2 356 127 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför sätter ni så mycket energi på att hacka på alla länder som försöker göra någonting för att minska smittspridningen? Är ni avundsjuka på oss?
Vi har med mycket stor sannolikhet ett vaccin tillgängligt i vinter. Givetvis under förutsättningen att landets politiker inte beslutar sig för att avstå från vaccin......
När den dagen kommer tror i alla fall jag att ett samhälle som har försökt skydda sina medborgares liv kommer att ha medborgarnas förtroende på ett helt annat vis än samhällen som inte har försökt skydda sina medborgare. Återuppbyggnad handlar om samarbete. Samarbete förutsätter en viss grad av förtroende.
Vi har med mycket stor sannolikhet ett vaccin tillgängligt i vinter. Givetvis under förutsättningen att landets politiker inte beslutar sig för att avstå från vaccin......
När den dagen kommer tror i alla fall jag att ett samhälle som har försökt skydda sina medborgares liv kommer att ha medborgarnas förtroende på ett helt annat vis än samhällen som inte har försökt skydda sina medborgare. Återuppbyggnad handlar om samarbete. Samarbete förutsätter en viss grad av förtroende.
Är det någon här i tråden som hackar på andra länder för att de försöker minska spridningen?H heimlaga skrev:
Visa mig ett enda inlägg isåfall.
Det enda det hackas på är Sverige, iofs för att vi försöker minska spridningen, men inte på rätt sätt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är långt ifrån över än.
Jag scannade mycket snabbt genom ett några dagars nyhetsflöde som korta notiser.
Ser att alltmer högljudda krav på att öppna upp kommer från alla möjliga håll. Det är naturligtvis från turistbranschen och rese, och upplevelse osv. Det är andra slags företag, och det kommer från diverse länders regeringar och ifrån EU en massa debatt och krav på lättnader, öppnanden osv.
Nästan inga röster hörs för det motsatta, nedstängningar, stängda gränser osv.
Nu är alla less detta, och de ekonomiska skadorna börjar bli ohanterliga.
Och samtidigt kommer det fullt med små notiser i flödet om ökande spridning både här och där.
Bara mindre saker, några hundratal smittade, något ental avlidna, ja ungefär som situationen var i Feb-Mars i år. Då hade länder som Italien, Österrike några hundratal smittade hade börjat få några tiotal döda, Sverige hade just fått någon av sina första avlidna, osv.
Jag vill minnas att i typ i Maj så skrek sig en del skribenter här sig hesa över det vansinne att vi inte införde lock-down redan innan Sportlovet (då vi inte ens visste att det fanns en viss allmän spridning i Europa)
Men nu har ni chansen igen.
Det ökar på sina ställen här och var i Europa just nu.
Är det dags att stänga hamnar och flyplatser nu?
Glöm inte att läget är likartat som i Feb-mars.
Jag scannade mycket snabbt genom ett några dagars nyhetsflöde som korta notiser.
Ser att alltmer högljudda krav på att öppna upp kommer från alla möjliga håll. Det är naturligtvis från turistbranschen och rese, och upplevelse osv. Det är andra slags företag, och det kommer från diverse länders regeringar och ifrån EU en massa debatt och krav på lättnader, öppnanden osv.
Nästan inga röster hörs för det motsatta, nedstängningar, stängda gränser osv.
Nu är alla less detta, och de ekonomiska skadorna börjar bli ohanterliga.
Och samtidigt kommer det fullt med små notiser i flödet om ökande spridning både här och där.
Bara mindre saker, några hundratal smittade, något ental avlidna, ja ungefär som situationen var i Feb-Mars i år. Då hade länder som Italien, Österrike några hundratal smittade hade börjat få några tiotal döda, Sverige hade just fått någon av sina första avlidna, osv.
Jag vill minnas att i typ i Maj så skrek sig en del skribenter här sig hesa över det vansinne att vi inte införde lock-down redan innan Sportlovet (då vi inte ens visste att det fanns en viss allmän spridning i Europa)
Men nu har ni chansen igen.
Det ökar på sina ställen här och var i Europa just nu.
Är det dags att stänga hamnar och flyplatser nu?
Glöm inte att läget är likartat som i Feb-mars.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Gjorde jag det?Mikael_L skrev:
Vad jag menade att fråga om var huruvida det är fel av folkvalda politiker att våga ta beslut, utan att gömma sig bakom ”en expert”?
Vilket var menat som en retorisk fråga.
Det var konstigt skrivet, det vore ett mirakel om vi gar ett vaccin i vinter!H heimlaga skrev:
Jag vinner förmodligen på lotto i helgen...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man kan köra ett roterande system där munskydden får ligga några dagar tills virusen har dött. Behöver man komplicera det mer än så, för privat bruk?Mikael_L skrev:
Så är det ju också. Människor pillrar sig vanligtvis otroligt mycket i ansiktet hela tiden, och är inte det minsta medvetna om det.
Så risken med mask ökar inte så mycket, kanske något ifall masken är bombfylld med virusbemängd fukt.
Och just därför borde egentligen masken bytas flera ggr om dagen, typ 10ggr.
Och då skulle vi alltså behövt i runda slängar 9 miljarder (9000 miljoner) munskydd i beredskapslager för att klara första halvåret med pandemi. Kan man lita på att produktion och distribution av tillräckligt mycket munskydd har kommit igång efter ett halvår? Det borde kanske vara 18 miljarder munskydd i beredskapslager.
Tvätt/desinficering eller värmebehandling för att döda virusen kunde vara en lösning, men orsakade att flera av andningsskydden försämrades eller förstördes. Med väteperoxidbehandling kunde man återanvända maskerna 2ggr.
Dutch National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) fick i uppdrag att studera möjligheten att återanvända FFP2-ansiktsmasker.
Man insåg att produktionskapaciteten var begränsad i Kina.
Jag blev medveten om hur ofta man pillar sig inansiktet mm efter att ha besökt Biltema med latexhandskar. De både syns och känns. En nyttig erfarenhet.
Mikael_L skrev:
Tror verkligen att läkare väljer bort patienter dagligen från IVA-vård pga av platsbrist?
Tror du läkarna som säger att de fått välja bort patienter under coronapandemin ljuger?
Att fälsjuklhuset inte tagits i bruk betyder ingenting i sammanhanget. Min bästa gissning är att det bror på personalbrist eventuellt i kombination att fältsjukhuset varit för dålig alternativt planeringsmissar.
I vilket fall så har sjukvården inte klarat trycket från coronasjuka.
WHO håller numera för öppet att det kan komma till hösten/vintern.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej det är inget mirakel då forskning på vaccin mot corona redan pågick innan pandemin.
Men att det nu finns 102 kandidater är stort. Men också delvis förväntat. Vinsten i att få stopp på pandemin med ett vaccin gör dt möjligt att lägga in nästan vilka resurser som helst. Vilket nu också sker. Vilket iaf jag förväntade mig.
Redigerat:
Det har ju funnits lediga platser (t ex fältsjukhuset) och möjlighet att låna in personal från andra regioner. Så den eventuella bristen kan inte bero på något annat än kass planering. Men det genomsyrar väl hela den här pandemin...Ulltand skrev:
Tror verkligen att läkare väljer bort patienter dagligen från IVA-vård pga av platsbrist?
Tror du läkarna som säger att de fått välja bort patienter under coronapandemin ljuger?
Att fälsjuklhuset inte tagits i bruk betyder ingenting i sammanhanget. Min bästa gissning är att det bror på personalbrist eventuellt i kombination att fältsjukhuset varit för dålig alternativt planeringsmissar.
I vilket fall så har sjukvården inte klarat trycket från coronasjuka.