2 356 608 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nej, det är inget bevis på något annat än just de faktiska siffrorna, absolut inte för hur bra eller dålig man är på att hantera en pandemi.K Kreutzer skrev:BEVISET: (Uppdaterat 25/6).
Ett välfärdsland som kan hantera pandemier, dvs Danmark:
Avlidna 22:e juni 0. 23:e juni 0. 24:e juni 0 samt 25:e juni 0. Totalt 0.
Ett välfärdsland som inte kan hantera pandemier dvs Sverige:
Avlidna 22:e juni 69. 23:e juni 39. 24:e juni 48 samt 25:e juni 21. Totalt 177.
Belastning på sjukvården under 22-25:e juni.:
Danmark ca 36 intensivvårdsdygn.
Sverige ca 760 intensivvårdsdygn.
Stackars svensk vårdpersonal som utsätts för detta. Och alla de som inte får vård pga belastningen.
Om det vore det så vore ju Belgien urusla.
Har du inte följt med i tråden?
Redigerat:
Och nu vet vi väl att det inte var huvudsakligen alperna det kom ifrån, skulle också säga att Stockholm har generellt mer internationell business och fler resande än de andra ställena. Så jag gissar att även om en del här tycker de nordiska länderna är lika så är det sannolikt på andra områden än de som är relevanta i en Covid-diskussion.Nyfniken skrev:
Min egen gissning (!) är att Bryssel har ett stort antal europeiska resenärer. På samma sätt tror jag att det är ett högt resetryck till alperna från Arlanda i januari/februari, högre än från Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
Att det har gått så bra för Skåne såhär långt är nog inte för att de är smartare (?), utan bara att de inte vet vad hur en carvingskida ser ut.
Allt är naturligtvis bara fria fantasier. Men jag tror att det finns fler anledningar till vårt höga antal smittade än att vi inte stängt ner samhället lika hårt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Om jag inte misstar mig är CPH Den största flygplatsen i Norden, men det är inte osannolikt att ARN har fler resenärer med det som slutdestination än vad CPH har eftersom många åker vidare därifrån (tex till ARN)....D djac skrev:Och nu vet vi väl att det inte var huvudsakligen alperna det kom ifrån, skulle också säga att Stockholm har generellt mer internationell business och fler resande än de andra ställena. Så jag gissar att även om en del här tycker de nordiska länderna är lika så är det sannolikt på andra områden än de som är relevanta i en Covid-diskussion.
Ungefär samma, tror skillnaden är (och bli nu inte upprörda..) att runt Stockholm ligger det bara skog medan CPH betjänar hela södra Sverige, kanske även till stor del västkusten, och hela Danmark. Så eventuella smittade lär ha spridits ut över större område.KristinaRT skrev:
Oki jag måste ha läst slarvigt men den tycks faktiskt vara 14 dagar. Lite intressant att precis den tiden förflyter efter lock down innan Danmarks och Sveriges kurvor ändrar lutning!pacman42 skrev:
""Previously. the China National Health Commission reported the details of the first 17 deaths up to 24 pm 22 Jan 2020. A study of these cases found that the median days from first symptom to death were 14 (range 6-41) days, and tended to be shorter among people of 70 year old or above (11.5 [range 6-19] days) than those with ages below 70 year old (20 [range 10-41] days.[6]""
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två veckor senare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu glömde du dock inkubationstiden som ligger på i snitt 5 dagar.Ulltand skrev:
Oki jag måste ha läst slarvigt men den tycks faktiskt vara 14 dagar. Lite intressant att precis den tiden förflyter efter lock down innan Danmarks och Sveriges kurvor ändrar lutning!
""Previously. the China National Health Commission reported the details of the first 17 deaths up to 24 pm 22 Jan 2020. A study of these cases found that the median days from first symptom to death were 14 (range 6-41) days, and tended to be shorter among people of 70 year old or above (11.5 [range 6-19] days) than those with ages below 70 year old (20 [range 10-41] days.[6]""
[bild]
Två veckor senare
[bild]
Vad räknar du som södra Sverige? Västkusten verkar uppenbarligen inte ingå. Tror du skulle få protester från norrbottningarnaD djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nåja, Arlanda är en flygplats där många byter plan för vidare färd till Dalarna och hela Norrland. Men visst håller jag med dig i princip.D djac skrev:
Det är allt man kan begära i det här forumet!BirgitS skrev:
Rätt många som landar på CPH åker tom vidare till just STO eftersom många destinationer inte har direktanslutningar från STO.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/pekas-ut-som-alarmister-av-tegnell-slar-tillbaka/
Forskarna och läkarna som pekades ut av Tegnell i sommarpratet igår (eller som kände sig utpekade är kanske mer rätt beskrivning på det) är inte nöjda med Tegnells beskrivning.
Forskarna och läkarna som pekades ut av Tegnell i sommarpratet igår (eller som kände sig utpekade är kanske mer rätt beskrivning på det) är inte nöjda med Tegnells beskrivning.