2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
För den som vill läsa artikeln så är den här: https://www.sjukhuslakaren.se/bill-gates-underskattade-de-politiska-svarigheterna/K Kreutzer skrev:
Den handlar inte om Sverige över huvud taget utan mest om WHO och vad de har för möjligheter. Den del som handlar om Covid-19 är sedd från ett världsperspektiv och att den här pandemin inte orsakar att så väldigt många fler avlider i de länder där de flesta människor bor, helt enkelt för att där avlider det redan så väldigt många människor i vanliga fall. Som exempel ges att i Sydafrika har det hittills i år dött ung. 2 miljoner människor av svält och ung. 200 000 - 300 000 i Covid-19.
Tack.blackarrow skrev:
Traditionella vacciner innehåller ett antigen (som immunförsvaret skall identifiera) och hjälpämne som aktiverar immunförsvaret lite extra, samt (oönskade) ämnen från produktionen (som kan ge allergireaktioner).
Antigener kan vara
Ett liknande virus fast från en annan art och som då skall vara ofarlig för människa. [Smitkoppsvaccinet var ett sådant och skulle aldrig blivit godkänt idag då det skulle vara oetiskt att så många skulle bli sjuka och dö av vaccinet. Dock utrotade man sjukdomen vilket vi kan vara glada över].
Ett försvagat levande virus som inte skall ställa till med skada, men som kroppen lätt skapar antikroppar mot.
Ett dött virus som inte kan reproducera sig.
Ett fragment av det riktiga viruset, stort nog för att immunsystemet ska kunna lära sig att känna igen det och skapa antikroppar som fungerar mot det riktiga viruset.
DNA och RNA vaccin,
En modern teknik där man tillverkat tex mRNA , för in mRNAt i en cell och får cellen att producera ett antigen som immunförsvaret får ta hand om, tex spike-proteinet från Corona-viruset. Man får celler att tillverka vaccinet med hjälp av att genetisk kod och sen får immunförsvaret själv komma på hur det skall producera antikroppar precis som vanligt vaccin.
Man ”bara” DNA analyserar viruset, väljer ut vad man skall koda för (bioengineering),” beställer lite gensekvenser” för att koda för utvalda proteiner som viruset har och som man tror kan vara effektiva att angripa.
Amerikanska Moderna tog fram sitt mRNA-vaccin på 42 dagar.
På Karolinska utvecklas bla svenskt dna-vaccin mot sars-cov-2. DNA vaccin har fördelen att vara stabilt och tåligt, medan RNA vaccin lätt förstör och behöver hanteras nedkylt.
Man tar fram ett antal vaccinkandidater som sen testas och utvärderas. Om det går fortare än 1 år så är risken stor att man tagit genvägar med test och utvärdering vilket ökar risken för biverkningar...
I dagsläget finns det inga mRNA vacciner godkända för människor.
RNA/DNA vacciner är lätta att utveckla och producera jämfört med traditionella vacciner. Det går att snabbt bygga storskalig produktion. Hoppas de lyckas!
Att utvinna antikroppar från någon som haft covid-19 och ge till en sjuk går inte att skala upp i stor skala och bygger inte upp någon längre immunitet eftersom kroppen inte då har några immunceller som lärt sig att producera antikropparna.
Nyfödda barn kan tidigt få en spruta immunglobulin innan de kan bilda egna antikroppar.
Räcker det med antikroppar för att bli immun? B-celler lär sig producera antikroppar som binder till viruset, medan T-celler (T-cellsmedierad immunitet) binder till en infekterad cell. Det är i infekterade celler som viruset kan reproducera sig och producera massor med nya virus.
För snabbt muterande virus kan det fungera att kombinera tex 3 olika vacciner, så det behöver inte vara helt kört om man inte lyckas få fram ett fungerande vaccin. (Det har väl redan nämnt i tråden tror jag).
Sen finns det ju immunhämmande medicin och antiviral medicin. Det är nog där vi kan hitta behandlingsmetoder i det korta perspektivet, för de svårt sjuka.
Källor på det...tja, man hänger väl med lite, plus 20 års intresse för hur kroppen och speciellt då immunförsvaret fungerar.
Men nån Referens får jag väl prestera
NyTeknik Det här vet vi om vaccin mot covid-19
Nu finns det 120 olika vaccin på gång. Någon borde väl lyckas.
Och då jag jobbat lite i utkanten av bioteknik-branschen (utrustning för proteinseparation, grejer med monoklonala antikroppar och sånt där) så känner jag igen lite av det du beskriver, och vet lite om hur en del av de där sakerna går till. Särskilt sen när det ska gå i produktion och ifall det ska produceras med separering i något steg.
Fast denne man var till att början just bara EN man som började göra vaccinationer men han blev hårt motarbetad av den tidens läkarvetenskap.KnockOnWood skrev:
Ja, och det är därifrån vi fått vår teknik att skydda oss mot dessa smittämnen.
Ordet vaccin kommer ju från det latinska ordet vacca, som betyder just ko.
I början av smittkoppsepidemin upptäckte man att i england att mjölkpigor inte blev sjuka,.
För de hade redan smittats med kokoppor från kossorna, och hade därigenom bildat antikroppar,
som även var verksamma mot smittkoppor.
Jag tror det tog lång tid från hans upptäckt till vaccinationer gjordes i stor skala.
En av modern tids viktigaste upptäckter.
Någon som har koll på Folksams och Skandias aktiekurser?[/QUOTE]
Jag skulle tro att pensionärerna är den grupp som FB betalar ut minst till på var 100 lapp de får inKnockOnWood skrev:
Köerna från Bohuslän mot Göteborg är idag flera mil långa och har pågått i flera timmar. Har alla dessa skött sig i helgen?
Jag gjorde några ärenden på stan idag, eller rättare sagt jag tänkte göra några ärenden på stan idag. Det var köer in på affärerna. Inte en chans att jag gjorde ärenden då. Jag har ju iofs redan haft Covid-19, men jag köar inte en kvart för att komma in på affärer.
Jag gjorde några ärenden på stan idag, eller rättare sagt jag tänkte göra några ärenden på stan idag. Det var köer in på affärerna. Inte en chans att jag gjorde ärenden då. Jag har ju iofs redan haft Covid-19, men jag köar inte en kvart för att komma in på affärer.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja visst, men det gäller väl i alla branscher.BirgitS skrev:
Att man tar höjd för en viss sjukfrånvaro, och dimensionerar efter det.
Och är det svåra tider får arbetsledare tillfälligt rycka in och göra grovjobb.
Så har det väl alltid varit, och varför skulle åldringsvården var förskonad från tidens skiftnigar?
Nu såg jag att den grafen i min första exempelbild, att det diagrammet gick att få i fr/100.000 inv.optimum skrev:
Så nu har jag roat mig med att klicka in alla europeiska länder, och tagit bort alla andra, och fick då denna graf.
Lite märkligt är att i den där våldsamma ansamlingen av länder med låga tal hittar vi samtliga östligare stater, öster om Tyskland/Österike/Grekland, typ ...
Vad har de gemensamt? Att befolkningen står emot virus särskilt väl, att de har en vårdapparat i toppklass och att de är väldigt framgångsrika i att skydda sin äldre.
Eller att det är stater som vilar på gammal kommunistiska ideal, så att undanhålla sanning är inget problem, för det högre syftets skull ...
Nåväl, här kommer grafen i alla fall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här har vi några som har otur när de tänker på hur man skall minska smittspridningen:
https://omni.se/a/K3d385
Gymnasieskolorna kan inte starta på olika tider, för då finns det inte anslutningar för eleverna. Om min dotters skola skulle börja senare på morgonen så får hon åka samma tid ändå. När min son ibland får sovmorgon så måste han ändå åka in samma tid också.
Börja tidigare är inget alternativ alls då det inte finns några bussar då heller. Det är bara inne i städerna det finns kollektivtrafik hela tiden.
https://omni.se/a/K3d385
Gymnasieskolorna kan inte starta på olika tider, för då finns det inte anslutningar för eleverna. Om min dotters skola skulle börja senare på morgonen så får hon åka samma tid ändå. När min son ibland får sovmorgon så måste han ändå åka in samma tid också.
Börja tidigare är inget alternativ alls då det inte finns några bussar då heller. Det är bara inne i städerna det finns kollektivtrafik hela tiden.
Redigerat:
BirgitS är imponerad att för varje sanning har du en bortförklaring. Menar du på fullt allvar att han inte sagt detta? Eller att det hans synpunkter inte har påverkat den svenska strategin.Vi vet att den har gjort det så inget att diskutera.BirgitS skrev:
För den som vill läsa artikeln så är den här: [länk]
Den handlar inte om Sverige över huvud taget utan mest om WHO och vad de har för möjligheter. Den del som handlar om Covid-19 är sedd från ett världsperspektiv och att den här pandemin inte orsakar att så väldigt många fler avlider i de länder där de flesta människor bor, helt enkelt för att där avlider det redan så väldigt många människor i vanliga fall. Som exempel ges att i Sydafrika har det hittills i år dött ung. 2 miljoner människor av svält och ung. 200 000 - 300 000 i Covid-19.
Det går bra nu:
Märkligt att du har hittat källor som anger t.ex.Italien med 0,86 döda/miljon och 7 dagar, och jag har har datakällor som säger 13 döda/miljon och 14 dagar. Och för Frankrike så påstår din källa 0,55 döda/miljon och 7 dagar och min datakälla 7 döda/miljon och 14 dagar.K Kreutzer skrev:
osv
Någon har fel data.
Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ge den till Regering och FHMK Kreutzer skrev:
"Inte den bild vi har"
Förnekelsen är total och jag förstår dem. Att syna verkligheten hade jag mått pyton om jag varit med och fattat besluten i våra så kallade strategier.
Kejsaren är naken.
Här intressant länk i ämnet om man vågar så på detta ur andra perspektiv.
Vågar ni se hela ?
"INGEN SÅG DET KOMMA" - Om myndigheters förnekelse och ansvarslöshet
av Henrik Jönsson
Bry er inte om att hitta fel och brister eller saker för att uppnå er bild av vad som händer.
Se det med objektiva blick.
Rätt så intressant.
Jag påstår inte detta är sanning och det är det inte heller det vi matas med från presskonferenser.
Vågar ni se hela ?
"INGEN SÅG DET KOMMA" - Om myndigheters förnekelse och ansvarslöshet
av Henrik Jönsson
Bry er inte om att hitta fel och brister eller saker för att uppnå er bild av vad som händer.
Se det med objektiva blick.
Rätt så intressant.
Jag påstår inte detta är sanning och det är det inte heller det vi matas med från presskonferenser.