka till denna artikel från Tysklands mest beaktade och seriösa veckomagasin:
[länk]
Titeln är: Varför Sverige har så många Covid-19-döda.
Jag har intel läst hela artikeln men budskapet är att den svenska strategin har misslyckats. Der Spiegel är inga barnrumpor och lite vassare än der svenska nickedockor i journalistkåren.
Ja, tycker den sammanfattar bra det svenska misslyckandet och de falska påstående som kommit från myndigheterna bl.a om äldreboenden...
Ligger i linje med vad Björn Olsen och de "22" forskarna sagt hela tiden. Och de fick ju tragiskt nog helt rätt.

Spiegel är en mkt ansedd tidning, så långt från AB man kan komma Spiegel granskar dessutom fakta innan man trycker.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nybergzzz skrev:
Vad menar du? Ja det dör ännu människor av COVID-19 i Sverige men inte går antalet per dag upp. Det var en fallande trend som nu tycks ha bildat en irriterande platå. Dagens siffror:

Stapeldiagram som visar antal avlidna av COVID-19 per dag i Sverige med en sjunkande trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du? Ja det dör ännu människor av COVID-19 i Sverige men inte går antalet per dag upp. Det var en fallande trend som nu tycks ha bildat en irriterande platå. Dagens siffror:

[bild]
Ja men alla andra lönder verkar ha utrotat viruset?

Claes Sörmland
N Nybergzzz skrev:
Ja men alla andra lönder verkar ha utrotat viruset?
Så är det ju inte men det finns länder som lyckats begränsa samhällsspridningen betydligt bättre än vi har.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det ju inte men det finns länder som lyckats begränsa samhällsspridningen betydligt bättre än vi har.
Och vrf har de de?

Claes Sörmland
N Nybergzzz skrev:
Och vrf har de de?
Ja du, det är väl 10000-kr-frågan. Men tidiga åtgärder och sen stort fokus på att stoppa smittan verkar ju hjälpa.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Dom måste hacka på alla som inte tycker som dom. Konsensus är tydligen det viktigaste som finns i Sverige. Man väljer nått som man tror att ingen blir kränkt av, för ingen får ju bli kränkt. Vanligtvis verkar det betyda att göra ingenting för om man tar några beslut så blir nån grupp helt säkert kränkt.

Sen ska såna som kritiserar handfallenheten och apatin fås över på rätt läger. Då ska samma saker ältas om och om igen i månader, man måste ju visa att man är bäst även när man är sämst. Istället för att ta in ny information och lära sig av sina misstag så ska det bevisas att misstagen egentligen var rätt. När nästa våg kommer så drabbas dom lika hårt igen för inte verkar dom ha lärt sig nått från första gången.

Jag hoppas gränsen förblir stängd och att man bygger en mur i norr. Jag kommer inte att ha några meningsutbyten med svenskar mera nu när man har visat sitt sanna jag.
Räknas jag som halvfinne då eftersom jag skrivit flera kritiska inlägg och i stället hyllat östasiatiska länder? Eller blir jag nekad boarding nästa gång jag skall flyga med Finnair?

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Dig har jag tyvärr tappat lusten att bemöta för då du upprepar saker om och om igen och tycks glömma vad som sagts. Det är inte politik att tala om för någon att använda sin demokratiska rättighet i stället för att gnälla. Men du har bra musiksmak, och verkar vara en skön typ, det ger jag dig
Nej ge inte upp så lätt.
Det verkar som vi inte har någon vettig strategi framåt mer än flockimmunitet.
Själv tror jag mer på att hålla oss borta från smitta tills läkemedel kan ta de svåra fallen och vaccin finns som lösningen på detta.
Visst vi måste hålla ned kurvan men det är bara ett delmål för att klara en sjukvård vi misshandlat i många år.

Är det Ola du tänker på så är jag stor älskare av de Ark och deras låtar.
Vi såg deras show två gånger uppe i Stockholm. Helt fantastiskt gäng och såg fram emot en nyuppsatt show nu i sommar med The Ark som tyvärr aldrig blev verklighet.

Jo jag är kritisk till det jag i samband med denna smitta åstadkommit i landet fått se. Troligen för att jag har bättre ordning på de både privata och på jobbet projekt och aktiviteter.
Att stå som vi gjort nu med byxorna vid knäna skulle aldrig få förekomma med något jag eller min kolleger ansvarar för. Visst vi kan göra fel men inte på punkt efter punkt och inte med det resultatet.

Ha en bra dag
mvh

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.