2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Det stämmer dock väl överens med att spridningen ffa sker som klusterspridning, där ett mindre antal smittade infekterar många andra: ”superspridare”....pacman42 skrev:
Huruvida exempelvis timanställd personal påverkar spridningen (som ett exempel) beror på om dessa arbetar i en stad eller på landsbygden. Det beror på om de åker kollektivt, eller egen bil. Det beror på om man har smitta i kollektivtrafiken, eller inte. Osv osv. Det är kanske bara där man har tio samverkande faktorer som ett problem uppkommer. Om man tar bort en av dessa, vilken som helst så kanske man inte har ett problem.
Varför tog jag upp just det med timanställd personal då? Jo för att många har hakat upp sig på just denna sak (av politiska skäl). Jag tror personligen inte att denna är så viktig då jag ser många andra som går till jobbet när de är sjuka (argumentationen är ju att de inte har råd att stanna hemma då de inte får sjuklön). I min kommun hade vi sjukvårdsanställda som var entledigade från jobbet pga misstänkt smitta som valde att gå på gymmet. Inget konsekvenstänk där inte!
Jag tror faktiskt den enskilt största frågan här är kunskap. Har de som fattar besluten och de som genomför dem haft tillräcklig kunskap för att kunna hålla borta smittan? Nummer två är utrustning, har utrustningen som behövs funnits (skydd, syrgas mm). Om vi tittar på äldrevården i Skåne så genomförde de en utbildningsinsats, något som verkar ha gett bra resultat.
Om då en person som är superspridare arbetar på en arbetsplats med otillräcklig tillgång på skyddsutrustning eller har otillräcklig kunskap i basal hygien kan det få katastrofala konsekvenser.
På några äldreboenden här i Skåne smittades majoriteten av de boende, vilket stämmer väl överens m ovanstående scenario med superspridare och bristande skydd/utbildning
Tillägg: man kan dela upp haveriet inom äldreomsorgen i två delproblem; hur misslyckades vi med att skydda de äldre, och hur misslyckades vi med att rädda livet på de som smittades.
COVID-19 är inte nödvändigtvis en dödsdom även om man är 70+, om man får rätt omvårdnad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Man har undersökt antikroppar i det (ö)kända Ischgl och det visade sig att 42 % testades positivt. Det är det högsta procenttalen man har hittat någonstans.
I italienska Val Gardena var det 27 %.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-austria-ischgl-idUSKBN23W1OF
I italienska Val Gardena var det 27 %.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-austria-ischgl-idUSKBN23W1OF
Min egen gissning (!) är att Bryssel har ett stort antal europeiska resenärer. På samma sätt tror jag att det är ett högt resetryck till alperna från Arlanda i januari/februari, högre än från Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.Nyfniken skrev:
Att det har gått så bra för Skåne såhär långt är nog inte för att de är smartare (?), utan bara att de inte vet vad hur en carvingskida ser ut.
Allt är naturligtvis bara fria fantasier. Men jag tror att det finns fler anledningar till vårt höga antal smittade än att vi inte stängt ner samhället lika hårt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
För att inte tala om att det troligen fanns smittade svenskar redan i december. Några få fall då kan ha blivit rätt många fall två månader senare.Nyfniken skrev:
Min egen gissning (!) är att Bryssel har ett stort antal europeiska resenärer. På samma sätt tror jag att det är ett högt resetryck till alperna från Arlanda i januari/februari, högre än från Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
Att det har gått så bra för Skåne såhär långt är nog inte för att de är smartare (?), utan bara att de inte vet vad hur en carvingskida ser ut.
Allt är naturligtvis bara fria fantasier. Men jag tror att det finns fler anledningar till vårt höga antal smittade än att vi inte stängt ner samhället lika hårt.
Jag har inte sett något om någon misstanke om sjuka i Covid-19 under december och januari i våra grannländer, vilket ju vore väldigt intressant att veta om det förekom.
Nu har det ju visat sig att vår smitta till stor del kom från USA, Storbritannien och Nederländerna/Belgien. Det betyder att det är affärsresenärerna som har tagit in den och vart åker de flesta av dessa till/från? Jo Stockholm. Sedan visar det sig att regioner med mycket resor till/från Stockholm inom landet har mycket smitta också. Man skulle kunna säga att de stora arbetsgivarnas resemönster styr hur smittan har spridits i Sverige.Nyfniken skrev:
Min egen gissning (!) är att Bryssel har ett stort antal europeiska resenärer. På samma sätt tror jag att det är ett högt resetryck till alperna från Arlanda i januari/februari, högre än från Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
Edit: Då skall man dock notera att flera av de stora privata var snabba med att sätta resenärer i karantän, sluta resa, samt arbeta hemifrån. Tänk om de inte gjort så...
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
I södra Sverige åker vi via CPHpacman42 skrev:
Nu har det ju visat sig att vår smitta till stor del kom från USA, Storbritannien och Nederländerna/Belgien. Det betyder att det är affärsresenärerna som har tagit in den och vart åker de flesta av dessa till/från? Jo Stockholm. Sedan visar det sig att regioner med mycket resor till/från Stockholm inom landet har mycket smitta också. Man skulle kunna säga att de stora arbetsgivarnas resemönster styr hur smittan har spridits i Sverige.
Edit: Då skall man dock notera att flera av de stora privata var snabba med att sätta resenärer i karantän, sluta resa, samt arbeta hemifrån. Tänk om de inte gjort så...
Nu tror man iofs att smittan i Svärdsjö dog ut av sig själv.BirgitS skrev:
För att inte tala om att det troligen fanns smittade svenskar redan i december. Några få fall då kan ha blivit rätt många fall två månader senare.
Jag har inte sett något om någon misstanke om sjuka i Covid-19 under december och januari i våra grannländer, vilket ju vore väldigt intressant att veta om det förekom.
Jag känner till en till liknande smittohärd (misstänkt Covid innan det skall ha funnits i Sverige) i Göteborg som verkar ha dött ut av sig själv också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
FHM har samkört registret för registrerade fall under perioden 13 mars - 27 maj med SCB:s register över yrkesgrupper och kommit fram till att taxiförare och buss- och spårvagnsförare i högre grad än andra har bekräftas som sjuka i Covid-19. Personal inom för- och grundskola samt gymnasium har inte diagnosticerats i högre utsträckning än andra.
Eftersom personal inom sjukvård och äldreomsorg har testats även vid lindriga symtom går det inte att jämföra dem med andra yrkesgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper/
Eftersom personal inom sjukvård och äldreomsorg har testats även vid lindriga symtom går det inte att jämföra dem med andra yrkesgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper/
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Ja, vem vill dit om man inte måste...pacman42 skrev:
Men skämt åsido, jag är ganska säker på att antal personer som nyttjar överfull kollektivtrafik är större i Sth, vilket gör evt spridning mer effektiv.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
spännande! Tyder på att det var rätt att låta skolor vara öppna, men man borde stängt ner kollektivtrafiken.BirgitS skrev:
FHM har samkört registret för registrerade fall under perioden 13 mars - 27 maj med SCB:s register över yrkesgrupper och kommit fram till att taxiförare och buss- och spårvagnsförare i högre grad än andra har bekräftas som sjuka i Covid-19. Personal inom för- och grundskola samt gymnasium har inte diagnosticerats i högre utsträckning än andra.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det var ju en i tråden, som när det där med Dalarna dök upp, skrev om en smittkedja i släkten (?) som började innan mars också.pacman42 skrev:
Tillägg:
Så det verkar förekomma några olika.Bart skrev:
Jag har bekanta vars föräldrar suttit isolerade sedan mars, inte varit sjuka överhuvudtaget under 2020. Nu har de testat sig och funnits ha antikroppar mot Covid-19. De var väldigt sjuka i mitten av december efter besök av en släkting som kom från Kina via Sverige och som sedan reste vidare till USA där han bor. Släktingen flög hem till USA lite smårisig och blev inlagd på sjukhus några dagar efter hemkomsten. Alla i släkten och flera vänner de känner till var sjuka under december och januari. Alla har antikroppar nu. Jag var sjuk i februari. Ska in och testa mig imorgon, ska bli intressant att se resultatet.
BEVISET: (Uppdaterat 25/6).
Ett välfärdsland som kan hantera pandemier, dvs Danmark:
Avlidna rapporterade 22:e juni 0. 23:e juni 0. 24:e juni 0 samt 25:e juni 0. Totalt 0.
Ett välfärdsland som inte kan hantera pandemier dvs Sverige:
Avlidna rapporterade 22:e juni 69. 23:e juni 39. 24:e juni 48 samt 25:e juni 21. Totalt 177.
Belastning på sjukvården under 22-25:e juni.:
Danmark ca 36 intensivvårdsdygn.
Sverige ca 760 intensivvårdsdygn.
Stackars svensk vårdpersonal som utsätts för detta. Och alla de som inte får vård pga belastningen.
Ett välfärdsland som kan hantera pandemier, dvs Danmark:
Avlidna rapporterade 22:e juni 0. 23:e juni 0. 24:e juni 0 samt 25:e juni 0. Totalt 0.
Ett välfärdsland som inte kan hantera pandemier dvs Sverige:
Avlidna rapporterade 22:e juni 69. 23:e juni 39. 24:e juni 48 samt 25:e juni 21. Totalt 177.
Belastning på sjukvården under 22-25:e juni.:
Danmark ca 36 intensivvårdsdygn.
Sverige ca 760 intensivvårdsdygn.
Stackars svensk vårdpersonal som utsätts för detta. Och alla de som inte får vård pga belastningen.