2 356 376 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror det var klokt att FHM att lämna kollektivtrafiken. Inte minst för att säkra att folk med färre möjligheter kan ta sig till sina jobb, t ex inom sjukvården. Till detta landsbygdens kollektivtrafik som är ett krav för att kunna hålla skolorna öppna där. Jag är inte säker på att vi har haft ett problem med omfattande spridning i kollektivtrafiken, data saknas. Men helt klart är att det typ av buss- och tunnelbaneträngsel som var vardag före pandemin inte är acceptabel under nuvarande situation.P Pin skrev:Mitt inlägg ska ses i ljuset av att det var en kommentar på att stänga kollektivtrafiken som ett alternativ till lock down. Jag anser lock down skulle skapa ännu värre problem. Jag är inte för att vi stänger kollektivtrafiken. Däremot kritisk mot att FHM tidigt sa att det inte är smittspridning i kollektivtrafiken
Ska börja resa lite i Europa nu, man får ju börja jobba.. och kikade runt, det verkar som det är ganska uppsläppta restriktioner över lag, lite svårt att se att detta inte skulle innebära att spridningen tar fart igen.optimum skrev:
Nja är nog förändringen i testandet
Men
Skolavslutning, frisläppande av resor, midsommarfirande. grillkvällar, "allt är över nu"
Avsaknaden av regler för besöksnäringen, mm.
Och man har tröttnat på tomten Anders Tegnell som står och predikar sina egna teorier.
Total avsaknad av ledarskap från regeringen.
Jo det kommer öka.
Kommer andra vågen redan nu?
Ja där tog ju kollektivtrafiken lite konstiga beslut på sina håll, man glesade ner turerna så att det blev mer packat på bussar och tåg. Visar ju att även vår modell för kollektivtrafik behöver bytas!Claes Sörmland skrev:
Jag tror det var klokt att FHM att lämna kollektivtrafiken. Inte minst för att säkra att folk med färre möjligheter kan ta sig till sina jobb, t ex inom sjukvården. Till detta landsbygdens kollektivtrafik som är ett krav för att kunna hålla skolorna öppna där. Jag är inte säker på att vi har haft ett problem med omfattande spridning i kollektivtrafiken, data saknas. Men helt klart är att det typ av buss- och tunnelbaneträngsel som var vardag före pandemin inte är acceptabel under nuvarande situation.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Gissningsvis är risken att stöta på en storspridsre avsevärt mycket större om man arbetar i ett serviceyrke typ inom kollektivtrafiken. Risken ökar naturligtvis i områden där folk är beroende av kollektivtrafik och inte har möjlighet att välja alternativa transportmedel.Claes Sörmland skrev:
Om vi ska vara noga så är det just att arbeta som buss- och spårvagnsförare som gav en överrepresentation i förhållande till andra yrkesgrupper. Inte att åka kollektivtrafik eller vara tunnelbaneförare t ex. Men inte så konstigt, de som jobbar där träffar ju många människor precis som andra som jobbar i serviceyrken. Även de var ju överrepresenterade bland de smittade. Taxiförare och pizzabagare ligger i toppen på undersökningen (socioekonomiska effekter som spökar här?).
Skolan tycks ju så här långt inte ha varit mer drivande i den svenska smittan än andra delar av samhället. Men det gör den ju inte till en lågsmittomiljö. Lärare och barn är ju inte uppenbart underrepresenterade vad gäller smitta utan den är samma riskmiljö som andra miljöer med sociala möten. Vi vet från Israel att detta inte är en naturlag. Råkar smittan ta sig in i skolan så kan den spridas den fort där (I alla fall under en värmevåg när alla är inomhus med ACn påslagen, motsvarar väl vår skola vintertid?)
Sen när jag tittar på FHMs rapport så bygger den till del på riktigt låga antal individer i olika yrkesgrupper. Den begränsade svenska testningen gör att dessa siffror är skakiga och osäkra. 29 gymnasielärare eller 18 fritidspedagoger som underlag för de bekräftade fallen... Och inte är den heller baserad på antikroppstestning av personalen utan på PCR-fall som man råkat göra ute vården trots att vi har haft mycket begränsad allmän testning under perioden.
Vad gäller skolan har du naturligtvis rätt i att om smitta tar sig in kan den spridas, men det har rapporterats om förhållandevis få kluster på skolor/i barnomsorg, något som gissningsvis beror både på att föräldrar varit bra på att hålla barn hemma vid minsta symtom, men också på att barn generellt blir lindrigare sjuka. Jag har ännu inte sett någon rapport om superspridar-barn, även om det kanske kommer.
Därför torde skolor vara säkrare arbetsplatser än många servicinrättningar t.ex. även om det aldrig kan vara helt säkra.
Som alltid finns naturligtvis risken för bias om man har små grupper, men man kan se trender även i små populationer.
Ja, vansinnig blir man. Ungefär som SJ som massinställt tåg (som vanligt) nu på sommaren. Dessutom har man grävt av spåren mitt i Stockholm. Det kunde väl väntat till sommaren 2021 eller 2022 givet nuvarande situation? Nu har vi trängsel på pendeltågen söderöver.D djac skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
Jag ville bara länka till denna artikel från Tysklands mest beaktade och seriösa veckomagasin:
https://www.spiegel.de/politik/ausl...te-hat-a-d27c6640-06d4-4b28-8b5e-3ea5fa8e9941
Titeln är: Varför Sverige har så många Covid-19-döda.
Jag har intel läst hela artikeln men budskapet är att den svenska strategin har misslyckats. Der Spiegel är inga barnrumpor och lite vassare än der svenska nickedockor i journalistkåren.
https://www.spiegel.de/politik/ausl...te-hat-a-d27c6640-06d4-4b28-8b5e-3ea5fa8e9941
Jag har intel läst hela artikeln men budskapet är att den svenska strategin har misslyckats. Der Spiegel är inga barnrumpor och lite vassare än der svenska nickedockor i journalistkåren.
Vet du mycket om journalistik?T Thomas_Blekinge skrev:Jag ville bara länka till denna artikel från Tysklands mest beaktade och seriösa veckomagasin:
[länk]
Ja det här är tveeggat. FHM skyller på mer testning. Men samtidigt sa man nyligen i Aktuellt att var 7:e testas positiv i Sverige men tex bara ca var 50:e i Frankrike. Vilket skulle tyda på jämförelsevis hög smittspridning i Sverige. Ja kanske högst i Europa.blackarrow skrev:
Tegnell sa på presskonferensen bl.a. att ökningen omfattade lindrigt sjuka. Vet inte om det gör situationen bättre vad gäller spridning, möjligen immunitet..
Oroande är det i vilket fall, riskerar ju bli verkligt långdraget.
Ja men det ska väl ta några år detta, det tycker jag verkar vara konsensus?K Kreutzer skrev:Ja det här är tveeggat. FHM skyller på mer testning. Men samtidigt sa man nyligen i Aktuellt att var 7:e testas positiv i Sverige men tex bara ca var 50:e i Frankrike. Vilket skulle tyda på jämförelsevis hög smittspridning i Sverige. Ja kanske högst i Europa.
Tegnell sa på presskonferensen bl.a. att ökningen omfattade lindrigt sjuka. Vet inte om det gör situationen bättre vad gäller spridning, möjligen immunitet..
Oroande är det i vilket fall, riskerar ju bli verkligt långdraget.