2 356 891 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nja, som jag skrev så tar det snarare tre veckor men minst två.Ulltand skrev:
Om det tar 2 veckor innan dödsfall så är det ju precis det vi såg?
När Danmark stängde ner stoppas smittan och få nya dödsfall hamnade i pipeline. Nästan exakt den 26 mars förändras lutningen mellan Sverige och Danmarks kurvor.
När Sverige inte stängde ner fortsatte smittan att öka snabbt och vi fick en massa nya döda i pipeline.
Efter två veckor började resultaten av de olika linjerna att synas i statestiken.
Men att det kan också kan finnas andra vägar att gå som tex karantän kan säkert också stämma.
[bild]
Det är inte äldreomsorgen som misslyckats i Sverige jämfört med i grannländerna. Antalet döda i äldreomsorgen i Sverige är lika stort som i grannländerna när man jämför med antalet smittade.
https://news.cision.com/se/sveriges...-aldreomsorgen-klarat-coronapandemin,c3141663
Dvs, det är antalet smittade i samhället som drivit dödsfallen i äldreomsorgen. Något för FHM att fundera över.
https://news.cision.com/se/sveriges...-aldreomsorgen-klarat-coronapandemin,c3141663
Dvs, det är antalet smittade i samhället som drivit dödsfallen i äldreomsorgen. Något för FHM att fundera över.
Fler än tre personer som inte bär mask i Sydkorea finns det definitivt. Har en vän som studerar där denna termin och av hennes instagramkonto att döma så har ungefär hälfen av bakgrundspersonerna på stan, på tåg. på restauranger m.m. mask. Detta är inte i Seoul dock där det verkar vara betydligt vanligare att folk bär mask även i vanliga fall (pga dålig luft).Snailman skrev:
Det bara låter likt, tänk på deras enorma testkapacitet, och vår som är ungefär runt noll i jämförelse, sen använder deras befolkning nog lite fler ansiktsmasker än vi gör, har hittills sett ungefär tre personer här bära mask, det är nog svårt att hitta tre personer utan mask där!
Sydkorea gör hundratals eller tusentals tester per konfirmerat fall (så gör även tex Australien och Slovenien). Undrar hur många Sverige gör? Om vi gör 30 000 tester i veckan och har 500 smittade per dag (hoppar mellan noll och 3000 i c19) så gör vi tio tester per konstaterat fall![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Vecka 24 gjordes visserligen 60 000 tester enligt FHM:s veckorapport och du får ta hänsyn till att Sydkorea har ung. 5 gånger så många innevånare men visst kan inte alla regioner smittspåra ordentligt men en del regioner gör det och antalet ökar.Snailman skrev:
Det bara låter likt, tänk på deras enorma testkapacitet, och vår som är ungefär runt noll i jämförelse, sen använder deras befolkning nog lite fler ansiktsmasker än vi gör, har hittills sett ungefär tre personer här bära mask, det är nog svårt att hitta tre personer utan mask där!
Sydkorea gör hundratals eller tusentals tester per konfirmerat fall (så gör även tex Australien och Slovenien). Undrar hur många Sverige gör? Om vi gör 30 000 tester i veckan och har 500 smittade per dag (hoppar mellan noll och 3000 i c19) så gör vi tio tester per konstaterat fall![]()
Vecka 24 gjorde Norrbotten ung. 1400 tester per 100 000 innevånare, dvs. ung. 3500 tester, mer än en fördubbling sen veckan innan pga. de utbrott de fått. Av dem var det ung. 160 som var positiva och av dem ung. 40 allvarligt sjuka (sjukhusvård). Så nog testas det många i förhållande till antalet sjuka där.
I Gällivare kan man nog gissa att varje sjukdomsfall inte leder till att 100 andra behöver testas eftersom samhället är litet och det leder till att de personer som en sjuk har träffat till stor del är samma som andra sjuka har träffat. Inte som med nattklubbshändelsen i Seoul där en smittad kunde ha smittat ner många tusen andra under en enda kväll.
Siffror från https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-24_final.pdf
Jag kanske missar något i den rapporten, men jag hittar ingen om jämförelse om antalet döda inom äldreomsorgen jämfört med andra länder?pacman42 skrev:
Det är inte äldreomsorgen som misslyckats i Sverige jämfört med i grannländerna. Antalet döda i äldreomsorgen i Sverige är lika stort som i grannländerna när man jämför med antalet smittade.
[länk]
Däremot står det ju att hur stor andel av de döda som är över 70 år är lika i Sverige och våra grannländer. Men den absoluta majoriteten av invånarna äldre än 70 år vårdas ju inte inom äldreomsorgen?
Det var nog rubrikmakarnas text som jag nappade på och sedan tog med mig när jag läste rapporten. Det är ju ändå med stor sannolikhet korrekt, andelen döda bland de äldre är samma I Sverige som I andra länder trots att det i pressen och bland många politiker framstår som att sättet vi sköter äldreomsorgen i Sverige skulle vara en bidragande orsak till våra höga dödstal.N Noell skrev:Jag kanske missar något i den rapporten, men jag hittar ingen om jämförelse om antalet döda inom äldreomsorgen jämfört med andra länder?
Däremot står det ju att hur stor andel av de döda som är över 70 år är lika i Sverige och våra grannländer. Men den absoluta majoriteten av invånarna äldre än 70 år vårdas ju inte inom äldreomsorgen?
Fast det verkar ju vara binärt, de hem som skött sig har (nära) noll och de andra många smittade, så för mig kan man nog säga att vissa boenden sköts sämre och att detta har påverkat siffrorna.pacman42 skrev:
Det var nog rubrikmakarnas text som jag nappade på och sedan tog med mig när jag läste rapporten. Det är ju ändå med stor sannolikhet korrekt, andelen döda bland de äldre är samma I Sverige som I andra länder trots att det i pressen och bland många politiker framstår som att sättet vi sköter äldreomsorgen i Sverige skulle vara en bidragande orsak till våra höga dödstal.
Men det verkar i så fall även likadant i våra grannländer eftersom detta inte nämnvärt påverkat andelen dödsfall bland de över 70 år.D djac skrev:
I rapporten står faktiskt inte att antalet döda i äldreomsorgen i Sverige är lika stort som i grannländerna när man jämför med antalet smittade. Det står ”de äldre i Sverige, i relation till befolkningen i övrigt, inte är mer drabbade än äldre i andra länder i Norden.”pacman42 skrev:
Det är inte äldreomsorgen som misslyckats i Sverige jämfört med i grannländerna.Antalet döda i äldreomsorgen i Sverige är lika stort som i grannländerna när man jämför med antalet smittade.
[länk]
Det är inte speciellt konstigt eftersom det handlar om de som blivit smittade. Om det inte vore samma relation som i våra grannländer så skulle våra äldre skilja sig från de andra ländernas äldre på något sätt (oavsett hur de bor).
Det intressanta är hur våra äldre blev smittade. Hur stor andel av de äldre som blev smittade blev det i äldreomsorgen (eftersom de som inte bor i äldreomsorg utan bor hemma själva förväntas sköta sin isolering själva) är väl vad rapporten egentligen borde tagit upp.
Redigerat av moderator:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Klustersmitta.D djac skrev:
Enstaka individer sprider smitta till många i kluster, på boenden där man ej haft någon smittspridare eller att hygienrutinerna följts, eller man bara haft tur, är det mindre smitta.
Nåja, att jobba 'agilt' inom industrin är ju bara ett buzzword man snott från mjukvaruutvecklarna.pacman42 skrev:
Sverige har inte varit agila, utan man har följt sin gamla projektplan som uppdaterats litegrann utifrån nya fakta. Men precis som i industrin så låter man sig då inte påverkas förrän man blivit motbevisa, starka indikationer påverkar inte planen.
Inom industrin har man insett att detta tankesätt inte höll, det finns nu ytterligare ett område där man kommer att inse samma sak. Man måste kunna slå bollen på uppstuds, man har inte tid att vänta och se...
Det använder man när man har en obefintlig projektplan, underbemannad organisation och säljledet har lovat en enhörning på två veckor.
Det är inte en styrka, det är ett sätt att mörka en svaghet.
Nu förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Om ett land hade haft bättre skydd mot de äldre så bör ju detta ha synts som att andelen över 70 som dött är mindre. Om ett land har sämre skydd av de äldre, då bör detta synas som att relativt befolkningen så dör fler i gruppen över 70 år.tusenett skrev:I rapporten står faktiskt inte att antalet döda i äldreomsorgen i Sverige är lika stort som i grannländerna när man jämför med antalet smittade. Det står ”de äldre i Sverige, i relation till befolkningen i övrigt, inte är mer drabbade än äldre i andra länder i Norden.”
Det är inte speciellt konstigt eftersom det handlar om de som blivit smittade. Om det inte vore samma relation som i våra grannländer så skulle våra äldre skilja sig från de andra ländernas äldre på något sätt.
Det intressanta är hur våra äldre blev smittade. Hur stor andel av de äldre som blev smittade blev det i äldreomsorgen (eftersom de som inte bor i äldreomsorg utan bor hemma själva förväntas sköta sin isolering själva) är väl vad rapporten egentligen borde tagit upp.
Eller vice versa. Vad är drivande? Har de som arbetar ipacman42 skrev:
äldreomsprgen kanske blivit smittade av de äldre och sen tagit med sig det ut i samhället, eller är det åt andra hållet? Troligen sprids smittan förstås åt båda hållen.
Inte så intresserad av andra länder, som råkar ligga i närheten, de verkar ju haft så skilda startscenarios att det inte går att jämföra. Men jag tycker nog man kan säga att hade äldreboenden skötts bra här, så hade övrig smitta varit ok.pacman42 skrev:
Mitt företag hade tvåårsplaner tidigare och gud nåde den som ruckade på planerna. Omplanering skedde i praktiken genom att man fick förseningar.Nyfniken skrev:
Numera prioriterar vi löpande om vad som är viktigast, det innebär att man måste vara betydligt mycket mer kunnig för att man måste då tidigare och bättre förstå slutresultatet än när man har ett pågående projekt som har ett tydligt slutmål.
Det innebär också att när en kund plötsligt vill ha egenskap X vid tidpunkten T, då har vi en möjlighet att lösa det.