2 357 000 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Naturligtvis.pacman42 skrev:
Men istället gjorde de tvärt om. Vi uppmanades att gå till skola/arbete även om en i familjen var sjuk. Här någonstans börjar termer som "vållande till annans död" osv. att bli relevanta.
Staffan
Översattes folkhälsomyndighetens råd till andra språk, t.ex. arabiska, persiska osv?
Vad vill du vi ska se på den grafen?
Avtagande eller i förhållande till andra länders utveckling eller vad?
Oavsett vad man tror på.Mikael_L skrev:
Måste allt man postar här handla om att peka på någon och skrika rätt eller fel?
edit:
Jag postade det bara för att här verkar vara en bra källa för att hitta rätt mycket data, både nationellt och internationellt, ifall man lite snabbt vill hitta någon uppgift, eller kontrollera någon uppgift.
Användbart oavsett vilket läger man tillhör.![]()
Vad vill du vi ska se på den grafen?
Avtagande eller i förhållande till andra länders utveckling eller vad?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Men om man inte hostar borde det väl vara svårare för viruspartiklarna att ta sig någon längre sträcka?Claes Sörmland skrev:
Vi vet i alla fall att barn smittas i ungefär samma utsträckning som vuxna i Sverige. Frågan är om deras virus på något sätt, biologiskt eller socialt, har svårt att nå ytor eller komma ut i luften där andra kan smittas av dem. Eller om de har lägre virustiter än vuxna i snitt. Det senare borde vi veta från alla PCR-tester som har gjorts i världen, de är kvantitativa, så det svaret finns nog i den vetenskapliga litteraturen för den som orkar leta.
På samma sätt som sång verkar sprida mycket eftersom man då andas från långt ner i lungorna och med kraft, borde det ju vara samma sak som sker när man hostar.
Översattes folkhälsomyndighetens råd till andra språk, t.ex. arabiska, persiska osv?
Folk Hälso Myndigheten
De har istället tidigare gått ut med att munskydd inte bör användas.
Men lägg gärna av med ditt trams med sandaler mm. Väx upp.
Hörs väl på namnetMikael_L skrev:
Och angående denna del av detta ovanstående citat:
Nej precis, det ingår naturligtvis inte i FHM's strategi.
FHM har inte med i sin strategi hur ofta de anställda inom vård och på boenden ska byta skyddshandskar, hur många patienter de ska träffa, hur ofta toaletter ska rengöras, när personalen får ta matrast och fikapaus, eller om de ska använda alvedon eller Paracetamol Orifarm, om de ska skor eller sandaler, och alltså inte heller när munskydd ska användas eller hur många i personalen som ska vara utbildade till en viss nivå.
Anser du att dessa uppgifter ligger på FHM? eller borde ligga där?
Folk Hälso Myndigheten
De har istället tidigare gått ut med att munskydd inte bör användas.
Men lägg gärna av med ditt trams med sandaler mm. Väx upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Så hur många inom äldreomsorgen anser du ska dömas till vållande till annans död?Staffan2000 skrev:
Alla som jobbat på ett äldreboende där någon har dött eller hur ska man välja ut dem?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför skall det ta några veckor?BirgitS skrev:
En förskolelärarinna kommer smittad hem från semestern, smittar första arbetsdagen tio barn, som blir hämtade av morsan/farsan, som i din tur blir smittade av barnen, och i sin tur smittar tio arbetskamrater under resten av veckan.
BirgitS skrev:
Men kära nån!
Nu svarar du igen på något jag inte påstått. Läser du så slarvigt, eller är det avsiktligt? Hur som helst. Vi tar det igen!
Hur kan du tolka det ovan, som att jag kritiserade de stackarna som jobbar på äldreboenden, som utan kunskap eller skyddsutrustning spred smittan vidare, både hos gamlingarna och bland sina familjer? Extra obegripligt blir ditt svar, eftersom jag kommenterade ett inlägg om FHM. brister.Staffan2000 skrev:
Birgit! Gör om. Gör rätt!
Staffan
Det låter rimligt. Å andra sidan skriker ju barn mer än vuxna vilket på samma sätt borde öka smittspridningen. Man sjunger ju också i skolan (eller har man ställt in det?). Och jag vet inte om barn inte är extra hostiga av naturen, brorsbarnen verkar hosta året runt.BirgitS skrev:
Men det känns som om vi inte behöver leta sådana här beteendemekanismer innan vi har etablerat att barn är mindre smittsamma än vuxna.
Jag visade ett exempel, på en slags graf.optimum skrev:
Jag kan skicka några exempel till, du får själv leta efter vad du vill se där, jag har inget annat syfte än att ge en länk där man snabbt kan hitta massor av statistik. En del är intresserade av sånt.
Och jag kan ta länken igen: https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ju personalen som är ansvariga ...Staffan2000 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Gammelnörden skrev:
Jag förstår inte detta med timanställd personal, som kallas in för en dag eller två.Gammelnörden skrev:
Har själv varit personal- och produktionschef på ett medelstort företag, och vi hade inte en enda timanställd.
Alla nyanställda (även jag) fick ett anställningskontrakt med 6 månaders provanställning, som gick över till en fast anställning om man skötte jobbet bra.
Och som sist anställd var det ju bara arbetsbrist och kicken som gällde i värsta fall.
(Minns bara en kille som inte gjorde sitt jobb. Efter lite skitjobb drog han självmant
Så varför timanställning i äldrevården?
Där om någonstans borde det väl vara superenkelt att bedöma vilken arbetsinsats som behövs veckor, månader och år framåt?