Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
D djac skrev:
Hade noll respekt för Danmark tidigare och detta hjälper inte, det sluttande planet de har befunnit sig på i många år hoppas jag innerligt att vi aldrig hamnar på, men förfasas över var de ska hamna.
Varför är du förvånad?

UD avrådde oss tidigt i våras från att resa till Kina, Iran och Italien.
Orsak var att smittspridningen var hög och att folk dog.

Ser du inte samma sak med Sverige nu om du sitter i ett land med låg smittspridning?

Den "strategi" vi valt ihop med dåligt förberedda gör att vi har blivit pestförklarade av ett antal länder.

De har nog lågt förtroende för oss.
Men fortsätt du vara förvånad.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Varför är du förvånad?

UD avrådde oss tidigt i våras från att resa till Kina, Iran och Italien.
Orsak var att smittspridningen var hög och att folk dog.

Ser du inte samma sak med Sverige nu om du sitter i ett land med låg smittspridning?

Den "strategi" vi valt ihop med dåligt förberedda gör att vi har blivit pestförklarade av ett antal länder.

De har nog lågt förtroende för oss.
Men fortsätt du vara förvånad.
Absolut inte förvånad, där de befinner sig politiskt är signalpolitik väldigt viktigt, mycket viktigare än reel och verkningsfull politik, Danmark sluter leden ännu ett snäpp och det uppskattas i vissa läger.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nyheter nu
"Norge håller fortsatt stängt mot Sverige"

"Norge avskaffar kravet på karantän för personer som reser in från EES- och Schengenområdet från och med den 15 juli, om smittoläget tillåter det, säger Norges statsminister Erna Solberg på en presskonferens.

Från den 15 juli får norrmän resa utan krav på karantän till vissa EU-länder men ej Sverige och inte Gotland, uppger Erna Solberg.

Norrmän som besöker Sverige, även Gotland, måste fortsättningsvis sitta i karantän i samband med att de återvänder till Norge, enligt statsminister Erna Solberg. (TT)"

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Kan vara så men inte säkert.
Eller så att cheferna beslutade och köpte ett system IT folk lovade skulle rätt men så blev det pannkaka.

Alltså det behöver inte vara inkompetenta chefer som du påstår.

Håller du själv på med IT eller varför skriver du så?

Jag har varit med om båda fallen. inkompetenta chefer och inkompetenta IT folk.
Varför jag skriver så? För att det var så.

Så inkompetenta "IT-dårar" att de föreslår att man ska byta ut ett fungerande anpassat system till någonting byggt på ett kommersiellt säljstödsystem finns inte. (Och en beslutsfattare som inte fattar vilka han ska lyssna på för att fatta rätt beslut är väl en definition av inkompetent, om du nu vill skylla på IT-säljare och externa IT-konsulter.)

Men det är är ju galet OT, så tillbaka till ämnet: är det någon som satt sig in i vilka riskanalyser som gjorts vad gäller taxiåkning i Stockholm? Magkänslan säger förstås "låt bli", men jag är som bekant ingen fan av känsloargument.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Desinformation och helt fel om Belgien.. Sverige är en värsting i jämförelse. Sverige har 4 ggr fler döda i medelvärde senaste 7 dagarna! Trots att Belgien har hela 11,6 milj på en yta som Småland, och ett nav i Europa bl.a för resande. Glöm Belgien.

Så vi kör BEVISET en gång till: (Uppdaterat 25/6).
Ett välfärdsland som kan hantera pandemier, dvs Danmark:
Avlidna rapporterade 22:e juni 0. 23:e juni 0. 24:e juni 0 samt 25:e juni 0. Totalt 0.
Ett välfärdsland som inte kan hantera pandemier dvs Sverige:
Avlidna rapporterade 22:e juni 69. 23:e juni 39. 24:e juni 48 samt 25:e juni 21. Totalt 177.

Belastning på sjukvården under 22-25:e juni.:
Danmark ca 36 intensivvårdsdygn.
Sverige ca 760 intensivvårdsdygn.

Stackars svensk vårdpersonal som utsätts för detta. Och alla de som inte får vård pga belastningen.
Det där är fortfarande inte något bevis för hur ett land har hanterat en pandemi.

Det är ju definitivt heltokigt att bara titta på enstaka dagar när det gäller hur ett land hanterar en pandemi.
Det är ju bara att välja några andra dagar så ser ju Sverige perfekt ut
19 juni 0 rapporterade avlidna
20 juni 0 rapporterade avlidna
21 juni 0 rapporterade avlidna

Du ägnade dig åt cherry-picking när valde dina dagar, dvs. dagar då värdena var ovanligt höga eftersom de kom efter tre dagar utan någon rapportering.

Belgien är ett värstingland eftersom det har ung. 900 avlidna per miljon innevånare medan Sverige har ung. 500.

Men vad bra att du inser att det finns annat än restriktioner av olika slag som bestämmer hur det ska gå.

Inse då att det finns skillnader mellan Sverige och grannländerna också. Där Oslo och Helsingfors är mer lika Göteborg än Stockholm när det gäller befolkningstäthet och resandemönster. De tre huvudstäderna är olika.

Det är så mycket okända faktorer som styr, t.ex. det börjar ju dyka upp en del som tyder på att det förekom smittspridning i Sverige i december och januari, precis som i Italien och Spanien. Har man smittspridning i några månader innan det upptäcks så blir resultatet värre än om man inte har det.

Sen kan du ju förklara varför Torneå är hårdare drabbat än Haparanda.
Anser du att det är hårdare restriktioner i Haparanda än i resten av Sverige och/eller mildare restriktioner i Torneå än i resten av Finland?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Teacer och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Nja, de flesta skolbarnen går i skola i närområdet dit det inte krävs kollektivtrafik. Speciellt i de lägre årskurserna. Gymnasiet var ju ändå stängt. Den religiösa friskolan i vällingby med elever från Järva kör egna bussar till skolan (alltså långt innan Corona)

Blå linjen är inte längre än att det går att cykla, det finns lösningar. Jag är medveten om att det är medelklassen som kunde jobba hemma som brukar cykla, och det märktes i april då cykelbanorna var nästan tomma. Det fungerar inte att cykla för alla av olika skäl tex alldeles för långt avstånd, men säkert för de flesta. Betydligt fler som inte vill än som inte kan.
Samåkning i bil kan också lösa transporten till jobbet.
De flesta skolbarnen duger inte. Med skolplikt måste alla barnen kunna ta sig till skolan. Jag läser att du har ett perspektiv där alla har resurser, nätverk och egenkraft. För dig tycks det där med att få barnen till skolan och sig själv fram och tillbaka till jobbet mest vara en fråga om privatmoral och karaktär. Jag tvivlar på att det stämmer. Cykel är ju dessutom fortfarande ett entusiastfordon, en hobby för den hälsofixerade medelklassen.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Nja, de flesta skolbarnen går i skola i närområdet dit det inte krävs kollektivtrafik. Speciellt i de lägre årskurserna. Gymnasiet var ju ändå stängt. Den religiösa friskolan i vällingby med elever från Järva kör egna bussar till skolan (alltså långt innan Corona)

Blå linjen är inte längre än att det går att cykla, det finns lösningar. Jag är medveten om att det är medelklassen som kunde jobba hemma som brukar cykla, och det märktes i april då cykelbanorna var nästan tomma. Det fungerar inte att cykla för alla av olika skäl tex alldeles för långt avstånd, men säkert för de flesta. Betydligt fler som inte vill än som inte kan.
Samåkning i bil kan också lösa transporten till jobbet.
Några släktingars barn går på en friskola med mellan- och högstadium i Bromma och dit reser barn från Mälaröarna, hela västerort och Järvafältet. Barnen där är beroende av fungerande bussar och tunnelbana för att komma till och från skolan. På Järvafältet är det nog många barn som inte har någon cykel och det är ändå inte några lämpliga cykelvägar därifrån till Bromma för mellanstadiebarn.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Några släktingars barn går på en friskola med mellan- och högstadium i Bromma och dit reser barn från Mälaröarna, hela västerort och Järvafältet. Barnen där är beroende av fungerande bussar och tunnelbana för att komma till och från skolan. På Järvafältet är det nog många barn som inte har någon cykel och det är ändå inte några lämpliga cykelvägar därifrån till Bromma för mellanstadiebarn.
Jag har också exempel från Stockholm men orkar inte dra dem. Men jag noterar att när mina unga små släktingar uppväxta i Hammarby Sjöstad kommer ut på landet så orkar de knappast cykla några längre sträckor. Redan efter någon km gav de upp. Men med stigande ålder verkar musklerna också komma för nu framåt slutet av mellanstadiet orkar de faktiskt mer än några hundra meter på cykel.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Lite intressant forskning om vilka gener som kan bidra till svårare Covid19 sjukdom.

En SNP i rapporten finns med i 23andMe:s gentest om någon har gjort den här. Jag har testat hela familjen tidigare och kan nu se att vi då har en 50 % högre risk för svår Covid19. Liten betydelse för den som är ung med större betydelse för den som är äldre

Det är A-allele som är risk allele i rs657152

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2020283

P
D djac skrev:
Aha, de ser inte sig själv som alarmister.. haha :rofl:
Ja, han gav dem ett litet tjuvnyp i sitt sommartal. Han var nog helt beredd på att få mothugg. Jag tar fram popcornen. :crysmile:

• Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De har nog lågt förtroende för oss
något förtroende måste danskarna ha ändå eftersom 100-tals skåningar har jobbat i deras vård och äldrevård under hela krisen

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Absolut inte förvånad, där de befinner sig politiskt är signalpolitik väldigt viktigt, mycket viktigare än reel och verkningsfull politik, Danmark sluter leden ännu ett snäpp och det uppskattas i vissa läger.
Ja så kan det vara, alltså att de försvarar sitt beslut om lockdown.
Men kan även vara att de värnar om sitt folk och att de inte ska få in smittspridning från Sverige.

Eller så är det båda.
Alltid lätt att sitta på läktaren och tycka så om våra grannar. Betydligt svårare att se dem i ögonen om man pratat kit om dem.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
WHO varnar för ökning av nya fall när restriktionerna nu lättar i många länder. Minst 25 europeiska länder har sett viruset blomma upp igen under de senaste två veckorna och i 11 av dem så kraftigt att det är risk för att sjukvårdssystemen kommer upp till gränsen för vad de klarar av om man inte vidtar kraftiga åtgärder.
https://medicalxpress.com/news/2020-06-virus-resurging-europe-restrictions-ease.html

Om det finns några här som funderar på semester utomlands följ noga vad som händer.

P
optimum optimum skrev:
Nyheter nu
"Norge håller fortsatt stängt mot Sverige"

"Norge avskaffar kravet på karantän för personer som reser in från EES- och Schengenområdet från och med den 15 juli, om smittoläget tillåter det, säger Norges statsminister Erna Solberg på en presskonferens.

Från den 15 juli får norrmän resa utan krav på karantän till vissa EU-länder men ej Sverige och inte Gotland, uppger Erna Solberg.

Norrmän som besöker Sverige, även Gotland, måste fortsättningsvis sitta i karantän i samband med att de återvänder till Norge, enligt statsminister Erna Solberg. (TT)"
Förståeligt. Många medborgare i länder som nu får röra sig mer fritt efter sina lockdowns är nog duktigt resesugna så att det åker många norrmän till Sverige är inte så förvånande.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7500532

”De flesta tycker att reglerna (de norska) är alltför stränga.”
https://www.vk.se/2020-06-22/norska-stugagare-i-sverige-vill-trotsa-regler

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De flesta skolbarnen duger inte. Med skolplikt måste alla barnen kunna ta sig till skolan. Jag läser att du har ett perspektiv där alla har resurser, nätverk och egenkraft. För dig tycks det där med att få barnen till skolan och sig själv fram och tillbaka till jobbet mest vara en fråga om privatmoral och karaktär. Jag tvivlar på att det stämmer. Cykel är ju dessutom fortfarande ett entusiastfordon, en hobby för den hälsofixerade medelklassen.
Ja tyvärr är cykeln inte lika mycket transportmedel som det borde vara. Utmärkt oavsett hälsa eller entusiasm, den är helt enkelt snabbast på många sträckor i Stockholm. Relativt billigt också för dem med mindre resurser
Jag tror en järvabo har lika stort nätverk som du eller jag, om inte större. Jag har själv bott där, och jag har inte större nätverk idag.
Absolut måste alla barn till skolan, det håller jag med om. Är det kris får vi väl tänka om och barnen får gå till närmsta skolan. Ingen har mer än en eller max två km i dessa områden till en skola.
Att ta mig till jobbet tycker jag är mitt eget ansvar, ingen annans. Därför har jag kompromissat med bostad och arbetsplats så det finns alternativ. Jag förstår att alla inte har samma valmöjligheter, men då får man göra bästa val inom de ramar man har

Mitt inlägg ska ses i ljuset av att det var en kommentar på att stänga kollektivtrafiken som ett alternativ till lock down. Jag anser lock down skulle skapa ännu värre problem. Jag är inte för att vi stänger kollektivtrafiken. Däremot kritisk mot att FHM tidigt sa att det inte är smittspridning i kollektivtrafiken

För övrigt tycker jag vi ska ha höga förväntningar på alla medmänniskor, även nysvenskar på Järva. Kanske kan beskrivas som moral och egenkraft.

Förutom egna initiativ och förändringsbenägebhet kan företag och samhälle också snabbt ställa om. Ja borde eller skulle kunna iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.